Zpět na blog
Události

První kniha z dílny Skillmea nese název Scratch Starter

Martina Baumann
06.09.2017
9 minut čtení
První kniha z dílny Skillmea nese název Scratch Starter
Podařilo se! Kdo náhodou nevěřil, tak nyní se v následujících řádcích může přesvědčit o tom, že jsme opravdu vydali naši první knihu programování. Ano, mluvíme zde o literatuře, o více než 160 stranách, o učebnici, o knize programování pro děti. Jednoduše o knize s názvem Scratch Starter - Programování pro děti !

Proč jsme do toho šli? Co nás vůbec napadlo? 

Jelikož digitální dovednosti jsou již dnes opravdu potřebné iv běžném životě a v budoucnu budou nezbytné již při jakékoli aktivitě (soukromé či pracovní), je velmi důležité vzdělávat již nejmladší generaci. Vzdělávat ji právě v informačních technologiích, soustředit se opravdu i na programování tak, aby tyto dovednosti získávaly děti od brzkého věku (přesně jako v zahraničí). A tak se zrodila myšlenka – vytvořit knihu programování pro děti, kterou by mohli využívat učitelé na hodinách informatiky či v rámci různých IT kroužků.
Kniha programování pro děti Scratch Starter

Kmotr 

V srpnu jsme knihu vydali, v září pokřtili. Zní to možná jednoduše, ale byla to náročná cesta, která nám trvala více než rok. Začátkem září jsme poslali knihu do všech základních škol na Slovensku. Více než 2500 knih jsme distribuovali do škol zdarma, aby ji mohli využívat učitelé informatiky na svých hodinách opravdu neomezeně.

Knihu jsme 5. září slavnostně představili v bratislavském Zážitkovém centru vědy Aurelium. Ale kromě samotné knihy se můžeme pochlubit i naším kmotrem. Knihu nám pokřtil místopředseda vlády Slovenské republiky Peter Pellegrini. A učinil tak docela dobrovolně, kniha se mu totiž po nahlédnutí zalíbila. Namísto šampaňského však Peter Pellegrini křtil netradičně - jak jinak by se v Learn2Code už jen mohlo křtít, ne-li písmeny z klávesnice (těmto pozdravuji i Rudka, který mi poslal asi dvě kila zmíněných písmen a tím mě zachránil, děkuji).
Na snímku místopředseda vlády SR Peter Pellegrini (vlevo) a moderátor Andrej Wallner, foto: Úřad místopředsedy vlády SR
Křtilo se písmeny z klávesnice

„Tento krok považujeme za významnou investici do vzdělávání naší nejmladší generace, díky které mohou získat k technologiím pozitivní vztah a věnovat se jim dlouhodobě,“ vysvětlil prvotní myšlenku projektu a vznik samotné knihy jeden ze zakladatelů Learn2Code Radovan Bednář.

Peter Pellegrini na úvod řekl, jak jsou digitální dovednosti důležité a poukázal na fakt, že dnešní děti se potřebují v této oblasti vzdělávat. "Když jsem se stal ministrem školství, inicioval jsem projekt tabletů do škol, aby všechny děti bez ohledu na to, z jakého sociálního prostředí pocházejí, měly s nejnovějšími technologiemi kontakt," řekl ve svém projevu Peter Pellegrini. Dále ocenil přínos knihy, popřál jí mnoho úspěchů, aby ji využívali i učitelé na vyučování.
Společná fotografie. Ve středu místopředseda vlády SR Peter Pellegrini drží v rukou knihu Scratch Starter, po jeho pravici autor knihy Ľuboš Jaroš, naši šéfové Radovan Bednář a Marián Kristel (to jsou ti fešáci vpravo) a za dámskou část Alexandra Pappová z Nadace Volkswagen Slovakia a Lucia Marková z Nadace ESET.

Hodiny informatiky mohou být i zábavné

„Do škol se postupně dostávají moderní technologie, to však nestačí. Musíme učitelům podat pomocnou ruku, kteří učí informatiku. Abychom z informatiky neudělali nudný předmět. Je důležité, abychom v nich podpořili kreativitu, tříbřili jejich logické myšlení. A právě tato publikace by měla k tomu pomoci, aby hodiny informatiky byly zábavné. Měla by přinést zejména to, že si žáci ani neuvědomí, že jsou na hodině a něco se učí, protože to bude zábavnou formou. Podle mě se takto naučí věci, které by se při standardním výuce nenaučily,“ odpověděl Peter Pellegrini na otázku, v čem vidí smysl knihy Scratch Starter. 
\"Jsem hrdým kmotrem této publikace a pevně věřím, že pedagogové těch 2 500 škol, které publikaci obdrželi, si ji osvojí a začnou ji používat intenzivně během vyučování informatiky,\" řekl po slavnostním otevření místopředseda vlády SR.
Podepisování knihy Scratch Starter

Z našeho Luboše spisovatel

Kniha se jen tak sama nenapsala, má svého autora. A co říká on? Náš Ľuboš ? Ten, který strávil nekonečné hodiny nad tím, když vymýšlel texty a obsah? 
„Prostředí Scratch je vhodný prostředek k seberealizaci mladých lidí - při programování se nejen učíme logicky uvažovat, ale rozvíjíme i svou kreativitu,” říká Ľuboš Jaroš, kterého známe zejména jako lektora dětských kroužků v Learn2Code (nejnovější v roli spisovatele), kterého také děcka, která se s námi učí programovat na těchto kroužcích. 
„Digitální technologie jsou již součástí běžného života. Jsme přesvědčeni, že víme ovladač počítač, pokud si umíme spustit hru, přečíst článek na internetu nebo napsat práci do školy. To však neznamená, že opravdu umíme pracovat s technologiemi a jsme digitálně gramotní. Technologie nám nabízí mnohem více možností, a to vytvářet vlastní animace, simulace nebo hry. Vytvořit si svůj vlastní virtuální svět. K tomu zde máme výborný nástroj, prostředí Scratch. Umožňuje dětem se realizovat, experimentovat, rozvíjet jejich logické a algoritmické myšlení. Knihou Scratch Starter chceme dětem otevřít bránu k tomuto poznání. Učitelům ukázat, jak je to úžasný přínos pro žáky,“ řekl autor knihy Ľuboš Jaroš.
Po křtu jsme měli připraveno i malé překvapení v podobě laserové show. O pořádný zážitek se postaralo ZCV Aurelium.

Pomohli i partneři 

Vydání knihy dále podpořily i Nadace Volkswagen Slovakia a Nadace ESET. Bez nich by byl tento projekt těžko dosažitelný.

Proč se Nadace ESET zapojila do projektu a stala se hlavním partnerem myšlenky podpory výuky programování na základních školách a zrodu knihy Scratch Starter odpovídá Lucia Marková, členka správní rady Nadace ESET:
„Nadace ESET, stejně jako společnost ESET, si uvědomuje důležitost informačních technologií v dnešní době. Všechno kolem nás začíná být spjato s automatizací, závislé na softwaru. Mít základní porozumění a chápat, o čem je software, jak funguje, bude pro dnešní děti a jejich budoucnost klíčové, protože když dnes automatizované systémy stále více nahrazují lidskou práci, ještě více budou v budoucnosti. Získat tento typ vzdělání v co nejmladším věku je spjato s analytickým myšlením, což bude nepochybně jen výhodou.“
 Dalším partnerem projektu, který podporuje různé inovativní formy vzdělávání, je i Nadace Volkswagen Slovakia

“Nadace Volkswagen Slovakia dlouhodobě podporuje vzdělávací inovativní projekty. Od svého založení je jednou z oblastí její podpory i podpora vzdělávání v technice. Právě v projektu Scratch Starter vidíme synergii více našich cílů – plošná podpora základních škol, podpora jednotlivých učitelů se společným cílem nadchnout děti pro studium technických směrů. Věříme, že se knížka dostane do rukou zaníceným učitelům, kteří ji využijí v rámci vyučování či odpoledních aktivit s dětmi,” říká Alexandra Pappová, projektová manažerka Nadace Volkswagen Slovakia.

Plány do budoucnosti

V oblasti vzdělávání naší nejmladší generace plánuje Learn2Code i nadále pokračovat. Určitě přibudou další knihy programování pro děti a stejně tak i online materiály pro žáky a učitele. Ty budou postupně zveřejňovány a dostupné na stránce Skillmea , což je platforma, která nabízí osnovy zaměřené na výuku základních principů programování, tvorby algoritmů a herního designu.
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by tě zajímat

Rails Girls Bratislava oslavilo pátý ročník
Události
23.07.2017
Martina Baumann

Rails Girls Bratislava oslavilo pátý ročník

Máme za sebou pátý ročník Rails Girls Bratislava , akci pro všechny dívky a ženy, které se nebojí programování. Už z názvu vyplývá, že dveře zde měly otevřené zejména ženy a tedy i celá akce je výhradně věnována nám – ženám. Přišlo však i hodně chlapů, v tomto případě zejména lektorů. A kdy se toto celé spáchalo? Rails Girls Bratislava se letos konalo 22. července v bratislavském coworkingovém centru HubHub . [Image] Celou tuto akci zastřešuje Learn2Code a I Ty v IT včera v zastoupení skvělé Barbory. A tak dnes u ranní kávy můžeme skromně konstatovat, že jsme to společně zorganizovali na jedničku. [Image] Registrace všech dívek a samozřejmě, kluci přišli zkontrolovat situaci na recepci také! [Image] Z registrace přímo na snídani :) Registračka a plné ruce dárkůJak to tedy na akci vypadalo? Baby se začaly registrovat kolem deváté ráno (až na pár výjimek, které se na poslední chvíli nedostavily), kde dostaly instrukce a kopec dárků, pak následovala bohatá snídaně. Barborka donesla čerstvé pečivo, my ostatní jsme krájeli jako divoké vše, co kluci nakoupili. Baby si pochutnali na sladkém a slaném pečivu, ovoci, jednohubkách, sladkostech, bonbonech, čerstvé kávě a vlastnoručně vyrobené citronádě (kuchyně v HubHub je prostě úžasná a já se do ní zamilovala - vždyť čekni fotky níže a podívej se na ty mňamky). [Image] Takové mňamosky jsme měli také! [Image] Společná snídaně Slavnostní otevření a partneřiPo vydatném jídle a šálku kávy se slova ujal Radovan Bednář z Learn2Code , aby celou akci otevřel a řekl holkám, co je čeká. [Image] Ten nakrátko vystříhaný fešák vpředu je náš Rado :) Pak přišli na řadu také partneři a sponzoři Marek Greško z Titans Freelancers , Dominika Hurajtová z Accenture , Michal Turcan z Webglobe Yegon , Laura Gaetano z Travis CI , Norbert Oros z HubHub . [Image] Děkujeme Norbertovi z HubHub za skvělý support v rámci celého dne! Překvapením byla i Petra Cross , která přišla dívky trošku motivovat a promluvila o svých začátcích, když začínala pracovat jako první vývojářka z ČR a SR v Google. Jak sama řekla, jednoho dne jen poslala e-mail s tím, že si uvědomovala, že za jeden den jim přijde do Google asi tři tisíce nabídek, ale ona měla to štěstí, že za pár dní už byla na pohovoru. Popovídala cosi io tom, jak pracovala na centrále v Kalifornii (pracovala na vyhledávači v Mountain View) či na Gmailu. Dnes je součástí týmu, který vyvíjí mobilní peněženku Android Pay v San Francisku. Na závěr si ještě Petra udělala s děvčaty i selfie :) [Image] Zdroj: Facebook  Úvod do programování - instruktáž Dívky dostaly i úvod do programování, kde se seznámili se základy programování. Jelikož tato akce je určena zejména pro začátečníčky, vše bylo připraveno tak, aby se i dívky, které dosud neprogramovaly, dozvěděly krok za krokem to, co potřebují na začátku vědět. [Image] Společná fotka nesmí chybět! Workshopy v malých skupinkáchV jedenácté začaly samotné workshopy, kde byly dívky rozděleny do 16 skupin a každá skupinka měla svého lektora. Tak měla každá dostatek prostoru i na otázky, komunikaci a konzultaci, když něčemu například nerozuměla. [Image] [Image] [Image] V době oběda všude rozvoniavala pizzaPo dvou hodinách aktivního programování přišla na řadu pizza, klasické kodérské jídlo. Baby, ale i kluci si ji zasloužili a během polední pauzy tak vznikl prostor pro živou debatu, výměnu kontaktů a zábavu. Samozřejmě jsme mysleli i na vegetariány nebo lidi s potravinovými alergiemi, aby si každý mohl pochutnat na křupavé pizzy. [Image] Manel (vlevo) přišla na náš workshop z Budapešti, popovídala nám trošku motivačně v rámci Lightning talks...a pak si dala malý drink :) Lightning talksOdpoledne jsme začali opět nejspíš trošku motivačně a to formou krátkých přednášek jednotlivých koučů, kde se dívky mohly ptát na to, co je zajímalo. První slovo si vzala Manel Rhai z Mozilla Foundation, která si připravila téma How I celebrated my Failure as Success. Dále seňor Ramon Huidobro mluvil o Gitě, Tony Bangratz vyprávěl na téma Rails in the Real World a nechybělo i trošku motivace a serioózního cvičení od Elišky Čejpové.  Ukončili jsme to tak, jak se patří – afterparty!Po půlhodince (plus-minus) věnové koučům se dívky vrátily do druhé poloviny workshopů, kde pokračovaly v programování. Celou akci provázela dobrá nálada, nechyběla i zábava. A tak jsme se rozhodli pokračovat v tomto duchu i na naší afterparty. Kolem osmé se tedy skupinka dívek a kluků přemístila do pivovaru v centru Bratislavy.   Ale alespoň jednu fotku z afterparty se nám podařilo udělat stejně. [Image] Afterparty  HubHub děkujeme za prostory!Velký dík patří HubHub , kde se toto celé mohlo odehrát! Poskytli nám opravdu úžasné a super-moderní prostory a díky nim jste se mohli všechny potkat na tomto krásném místě. Všem sponzorům děkujeme!Rails Girls Bratislava se mohlo konat i za pomoci dalších partnerů a sponzorů Titans Freelancers, Accenture, Webglobe Yegon, Travis CI, ASBIS, GitLab, Emark a mediální partner robime.it . Všem našim sponzorům a partnerům patří také velký dík. DĚKUJEME! Bez vás bychom to nedali. [Image] Celou akci spískali Learn2Code a I ty v IT . [Image] Mediální partner: [Image]
Summer Code Camp 2017 přivítal první programátory
Události
19.07.2017
Martina Baumann

Summer Code Camp 2017 přivítal první programátory

První letní tábor pro naše malé programátory máme za sebou. Děcka měla během pěti dnů možnost naučit se něco více o programování a dokonce se pokusili naprogramovat i svou první hru, zahráli si s Ozobotem a dozvěděli se spoustu nových věcí ze světa informačních technologií. V bratislavském Polusu se spolu setkalo 21 dětí, na které čekali dva naši lektoři - Ľubo a Dominik. První turnus se konal v termínu 10. - 14. července 2017. A co všechno se během těchto dní naučili? Děti si prošly jednotlivé oblasti jako: • základy designu her • základy tvorby 2D hry v jazyce Scratch • úvod do základů programování jako posloupnost příkazů, události, cyklus, větvení nebo proměnné • naprogramování složitější funkcionality v jazyce Scratch (vnímání jiných postav) • vytvořit pro hru různé animace, zvuk nebo skóre • vytvořit jednoduchou hru jakou naleznete například i na internetu [Účastníci Summer Code Campu][Úkoly pro děti] Interaktivní vzdělávací hra nesměla chybět! Děti vyzkoušely i naši vzdělávací hru Galaxy Codr , kterou jsme spustili začátkem tohoto roku a prošli si první planetu. [Image] Nová vzdělávací hra Galaxy Codr Certifikát o úspěšném absolvování A že v našem táboře jde také o vážné věci, svědčí například i takový certifikát, které děti dostaly. [Certifikát absolventa Děti pracovaly iv jednotlivých skupinkách, aby se uměly soustředit.][Skupinové hry][Skupinová zadání pro lepší soustředění Náš lektor Ľubo měl připraveny i poutavé prezentace.][Ľuboš a jeho poutavé prezentace][Ľuboš a jeho poutavé prezentace Oddechový koutek] Víme, že děcka musí i relaxovat a odpočinout si ak tomu byla určena i naše XBOX zóna, kde si mohli zahrát nějakou tu hru po dobrém obědě. [Image] XBox hrací koutek Kromě programování uvnitř děti zašly i ven! Již tradičně náš denní tábor nabízí různé aktivity, které může děti vyzkoušet. A tak, aby děti neseděly jen za počítačem, vymysleli jsme jim nevšední program. A děcka naši snahu ocenili. Letos jsme velmi přemýšleli nad tím, kam bychom se společně vydali. Nakonec jsme se rozhodli a dnes už víme, že to bylo správné rozhodnutí.  Věda a zábava Slyšeli jste už o místě, kde se zábava prolíná s učením? Jedno takové centrum máme i my v Bratislavě. Jmenuje se Aurelium a je to zážitkové centrum vědy, kde se setkává zábava a učení v duchu hesla Jana Amose Komenského „Škola hrou“, kdy je vědecký poznatek nebo jakékoliv učivo skryto v zábavném experimentu. Centrum vědy používá neformální metody, prvky hry a vzdělávání. [Návštěva Centra Aurélium][Prostory Centra Aurélium Nechyběl sport] Víme, že pohyb je důležitý ao to víc, pokud sedíme déle za počítačem. Proto jsme s dětmi vyběhli i za sportem a nemuseli jsme jít vůbec daleko. Znáte Futbox? Že ne? My tuto zábavku známe velmi dobře. Je to netradiční forma zábavy a aktivního odpočinku, přičemž všechno jde ruku v ruce s vášní, soutěživostí a zábavou na minimálním prostoru pro fotbal. [Aktivní odpočinek během kurzu][Futbox tým] Poslední volná místa - přihlaste dítě již dnes!Pokud se vám líbí idea našich letních táborů, máte ještě poslední šanci přihlásit vaše dítě na dva srpnové termíny. Máme pár míst volných v následujících termínech: 7.-11. srpen - přihláška ZDE. 21.-25. srpen - přihláška ZDE. PŘIHLASOVÁNÍ BYLO UKONČENO. 
Jak zabavit děti během letních prázdnin
Události
12.04.2017
Martina Baumann

Jak zabavit děti během letních prázdnin

Každý rodič zná situaci velmi dobře, když začínají svátky, a najednou neví, jak zajistit aktivity pro své dítě, děti. Pravděpodobně nejhorší situace při vynalézání je během letních prázdnin, kdy mají děti až dva měsíce dovolené a nevědí, co dělat s řešením. Prarodiče už telefonují v polovině července a sousedé se potí, jen aby se do vás náhodou nedostali a zasloužili si nějaké hlídání. A kamarád, který je doma se svými malými dětmi, je také vypnutý, cestoval, nemocný nebo... Jednoduše řečeno, zůstali jste sami. Ale víme, co s tím dělat. Takže alespoň po dobu pěti pracovních dnů. Budete muset použít všechny vazby rodiny a sousedství pro ostatní. Co tedy můžete udělat, nemusíte se v práci stresovat, kam dáte malého turistu? Pošlete ho denní tábor programátora na Poluse. Když?  ↓ Termíny tábora: 10. - 14. července 2017 24. - 28. července 2017 7. - 11. srpna 2017 21. - 25. srpna 2017 Denní tábor je přesně v době, kdy musíte být v práci ( tentokrát většinou ) konkrétně od pondělí do pátku od 9:00 do 17:00. Tyto děti dokonce krmíme a poskytujeme jim režim pití. Takže se nemusíte o nic starat. Pět dní činnostiBěhem těchto dnů se děti mohou seznámit s programováním a krok za krokem procházejí úvodem a základy, aby se mohly snadno naučit, co budou potřebovat pro programování samy. Později se také pokusí kódovat nějakou jednodušší hru. Budou také hrát se vzdělávacím robotem Ozobotem.  Cítí svou kreativitu v intuitivním prostředí, které jim zároveň umožňuje do značné míry se ukázat a ukázat, co v nich skutečně je. Nemusíte se však bát, že by to vaše dítě mělo zvládnout! Naše tábory jsou totiz vhodný pro začátečníky ve věku 8-13 let. A tak, abychom stále nemluvili jen o programování nebo kódování, děti čekají na pestrý program. Máme připravený ( a teď by se moji tati chtěli zaregistrovat do obývacího pokoje s různými hrami, děti půjdou do arény laserových značek, nebo půjdu do FutboXX. Čeká na ně opravdu pět akčních dnů zábavy, kde také najdou nové přátele.[Image] Programovací tábor v Bratislavě Polus v roce 2016 Co se dítě naučí?• základy designu hry • základy vytvoření 2D hry ve Scratch • úvod do základů programování jako posloupnost příkazů, událostí, cyklu, větvení nebo proměnných • programování složitější funkce při poškrábání ( zachycení dalších znaků ) • vytvářet různé animace, zvuk nebo skóre pro hru • vytvořit jednoduchou hru, kterou najdete také na internetu Objednejte si tábor pro své dítě zde - UKONČENO

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách