Design Thinking je ideologií i procesem, který se zabývá řešením složitých problémů způsobem, který je zaměřen primárně na uživatele.
V tomto článku vám poskytneme podrobnou definici pojmu Design Thinking, přesně popíšeme, co tento proces zahrnuje, a zdůrazníme, proč je tento přístup důležitý: Jaká je hodnota design thinking a v jakých kontextech je obzvláště užitečný?
Podíváme se také na to, jak lze Design Thinking aplikovat v každodenní práci a jaké jsou výhody používání Design Thinkingu.
Co je Design Thinking?
Design Thinking je přístup používaný pro praktické a kreativní řešení problémů. Je založen ve velké míře na metodách a procesech, které používají designéři (odtud tedy pochází samotný název), ale ve skutečnosti se vyvinul z různých oblastí – včetně architektury, inženýrství a obchodu. Design Thinking lze aplikovat na jakoukoli oblast, nemusí jít nutně o design. Jedním z prvních lidí, kteří psali o Design Thinkingu, byl John E. Arnold, profesor na Stanfordské univerzitě. V roce 1959 napsal „Creative Engineering“, text, který stanovil čtyři oblasti Design Thinkingu.
Design Thinking je v první řadě zaměřen na uživatele, na lidi, snaží se pochopit potřeby lidí a přijít s účinnými řešeními k uspokojení těchto potřeb. Říkáme tomu přístup k řešení problémů založený na řešení (z ang. solution-based approach to problem-solving. Design Thinking se tedy zaměřuje na dosahování praktických výsledků a řešení:
technicky proveditelné: mohou být vyvinuty na funkční produkty nebo procesy;
ekonomicky životaschopné: podnik si je může dovolit implementovat;
žádoucí pro uživatele: splňují skutečnou lidskou potřebu.
Co je Design Thinking proces?
Nejprve se podívejme na čtyři principy Design Thinkingu, jak je navrhly Christoph Meinel a Harry Leifer z Hasso-Plattner-Institute of Design na Stanfordské univerzitě.
Čtyři principy Design Thinkingu
Lidské pravidlo: bez ohledu na kontext, veškerá designérská činnost má sociální povahu a každá sociální inovace nás přivede zpět k „hledišti zaměřenému na člověka“.
Pravidlo nejednoznačnosti: nejednoznačnost je nezbytná a nelze ji odstranit ani příliš zjednodušit. Experimentování na hranicích svých vědomostí a schopností je rozhodující, chcete-li vidět věci jinak.
Pravidlo redesignu: celý design je redesign. Zatímco technologie a sociální okolnosti se mohou měnit a vyvíjet, základní lidské potřeby zůstávají nezměněny. V podstatě jen předěláváme prostředky na splnění těchto potřeb nebo dosažení požadovaných výsledků.
Pravidlo hmatatelnosti: uskutečnění nápadů ve formě prototypů umožňuje designérům je efektivněji komunikovat.
Více o principech Design Thinkingu si můžete přečíst např. na této stránce.
Na základě těchto čtyř principů může být proces Design Thinkingu rozdělen do pěti kroků nebo fází: empatie, definice, idea, prototyp a test. Prozkoumejme každý z nich podrobněji.
Fáze 1: Empatie
Empatie poskytuje kritický výchozí bod pro Design Thinking. První fáze procesu je věnována seznámení se s uživatelem a pochopením jeho přání, potřeb a cílů.
To znamená, pozorovat lidi a zapojovat se do nich, abychom jim porozuměli na psychologické a emocionální úrovni. V této fázi se designér snaží odložit své předpoklady a získat skutečné poznatky o uživateli.
Fáze 2: Definice
Druhá fáze je věnována definování problému. Shromáždíte všechna svá zjištění z fáze empatie a začnete jim dávat smysl: s jakými obtížemi a překážkami se vaši uživatelé setkávají? Jak velký uživatelský problém musí váš tým vyřešit?
Když problém zformulujete do slov, můžete začít přicházet s řešeními a nápady – čímž se dostáváme do třetí fáze.
Fáze 3: Idea, návrh
S důkladným pochopením vašich uživatelů a jasným prohlášením o problému je čas začít pracovat na potenciálních řešeních. Ve třetí fázi design thinkingu je čas na kreativní řešení.
Existuje mnoho různých typů technik generování nápadů, od brainstormingu a mindmappingu až po bodystorming (scénáře hraní rolí) či další způsoby. Ke konci této fáze je zapotřebí velký počet nápadů zúžit na několik nejlepších, se kterými budete dále pracovat.
Fáze 4: Prototyp
Tato fáze je celá o experimentování a přeměně nápadů na hmatatelné produkty. Prototyp je v podstatě zmenšená verze produktu, která zahrnuje potenciální řešení identifikovaná v předchozích fázích. Tento krok je klíčem k testování každého řešení a zvýraznění jakýchkoli omezení a nedostatků.
Fáze 5: Test
Po prototypování přichází uživatelské testování, ale je důležité poznamenat, že toto je jen zřídka konec procesu Design Thinkingu. Ve skutečnosti vás výsledky testovací fáze často přivedou zpět k předchozímu kroku a poskytnou vám informace, které potřebujete k předefinování původního problému nebo na nové nápady, o kterých jste dříve neuvažovali.
Účel Design Thinkingu
Dozvěděli jsme se dostatek informací o tom, jak Design Thinking funguje, pojďme se podívat na to, proč je to důležité. Existuje mnoho výhod používání přístupu Design Thinking – ať už v obchodním, vzdělávacím, osobním nebo sociálním kontextu.
Design Thinking v první řadě podporuje kreativitu a inovace. Jako lidské bytosti spoléháme na znalosti a zkušenosti, které jsme nashromáždili během svého života. Vytváříme si vzorce a návyky, které jsou sice užitečné v určitých situacích, ale mohou omezit náš pohled na věci, pokud jde o řešení problémů.
Namísto opakování stejných osvědčených metod nás Design Thinking povzbuzuje, abychom zvážili alternativní řešení, která jsme předtím nepoužili, vyzývá nás k hledání nových cest a nápadů.
Design Thinking se často uvádí jako zlatá střední cesta při řešení problémů - není zcela ponořeno do emocí a intuice, ale nespoléhá se také jen na analytiku, vědu a zdůvodnění.
Další velkou výhodou Design Thinkingu je, že na první místo klade lidi. Tím, že se tak intenzivně zaměřuje na empatii, povzbuzuje podniky a organizace, aby zvážily skutečné lidi, kteří používají jejich produkty a služby – což znamená, že je mnohem pravděpodobnější, že zasáhnou značku, pokud jde o vytváření smysluplných uživatelských zkušeností. Pro uživatele to znamená lepší a užitečnější produkty, které opravdu zlepšují náš život. Pro podniky to znamená spokojené zákazníky a zdravější hospodářský výsledek.
Jaké jsou výhody Design Thinkingu v práci?
V této závěrečné části vypíchneme některé z hlavních výhod používání Design Thinking v práci:
Výrazně snižuje čas uvedení produktu na trh: Design Thinking se svým důrazem na řešení problémů a hledání životaschopných řešení může výrazně snížit množství času stráveného designem a vývojem – zejména v kombinaci s lean a agilním přístupem.
Úspora nákladů a velká návratnost investic: rychlejší uvádění úspěšných produktů na trh v konečném důsledku šetří peníze podniku. Bylo prokázáno, že Design Thinking přináší značnou návratnost investic.
Zlepšuje retenci a loajalitu zákazníků: Design Thinking zajišťuje přístup zaměřený na uživatele, který v konečném důsledku zvyšuje zapojení uživatelů a udržení zákazníků z dlouhodobého hlediska.
Podporuje inovace: Design Thinking je o zpochybňování předpokladů a ustálených přesvědčení a povzbuzuje všechny zúčastněné strany, aby myslely mimo zažitý rámec. To podporuje kulturu inovací, která je důležitá pro každou společnost.
Dá se použít v celé společnosti: nejlepší věc na designovém myšlení je, že není jen pro designéry. Využívá skupinové myšlení a podporuje spolupráci mezi týmy. A co víc, dá se použít prakticky na jakýkoli tým v jakémkoli odvětví.
Design Thinking můžete začít aplikovat i v malém. Můžete se zaměřit jen na jeden aspekt procesu Design Thinking, jako je například poznávání svých zákazníků. Pokud se vám například nedaří získat pozitivní recenze zákazníků, můžete se rozhodnout uskutečnit rozhovory s uživateli, abyste zjistili, co vašim zákazníkům chybí.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩