Zpět na blog
Rozhovory

Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design

Skillmea
09.02.2015
7 minut čtení
Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design
Matej Pavlanský je grafický designér na volné noze, který se přidal k Learn2Code a bude vyučovat kurz  Visual Design  v Bratislavě. Má zkušenosti z několika webových studií a reklamních agentur, kde pracoval pro několik známých slovenských i světových značek. V následujícím blog postu vám přinášíme rozhovor s Matějem, ve kterém ho trochu blíže představíme.




Jaké jsou tvé zkušenosti s grafickým designem?

Designu se aktivně věnuji již téměř 8 let. Za tu dobu jsem vystřídal několik pozic. Začínal jsem v menší lokální reklamce v rodném městě. Následně jsem přešel přes pár webových firem. Pracoval jsem v digitální agentuře Digita.sk pro klienty jako Samsung, IBM, Microsoft, NAY, Shoppie či Milka. Mým zatím posledním tradičním zaměstnáním byla pozice Art Director v reklamní agentuře This is Locco, kde jsem pracoval na zadáních pro klienty jako VSE, Sberbank, Datamolino, Siemens či Liptov. Aktuálně si užívám svobodu freelancera. Sedím spolu s dalšími freelancery v  OFFIS.sk  a věnuji se zejména práci pro vlastní klienty. Pomáhám jim s designem a stále více is celým marketingem. Vedle toho se snažím najít čas věnovat se i vlastním online projektům.


Jak ses stal grafickým designérem?

Od malička mě bavili kreativní věci. Rád jsem tvořil a vymýšlel. Šperkoval jsem plastové modely a chodil s nimi na modelářské soutěže. Oblíbil jsem si také počítače a počítačové hry. Tady mě jednou napadlo, že hry lze nejen hrát, ale i graficky upravovat, což mě přivedlo k programu Adobe Photoshop. Tam začalo studium. Tutoriály, čtení knih o Photoshopu. Během střední školy přišla první „reálná“ zadání. Pár vizitek, plakátů a jiných drobností.


Až v 17 letech jsem si uvědomil, že by bylo super se v budoucnu designem živit. Poslal jsem CV a skromné ​​portfolio do menší reklamky, jestli motyka náhodou nevystřelí... Vystřelila. Vzali mě a tam začala cesta reálné praxe, učení se od zkušenějších a také studium odborné literatury už nejen o samotných programech, ale io designu jako takovém. Po střední škole jsem se rozhodl místo umělecké školy raději studovat marketingovou komunikaci, abych získal přehled nejen o designu, ale také o reklamě a marketingu, protože tyto oblasti jsou velmi úzce propojeny.


Odkud čerpáš inspiraci pro své designy?

S inspirací to je dnes jednoduché. Stačí otevřít Behance, Dribbble nebo zadat specificky search do Pinterestu, a hned má člověk depku, jaké brutální věci někde na druhém konci světa lidé umí vymyslet. (:D) Obecně pro designéra platí, že by měl sledovat aktuální trendy. Jednak vizuální, ale i technologické. Osobně si myslím, že ne vždy je nutné se trendu za každou cenu i držet, ale je dobré jej ale znát. V praxi každý projekt a každý klient vyžaduje specifický přístup. Krása a vkus jsou navíc do jisté míry subjektivní. Výsledný design by v první řadě měl plnit svoji funkci a být použitelným.


Můžeš nám ve zkratce popsat, jak vypadá tvůj normální pracovní den?

Záleží to na tom, čemu se právě věnuji. Nikdy jsem nebyl „ranní ptáče“, takže začínám až kolem 9:00, kdy někteří makači už mají za sebou 3 produktivní hodiny (:D). Na dopoledne se snažím naplánovat potřebná setkání s klienty, případně se subdodavateli nebo dalšími freelancery, kteří mi pomáhají se zadáními. Většinu klasické designérské práce pak zvládám v Offisu na počítači. Kreativní zadání dělám paradoxně nejraději večer. Tehdy už nezvoní telefon ani nepřicházejí nové maily a člověk tak má možnost se plně ponořit do toho, co potřebuje.


Máš nějaké oblíbené nástroje a tooly, které ti usnadňují práci?

Základom na serióznu grafickú robotu je dobrý hardware. Hlavne ak ide o väčšie formáty press dát, či komplexné PSD súbory. Po skúsenostiach s Applom aj PCčkom som si vybral PC. Mám 2 SSD disky spojené v RAIDe tak, že majú naozaj slušnú rýchlosť, 16GB ramky na urýchlenie procesov. Rýchly procesor a grafika už sú asi samozrejmosť. K tomu 3 monitory s plochou spolu 5120x1200px. Z tohto sa niektorí smejú, no v praxi je to na nezaplatenie. Hlavne ak nalievate do InDesignu texty z Wordu a do toho kreslíte ikony v Illustratore. Človek nezabije toľko času prepínanim okien. K tomu okrem myši ešte Wacom tablet na retušovanie a kreslenie. Čo sa softwaru týka, tak absolútnym základom je Adobe CC balík. Na fonty Suitcase. Na zálohy a sharovanie Dropbox. Trackovanie času cez Toggl, meranie produktivity cez DeskTime, plánovanie projektov cez Podio, na komunikáciu Hangouts či Skype.


Co bys poradil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru?

Vypnout už ten fejsbouček! (:D) ...a samozřejmě začít na sobě makat. Žijeme v době kdy formální vzdělání není nezbytnou podmínkou k tomu, aby se člověk stal profesionálem v kreativní branži. Kdo má trochu talentu, velkou chuť se to naučit a pevné odhodlání se na to nevykašlat, tak to dříve či později dokáže. Nejlepší cestou je učit se od zkušenějších. K dispozici je také spousta dobrých knih a tutoriálů. Jedním z mých oblíbených citátů je citát od Henryho Forda: „Pokud si myslíš, že to dokážeš – máš pravdu. A pokud si myslíš, že to nedokážeš – taky máš pravdu.“ I kapacitu jako Walt Disney v mládí odkopli z lokálních novin s tím, že není dost kreativní.
Třeba si věřit, netřeba se bát. Ptát si konstruktivní kritiku. Dát tomu čas a pamatovat na to, že i ta nejdelší cesta začíná jedním malým krokem.


Děkuji za rozhovor.
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Juraj Guniš - lektor žilinského kurzu Web Designer
Rozhovory
03.11.2014
Skillmea

Juraj Guniš - lektor žilinského kurzu Web Designer

Juraj tvoří webové aplikace více než 8 let. Za tu dobu měl možnost dělat pro více společností a na množství projektů. Dělá to, co ho baví a co umí nejlépe. Na nedostatek pracovní vytíženosti si stěžovat nemůže a to je dobře. I když volného času poslední dobou nemá moc, Juro umí i odpočívat a to při kvalitní hudbě, dobrém blogu, případně samostudiem nových věcí.[Image] Jaké byly tvé začátky s programováním? Co bylo pro tebe v začátcích nejtěžší? Programovat jsem začal ve třetím ročníku na gymnáziu. Chodil jsem na předmět s názvem informatika, kde jsme se po přejetí základních úkonů se soubory ve "Windows command line" a základů office balíčku začali s programováním v želvě :) Pak přišlo základní skriptování a procedurální programování v Pascalu. Největší překážkou u mě bylo, že jsem letos doma neměl počítač, takže jsem si dovednosti osvojoval jen na hodinách ve škole. Po třetím ročníku jsem si z našetřených peněz z letní brigády koupil od kamaráda sice používaný, ale na tu dobu ještě docela slušný počítač Pentium I, který jsem mnou přežil ještě první ročník vysoké školy. Vždy se pousměju, když si na ten stroj vzpomenu a představím si jeho výkon. Měl 512 megovou RAMku, což je v porovnání s dnešním 2 a více gigami ve smartphonech opravdový skok: ) To jsem ale trochu odskočil od otázky. S mým prvním počítačem přišlo programování po nocích. Matně si vzpomínám, jak jsem v pascalovské grafice rozpohyboval paličkového panáčka. Jaké technologie jsi zvolil a co nejraději děláš? Frontend nebo backend? S dynamickým webem jsem začal až na vysoké škole, kde mi kamarád po večerech na intráku ukazoval co a jak se dá udělat v PHPéčku. Vedle toho jsem od něj nachytával dovednosti v HTML, CSS a javascriptu. Začal jsem tedy s backendem i frontendem současně. Po skončení bakaláře to už chtělo nějaký „opravdový“ IT job, tak jsme se spolužákem šli na pohovor do Monogramu, který v té době měl svou mini pobočku v Žilině. Po nástupu jsme absolvovali měsíční školení v Bratislavě, na kterém jsem poznal spoustu šikovných lidí a hodně jsem se naučil. Z těch chytrých lidí mi nedá nevzpomenout dva, zvané Tomaj a musHo. Vidět je při práci bylo pro mě v té době neskutečnou motivací na cestě zdokonalování se. Nemohu tedy na rovinu říci, že jsem čistý backenďák nebo frontenďák. Všechno co člověk ví je dobré a každá zkušenost a vědomost je cenná. [Image] Budeš učit kurz Web Designer, co máš nejraději na tvorbě webstránek? Pro mě je na webovém projektu pozitivní a motivující, když se mi konkrétní výsledek práce stále líbí i po úplném dokončení. To mě umí nakopnout do nových projektů a neustále se zdokonalovat. Chce to ale pevnou vůli a snahu dělat věci lépe, než je nutné, nebo definované. Můžeš nám říci něco blíže o obsahu kurzu? Jaké klíčové znalosti si studenti odnesou? Kromě toho, co mohou zájemci o kurz vyčíst z jeho popisu na webu, se budu snažit při každém z témat přinést i mé, doufám, cenné zkušenosti z projektů, které jsem nabýval lety. Po absolvování kurzu bude každý účastník připraven tvořit moderní frontend se vším všudy. Samozřejmostí dneška je přizpůsobitelnost na různá zařízení a správné zobrazování v různých prohlížečích. Patřím k javascriptovým nadšencům, takže se je na co těšit iz pohledu dynamiky a efektů. Všechno ostatní už bude záležet na konkrétních lidech a jejich chuti zdokonalovat se a rozvíjet naučené. Jaká je tvá rada pro každého, kdo se snaží naučit programovat? Neexistuje žádná přesná definice ani rada. Nenechte se odradit, když něco nefunguje jak by mělo nebo jak byste chtěli. Vždy je několik možností, jak problém vyřešit elegantně. Chce to někdy jen říci o problému někomu druhému a řešení je na světě ;) Pokud se chcete Jura něco zeptat, klidně tak učiňte třeba zde v komentářích. Zaujal vás rozhovor a chcete si vyzkoušet, jaké je to tvořit webové stránky? Přihlaste se na náš kurz  Web Designer , který spouštíme iv Žilině.
Seznamte se s Matoušem Marcinem, lektorem kurzu Web Designer v Košicích
Rozhovory
24.09.2014
Skillmea

Seznamte se s Matoušem Marcinem, lektorem kurzu Web Designer v Košicích

Matouš vystudoval informatiku a je freelancer, který se zajímá o webový frontend i backend. Ve volném čase velmi rád běhá, bloguje a venčí psy. Přečtěte si rozhovor s ním, ve kterém prozradil něco o svých začátcích, o kurzu a o tom, jak začít s programováním. Jaké byly tvé začátky s programováním? Co bylo pro tebe v začátcích nejtěžší?S programováním jsem začínal už na střední škole, tedy více než 10 let dozadu. Vlastně, programoval jsem ještě dříve, nejprve na Didaktiku M a poté na Texas Instruments kalkulačce, která měla jazyk podobný Basicu. Mojí oblíbenou literatura byla tak známá knížka o tomto jazyce bohatá na ilustrace s roboty. Ale to si do životopisu nedávám. Začátky tedy nebyly moc těžké, protože to byla hra, zábava. Během střední přišel i jazyk C (na gymnáziích se učil tuším Pascal, ale já jsem byl na elektro průmyslovce, takže jsme se učili pořádný jazyk), a ten nebyl moc zábavný. Ale aspoň jsem hravě zvládl semestr či dva jazyky C na výšce a to byl snad naposledy kdy jsem ho viděl.  Jaké technologie jsi zvolil a co nejraději děláš? Frontend nebo backend?Začínal jsem tak jako mnozí programátoři tím, co bylo dostupné a snadné – PHP. Tento jazyk není zrovna nejkrásnější, nejrychlejší ani nejspolehlivější, ale byl a stále je dost rozšířený. Frontend se kdysi nevolal frontend, ale HTML a jako programátoři jsme vším opravovali, že to není programovací jazyk. To je stále pravdou, ale HTML od té doby také pořádně vyrostlo, přidalo se k němu spoustu dalších zajímavých technologií jako CSS, Javascript frameworky. Dělat frontend je dnes již tedy také makačka, která vyžaduje množství znalostí a zkušeností. Odměnou však je viditelný výstup, se kterým přicházejí do styku uživatelé stránky. A to je zřejmě hlavní aspekt, proč mě nejvíc baví frontend. Budeš učit kurz Web Designer, co máš nejraději na tvorbě webstránek?Nejraději mám, když je stránka hotová a všechno funguje. To je ale asi utopický stav, kterého dosáhnou jen cizí stránky. Ty moje mají vždy chyby nebo nedokonalosti, které bych uměl odstranit a stránku zlepšit. Každopádně, tvořit něco, co dostává formu a začíná fungovat a splňovat svůj účel dobře a pěkně je velmi dobrý pocit.[Image] Můžeš nám říci něco blíže o obsahu kurzu? Jaké klíčové znalosti si studenti odnesou?Studenti dostanou velmi dobrý základ do složitého světa frontendu, který dnes sestává hlavně z HTML kódu, CSS stylů a „pohyblivých částí“ za pomoci Javascriptu, jQuery a AJAXu. Responzivní design, tedy takový, který se přizpůsobuje zařízení, na kterém se stránka zobrazuje, je dnes také standard a proto si projdeme i ten. Jaká je tvá rada pro každého, kdo se snaží naučit programovat?Google. Ale to asi všichni vědí. Knihy dnes za technologiemi nestíhají, takže je třeba sledovat blogy, fóra, lidi na Twitteru, odebírat newslettery a podobně. Tam jsou znalosti, které jen čekají na to, abyste je spolkli. Doporučuji si někam zazáložkovat nebo poznamenat věci, které potřebujete často, abyste nevyhledávali každý den stejnou drobnost. (Přiložený obrázek je jediná část PHP manuálu, kterou jsem si nikdy neuměl zapamatovat. Složitost spočívá v přehozených parametrech. Tak jsem to měl takto vytištěné na stole.)[Image] Pokud se chcete Matouše něco zeptat, klidně tak učiňte zde v komentářích. Zaujal vás rozhovor a chcete si vyzkoušet, jaké je to tvořit webové stránky? Přihlaste se na náš kurz Web Designer , který spouštíme i v Olomouci.
Představujeme instruktora kurzu iOS Developer - Štěvo Lupták
Rozhovory
22.08.2014
Skillmea

Představujeme instruktora kurzu iOS Developer - Štěvo Lupták

Kurzem iOS Developer vás bude provázet Štefan Ľupták, který se iOS platformě věnuje profesionálně již několik let. Má zkušenosti s více programovacími jazyky, dává si záležet na čistém objektovém návrhu a preferuje psaní kódu před klikáním. Jaké byly tvé začátky s programováním a jak jsi začínal?Přišlo to tak nějak přirozeně. Můj táta je programátor a já jsem vedle hraní her začal být zvědavý, že co to vlastně v práci dělá a jak to celé funguje. Měl jsem doma výborné podmínky, ve formě odborné literatury, konzultaci a podobně. Ze začátku, když mi bylo cca 12 let, jsem luskal příklady z knihy o Delphi. To se mi moc líbilo a dodnes, když si na to vzpomenu, považuji Delphi (tehdy verze 5) za velmi povedený nástroj. Následně s nástupem Internetu jsem ale zatoužil prezentovat se online a vytvořit něco, co bude moct vidět každý. Nejprve to byl MS FrontPage, poté statické HTML a postupně i JavaScript a PHP. Prostě takový standardní scénář. Dostal jsem se ik tvorbě komerčních webových projektů pro lokální firmy, což v praxi znamenalo nějaké jednoduché evidence za pár tisíc korun, ale ve věku 14-15 let to byl pro mě způsob, jak si relativně jednoduše a slušně přivydělat těm, co mě bavilo. Postupně jsem ale začal narážet na limity neobjektového PHP a začal objevovat objektové programování a další webové frameworky. V té době se zvedala módní vlna Ruby On Rails, na kterou jsem naskočil a můj přesun do Prahy to jen znásobil. Jak ses dostal k tvorbě mobilních aplikací pro iOS?Už během gymnázia jsem přesedlal z Windows na Linux, což byl výborný krok a hodně jsem se díky tomu naučil. Linux ale pro mě byl dost těžkopádný a křehký. S každým updatem nové problémy. V kombinaci s tím, že všichni správní Rails programátoři používali Mac, jsem se rozhodl, že si ho musím koupit i já. :-) Tím se odstartovaly moje sympatie ke značce Apple. Později v Praze jsme si s jedním kamarádem řekli, že bychom mohli zkusit naprogramovat nějakou iOS aplikaci a následně ji prodávat. Komerční úspěch z toho nebyl, ale mě zkušenosti, které jsem během tohoto období získal přesvědčily, že toto je cesta, kterou se chci ubírat. Když si na to zpětně vzpomenu, tak to bylo pro mě něco jako odejít z vesnické autodílny a začít pracovat ve vývojovém centru prémiové automobilky. Budeš učit iOS Developer kurz, co máš nejraději na platformě iOS a proč ses pro ni rozhodl?Na platformě iOS mám rád spoustu věcí, ale nejraději asi to, že má jasnou vizi a pevně daná pravidla. Ty nevyhovují každému, ale to je jedině dobře. Vyhovět každému lze jedině s kompromisy a ty mají dopad na kvalitu a ta je to, co tvoří uživatelský zážitek a ne tabulkové parametry typu MHz a podobně. Můžeš nám říci něco blíže o obsahu kurzu? Jaké klíčové znalosti si studenti odnesou? Chtěl bych, aby byli absolventi kurzu po jeho skončení schopni uvažovat v rámci možností, které nabízí jazyk, vývojové prostředí a platforma. Aby si dokázali poradit i se složitějšími výzvami, které jim praxe přinese. Ne tím, že budou nazpaměť ovládat seznam dostupných tříd a metod, ale schopností analyticky přistoupit k problému, najít dostupná řešení, učit se na vlastních chybách a nebát se experimentovat. Jaká je tvá rada pro každého, kdo se snaží naučit programovat?Je to jako se vším - hlavně začít. Znám dost lidí, kteří tvrdí, že by chtěli umět programovat, ale jen minimum z nich pro to reálně něco udělalo. Ti, kteří už začali a mají pocit, že to nejde tak, jak by si představovali, hlavně neházejte flintu do žita. Důležité je věnovat se tomu pravidelně. Klidně i chvíli denně, ale udržovat se ve „flow“. Stejně tak je nezbytné samotné programování. Čtení učebnic programování je fajn, ale teprve praxí to dostane člověk do krve. A nebát se zeptat. Myslím si, že každý kvalitní programátor rád poradí a podělí se o své znalosti a zkušenosti.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách