Popis online kurzu Jak připravit děti na éru umělé inteligence
Děti už dnes žijí ve světě, kde je AI přítomna v domácnosti, škole, ve vztazích i v práci rodičů. Setkávají se s digitálními technologiemi dříve, než řeknou první slovo. Jak je však připravit tak, aby technologiím a umělé inteligenci rozuměli a uměli je využívat ve svůj prospěch?
Tento kurz je určen pro rodiče, kteří chtějí vědomě a citlivě vést své děti ve světě AI.
Doporučení v kurzu jsou inspirována odbornými výzkumy, pedagogickými organizacemi a psychology, jejichž rady jsme propojili s našimi znalostmi v oblasti umělé inteligence. Výsledkem jsou praktické, srozumitelné a bezpečné tipy pro reálný život.
Co se v kurzu naučíte?
Každá kapitola kurzu se věnuje jedné věkové kategorii kdy ukazujeme, co je důležité pro zdravý vývoj, budování dovedností i digitální odolnost: od kojence až po teenagera.
Získáte přehled o tom, kdy a jak bezpečně představit technologie a AI do života dítěte. Navíc vám dáme konkrétní doporučení pro hračky, dětské aplikace, programovací jazyky a robotické nástroje vhodné pro jednotlivé věkové kategorie.
Vybrané nástroje, které jsme konzultovali s odbornými doporučeními, podporují zdravý vývoj, kreativitu a poznávání, nikoli pasivitu a možnost vybudování si „závislosti“ na technologiích. Ten kurz vám pomůže zorientovat se v technologiích, které formují dnešní generaci.
1. Kojenci (0-2 roky): Péče o zdravé základy
Tato fáze je klíčová pro vývoj mozku, vnímání a vztahů. Vysvětlíme, proč je důležité zcela omezit obrazovky a zaměřit se na živý kontakt, dotek, hlas a pohyb. Dozvíte se, jaký dopad má pasivní sledování videí na rozvoj řeči a pozornost, a co místo toho podporuje zdravý vývoj. V doporučeních ukážeme, jak budovat skutečný základ digitální gramotnosti.
V této kapitole se dozvíte:
- Proč by děti do 2 let neměly být vůbec před obrazovkou.
- Jak rozvíjet dětskou pozornost a mozek přes reálný kontakt.
- Což je nejlepší „technologií“ pro kojence.
2. Rané dětství (3-5 let): Vnímání reality, tvořivost a první kontakt s digitálním světem
V předškolním věku začíná dítě chápat souvislosti a vytvářet si vlastní otázky o světě. A právě tehdy přicházejí první interakce s technologiemi. Vysvětlíme, jak je používat smysluplně, tvořivě a s určenými hranicemi. Ukážeme vám, jak si povídat o tom, co je v online světě skutečné a co jen smyšlené, proč je důležité rozvíjet dětskou představivost a jak se vyhnout „digitální pasivitě“. Řekneme si, proč je v tomto období mnohem důležitější učit se tvořit než jen pasivně sledovat pohádky na tabletu. Rodiče obdrží konkrétní tipy na aktivity, které posilují kreativitu a tvořivost.
V této kapitole se dozvíte:
- Jak dítěti vysvětlit rozdíl mezi realitou a digitální fikcí.
- Jaké hry, aktivity a návyky pomáhají rozvíjet tvořivost a smysl pro realitu.
- Jak bezpečně začít s technologiemi a zároveň chránit dětskou pozornost.
3. Děti na základních školách (6-8 let): Digitální gramotnost a základní dovednosti
V tomto věku jsou děti zvědavé, učí se číst, psát, spojovat souvislosti. Ukážeme vám, jak jim vysvětlit, že ne všechno na internetu je pravda a také jak si mohou ověřovat informace. Řekneme si, proč je nebezpečné nechávat děti nekontrolovaně používat AI nástroje (např. ChatGPT), aniž byste byli při tom i vy. Zároveň vysvětlíme, jak s dětmi komunikovat o tom, jak technologie fungují a jaké jsou jejich limity. V této fázi začínáme u dětí budovat kritické myšlení, které je bude chránit celý život.
V této kapitole se dozvíte:
- Jak učit děti rozpoznávat, co je pravda a co může být falešný nebo zmanipulovaný obsah.
- Kdy a jak smysluplně představit AI nástroje.
- Jak rozvíjet schopnost samostatně přemýšlet.
4. Dospívající děti (9-12 let): Co vidí, co vnímají, čemu věří v AI světě
Děti v tomto věku již používají technologie denně: ve škole, při domácích úkolech, ale také ve volném čase pro zábavu. V této kapitole se zaměříme na aktivní a zodpovědné využívání AI nástrojů, ale také na ochranu před manipulací, dezinformacemi a před ztrátou soukromí. Vysvětlíme, jak jim popsat, jak AI funguje, jak si vybírá, co jim ukáže, a proč je důležité nevnímat všechno jako „pravdu“. Rodiče se naučí, jak podporovat kritické hodnocení informací, ochranu identity a vědomé rozhodování. V tomto věku děti potřebují vedení: neměli bychom jim všechno zakazovat, ale spíše si spolu nastavit zdravé hranice.
V této kapitole se dozvíte:
- Jak vysvětlit dětem, jak fungují doporučující algoritmy.
- Jak je chránit před manipulací a ztrátou soukromí v online prostředí.
- Jak spolu s nimi používat AI zodpovědně (na učení, tvorbu i rozvoj).
5. Teenageři (13-18 let): Mentální zdraví, rozhodnutí na základě AI a jejich budoucnost
Teenageři jsou digitální experti. To ale neznamená, že rozumějí všem rizikům. V této kapitole se věnujeme etice, odpovědnosti, identitě a deepfake technologiím. Rozebereme rizika „umělé popularity“, vliv AI na mentální zdraví, ale i pozitivní možnosti využití technologií. Naučíme vás vést s teenagery rozhovory o hranicích, odpovědnosti a dopadech vlastního online chování. Tento věk je ideální pro budování osobní digitální identity a vědomého postoje k AI.
V této kapitole se dozvíte:
- Jak si povídat o etice, deepfakes, umělé popularitě a důvěryhodnosti online světa.
- Jako u teenagerů rozvíjet odpovědnost za jejich digitální rozhodnutí a jejich dopad na jiné.
- Jak pomoci teenagerovi formovat jeho vztah k AI tak, aby ji uměl využívat s rozvahou a ve svůj prospěch při učení se či hledání budoucího zaměstnání.
Co si z kurzu odnesete
- Naučíte se, jak s dětmi srozumitelně a přiměřeně věku mluvit o technologiích a umělé inteligenci.
- Získáte praktické rady, jak u dětí budovat zdravé digitální návyky a zamezit zbytečnému riziku v online prostoru.
- Budete vědět kdy a jak představit technologie a jaké hračky, aplikace, programovací jazyky či robotické nástroje jsou vhodné v různém věku. Od Montessori inspirovaných hraček bez obrazovek, přes Bee-Bot a Cubetto pro školkaře, až po Scratch, micro:bit či LEGO Spike pro starší děti, a Python či Java pro teenagery.
Vstupní požadavky na kurz
K absolvování kurzu nejsou zapotřebí žádné předchozí technické znalosti. Kurz je navržen tak, aby byl srozumitelný, praktický a použitelný pro každého rodiče, opatrovníka nebo pedagoga, který chce dětem pomoci rozvíjet se bezpečně ve světě plném digitálních nástrojů a umělé inteligence. Nemusíte být expert na AI, vše vysvětlujeme jednoduše a intuitivně.
Co všechno s kurzem získáte
- videotutoriály na téma Jak připravit děti na éru AI,
- certifikát o absolvování kurzu Jak připravit děti na éru AI,
- moderované diskusní fórum, ve kterém na otázky odpovídá autor kurzu Róbert Barcík,
- garance vrácení peněz do 14 dnů v případě nespokojenosti s kurzem.