Jakub se již několik let živí jako designér-animátor. Poprvé se Kubo dostal do styku s designem ještě během střední školy a později i při práci v reklamní agentuře, kde zastával pozici Media production specialist. Odtud to už bylo jen na skok k tomu, aby si založil vlastní animátorsko-produkční studio
Roadcrossers.com, které se může i přes mladý věk pochlubit spoluprací se značkami jako Siemens, Adidas či Reebok. Práce je pro Kuba místem, kde se může do sytosti „vyhrát“ a zdokonalovat se v tom, co ho baví a proto by se o své poznatky rád podělil. Stejně zaníceným, ale i úplným začátečníkům by chtěl předat své know-how, jak se rychle zorientovat v požadavcích klienta, ukázat profesionální postupy, které fungují v praxi a šetří čas a podat pomocnou ruku při tvorbě vizuálního designu, animace nebo videa.
Kubo, jak ses stal designérem/animátorem?
Dalo by se říci, že dost nepřímo, nikdy jsem nějak neuvažoval o tom být grafik nebo designér, ale přepracoval jsem se k tomu prostřednictvím videa.
Ze začátku jsem se věnoval převážně natáčení kámošů v parku na lyžích, následně jsem to stříhal, pak jsem zase potřeboval do těchto mini videí udělat nějaká úvodní intrá, animace log a asi někde tady jsem zjistil, že tvorba a animování grafiky má své kouzlo a při tom jsem také zakotvil. Ze začátku mi grafiku posouvali kámoši nebo kolegové, občas jsem si ale všiml, že věci co mi pošlou ne vždy vyhovují mým požadavkům a proto jsem si začal vytvářet grafické podklady sám. No a potom jsem si založil vlastní animátorské studio Roadcrossers.com, kde je grafický design a jeho animování naší hlavní pracovní náplní.
Jak bys popsal svůj přístup k designu? Kdo nebo co tě nejvíce ovlivnilo nebo ovlivňuje?
Design mi automaticky evokuje něco hezkého, nevím proč, ale mám to tak. Nejsem úplně ten typ, co zkoumá lžičku a přemýšlí, proč je oblá, ale spíše si všímám tak výjimečných, zajímavých věcí. Vždy mě upoutá nějaká zajímavá TV reklama, hudební videoklipy a filmové blockbustery. Fascinuje mě totiž to obrovské úsilí, co tomu ta studia věnují, průzkum, který dělají předtím než začnou něco designovat a všechno to, co je před očima běžného diváka skryto. No a v neposlední řadě ta svoboda, která vám dovoluje vytvořit si co jen chcete.
Tou televizní reklamou nemyslím zlaté prasátko od Kofoly, ale spíše ty peckové shoty od Nike, Adidas nebo Audi. Co se týče grafiky, tam to vždy byly animované klipy pro známé kapely nebo animáky na cartoon network, a pak jsou zde vizuální efekty, které nesmírně obdivuji, protože jsou promakané do nejmenšího detailu.
Čili spíš jsem fanoušek té audio-vizuální stránky designu, než té funkční a produktové.
Jakub Ovesny
Co je podle tebe tvou nejsilnější designérskou stránkou a jak jsi tuto dovednost zlepšoval v posledních letech?
Snažím se víc a detailně vnímat svět kolem sebe. A to neustále. Podle mě je to velmi důležité.
Při statické grafice, například při retušování fotografií je třeba mít dobré oko a poznat, jak se chová světlo nebo různé materiály, při animaci se zase provedením chceme většinou přiblížit realitě nebo ji alespoň trošku přizpůsobit, aby tomu diváci uvěřili. To znamená, že si například všímám, jak se tvářím, když si ráno myjem zuby nebo jak se slunce odráží v kalužích po dešti a tak podobně. Tento pozorovací talent přišel tak nějak intuitivně, ale v poslední době se snažím přistupovat k tomu i profesionálněji, což znamená, že jsem si začal studovat různou literaturu o fyzice světla, dynamice pohybů, časování a podobně.
Na jakých projektech nejraději pracuješ?
Když dělám to, co mě baví, tak je mi to jedno, nějak to nerozlišuji, ale pokud musím říct, tak víc si užívám práci na těch vlastních osobních projektech, kde si zkouším nové věci a experimentuji. Bohužel je jich v důsledku nedostatku času stále méně, ale plánuji to v nejbližší době napravit. Aktuálně se snažím dostat víc do 3D animací.
Jaký je tvůj názor na specializaci vs. zobecňování?
Toto je těžká otázka, podle mě vždy závisí, v jaké kariérní fázi se daný designér nachází.
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že co se týče práce, jednodušeji se uplatní začínající generalista, minimálně dokud ještě nemá nabušené portfolio.
Menší studia totiž častěji shánějí lidi, kteří zvládají více aspektů grafického designu. Čili kromě vytvoření reklamního letáčku umí připravit například i dokumenty do tisku. Specialisty většinou hledají velká studia a agentury, které si je mohou dovolit a dokáží zajistit i ostatní specializace. Obecně si ale myslím, že vždy je dobře mít přehled o dalších technologiích, postupech a nástrojích, protože to často pomáhá rozvíjet se iv hlavní specializaci, nebo si vůbec nějakou najít. Pak si umíš spoustu věcí udělat sám, přesně podle sebe, vyjádřit se přesněji a tím pádem dostat požadovaný výstup například od dalších členů týmu a tak dále. No a později když se člověk najde, sám zjistí, co ho baví, tak se může začít profilovat a rozvíjet svou kariéru tímto směrem. Ale samozřejmě tomu tak vůbec nemusí být, znám lidi,
Co bys doporučil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru?
Určitě je třeba makat. Co nejvíc a co nejčastěji. Zkoušet a dělat designy, animace ai když budou první pokusy k ničemu, ty další budou lepší ;) Na začátek je také dobré polajkovat a follownout oblíbené umělce a designéry a sledovat jejich práci. U nás ve studiu to děláme dosud, inspirujeme se různými TV spoty nebo animacemi, abychom se něco nového naučili a obkukali zajímavé triky. Také je dobré ukázat své práce světu, dnes, kdy mají designéři sítě jako behance, artstation nebo dribbble je škoda toho nevyužít, možná to přinese nabídku ke spolupráci. Jo a určitě dívejte tutoriály, dnes jich je už tolik, že není problém si vybrat ;)
Máš nějaké dotazy na Jakuba? Napiš je do komentářů.