AKCE! CELOŽIVOTNÍ předplatné se slevou 50%, nezmeškej to!
Zjisti více
Zpět na blog
Rozhovory

Martin Hvizdoš - lektor košického kurzu Visual Design

Skillmea
02.10.2015
6 minut čtení
Martin Hvizdoš - lektor košického kurzu Visual Design
Martin je zanícený do světa designu již od svých 14 let. Jak čas plynul, začal tvořit designy s důrazem, aby nebyly chutné jen pro oko, ale aby byly také funkční a přinášely klientům jen a jen kladná čísla. Zajímá se hlavně o grafiku v digitální podobě, tedy webdesign a design mobilních aplikací, ale rád si zgustně i na printové grafice a celkové corporate identity firem. Jako organizátor Startup Weekendu v Košicích a člen realizačního týmu Košického start-up centra  Eastcubator je také nakloněn start-upům. Martin dnes působí jako hlavní designer pro národní rozvojový projekt  AZU  a tatkiež jako designer na volné noze.
Jaké jsou tvé zkušenosti s grafickým designem?

Zkušenosti s grafikou sahají do mých krásných puberťáckých časů, kdy jsem se ke grafice dostal čirou náhodou přes nikdy nestárnoucí „onlajnofku“ Counter Strike 1.6. Právě v tomto období jsem začal experimentovat s rodinkou programů od Adobe, jelikož bylo třeba tvořit clanová loga, stránky, banery a pod. Jak čas plynul přibývaly mi už i zkušeností s komerční grafikou, ať už šlo o printové věci nebo web design. Momentálně vedle školy působím jako freelancer, ale také pracuji jako designér projektu AZU.sk, kde tvoříme vždy nové věci a dává mi to větší rozhled v tomto rychlorastoucím grafickém odvětví. Většinou sedím v Košickém co-workingovém centru Eastcubator, kde se kromě příjemné pracovní atmosféry setkávám s lidmi, kteří mi umí poradit a dát ten správný feedback.
Jak ses stal grafickým designérem?

Nevím, jestli se dá přesně určit, kdy jsem překročil práh titulu "grafický designér", ale už od malička mě to táhlo na kreativní činnosti. Později po prvních tutoriálech a výtvorech ve Photoshopu a Flashi mě začal naplňovat pocit, že něco po vás zůstane, a tedy vidět nějaký výsledek vašich odpracovaných hodin hned, tak jsem u tohoto pocitu zůstal.


Odkud čerpáš inspiraci pro své designy? 

Většinou jsou to již známé grafické portály jako Behance, Dribbble, Deviantart, ale také se hodně inspiruji na běžných procházkách, ať už je to v zahraničí nebo na Slovensku, kdy si všímám různé grafiky a v hlavě se mi promítá workflow, jak to dotyčný designér udělal , na co chtěl poukázat a co by se dalo vylepšit.




Můžeš nám ve zkratce popsat, jak vypadá tvůj normální pracovní den?

Jak jsem již výše zmiňoval, jsem ještě studentem VŠ, čili můj pracovní den není nějak přesně definovatelný, ale čas na práci si vždy najdu, resp. vždy musím najít, ať už je to mezi rozvrhem přes den nebo pak až v pozdních večerních hodinách, co preferuji víc. :) V mém případě je základ je mít dopředu sepsaný to-do dopis a rozvrhnout si to tak, abych se nezbláznil od sezení za PC a stresu z deadlinů. :)  


Máš nějaké oblíbené nástroje a tooly, které ti usnadňují práci? 

Nějakých jasných favoritů nemám, ale pár tipů se vždy najde. Tak např. Kuler, který mi vždy usnadní práci s barvami díky gigantické knihovně barevných kombinací. Určitě bych vzpomněl také známý Evernote, kde si píšu všechno, ať už je to to do list, motá, různé poznámky a pod. Možná bych ještě zmínil ActivityTimer, který bych doporučoval hlavně freelancerům, aby si uměli kontrolovat svůj čas. :)


Co bys poradil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru?

Aby se viděli v tom, co dělají a aby to nebylo jen o vizi s dobře placenou prací, ale hlavně o radosti z vykonané práce. Dále aby na sobě makali, navštěvovali grafické portály dennodenně, nikdy nestagnovali a neprokrastinovali, neboť je to velikánský krok zpět. A také není třeba zapomínat na to, že tuto robotu je třeba si odsedět a když vám hoří "pod zadkem", tak někdy i ponocovat. :) A ještě si musíte věřit a být na svou práci pyšní (zdravě!!!), i když se někdy jiným nelíbí. Vždy však buďte otevření zdravé a konstruktivní kritice.




Pokud bys měl vybrat, na které své dílo jsi nejvíce pyšný a proč?

Myslím si, že pro více designérů je to velmi těžká otázka, a tedy, že konkrétní jedno dílo není jen tak snadno vybrat. No určitě do složky „my favourite“ patří skoro všechny grafické práce pro projekt AZU.sk, nejen kvůli vizuální stránce, ale z většího procenta právě podstatou tohoto projektu pro studenty dělat něco navíc vedle školy a nebýt jen další „bloudná“ ovečka, kterou zaměstnavatelem bude Úřad práce. :)


Zaujal tě rozhovor s Martinem a máš nějaké dotazy? Napiš je do komentářů. Pokud tě baví design a grafika, ale nevíš jak na to, přihlas se na kurz  v Visual Design Košicích, jehož lektorem je právě Martin.



Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Interview s Martinem Hartiníkem
Rozhovory
08.09.2015
Skillmea

Interview s Martinem Hartiníkem

Lektor kurzu Visual Design v Žiline, Martin se věnuje vizuální tvorbě odkdy uměl chytit tužku do rukou a plynule přešel na grafický design, kterému se věnuje dodnes. Po studiích na uměleckých školách nabral zkušenosti v reklamních agenturách, hlavně jako webdesignér a grafický designér. Momentálně se věnuje vlastnímu ateliéru a externě spolupracuje s firmami zaměřenými na marketing. Rád vás provede aktuálními trendy v designu a jejich aplikací do praxe. Klade důraz na moderní vizuální estetiku a efektivitu při tvorbě.[Image] Jaké jsou tvé zkušenosti s grafickým designem?Na střední a vysoké škole jsme měli několik předmětů, které se otíraly, nebo přímo týkaly grafického designu a daly mi solidní základy. Pravé zkušenosti jsem nabral, jak to bývá, až přímo v praxi. V mém případě to byla reklamní agentura. Přimělo mě to osvojit si programy a posunout mé znalosti dál. Momentálně mám ateliér, kde se věnuji také grafickému designu. Mnoho jsem si také vyzkoušel sám jako samouk – experimentováním, které mám velmi rád. Často se mi podařilo přijít na efektivní postup nebo zajímavý vizuální efekt právě díky volné tvorbě.  Jak ses stal grafickým designérem?Šlo to postupně přirozenou cestou, neměl jsem na začátku jasně vytyčený cíl. Počítače a jejich schopnost vygenerovat vizuální objekty mě fascinovaly natolik, že postupně jsem se začal vyjadřovat hlavně v tomto médiu. Odkud čerpáš inspiraci pro své designy?Inspirace na mě číhá za každým rohem. :) V první řadě pozoruji okolní svět. Neustále sleduji jiná vizuální díla, včetně reklamních ploch. Třeba i obyčejné billboardy potravinových řetězců. Sem – tam si uchmatnu a odložím do paměti zajímavý prvek či nápad. Všechno to pak při grafickém zadání povytahuji, a bum, jde to samo.[Sítotisk]  Můžeš nám ve zkratce popsat, jak vypadá tvůj normální pracovní den? Vypnutí budíku pěstí, běžné ranní úkony, přesun do práce (mám to pouhých 5 minut, takže někdy jdu iv pantoflích). A přichází práce, kterou zasedne nenazývám robota, neboť v podstatě se jedná o hobby. Některé dny jsou méně uvolněné a dost hektické, ale většinou mě projekty zaměstnávají tak, že si ani nevšimnu, že už je po pracovní době. Stimuly jako káva nesmí chybět a v kombinaci s kolegy je o kreativní prostředí postaráno. Máš nějaké oblíbené nástroje a tooly, které ti usnadňují práci? Existuje mnoho cheatů/usnadnění, které zpříjemňují práci a dají se i dobře dohledat na internetu (tak neváhejte, a googlite, je jich tam dost a jsou fakt efektivní). Abych byl konkrétní, tak programy od Adobe - Photoshop, Illustrator, Indesign, Flash, Premiere, jednoduše klasika. Také rád využívám Neat image, Font creator a online convertory. Rád bych vypíchl jeden dobrý nástroj, který není programem v pc, a to pravidelné krátké pauzy během těžkých projektů. Přečtení zábavného článku na internetu nebo i sport přímo na pracovišti (badminton či šipky s uletěným kolegou) umí perfektně odreagovat a uvolnit atmosféru. Následně se projekt zdá jasný a jednoduchý, i když se dříve jevil náročný. Co bys poradil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru?Jít na to systematicky. Za prvé , vybrat si, čeho chci dosáhnout. Chci pracovat na významných projektech ve velké firmě? Chci vést vlastní grafické studio? Podle toho je třeba si zjistit, co se kde vyžaduje a začít na sobě pracovat. Začínající grafici mají výhodu, na rozdíl od jiných povolání, že se mohou zdokonalovat leckdy a leckde, stačí mít s sebou počítač...  Za druhé, určitě nestagnovat! Neuspokojit se s tím, že umím udělat tohle nebo támhle. Z mých (i mých známých) zkušeností vím, že není dobré být příliš dlouho jako freelancer. Člověk má tendenci rychle zpohodlnět a začne obrůstat mechem. Myslím si, že cesta ohněm je někdy pro profesionální růst nejlepší, tedy taková práce, kde je mnoho různých projektů. Potom přichází stav, kdy zjistíte, že víte víc než ostatní a otevřou se vám možnosti, kde si už vybíráte právě vy. Pokud bys měl vybrat, na které tvé dílo jsi nejvíc pyšný a proč?Těžký výběr, ale asi na některou z prací, kterou jsem si vyrobil pro sebe jako nekomerční tvorbu. Ty mě těší nejvíc a jsem s nimi spokojen. Zmíním například vizualizaci města z ptačí perspektivy. Grafiku jsem vyrobil v počítači a následně ji vytiskl technikou sítotisku na sérii zrcadel, která vytvářejí vícenásobný optický efekt. Mám je zavěšené na stěně v pracovně a pohled na ně mi pořád dělá radost. Děkujeme za rozhovor. Pokud byste měli dotazy na Martina, klidně je napište do komentářů. 
Veronika Nedecká - lektorka kurzu Visual Design v Banské Bystrici
Rozhovory
27.08.2015
Skillmea

Veronika Nedecká - lektorka kurzu Visual Design v Banské Bystrici

Veronika prošla různými zaměstnáními, zatímco zjistila, že grafický design je pro ni to pravé. Zajímá se hlavně o oblast marketingu, brandingu a 3D vizualizace, ale poradí si také s tiskovou grafikou. Při svých návrzích dává důraz na jednoduchost, přehlednost, funkčnost, ale nezapomíná však na splňování požadavků klienta. Momentálně pracuje jako freelancer a také rozbíhá své vlastní projekty. V tomto blog postu právě ona odpovídá na naše dotazy. Jaké jsou tvé zkušenosti s grafickým designem?Ke grafice jsem se dostala díky Photoshopu. Právě on byl hlavním nástrojem při postprodukci 3D vizualizací, kterým jsme se v bývalé firmě věnovali. Na proces se můžete podívat zde: Následně když jsme organizovali eventy, bylo nutné připravit si něco na uvítanou, harmonogram, soutěže pro návštěvníky, vše, co se týká firemní propagace. Později jsem si začala budovat vlastní značku a vedle toho jsem pracovala i na jiných, jednorázových projektech. Jak ses stala grafickou designérkou?Okolnostmi :) Pokud chce kdokoli umět odprezentovat svou práci, musí znát základní kanály a prvky, kterými se to dělá. Hlavním z nich jsou právě vizuální grafické výstupy. Když jsme potřebovali udělat soutěž na facebook, nebo jen informovat o novinkách, stačilo se naučit těch „pár“ pravidel, která grafický design vyžaduje. Odkud čerpáš inspiraci pro své designy?Je obtížné definovat zdroje na pár vět. Při prohlížení Behance ve volném čase mě někdy zaujme práce nějakého umělce a podívám se na prvky, kterými je výjimečná. Dá se tam příjemně inspirovat, ale pokud chceme být právě grafickými designéry, měli bychom tomu dát nějaký vlastní rys. Styl, který je typický pro tvorbu samotného umělce. V tomto směru čerpám inspiraci rozhodně v přírodě, v barvách a kombinacích, které nám nabízí. „Gradient“ zapadajícího slunce, reflexe po bouřích, celá je opravdu jejím nevyčerpatelným zdrojem.[Veronika Nedecká - Ibiza hotelový komplex] Můžeš nám ve zkratce popsat, jak vypadá tvůj normální pracovní den?Pracovní den začíná procházkou do školky s mojí Vanes. Po příchodu do kanceláře první z nás udělá tak hektolitr kávy. Nabuzení kofeinem následně photoshopujeme, ilustratorujeme, kde-tady se postříhá nějaké videjko, udělá web a nejvíce máme “rádi” feedback od klientů. Plus létáme po setkáních, občas se cestuje kadetadě po Slovensku. Máš nějaké oblíbené nástroje a tooly, které ti usnadňují práci?Rozhodně pero a tužka :) To je nejlepší tool pro puštění kreativity z hlavy. Co se však softwaru týče, rozhodně jsou to asi všechny programy od Adobe. Photoshop nás každodenní, AfterEffects, nedávno jsem objevila Character Animator, to je vám řádná zábava, vyzkoušejte někdy alespoň trialku: Práci mi však hlavně usnadňuje náš úžasný kolektiv. Ať už Ivon s Tomášem v kanceláři nebo můj perfektní šéf  Maťo Pechovský , který vám náhodou učí další  kurz tady u nás v bystrickém inkubátoru  :) Co bys poradila začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru?Nejprve aby si zhodnotili, jestli jim za tím opravdu jde srdce. Dnes umí být totiž grafický designér kadekto, ale pokud za Photoshopem dokážete strávit 12+ hodin denně, aniž by vám to vadilo, asi to je cesta. Pak už jen studovat a studovat, chodit na různé kurzy, zkoušet tutoriály, zdokonalovat se :) Protože změny a inovace se budou dít pořád, progres je však na každém z nás. Netřeba usnout na vavřínech, odložit formulku "Já to už přece ovládám" a navštěvovat kurzy jako byl i ten náš :) Mnohonásobně se to vrátí v životě. Když se už cokoli naučíte a dostanete to do hlavy, nikdo vám to nevezme. Auto doslouží, šatstvo se dotrhá, ale znalosti vám zůstávají na celý život :) Pokud bys měla vybrat, na které tvé dílo jsi nejvíce pyšná a proč?To je velmi obtížné říci, na jedno dílo se to rozhodně zhodnotit nedá. Nejvíce pyšní jsme ovšem asi na neplacené zakázky, když můžeme někomu pomoci. Taková díla mají jinou hodnotu než jen tu grafickou :)[Veronika Nedecká - Finland Housing] Děkujeme za rozhovor. Pokud máte na Veroniku nějaké dotazy, klidně je napište do komentářů.
Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design
Rozhovory
09.02.2015
Skillmea

Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design

Matej Pavlanský je grafický designér na volné noze, který se přidal k Learn2Code a bude vyučovat kurz  Visual Design  v Bratislavě. Má zkušenosti z několika webových studií a reklamních agentur, kde pracoval pro několik známých slovenských i světových značek. V následujícím blog postu vám přinášíme rozhovor s Matějem, ve kterém ho trochu blíže představíme.[Image] Jaké jsou tvé zkušenosti s grafickým designem? Designu se aktivně věnuji již téměř 8 let. Za tu dobu jsem vystřídal několik pozic. Začínal jsem v menší lokální reklamce v rodném městě. Následně jsem přešel přes pár webových firem. Pracoval jsem v digitální agentuře Digita.sk pro klienty jako Samsung, IBM, Microsoft, NAY, Shoppie či Milka. Mým zatím posledním tradičním zaměstnáním byla pozice Art Director v reklamní agentuře This is Locco, kde jsem pracoval na zadáních pro klienty jako VSE, Sberbank, Datamolino, Siemens či Liptov. Aktuálně si užívám svobodu freelancera. Sedím spolu s dalšími freelancery v  OFFIS.sk  a věnuji se zejména práci pro vlastní klienty. Pomáhám jim s designem a stále více is celým marketingem. Vedle toho se snažím najít čas věnovat se i vlastním online projektům. Jak ses stal grafickým designérem? Od malička mě bavili kreativní věci. Rád jsem tvořil a vymýšlel. Šperkoval jsem plastové modely a chodil s nimi na modelářské soutěže. Oblíbil jsem si také počítače a počítačové hry. Tady mě jednou napadlo, že hry lze nejen hrát, ale i graficky upravovat, což mě přivedlo k programu Adobe Photoshop. Tam začalo studium. Tutoriály, čtení knih o Photoshopu. Během střední školy přišla první „reálná“ zadání. Pár vizitek, plakátů a jiných drobností. Až v 17 letech jsem si uvědomil, že by bylo super se v budoucnu designem živit. Poslal jsem CV a skromné ​​portfolio do menší reklamky, jestli motyka náhodou nevystřelí... Vystřelila. Vzali mě a tam začala cesta reálné praxe, učení se od zkušenějších a také studium odborné literatury už nejen o samotných programech, ale io designu jako takovém. Po střední škole jsem se rozhodl místo umělecké školy raději studovat marketingovou komunikaci, abych získal přehled nejen o designu, ale také o reklamě a marketingu, protože tyto oblasti jsou velmi úzce propojeny. Odkud čerpáš inspiraci pro své designy? S inspirací to je dnes jednoduché. Stačí otevřít Behance, Dribbble nebo zadat specificky search do Pinterestu, a hned má člověk depku, jaké brutální věci někde na druhém konci světa lidé umí vymyslet. (:D) Obecně pro designéra platí, že by měl sledovat aktuální trendy. Jednak vizuální, ale i technologické. Osobně si myslím, že ne vždy je nutné se trendu za každou cenu i držet, ale je dobré jej ale znát. V praxi každý projekt a každý klient vyžaduje specifický přístup. Krása a vkus jsou navíc do jisté míry subjektivní. Výsledný design by v první řadě měl plnit svoji funkci a být použitelným. Můžeš nám ve zkratce popsat, jak vypadá tvůj normální pracovní den? Záleží to na tom, čemu se právě věnuji. Nikdy jsem nebyl „ranní ptáče“, takže začínám až kolem 9:00, kdy někteří makači už mají za sebou 3 produktivní hodiny (:D). Na dopoledne se snažím naplánovat potřebná setkání s klienty, případně se subdodavateli nebo dalšími freelancery, kteří mi pomáhají se zadáními. Většinu klasické designérské práce pak zvládám v Offisu na počítači. Kreativní zadání dělám paradoxně nejraději večer. Tehdy už nezvoní telefon ani nepřicházejí nové maily a člověk tak má možnost se plně ponořit do toho, co potřebuje. Máš nějaké oblíbené nástroje a tooly, které ti usnadňují práci? Základom na serióznu grafickú robotu je dobrý hardware. Hlavne ak ide o väčšie formáty press dát, či komplexné PSD súbory. Po skúsenostiach s Applom aj PCčkom som si vybral PC. Mám 2 SSD disky spojené v RAIDe tak, že majú naozaj slušnú rýchlosť, 16GB ramky na urýchlenie procesov. Rýchly procesor a grafika už sú asi samozrejmosť. K tomu 3 monitory s plochou spolu 5120x1200px. Z tohto sa niektorí smejú, no v praxi je to na nezaplatenie. Hlavne ak nalievate do InDesignu texty z Wordu a do toho kreslíte ikony v Illustratore. Človek nezabije toľko času prepínanim okien. K tomu okrem myši ešte Wacom tablet na retušovanie a kreslenie. Čo sa softwaru týka, tak absolútnym základom je Adobe CC balík. Na fonty Suitcase. Na zálohy a sharovanie Dropbox. Trackovanie času cez Toggl, meranie produktivity cez DeskTime, plánovanie projektov cez Podio, na komunikáciu Hangouts či Skype. Co bys poradil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru? Vypnout už ten fejsbouček! (:D) ...a samozřejmě začít na sobě makat. Žijeme v době kdy formální vzdělání není nezbytnou podmínkou k tomu, aby se člověk stal profesionálem v kreativní branži. Kdo má trochu talentu, velkou chuť se to naučit a pevné odhodlání se na to nevykašlat, tak to dříve či později dokáže. Nejlepší cestou je učit se od zkušenějších. K dispozici je také spousta dobrých knih a tutoriálů. Jedním z mých oblíbených citátů je citát od Henryho Forda: „Pokud si myslíš, že to dokážeš – máš pravdu. A pokud si myslíš, že to nedokážeš – taky máš pravdu.“ I kapacitu jako Walt Disney v mládí odkopli z lokálních novin s tím, že není dost kreativní. Třeba si věřit, netřeba se bát. Ptát si konstruktivní kritiku. Dát tomu čas a pamatovat na to, že i ta nejdelší cesta začíná jedním malým krokem. Děkuji za rozhovor.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách