Události
06.09.2017
Martina Baumann
První kniha z dílny Skillmea nese název Scratch Starter
Podařilo se! Kdo náhodou nevěřil, tak nyní se v následujících řádcích může přesvědčit o tom, že jsme opravdu vydali naši první knihu programování. Ano, mluvíme zde o literatuře, o více než 160 stranách, o učebnici, o knize programování pro děti. Jednoduše o knize s názvem Scratch Starter - Programování pro děti !
Proč jsme do toho šli? Co nás vůbec napadlo? Jelikož digitální dovednosti jsou již dnes opravdu potřebné iv běžném životě a v budoucnu budou nezbytné již při jakékoli aktivitě (soukromé či pracovní), je velmi důležité vzdělávat již nejmladší generaci. Vzdělávat ji právě v informačních technologiích, soustředit se opravdu i na programování tak, aby tyto dovednosti získávaly děti od brzkého věku (přesně jako v zahraničí). A tak se zrodila myšlenka – vytvořit knihu programování pro děti, kterou by mohli využívat učitelé na hodinách informatiky či v rámci různých IT kroužků. [Kniha programování pro děti Scratch Starter]
Kmotr V srpnu jsme knihu vydali, v září pokřtili. Zní to možná jednoduše, ale byla to náročná cesta, která nám trvala více než rok. Začátkem září jsme poslali knihu do všech základních škol na Slovensku. Více než 2500 knih jsme distribuovali do škol zdarma, aby ji mohli využívat učitelé informatiky na svých hodinách opravdu neomezeně.
Knihu jsme 5. září slavnostně představili v bratislavském Zážitkovém centru vědy Aurelium. Ale kromě samotné knihy se můžeme pochlubit i naším kmotrem. Knihu nám pokřtil místopředseda vlády Slovenské republiky Peter Pellegrini. A učinil tak docela dobrovolně, kniha se mu totiž po nahlédnutí zalíbila. Namísto šampaňského však Peter Pellegrini křtil netradičně - jak jinak by se v Learn2Code už jen mohlo křtít, ne-li písmeny z klávesnice (těmto pozdravuji i Rudka, který mi poslal asi dvě kila zmíněných písmen a tím mě zachránil, děkuji). [Na snímku místopředseda vlády SR Peter Pellegrini (vlevo) a moderátor Andrej Wallner, foto: Úřad místopředsedy vlády SR][Křtilo se písmeny z klávesnice]
„Tento krok považujeme za významnou investici do vzdělávání naší nejmladší generace, díky které mohou získat k technologiím pozitivní vztah a věnovat se jim dlouhodobě,“ vysvětlil prvotní myšlenku projektu a vznik samotné knihy jeden ze zakladatelů Learn2Code Radovan Bednář.
Peter Pellegrini na úvod řekl, jak jsou digitální dovednosti důležité a poukázal na fakt, že dnešní děti se potřebují v této oblasti vzdělávat. "Když jsem se stal ministrem školství, inicioval jsem projekt tabletů do škol, aby všechny děti bez ohledu na to, z jakého sociálního prostředí pocházejí, měly s nejnovějšími technologiemi kontakt," řekl ve svém projevu Peter Pellegrini. Dále ocenil přínos knihy, popřál jí mnoho úspěchů, aby ji využívali i učitelé na vyučování. [Společná fotografie. Ve středu místopředseda vlády SR Peter Pellegrini drží v rukou knihu Scratch Starter, po jeho pravici autor knihy Ľuboš Jaroš, naši šéfové Radovan Bednář a Marián Kristel (to jsou ti fešáci vpravo) a za dámskou část Alexandra Pappová z Nadace Volkswagen Slovakia a Lucia Marková z Nadace ESET.]
Hodiny informatiky mohou být i zábavné„Do škol se postupně dostávají moderní technologie, to však nestačí. Musíme učitelům podat pomocnou ruku, kteří učí informatiku. Abychom z informatiky neudělali nudný předmět. Je důležité, abychom v nich podpořili kreativitu, tříbřili jejich logické myšlení. A právě tato publikace by měla k tomu pomoci, aby hodiny informatiky byly zábavné. Měla by přinést zejména to, že si žáci ani neuvědomí, že jsou na hodině a něco se učí, protože to bude zábavnou formou. Podle mě se takto naučí věci, které by se při standardním výuce nenaučily,“ odpověděl Peter Pellegrini na otázku, v čem vidí smysl knihy Scratch Starter.
\"Jsem hrdým kmotrem této publikace a pevně věřím, že pedagogové těch 2 500 škol, které publikaci obdrželi, si ji osvojí a začnou ji používat intenzivně během vyučování informatiky,\" řekl po slavnostním otevření místopředseda vlády SR. [Podepisování knihy Scratch Starter]
Z našeho Luboše spisovatelKniha se jen tak sama nenapsala, má svého autora. A co říká on? Náš Ľuboš ? Ten, který strávil nekonečné hodiny nad tím, když vymýšlel texty a obsah?
„Prostředí Scratch je vhodný prostředek k seberealizaci mladých lidí - při programování se nejen učíme logicky uvažovat, ale rozvíjíme i svou kreativitu,” říká Ľuboš Jaroš, kterého známe zejména jako lektora dětských kroužků v Learn2Code (nejnovější v roli spisovatele), kterého také děcka, která se s námi učí programovat na těchto kroužcích.
„Digitální technologie jsou již součástí běžného života. Jsme přesvědčeni, že víme ovladač počítač, pokud si umíme spustit hru, přečíst článek na internetu nebo napsat práci do školy. To však neznamená, že opravdu umíme pracovat s technologiemi a jsme digitálně gramotní. Technologie nám nabízí mnohem více možností, a to vytvářet vlastní animace, simulace nebo hry. Vytvořit si svůj vlastní virtuální svět. K tomu zde máme výborný nástroj, prostředí Scratch. Umožňuje dětem se realizovat, experimentovat, rozvíjet jejich logické a algoritmické myšlení. Knihou Scratch Starter chceme dětem otevřít bránu k tomuto poznání. Učitelům ukázat, jak je to úžasný přínos pro žáky,“ řekl autor knihy Ľuboš Jaroš. [Po křtu jsme měli připraveno i malé překvapení v podobě laserové show. O pořádný zážitek se postaralo ZCV Aurelium.]
Pomohli i partneři Vydání knihy dále podpořily i Nadace Volkswagen Slovakia a Nadace ESET. Bez nich by byl tento projekt těžko dosažitelný.
Proč se Nadace ESET zapojila do projektu a stala se hlavním partnerem myšlenky podpory výuky programování na základních školách a zrodu knihy Scratch Starter odpovídá Lucia Marková, členka správní rady Nadace ESET:
„Nadace ESET, stejně jako společnost ESET, si uvědomuje důležitost informačních technologií v dnešní době. Všechno kolem nás začíná být spjato s automatizací, závislé na softwaru. Mít základní porozumění a chápat, o čem je software, jak funguje, bude pro dnešní děti a jejich budoucnost klíčové, protože když dnes automatizované systémy stále více nahrazují lidskou práci, ještě více budou v budoucnosti. Získat tento typ vzdělání v co nejmladším věku je spjato s analytickým myšlením, což bude nepochybně jen výhodou.“
Dalším partnerem projektu, který podporuje různé inovativní formy vzdělávání, je i Nadace Volkswagen Slovakia .
“Nadace Volkswagen Slovakia dlouhodobě podporuje vzdělávací inovativní projekty. Od svého založení je jednou z oblastí její podpory i podpora vzdělávání v technice. Právě v projektu Scratch Starter vidíme synergii více našich cílů – plošná podpora základních škol, podpora jednotlivých učitelů se společným cílem nadchnout děti pro studium technických směrů. Věříme, že se knížka dostane do rukou zaníceným učitelům, kteří ji využijí v rámci vyučování či odpoledních aktivit s dětmi,” říká Alexandra Pappová, projektová manažerka Nadace Volkswagen Slovakia.
Plány do budoucnostiV oblasti vzdělávání naší nejmladší generace plánuje Learn2Code i nadále pokračovat. Určitě přibudou další knihy programování pro děti a stejně tak i online materiály pro žáky a učitele. Ty budou postupně zveřejňovány a dostupné na stránce Skillmea , což je platforma, která nabízí osnovy zaměřené na výuku základních principů programování, tvorby algoritmů a herního designu.