Rozhovory
20.01.2016
Skillmea
Představujeme Borise Mička - lektora kurzu Visual Design v Trnavě
Boris začínal jako grafik před asi 8 lety při jednoduché online grafice a postupně se přeorientoval i na offline a DTP. Tyto formáty jsou mu sympatičtější a líbí se mu, že výstupem práce je něco hmatatelného. Brzy to budou dva roky, co zařezává v trnavském grafickém studiu Provocation Bureau, , kde se primárně věnuje tvorbě tiskových materiálů a corporate identity. Věnuje se také webové grafice a bude vaším lektorem kurzuVisual Design v Trnavě.[Image]
Jaké jsou tvé zkušenosti s grafickým designem?
Přestože se grafice věnuji asi 8 let, nejvíce zkušeností jsem měl možnost získat za poslední 2 roky v Provocation Bureau. Do té doby jsem byl víceméně samouk a učil se věci za běhu. Až v PB jsem získal i mentory, díky kterým se moje práce hlavně co se DTP týče posunula o několik levelů výše. Ještě stále si bouchám hlavu, když si vzpomenu, jak jsem některé věci zvykl dělat a jak jednoduchá řešení existují a stále objevuji nové a nové. Vždy jsou to tak příjemné obavy a člověk má pocit progresu. Za těch 6 nebo 7 let, co mě grafika i živí, jsem měl možnost pracovat pro různé značky ať už do velikosti nebo odvětví. Takové, co mi nejvíce utkvěly v hlavě a jsou známější např. Billa, Avon, HP, Pribináček, VW Slovakia, Nafta, Chemolak a mnoho dalších. V podstatě každý projekt mě něco naučil a pokud mám více času,
[Image]
Jak ses stal grafickým designérem?
Ono to byla v podstatě náhoda. Když jsem skončil jako programátor as kamarády jsme zabředali do gastro průmyslu, přišla možnost řešit věci, které mě ke grafice dostaly. Měl jsem už naštěstí základy, protože můj tehdejší spolubydlící byl grafik, tak jsem se při něm něco naučil po večerech. Začalo to vizitkami, navigačními tabulemi a postupně se to už začalo nabalovat. Přišly první letáky, postery, brožury atp. Tady jsem už pochopil, že to je něco, čemu bych se chtěl věnovat a zůstal jsem při tom dosud. Stále to ale neberu jako práci, ale spíše štěstí, protože žiji z toho, co mě těší a to je super pocit.
Odkud čerpáš inspiraci pro své designy?
To je různé. Ale asi ze světa :) Určitě je primárním zdrojem internet, behance, dribbble. Častokrát je to ale zavádějící, po inspirační seanci mám vizi v hlavě, začnu to dělat a většinou jsem s tím ne spokojen. První nástřel beru jako povinnou jízdu, která je odpadní, ale už během toho přemýšlím, jak by to mohlo být, případně co z toho co jsem udělal, bych uměl recyklovat. Odložím si to vzadu někde v hlavě a vytáhnu při jiném projektu. Kromě toho rád dívám kolem sebe v offline světě, tam jsou hlavní inspirací knihy, časopisy a mám také velmi rád architekturu, která je pro mě také velkou inspirací.
[Image]
Můžeš nám ve zkratce říci, jak vypadá tvůj normální pracovní den?
Jak kdy, záleží na tom, ve které části roku se nacházím. Většinou se snažím tak kolem půl osmé vylézt z postele. Očlověčit se, pokud doma něco najdu, tak to sním, ale většinou ne. Potom se přesunu do práce, to je tak do 8:30. Nejpozději do 9:00 jsme tam všichni a jdeme si projít úkoly na daný den. Potom většinou řeším prioritní věci. Pokud se něco nestihlo, nebo je třeba poslat obratem. Jako každý i já miluji klientskou klasiku "Včera bylo pozdě". Jelikož jsem pravděpodobně nesnídal, už kolem 11 klepu a burcuji na oběd. Kolem druhé se dostávám k tomu, co jsem chtěl dělat ráno. Většinou se mi podaří mezi pátou a sedmou jít domů. Večer doma mám-li chuť podívám ještě nějaké tutoriály, případně telka a xbox. Samozřejmě jsou některé měsíce, kdy do práce odcházím dřív a domů jdu v noci. Ale to zná asi každý,
Máš nějaké oblíbené nástroje a tooly, které ti usnadňují práci?
Asi nic speciálního. Většinou si vystačím s balíkem Adobe – InDesign, Photoshop a Illustrator. Snažím se nyní zabředat do After Effects a Premiere, případně Blender. Když potřebuji poradit s barvami, jdu na colourlovers.com. A když se mi nechce vymýšlet kolo, tak na Shutterstock, případně nějak freestock. Nepřežil bych určitě bez Dropboxu, když pracuji z domova a potřebuji sdílet soubory. Co se týče hardwaru, tak v práci i doma mám iMac.
[Image]
Co bys poradil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru?
Super věc je vymýšlet si vlastní projekty, na kterých se mohou učit. Hlavně nepřeceňovat své schopnosti a možnosti při prvních realizacích pro klienty, ale střízlivý pohled na svou práci. Za mě by byla ideální juniorská pozice v agentuře, kde se mohou hodně naučit pracovním návykům a mají se od koho učit, co je víc než různé články nebo videotutoriály. Feedback k práci je tam okamžitý a posune vás rychleji vpřed. Pokud by chtěl jít někdo cestou freelancování, tak určitě portfolio, aby uměl oslovit klienty. Ze začátku je možné dělat pro rodinu, kamarády a známé nebo pro bono. Určitě byste narazili na neziskovku, která by vaši pomoc ocenila. Samozřejmě univerzální řada neexistuje, protože není grafik jako grafik. Je jiné se věnovat retuši, jiné ilustrátory a jiné online grafik. Je dobré si vybrat, co vlastně chcete dělat a tomu se věnovat naplno, samozřejmě ovládat i jiné směry je jen výhoda. Celé to ovšem stojí na kvalitě práce, nemusí být hned dokonalá, mělo by však v ní cítit pokrok.
[Image]
Pokud by sis měl vybrat, na které své dílo jsi nejvíc hrdý a proč?
Hrdý je spíše nepřesný výraz, což cítím u některých projektů. Nazval bych to, že mě některé projekty těší víc než jiné. Mám takový svůj bucket dopis grafických prací, které bych chtěl absolvovat. Jedním z takových klientů je také Chemolak, pro kterého jsem měl možnost navrhovat design obalů produktů. Je to značka, kterou jsem začal vnímat už dlouho předtím, než jsem věděl, co budu dělat a jejich produkty využíval při pracích na chatu s tátou, takže můj pohled na značku má i jiný podtón. Velice mě bavila práce pro Nafta as, které jsme navrhovali stolní hru, popřípadě ještě logo hokejového mužstva, které má VW Slovakia. Ale kdyby byla jedna věc, na kterou jsem opravdu hrdý, je náš tým v Provocation Bureau a naši klienti.
Chceš se Borise na něco zeptat? Napiš svůj dotaz do komentáře. Pokud se chceš přihlásit na kurz Visual Design , klikni sem.