V současné digitální éře je ochrana osobních údajů na internetu klíčová. Google Consent Mode v2 představuje inovativní přístup ke zpracování dat uživatelů, kteří neudělili souhlas s ukládáním marketingových nebo analytických cookies. Tento článek vám poskytne přehled o tom, co je Google Consent Mode a proč je jeho integrace důležitá pro vaše online aktivity.
Co je Google Consent mode?
Google Consent mode je způsob zpracování dat v produktech Google od uživatelů, kteří nedali souhlas k ukládání marketingových nebo analytických cookies.
Google Consent mode (pokud je implementován ve své „Advanced“ podobě), obchází úložiště prohlížeče (cookies nebo local storage) a všechny identifikátory jsou nahrazeny dočasnými, náhodnými identifikátory. Tato data pak nejsou reálně viditelná v reportovacích rozhraních, ale Google je využívá k modelování konverzí (např. v Google Ads) nebo modelování uživatelského chování (Google Analytics 4).
Proč potřebujete integrovat mode integrovat do března 2024?
Google v listopadu 2023 představil změny v Google Consent Mode a potvrdil, že Google Consent mode bude povinen, pokud chcete využívat remarketing v Google Ads od března 2024 (pokud své služby poskytujete uživatelům v rámci Evropské Unie).
To znamená, pokud nebudete mít implementován Google Consent mode a budete odesílat data do Google Ads, nebudete moci využívat remarketing a auto-bidding (resp. se vám nebudou naplňovat remarketingová publika).
Consent mode v2
Google koncem loňského roku spolu s tímto oznámením rozšířil Consent mode o dva nové parametry. Ke dvěma existujícím parametrům ad_storage (čtení a zapisování cookies pro marketingové účely) a analytics_storage (čtení a zapisování cookies pro analytické účely) se přidaly dva nové:
ad_user_data
ad_personalization
ad_user_data signalizuje, zda uživatel dal souhlas k využívání dat pro marketingové účely, a ad_personalization signalizuje, zda tato data mohou být využita k remarketingu.
Dvě verze implementace
Existují tři způsoby, jak můžete Google Consent mode implementovat:
Advanced,
Basic,
Žádný
Advanced Consent Mode funguje tak, že pokud uživatel zamítne marketingové nebo analytické cookies, produkty Google (jako Google Ads nebo Google Analytics 4) nadále odesílají data Google. Jak jsem již zmínil výše – identifikátory použité jsou náhodně generovány a nejsou ukládány v úložišti prohlížeče, ale data se stále do těchto platforem odesílají.
Basic Consent Mode znamená, že pokud uživatel neudělil souhlas na marketingové nebo analytické cookies, skripty, které ke své funkcionalitě potřebují přístup k tomuto úložišti, budou zcela blokovány (tzn. žádná data se z uživatelského prohlížeče odesílat nebudou).
Pokud consent mode neimplementujete vůbec, všechny Google tagy předpokládají, že uživatel udělil plný souhlas se všemi cookies a tagy odesílají data do svých platforem bez jakéhokoli omezení (business as usual).
Kterou cestou se tedy vybrat?
Těžko říct, vždy záleží na klientovi. Advanced mode posílá anonymizovaná data i bez souhlasu.
Technická část
Nastavení Consent Mode v2
Tato část je hlavně pro případy, kdy Cookie banner řešíte interně (např. máte svůj vlastní kód pro cookie banner). Mnoho (placených) řešení má Google Consent mode již integrovaný, a proto tyto kódy, které jsou popsány níže, nebudete muset implementovat. Seznam CMPs (consent management platforms), které podporují Google Consent Mode můžete najít zde.
Nastavení přednastaveného souhlasu
V první řadě je třeba určit, jaká je hodnota souhlasu, když uživatel poprvé přijde na váš web a zobrazí se mu cookie banner. V rámci GDPR by to měl být Optin mode (marketingové a analytické skripty se mohou spouštět pouze po explicitním souhlasu uživatele), ale přikládám i příklad Optout módu (měření jsou zapnuta hned, ale uživatel je může odmítnout, čímž přestávají být aktivní).
Nastavení přednastavené úrovně souhlasu se provede tímto skriptem (doporučuji tento skript odpálit co nejdříve. Ideální ještě předtím, než se načte Google Tag Manager kontejner).
Optin - přístup ke všem typům úložiště je zamítnut.
Pokud uživatel nějakým způsobem interaguje s bannerem, ať už povolí nebo odmítne všechny cookies, nebo něco mezi tím (např. souhlasí s analytickými, ale ne s marketingovými), musíte aktualizovat hodnoty souhlasu. To uděláte zavoláním následující funkce, kde hodnota „granted“ znamená přístup byl povolen a hodnota „denied“ znamená přístup byl zamítnut. Tyto hodnoty by měly reflektovat rozhodnutí uživatele.
Chcete-li implementovat Advanced Consent Mode, přidáním logiky, kterou jsem popsal výše se vaše práce končí - Google tagy automaticky přečtou jednotlivé hodnoty a upraví své chování tak, aby byly v souladu s úrovní souhlasu, který byl poskytnut.
Chcete-li však implementovat Basic mode, tzn. tagy vysloveně blokovat (pokud nebyl získán dostatečný souhlas) musíte upravit tagy v Google Tag Manageru.
Na screenshotu níže je Google Ads konverzní tag. Po rozkliknutí tagu se musíte přeskrolovat úplně na konec a pod sekcí Consent Settings a Additional Consent Checks musíte přidat ad_storage. V takovém případě zajistíte, že pokud přístup k ad_storage nebyl poskytnut, tag bude kompletně zablokován.Integrace Google Consent Mode v2 je nezbytná pro všechny subjekty, které se chtějí přizpůsobit současným legislativním požadavkům a zároveň respektovat soukromí svých uživatelů. Zajistí nejen soulad s GDPR, ale také zlepšení důvěry a transparentnosti mezi poskytovateli služeb a jejich klienty. Nepodceňujte význam správné implementace a využijte příležitost přejít na moderní zpracování dat se Google Consent Mode v2.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩