Zpět na blog
Vzdělávání

Programování pro děti: Objevte zábavné a jednoduché programovací jazyky

Skillmea
10.12.2025
16 minut čtení
Programování pro děti: Objevte zábavné a jednoduché programovací jazyky
Programování pro děti je stále více oblíbenější a jeho význam roste. Není to překvapující, vzhledem k tomu, jak se naše společnost stala závislou na technologiích. Stále více lidí se zajímá o tuto cennou dovednost a ptá se: "Mohl bych se to také naučit?" I rodiče více věnují pozornost programování a snaží se k němu své děti vést, aby jim zajistili lepší budoucnost.

Naučit se programovat v mladém věku může dítěti zajistit celoživotní úspěch a rozvoj kritického myšlení. IT kurzy pro děti se věnují už i učitelé na základních školách a existuje několik vzdělávacích programů, kurzů či nástrojů, které se snaží programování dětem co nejvíce přiblížit a usnadnit.
V tomto článku přineseme náš pohled na programování pro děti: výhody, proč je tato počítačová dovednost v současnosti tak důležitá, a seznam nástrojů, díky kterým se vaše dítě umí naučit základy programování.

V jakém věku mohou děti začít s programováním?

Podle Piagetovy kognitivně-strukturální teorie vývoje, kterou vypracoval švýcarský psycholog Jean Piaget v roce 1971, jsou děti ve věku 5 let v předoperačním stadiu. V této fázi dítě začíná chápat svět pomocí mentálních reprezentací prostřednictvím slov a obrazů. Projevem reprezentativní funkce v poznávání je také oddálená imitace. Jedná se o schopnost napodobovat model s časovým odstupem. Dítě může například vidět jiné dítě, jak prolézá zábradlí. Vzpomene si na to druhý den a na základě představy, kterou si uchovalo, dokáže samo uvedené úkony podobným způsobem provést.

Podle této teorie a dostupnosti moderních vzdělávacích nástrojů a technologií se mnozí odborníci shodují, že dítě se může začít učit programovat ve věku 5 let. Někteří rodiče mohou mít z tohoto věku obavy, a rozumíme těmto obavám. Základy programování je však možné vyučovat snadněji díky gamifikaci a moderním programovacím aplikacím, robotice a jejich nástrojům.

Mnoho webových aplikací a stránek učí děti programovat pomocí blokového programování, což je zábavný a interaktivní způsob, jak se seznámit s tímto fascinujícím světem. Kromě toho, existují různé vzdělávací kurzy, které mohou podporovat nejen základy programování, ale i další rozvoj dovedností.

Kromě toho, stále populárnější jsou rekvalifikační kurzy, které pomáhají nejen dospělým získat nové dovednosti v oblasti informačních technologií a programování. Díky těmto kurzům mohou lidé změnit svou profesní dráhu a adaptovat se na rychle se měnící trh práce, kde je znalost IT a programování stále více vyhledávaná.

Tyto možnosti jsou dostupné nejen pro děti, ale i pro dospělé, kteří chtějí rozvíjet své schopnosti a držet krok s technologickými trendy.

Jak vzbudit zájem vašeho dítěte o programování?

Pokud se vaše dítě již zajímá o programování, tvorbu webů či vývoj her a aplikací, pravděpodobně nebudete muset udělat moc, abyste je k samotnému reálnému programování dovedli. V zásadě byste už jen našli vhodné online či offline kurzy, kroužky a podobně. Pokud však vaše dítě z počítačových věd (nebo i STEM předmětů - Science, Technology, Engineering, Mathematics) nadšené není, existuje několik způsobů, jak v nich vzbudit zájem.

Kombinujte programování s jejich současnou vášní

  • Hračky a roboty
Existuje spousta zábavných "offline" hraček, které pokrývají základy STEM a kódování. Existuje také mnoho programovatelných robotů. Můžeme zmínit populárního Ozobota nebo Makeblock mBot Robot Kit. Jsou to sety vhodné pro začátečníky v oblasti programování a umíte je programovat i pomocí rozhraní v notebooku či tabletu. NAO Robot je humanoidní robot, který je však velmi drahý, a tady ho vzpomínáme spíše jako zajímavost.
  • Stavebnice
LEGO je lídrem v oblasti hraček pro začínající stavitele. S LEGO MINDSTORMS si můžete postavit a naprogramovat vlastního robota. Obsahuje také jednoduchou aplikaci s programátorským rozhraním, a takto umíte ovládat svého robota. Líbit by se vám mohl také LEGO BOOST Creative Toolbox, díky kterému se vaše dítě může naučit základy kódování, inženýrství a robotiky.
  • Kreslení, malování
Pokud má vaše dítě umělecké vlohy a má rádo kreslení, ukažte mu nástroje. Scratch je platforma, díky které můžete vytvářet animace, interaktivní příběhy, hry a další pomocí blokového programování. Děti mohou do Scratch platformy nahrát vlastní obrázky, zvuky, pozadí a vytvářet tak unikátní projekty. Více o Scratch si přečtěte níže v článku.

  • Video hry (mobilní hry)
Děti, které hrají počítačové a mobilní hry, by mohly mít zájem o jejich výrobu. Vášniví hráči se mohou naučit základní znalosti programování prostřednictvím velmi oblíbených počítačových her jako Minecraft a Roblox.

Učte se programovat s nimi

Děti chtějí být nezávislé, ale přesto mohou upřednostnit, kdyby jim byli rodiče nápomocni při začátcích v programování. Učí se něco nového a často se mohou na něčem zabrzdit, zaseknout, což může být velmi frustrující a demotivující. Když jim však pomohou rodiče, kterým důvěřují, učení se stane větší zábavou. Pokud tedy vaše dítě váhá s učením se programování, navrhněte mu, že se budete učit společně. Pokud nejste technicky zdatný rodič, nevadí, je to skvělá příležitost i pro vás naučit se něco nového a vzdělávat se.

Jaký je nejlepší programovací jazyk pro děti?

Moje cesta k programování začala na střední škole v prostředí Turbo Pascal. Na počítačích pro moji skupinu nebyla dostupná grafika. Tak zatímco druhá skupina kreslila autíčka, my jsme se snažili s tou modrou obrazovkou nějak komunikovat. Programovali jsme různé jednoduché výpočty a odpovědi. Po výměně učebny se pro nás finální zkouškou stal příklad naprogramovat nakreslení olympijských kruhů. Velkým vtipem byla moje příprava na maturitu. Před Vánocemi se nám pokazil počítač a oprava trvala celý zbytek školního roku. Programoval jsem pomocí tužky a starého sešitu. Spuštění programu probíhalo v mé hlavě s myšlenkami: „Teď by to asi mělo fungovat.“

Doba postoupila a digitální technologie jsou dostupnější. Úvodní nástroje do programování se skrývají za každým rohem. Jedním očkem můžete mrknout na naši vzdělávací hru GalaxyCodr. Vaše první kroky na cestě k programování jsou mnohem jednodušší. Ale kterou cestou se vydat? 

Zkusím vám poradit podle mých zkušeností, nakolik jsem odučil nespočet kurzů, kroužků a webinářů programování pro děti.

Scratch Junior (školka – 3. třída ZŠ) 

Začněme s těmi nejmladšími. Jim bych doporučil prostředí Scratch Junior. Je určeno pro smartphony nebo tablety. Vhodnější je ovšem tablet, díky jeho rozměrům obrazovky. Na které se vám bude s bloky lépe pracovat. Příkazy jsou ztvárněny bloky připomínajícími stavebnice. Z nich skládáte scénáře pro postavičky, způsobem uchop potáhni a pusti. Význam příkazů je znázorněn obrázky. Možná na začátku budete potřebovat pomoc rodičů, ale programovat v prostředí Scratch Junior by měly zvládnout i děti v předškolním věku.

Scratch (4. – 8. třída ZŠ) 

Když trochu podrostete, můžete se pustit do prostředí Scratch. Tady začíná ta pravá zábava pro každého nadšence, který rád vymýšlí vlastní světy nebo chce tvořit hry. Opět programujeme blokovým systémem. Všechny příkazy máte dostupné a rozdělené do kategorií. Nachází se zde bohatá knihovna postav a pozadí. Nezklame nás ani docela slušný nástroj pro kreslení. Scratch běží ve webovém prohlížeči. Pokud si vytvoříte účet, můžete si vaše díla ukládat přímo online do cloudu. Tady přicházíme ke skvělé Scratch komunitě. Přímo na stránce naleznete obrovské množství zveřejněných projektů. Každý z nich si můžete vyzkoušet a prohlédnout jeho zdrojový kód. Můžeme se takto naučit, jak projekt funguje a případně se jím inspirovat. Jelikož programy tvoří uživatelé, jsou zde i slabší projekty s prosbou o pomoc, vtipné příběhy, zábavné hry a dokonce i mistrovská díla. Scratch má neskutečný potenciál! Můžete zde dokonce naprogramovat rekurzivní stromy, což je téma na vysoké školy.

App Inventor (od 7. třídy ZŠ) 

Z „dospělejších“ programátorských nástrojů je k prostředí Scratch nejblíže App Inventor. Je to grafický programovací nástroj pro mobilní Android telefony. To znamená, že programujete pomocí bloků a různých komponentů. Programujete ve webovém prohlížeči. Můžete se přihlásit pomocí Gmail účtu a zdrojový kód projektů ukládat v cloudu. Naprogramované projekty si můžete spustit na vašem telefonu. Jednoduchou hru typu „Udeři prstem krtečka“ naprogramuje skoro každý. App Inventor je vhodný pro výuku programování, ale lze v něm vyvíjet i plnohodnotné mobilní aplikace.

p5.js - JavaScript (od 7. třídy ZŠ)

Moji cestu do „dospěláckého textového programování“ jsem započal v prostředí p5.js, které mi představil jeden kolega. Ahoj Majo 🙂 Prostředí běží online ve webovém prohlížeči. Přihlásit se můžete pomocí Gmail účtu a všechny projekty si přímo na něj uložit. Na psaní kódu používáme jazyk JavaScript. S tím, kde vzít ta správná slova, aby nám vznikl kód, si těžkou hlavu dělat nemusíte. Na stránce je bohatá Referenční knihovna s příkazy. Výhodou jsou příklady, které můžete upravit a tak experimentovat. Fanoušci vytvořili různé užitečné knihovny, které jsou dostupné přímo na stránce. Naše projekty můžeme pomocí webového odkazu poslat kamarádům, ať už se zdrojovým kódem nebo jen spuštěným projektem. Osobně můžu učitelům toto prostředí vřele doporučit! Důležité je zvolit správnou sadu jednoduchých a zajímavých projektů. Jak mám ve zvyku, k ověření našich „skillů“ můžeme využít hru Bludiště.

Další nástroje

Během své praxe jsem se setkal s více jazyky a prostředími pro začátečníky v oblasti programování. Můžeme si je vzpomenout v „Síni slávy.“
Blockly Games
Nabízí několik aktivit, ale mou oblíbenou je Maze. Tady vás čeká pár zajímavých bludišť. Programujete cestu do cíle pomocí bloků. Poslední úrovně vás mohou potrápit s větvením podmínek.

CodeCombat

Chcete se naučit programovat hraním hry na hrdiny. V tomto RPG dobrodružství můžete procházet různými kobkami pomocí textového programování jako Phyton, JavaScript, C++ a tak dále.
Hodina kódu (Hour of Code)
Obsahuje početnou sadu aktivit zaměřených na programování pomocí bloků. Oblečené jsou v tematickém kabátě jako Minecraft, Star Wars, Angry Birds nebo Plants vs Zombies. Můžete zde najít také sbírku odkazů na další zajímavá prostředí.

GalaxyCodr

Vraťme se zpět domov na Slovensko, kde startuje vesmírná raketa připravená na programátorské dobrodružství. V pěkném grafickém prostředí programujete cestu postavičky Tima pomocí bloků. Jeho cesta za záchranou kamaráda je podpořena vtipnými animacemi. Můžete se v brzké době těšit na pokračování příběhu a nové planety, které brzy přibudou.

LEGO

Stavebnice LEGO nabízejí vícero robotů, které nejsou určeny pouze ke skládání. Jejich pomocí se můžeme učit programovat. Pro mladší je zde LEGO Boost a pro starší LEGO Mindstorms. Programujeme na tabletu nebo počítači pomocí bloků.

Veteráni

Ke starším veteránům v této oblasti patří prostředí pro děti jako Robot Karel, EasyLogo, Imagine nebo Baltík. Doporučit můžu i sadu aktivit na procvičení digitálních dovedností v prostředí Cirkus Šaše Tomáše nebo archiv soutěže iBobor.
Na závěr mohu říci, že jsem určitě nezmínil všechno. Chtěl jsem se s vámi podělit o programátorská prostředí, se kterými mám osobní zkušenost. Máte-li tipy na další vzdělávací hry, aplikace či roboty, neváhejte se s nimi podělit v komentářích.
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.

Na našom webe nájdeš viac ako 600 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod.

Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Co jsou online kurzy a jak vybrat ten správný?
Vzdělávání
05.12.2025
Lucia Fumačová

Co jsou online kurzy a jak vybrat ten správný?

ÚVODOnline vzdělávání zažívá v Česku a na Slovensku boom. Ať už chcete získat nové dovednosti pro lepší kariéru, naučit se programování, marketing nebo rozvíjet svůj byznys, online kurzy nabízejí přístup ke znalostem kdykoliv a odkudkoliv.. Podle průzkumů až 78 % zaměstnavatelů na Slovensku oceňuje certifikáty z online kurzů při výběru kandidátů. Otázkou už není, zda se vzdělávat online, ale jak si vybrat kvalitní kurz, který vám skutečně pomůže posunout se dál. V tomto článku se dozvíte vše o online kurzech a o tom, jak si vybrat ten správný právě pro vaše potřeby – a proč je Skillmea ideální volbou pro slovenské studenty a profesionály. Co je online kurz a jak funguje v praxiOnline kurz je forma distančního vzdělávání, při které získáváte nové dovednosti a znalosti prostřednictvím internetu. Na rozdíl od tradičních školení nemusíte nikam cestovat – vše potřebné máte na dosah ruky ve svém počítači, tabletu či mobilu. Standardní online kurz obsahuje:• Video lekce – profesionálně zpracovaná vzdělávací videa s praktickými ukázkami • Praktická cvičení – reálné projekty, které si můžete přiložit do portfolia • Testování znalostí – kvízy a zadání pro ověření pochopení látky • Studijní materiály – PDF příručky, šablony, checklisty ke stažení • Certifikát o absolvování – oficiální doklad, který posílí váš životopis • Přístup ke komunitě – možnost výměny zkušeností s ostatními studenty Na Skillmea navíc získáte přístup k lektorům z praxe, kteří vám odpoví na otázky a poskytnou zpětnou vazbu k vašim projektům. [Získejte nové dovednosti online] Živé vs. samostudijní kurzy: Který typ je pro vás lepší?Ne všechny online kurzy jsou stejné. V zásadě je můžeme rozdělit na živé (interaktivní) a samostudijní (přednahrané). Každý typ má své specifika, výhody i nevýhody. Živé online kurzy (Live webináře a workshopy)Živé kurzy probíhají v reálném čase – podobně jako klasická výuka, jen online. Učitel a studenti se setkávají přes videohovor (např. Zoom, Google Meet, MS Teams). Hlavní výhody živých kurzů: • Okamžitá zpětná vazba od lektora na vaše otázky • Interakce s ostatními účastníky a networking • Pevná struktura, která pomáhá s motivací a disciplínou • Praktické workshopy a řešení úloh přímo s lektorem • Možnost diskuse o reálných příkladech z praxe Nevýhody: • Nutnost přizpůsobit se pevnému časovému rozvrhu • Závislost na kvalitě internetového připojení • Méně flexibility pro zaneprázdněné lidi Pro koho jsou vhodné: Ideální pro ty, kteří potřebují pravidelnou motivaci, rádi komunikují ve skupině a chtějí budovat profesionální kontakty. [Živé online kurzy] Samostudijní kurzy (Self-paced kurzy)Tyto kurzy jsou přednahrané a můžete je absolvovat kdykoliv. Lekce, videa a materiály máte zpřístupněny na online platformě a učíte se vlastním tempem. Výhody samostudijních kurzů: • Úplná flexibilita – studujete ráno, večer, o víkendu, podle vašich potřeb • Možnost opakovat složitější sekce kolikrát potřebujete • Obvykle nižší cena než živé kurzy • Dostupné i pro lidi v různých časových pásmech • Učení vlastním tempem bez tlaku skupiny Nevýhody: • Vyžaduje silnou sebedisciplínu a vlastní motivaci • Omezená přímá interakce s lektorem • Zpětná vazba může trvat déle Pro koho jsou vhodné: Perfektní pro zaneprázdněné profesionály, podnikatele, rodiče na mateřské a všechny samouky, kteří si dokáží efektivně naplánovat čas. Na Skillmea najdete oba typy kurzů – můžete si vybrat podle svého životního stylu nebo je kombinovat pro maximální efekt. 7 hlavních výhod online vzděláváníOnline vzdělávání přináší množství benefitů, které přesahují tradiční formy učení: 1. Flexibilita, která se přizpůsobí vašemu životuNemusíte se přizpůsobovat pevnému rozvrhu. Studujete doma, v práci, v kavárně či na cestách. Jediné, co potřebujete, je internet. 2. Úspora času a penězŽádné cestování, parkování či pronájem učeben. Online kurzy na Skillmea stojí zlomek ceny tradičních školení a čas, který byste strávili v dopravě, investujete do učení. 3. Přístup k expertům z praxeNa Skillmea lektorují profesionálové, kteří aktivně pracují ve svém oboru – dostanete aktuální know-how, ne zastaralou teorii z učebnic. 4. Studujte vlastním tempemRychle se učící studenti mohou absolvovat kurz za týden, zatímco jiní si mohou dovolit pomalejší tempo. Každý má své tempo potřeby. 5. Praktické dovednosti aplikovatelné ihnedKurzy na Skillmea jsou zaměřené na praxi – naučíte se konkrétní nástroje, postupy a techniky, které ihned využijete v práci nebo byznysu. 6. Certifikáty posilující váš životopisPo absolvování kurzu získáte oficiální certifikát Skillmea, který můžete přiložit k životopisu, LinkedIn profilu nebo ukázat potenciálnímu zaměstnavateli. 7. Komunita a networkingZískáte přístup do studentské komunity Skillmea, kde se můžete poradit, sdílet zkušenosti a navázat cenné profesionální kontakty. [Výhody online vzdělávání] Nejlepší online platformy pro vzděláváníNa trhu existuje množství vzdělávacích platforem. Podívejme se na ty nejpopulárnější. Mezinárodní platformyUdemy – největší globální platforma s tisíci kurzů. Kurzy bývají často ve slevě, ale kvalita se liší. Nevýhodou je absence slovenského jazyka a lokálního kontextu. Coursera – spolupracuje s univerzitami a velkými firmami. Nabízí akademické certifikáty, ale kurzy jsou v angličtině a často více teoretické. LinkedIn Learning – zaměřená na profesionální rozvoj, integrovaná s LinkedIn profilem. Opět pouze anglický obsah. Slovenské a české platformyPro slovenské studenty je často výhodnější vzdělávat se ve slovenštině či češtině, kde obsah lépe reflektuje lokální trh práce Skillmea – slovenská vzdělávací platforma zaměřená na praktické dovednosti pro kariérní růst. Nabízí: • Kurzy v slovenském a českém jazyce • Lektory z praxe s reálnými zkušenostmi • Zaměření na slovenský a český trh práce • Dostupné ceny a často akce pro studenty • Přístup ke komunitě slovenských profesionálů • Možnost osobní konzultace s lektory Jak si vybrat ten správný kurzPři výběru online kurzu je důležité ujasnit si cíl a zhodnotit více faktorů. Zde je několik praktických tipů: 1. Stanovte si cíl Co chcete kurzem dosáhnout? Zlepšit si kariérní šance, naučit se nový jazyk, zvládnout programovací jazyk nebo jen rozvíjet hobby? Jasný cíl vám pomůže vybrat kurz s relevantním obsahem. 2. Zkontrolujte obsah a osnovu Podívejte se, co kurz zahrnuje (témata, počet lekcí, praktické úlohy). Porovnejte více kurzů na stejné téma. 3. Zjistěte kvalitu lektora Vyhledejte informace o instruktorovi. Má zkušenosti v dané oblasti? Jaké jsou hodnocení od ostatních studentů? 4. Čtěte recenze Recenze vám napoví, zda kurz splňuje slíbenou kvalitu a zda je prakticky použitelný. 5. Sledujte formát výuky Rozhodněte se, zda preferujete živé přednášky nebo přednahraná videa. Každý styl učení je jiný, proto si vyberte ten, který vám nejvíce vyhovuje. 6. Ověřte podporu a komunitu Některé kurzy nabízejí přístup do studentské komunity nebo mentoring. To může být velkým přínosem při učení. 7. Zvažte cenu a poměr hodnoty Drahý kurz nemusí být automaticky lepší. Porovnejte obsah, délku, kvalitu lektora a přidané benefity (např. certifikát).[Jak si vybrat ten správný kurz] Začněte svou cestu k novým dovednostem ještě dnesOnline vzdělávání už není jen alternativou k tradičním školením – je to efektivní, dostupný a moderní způsob, jak investovat do své kariéry a osobního rozvoje. Ať už chcete změnit kariéru, posunout se na vyšší pozici, rozvíjet vlastní byznys nebo se jednoduše naučit něco nového, Skillmea vám poskytne všechny nástroje a podporu, kterou potřebujete. Neodkládejte svou cestu k novým dovednostem. Prozkoumejte naše kurzy, vyberte si ten správný a udělejte první krok k lepší budoucnosti.   Časté otázky o online kurzechPotřebuji nějaké předchozí znalosti? Každý kurz má uvedenou požadovanou úroveň – začátečník, mírně pokročilý nebo pokročilý. Většina kurzů na Skillmea je vhodná i pro úplné začátečníky. Jak dlouho mám přístup k zakoupenému kurzu? Na Skillmea máte přístup ke kurzům neomezeně – můžete se k nim vracet kdykoliv v budoucnu. Mohu získat fakturu na firmu? Ano, při nákupu kurzu můžete uvést firemní údaje a dostanete fakturu vhodnou pro daňové účely. Co když mi kurz nebude vyhovovat? Skillmea nabízí garanci spokojenosti – pokud vám kurz během prvních 14 dnů nevyhovuje, vrátíme vám peníze. Jsou kurzy uznávané zaměstnavateli? Certifikáty ze Skillmea jsou na Slovensku uznávané a mnozí absolventi je úspěšně využili při získání nové práce nebo povýšení.
Proč se naučit programovat?
Vzdělávání
15.11.2025
Skillmea

Proč se naučit programovat?

Proč se naučit programovat v roce 2025Digitální svět se mění rychleji než kdykoli předtím. Umělá inteligence, automatizace a chytré aplikace pronikají do všech oblastí života – od práce přes vzdělávání až po volný čas. Všude kolem nás vznikají nové platformy, webové služby a programy. A ten, kdo umí programovat, má moc tyto změny nejen sledovat, ale i tvořit. Pokud přemýšlíš o nové kariéře nebo chceš lépe rozumět tomu, jak funguje svět technologií, naučit se programovat v roce 2025 je jeden z nejlepších kroků, které můžeš udělat. 1. Programování otevírá dveře do budoucnosti Schopnost psát kód není jen o IT – je to o logickém myšlení a řešení problémů. Programátor si dokáže vytvořit vlastní projekty, aplikace nebo nástroje, které mu ušetří čas a přinesou hodnotu ostatním. Nápad má cenu jen tehdy, když ho dokážeš uskutečnit. A právě programování ti dává tuto schopnost. Podle dat Evropské komise bude do roku 2030 chybět více než 1,3 milionu IT odborníků. Znalost programování tak znamená jistotu práce a svobody volby – můžeš pracovat na dálku, jako freelancer nebo ve firmě, která ti dává smysl. 2. Programování je dostupné pro každého Mýtus, že programování je jen pro „géniusy“, už dávno neplatí. Díky online vzdělávání se může naučit programovat prakticky kdokoli – student, rodič na mateřské i člověk po čtyřicítce, který chce změnit kariéru. Začít můžeš s jednoduchými jazyky jako: • Python - ideální pro začátečníky, přehledný a žádaný, • JavaScript - pokud tě láká tvorba webů, • HTML & CSS - základní stavební kameny webu. Ať už zvolíš kurzy programování, online kurzy nebo online kurzy s certifikátem, všechny ti pomohou projít prvními kroky a postavit reálné projekty. Platformy jako Skillmea.cz tě provedou krok za krokem a ukážou, že i bez předchozích zkušeností to zvládneš. 3. Získáš lepší práci a větší jistotu IT je jedno z mála odvětví, které i v době ekonomických výkyvů stále roste. Programátoři, vývojáři webů a datoví analytici patří mezi nejžádanější profese v Evropě. • Junior programátor si může vydělat 40 000–60 000 Kč měsíčně, • zkušení vývojáři i několikanásobně víc. Navíc mnoho firem nabízí možnost pracovat na dálku - můžeš tak dělat odkudkoli, kde máš notebook a internet. 4. Umělá inteligence mění pravidla hryRok 2025 je ve znamení AI revoluce. Firmy hledají lidi, kteří rozumí základům algoritmů, umí pracovat s daty a chápou logiku programů. Kdo rozumí kódu, má náskok - dokáže přizpůsobit AI nástroje vlastním potřebám nebo dokonce vytvořit vlastní. 5. Každý začátek se počítáNemusíš umět matematiku ani být expert na počítače. Stačí odhodlání a pravidelný trénink. Učení programování je jako učit se nový jazyk – na začátku je to výzva, ale každý řádek kódu tě posouvá dál. Začni dnes. O rok později si budeš děkovat, že jsi udělal první krok. Budoucnost patří těm, kteří tvoříNaučit se programovat znamená víc než jen získat technickou dovednost. Znamená to porozumět světu, který přichází - a být jeho součástí. Ať už chceš pracovat v IT, tvořit weby, aplikace nebo jen pochopit, jak funguje digitální svět, nikdy nebylo snazší začít než právě teď. Zjisti více o našich kurzech Nápady na projekty v Javě Jak vybrat notebook pro programování TOP 5 programovacích jazyků roku 2025 5 nejčastějších chyb začínajících programátorů a jak se jim vyhnout FAQ - Často kladené otázky1. Můžu se naučit programovat i bez vysoké školy?Ano. Většina úspěšných programátorů začala sama přes online kurzy a vlastní projekty. Důležitá je praxe, ne titul. 2. Kolik času potřebuji, abych se naučil základy?Pokud se budeš učit 1-2 hodiny denně, zvládneš základy za 3-6 měsíců. Po roce pravidelného studia už můžeš mít hotové vlastní projekty nebo portfolio. 3. Jaký jazyk je nejlepší pro začátek?Nejčastěji se doporučuje Python - jednoduchý, čitelný a žádaný. Pokud chceš dělat weby, začni s HTML, CSS a JavaScriptem. 4. Potřebuji drahý počítač nebo speciální programy?Ne. Většina vývojových nástrojů je zdarma a běží i na běžném notebooku (např. Visual Studio Code, Replit nebo GitHub).
Kdo je influencer a jak ovlivňuje naše nákupní chování?
Vzdělávání
06.11.2025
Lucia Fumačová

Kdo je influencer a jak ovlivňuje naše nákupní chování?

Vzpomínáte si na časy, kdy jsme důvěřovali jen televizním reklamám a doporučením v novinách? Ty časy jsou pryč. Dnes se mladí Slováci a Češi před koupí nového telefonu, kosmetiky či cestovního balíčku dívají především na jedno místo – sociální sítě. V posledních letech se slovo influencer stalo jedním z nejdiskutovanějších pojmů v digitálním marketingu. Tito tvůrci obsahu dokážou měnit naše názory, postoje i nákupní rozhodnutí – často aniž bychom si to plně uvědomovali. Jak přesně to funguje? A proč dokáže influencer marketing překonávat klasické formy reklamy, které známe desetiletí? Pojďme se na to podívat detailně Kdo je influencer ?Influencer je člověk, který si prostřednictvím sociálních sítí (Instagram, TikTok, YouTube, LinkedIn a dalších) vybudoval důvěru, autentický vztah a aktivní komunitu sledujících. Jejich síla nespočívá jen v počtu followerů, ale především v autentičnosti a vzájemné důvěře. Značky využívajú tento vplyv na propagáciu svojich produktov alebo služieb prostredníctvom influencer marketingu, teda spolupráce medzi firmou a influencerom s cieľom ovplyvniť spotrebiteľské rozhodnutia. Typy influencerů podle velikosti publika:• Nano-influenceři (1 000 – 10 000 sledujících): vysoká angažovanost v úzce specializovaných komunitách • Mikro-influenceři (10 000 – 100 000): nejlepší poměr důvěry a dosahu, ideální pro lokální značky • Makro-influenceři (100 000 – 1 milion): široký dosah s dobrou kredibilitou • Mega-influenceři a celebrity (1+ milion): maximální dosah, ale nižší osobní angažovanost Zajímavost: Studie ukazují, že mikro-influenceři mají až o 60 % vyšší míru angažovanosti než velké celebrity. Pro slovenské a české firmy je to zlatá příležitost – spolupráce s lokálními tvůrci je cenově dostupnější a často efektivnější.[Co je influencer marketing a jak funguje?] Co je influencer marketing a jak funguje?Influencer marketing je forma digitálního marketingu, kde značky spolupracují s influencery na propagaci produktů nebo služeb. Cílem je ovlivnit nákupní rozhodnutí jejich komunity přirozeným a autentickým způsobem. Na rozdíl od klasické reklamy zde nejde o jednostranné vysílání reklamního poselství, ale o budování důvěry prostřednictvím osobních zkušeností a autentických doporučení. Jak vzniká úspěšná spolupráce s influencerem1. Formy spolupráceSpolupráce může mít různé podoby: • Barter – výměna produktu za obsah (ideální pro začínající značky) • Jednorázové kampaně – platba za konkrétní příspěvek nebo sérii Stories • Dlouhodobé ambasadorství – pravidelná spolupráce na měsíce či roky (buduje největší důvěru) • Affiliate marketing – provizní systém založený na prodejích • Účast na eventech – osobní přítomnost při uvádění produktu na trh Klíčové je, aby forma spolupráce zapadala nejen do cílů značky, ale také do přirozeného stylu a hodnot influencera. 2. Pravidla spolupráceZákladem je transparentnost, tzn. jasné označení #spolupráce nebo #reklama a předem dohodnutá pravidla: tón komunikace, typ obsahu, frekvence zveřejnění či měřitelné cíle 3. Proces efektivní influencer kampaně krok za krokema) Výběr influencera: Nejdůležitější je sladit hodnoty značky s hodnotami influencera a jeho publikem. Často se ukazuje, že mikroinfluenceři mají vyšší poměr důvěry a angažovanosti než velké celebrity. b) Dohoda o spolupráci a brief: Po výběru se stanoví rozpočet, cíle, očekávání a KPI – například dosah, míra zapojení nebo počet konverzí. c) Tvorba a řízení obsahu: Obsahový plán by měl zachovat autentický styl influencera. Publikum velmi rychle vycítí, pokud něco působí uměle. d) Měření návratnosti investic (ROI): Úspěch kampaně lze měřit pomocí CTR, míry zapojení, prodejů, návštěvnosti webu nebo slevových kódů. Díky analytickým nástrojům je dnes možné přesně vyhodnotit přínos spolupráce. Aktuální data: jak moc influenceři ovlivňují naše nákupní chováníStudie z posledních let potvrzují, že vliv influencerů zejména na generaci Z je obrovský: • Podle IZEA Research (2023) si až 50 % spotřebitelů koupilo produkt poté, co ho viděli u influencera • 42 % generace Z se před větším nákupem radí na TikToku, ne přes Google • PYMNTS (2024): 28 % mladých Američanů udělalo nákup na základě doporučení influencera – více než dvojnásobek oproti průměru. • Kantar (Evropa): 44 % Gen Z přiznalo, že se při nákupním rozhodování nechali ovlivnit influencerem. • Kolsquare (2024): Kampaně s influencery dosahují v Evropě až 11násobnou návratnost investic (ROI) ve srovnání s klasickou online reklamou. Tato čísla jednoznačně dokazují, že influenceři mění způsob, jakým lidé objevují značky, hodnotí produkty a rozhodují se o nákupech. Psychologie vlivu: Proč influencer marketing opravdu funguje?Influencer marketing není náhoda. Funguje, protože využívá hluboké psychologické principy sociálního vlivu: 1. Sociální důkaz (Social Proof)Když vidíme, že někdo, komu důvěřujeme, používá produkt, automaticky to zvyšuje naši ochotu udělat totéž. Je to evoluční mechanismus – následování ‚kmene‘ zvyšovalo šanci na přežití. Praktický příklad: Když slovenská beauty influencerka ukáže svou denní rutinu s konkrétním sérem, prodeje tohoto produktu typicky vzrostou o 200–500 % během 48 hodin. 2. Podobnost a identifikaceLidé se snáze ztotožní s influencerem, který je jim podobný – životním stylem, hodnotami, věkem či problémy. Proto fungují niche influenceři: Maminkovský influencer osloví maminky lépe než celebrity. Fitness trenér rezonuje s lidmi, kteří hubnou. Lokální influencer rozumí slovenským a českým reáliím. 3. Reciprocita (Princip vzájemnosti)Když influencer nabízí hodnotný obsah zdarma – tipy, rady, inspiraci, slevové kódy – fanoušci mají přirozený pocit, že by mu to měli ‚vrátit‘, například nákupem doporučeného produktu. 4. Emoce a storytellingOsobní zkušenosti a emočně laděné příběhy jsou mnohem přesvědčivější než klasické reklamní slogany. Raději si pamatujeme příběh "Jak mi tento krém zachránil pleť před svatbou" než "Dermatologicky testovaný krém s 5% niacinamidem". 5. Efekt "halo" (Halo Effect)Pokud máme k influencerovi pozitivní vztah, automaticky přenášíme tento pozitivní pocit i na produkty, které doporučuje. [Proč influencer marketing funguje?] Jak důvěra a autenticita vedou ke skutečným konverzímLidé reagují na důvěru a upřímnost, ne na dokonalost. Influencer, který otevřeně mluví o svých zkušenostech, včetně těch negativních, působí mnohem věrohodněji. 💡 Podle výzkumu Social Media Today (2024) až 63 % spotřebitelů věří více názorům influencerů než samotným značkám. Autentičtí influenceři dokážou zvýšit konverzní poměr až o 40 % ve srovnání s tradiční reklamou. Proč influencer marketing překonává klasickou reklamu?Tradiční reklamy často působí rušivě a nedůvěryhodně. Naproti tomu influencer marketing funguje jako osobní doporučení od přítele. • Vyšší míra zapojení – lidé reagují, komentují, sdílejí. • Přesnější zacílení – influencer zná své publikum. • Větší důvěra – obsah působí přirozeně a ne jako placená reklama. • Vyšší návratnost investic (ROI) – až 11× vyšší než u bannerové reklamy (Kolsquare 2024). [Influencer marketing překonává klasickou reklamu] Měřitelný vliv influencer marketingu na vnímání značky a nákupní rozhodnutíInfluencer marketing dokáže měřitelně měnit vnímání značky i chování spotřebitelů: 1. Zvyšuje povědomí o značceDíky virálním videím, Stories takeovers a autentickým zkušenostem se o značce dozví široké publikum. Na Slovensku může jeden úspěšný Reel dosáhnout 50 000+ zhlédnutí za pár hodin. 2. Buduje důvěru a kredibilituPokud influencer dlouhodobě používá produkt (nejen jednou za poplatek), roste vnímaná hodnota značky. Dlouhodobá ambasadorství jsou proto efektivnější než jednorázové kampaně. 3. Zkracuje proces rozhodováníTradičně spotřebitel potřebuje 7–10 kontaktů se značkou před koupí. Doporučení od důvěryhodného influencera může tento proces zkrátit z týdnů na hodiny. 4. Vytváří komunitní efektKdyž více influencerů mluví o produktu, vzniká "buzz" a pocit, že "tohle musím mít taky". Tento efekt je na českém a slovenském trhu obzvlášť silný. Negativní stránky influencer marketinguAčkoli influencer marketing přináší řadu výhod, má také svá rizika: • Ztráta autenticity, pokud influencer přijímá příliš mnoho placených spoluprací. • Falešní sledující a umělá angažovanost. • Neoznačené reklamy, které mohou poškodit důvěru. • Únava publika z nadbytku komerčního obsahu. Proto by značky měly spolupracovat pouze s influencery, kteří opravdu sdílejí jejich hodnoty a dokážou udržet důvěru komunity. ZávěrInfluenceři už dávno nejsou jen "lidé z Instagramu". Jsou to novodobí tvůrci důvěry, tvůrci názorů a katalyzátoři nákupních rozhodnutí. V době, kdy máme přístup k neomezenému množství informací, přestáváme důvěřovat značkám a reklamám. Místo toho důvěřujeme lidem – těm, které známe, sledujeme a kterým věříme. Pokud je influencer marketing postaven na psychologii, autenticitě, transparentnosti a dobré strategii, dokáže přinést mnohem lepší návratnost než klasická reklama. V digitální době, kde důvěra znamená víc než dosah, platí jednoduché pravidlo: “Lidé nekupují produkty.  Kupují důvěru.” A tu dokážou budovat právě influenceři – pokud to dělají správně, upřímně a s respektem ke své komunitě. Často kladené otázky (FAQ)Kolik stojí influencer marketing na Slovensku? Ceny se pohybují od 50 € pro nano-influencery až po 5 000+ € pro celebrity. Průměrná kampaň s mikro-influencerem stojí 200–800 €. Jak zjistím, zda má influencer falešné followery? Kontrolujte míru zapojení (3–6 % je dobré), kvalitu komentářů a náhlý nárůst followerů. Používejte nástroje jako HypeAuditor nebo Social Blade. Musí influencer vždy označovat reklamu? Ano, každá placená spolupráce nebo barter musí být jasně označena hashtagem #reklama nebo #spolupráce podle slovenských a českých pravidel. Která sociální síť je nejlepší pro influencer marketing? Záleží na cílové skupině: Instagram a TikTok pro mladé publikum (15–35 let), Facebook pro 35+, LinkedIn pro B2B, YouTube pro delší obsah. Jak dlouho trvá, než se projeví efekt influencer kampaně? Okamžitý dopad (24–48 hodin) je viditelný u jednorázových kampaní, dlouhodobý efekt na povědomí o značce se projevuje po 3–6 měsících pravidelné spolupráce.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách