Ludvík Nastišin a Michal Gazdíkspolečně vytvořili náš nový grafický online kurz zaměřený na Adobe InDesign . V tomto kurzu se naučíš dělat různé dokumenty jako například plakáty, brožury, vizitky a mnoho dalšího.
Lido se grafickému designu věnuje již více než 10 let jako freelancer. Nasbíral mnoho zkušeností s tvorbou obalového designu, printů, digitálních bannerů či animací. Své zkušenosti ti může předat i na prezenčním kurzu Visual Design v Olomouci. Kromě samotné grafiky se rád podělí io zkušenosti z oblasti komunikace s klientem, freelancerskou prací na dálku či jeho pohledem na to, jak se v grafickém designu kontinuálně vzdělávat a postupovat.
Michal se grafickému designu začal věnovat během gymnázia, protože ho to tam moc nebavilo. Začínal s úpravou fotek svých spolužáků a následně se mu zalíbila myšlenka a možnost, že umí upravit jakýkoli obrázek, podle vlastních představ. Tyhle dva kluky jsme vyzpovídali a ty si právě teď můžeš přečíst rozhovor s nimi.
Na začátek nejprve začněme vaší prací. Co přesně děláte?
L.N. (Ludvík Nastišin): Už dlouhá léta se věnuji grafickému designu jako freelancer a současně působím i na Prešovské univerzitě na Katedře marketingu a mezinárodního obchodu. Oba tyto světy se vzájemně velmi dobře doplňují, často dokážu využít v jedné oblasti právě pohledu na věc iz té druhé, co mou práci obohacuje.
MG (Michal Gazdík): Momentálně se nacházím v Manchesteru a pracuji také na volné noze. Věnuji se grafickému designu a tvorbě webstránek a snažím se najít svoji cestu v životě.
Na jakých projektech jste pracovali?
Ľ.N.: Několik let jsem spolupracoval s firmou Powerlogy a Dušanem Plichtem, jehož mnozí biohackeři či vyznavači kvalitní stravy a kávy určitě znají. Řešili jsme široké spektrum věcí od packagingu produktů, bannerů, brožur a celkovou vizuální identitu. Uplynulé léto jsem spolupracoval shodou okolností is KOCR Severovýchod Slovenska na jejich kampani "Kraj kulturních památek", to je tak nejčerstvější. Nemohu nezmínit i moji účast na budování portálu sketcher.sk pod skupinou Startitup, kde jsem několik let stál v jeho čele a řešil tam asi úplně všechno, co se vyskytlo. A samozřejmě je zde ještě několik menších klientů, se kterými pracuji na pravidelné bázi, ale nejsou to žádné megalomanské projekty, spíše řešení běžných zadání, která nezní až tak sexy, ale musí se jednoduše udělat.).
MG: Pracoval jsem už na více projektech, ale asi největší projekt dosud je kurz InDesignu, který jsme připravili spolu s Lidem.
A jak jste se k designování a grafice vůbec dostali?
L.N.: Můj první kontakt s Photoshopem byl více než 15 let dozadu, kdy jsem mého souseda viděl dělat si covery na CD-čka. Čmáral si tam s brushem a několika barvami a nakonec na to dal efekt "Twirl". Nic jiného v tom asi ani nevěděl, ale pro mě to bylo v té době wau. Pak jsem zkoušel tutoriály, pokus omyl, ale když jsem narazil na kouzlo YouTube, už to šlo samo.
MG: Ke grafice jsem se dostal kvůli potřebě upravovat fotky spolužáků na střední škole. Snažil jsem se vytvořit nějaké zábavné meme, které by je pobavilo. Zjistil jsem, že to není až tak náročné a tak jsem se začal učit sám po škole.
Proč jste se rozhodli dělat lektory v Learn2Code?
Ľ.N.: U mě to byl přirozený vývoj událostí. Grafiku jsem řešil už dlouho, poté se přidala univerzita, kde jsem začal i učit. Přišlo mi to jako logické spojení toho, že mi učení (myslím si) docela jde a grafiku také ovládám. Tak jsem to tedy zkusil.
MG: Viděl jsem příležitost nabrat nové zkušenosti a také možnost se zviditelnit. Také jsem si už i pár kurzů od Learn2Code podíval a chtěl jsem i já přispět nějak do komunity učení chtivých lidí.
Co všechno se člověk naučí ve vašem kurzu Adobe InDesign? Kde najde po kurzu s těmito novými vědomostmi uplatnění?
MG: Člověk se naučí jak používat mnoho základních nástrojů, k čemu slouží a jak je využít v praxi. Dozví se také jak si vytvářet různé objekty, rychlejší techniky pořizování některých věcí a také to, jak manipulovat s objekty a šetřit čas při práci s InDesignem . Také doporučuji proto, že když si člověk zapne InDesign nebo jakýkoli jiný program, může to na něj působit odstrašujícím způsobem. Tolik tlačítek? K čemu všechny slouží? Po shlédnutí kurzu, bude člověk jistější v prostředí a bude vědět co kde najde a co k čemu slouží.
Kde bereš inspiraci pro svou práci? Máš nějaké tipy, které zaručeně fungují?
L.N.: Inspiraci nejvíce čerpám na Behance či Dribbble, ale častokrát mě něco osloví i na těch nejneočekávanějších místech. Můžu sedět v kavárně a najednou si všimnu na stěně krásného retro plakátu či něčeho podobného, ihned to cvakám do mobilu.
Zaručené tipy nemám, každému podle mě funguje něco jiného. Třeba se ale připravit na to, že někdy vás to „kopne“ ihned, někdy budete dva týdny hledat a zkoušet, než budete spokojeni. Třeba si ale vždy ptát feedback, od klienta nebo alespoň od vašeho spolubydlícího. Někdy totiž, když na grafiku dívám hodiny, už ji nevidím tak, jako ten, co se na ni podívá poprvé. Tehdy je třeba dát pauzu, jít na jiný projekt nebo dělat něco jiného a vrátit se k tomu s odstupem času. To pomáhá.
MG: Někdy je náročné vytvořit něco jen tak z hlavy a proto okamžitě běžím na internet. Je tam neskutečné množství informací a proto je třeba je využívat. Při nějakém zadání nebo problému si udělám takový "brainstorming." Napíšu několik modifikací klíčového slova do Googlu a otevřu si 15-20 různých stránek, které mi vyhodí a pak začínám scrollovat každou jednu z nich a třídit, co se mi líbí. Na konci mám jasnější myšlenky v tom, co chci vytvořit a díky tomu se umím hýbat dál.
Je v této oblasti designu třeba sledovat aktuální trendy a inovace? Jak jsi na tom ty?
L.N.: Určitě je dobré sledovat trendy. Snažit se zakomponovat je do své práce, pokud zrovna na takové něco nejsi zvyklý a děláš si pokaždé jen „svůj styl“ může být obohacující a nutí to člověka rozvíjet se. Bez toho bude tvoje práce časem neatraktivní a to nechce nikdo. Netvrdím, že ty trendy jsou nějaká mantra, kterou je třeba slepě následovat. Je ale dobré minimálně o nich vědět a následně alespoň zhodnotit, jestli je to něco pro tebe, jestli tě to umím někam posunout, nebo tvou práci.
MG: Samozřejmě je to nutné. Pokud ti zákazník řekne, že minulý týden viděl nějaký super design a přesně takový chce také on, ty následně víš o co jde a dokážeš uspokojit jeho potřeby. Stejně jako v přírodě. Co se nehýbe, umírá. Třeba sledovat trendy a posouvat se dál, protože jinak je to pro grafika obtížnější.
Co tě nejvíc baví na tvé práci? Máš nějaký oblíbený task, který děláš nejraději?
Ľ.N.: Oblíbený task je - Save As “ProjectName_Final.psd” :) . I když všichni víme, že to slovo Final je často jen iluze a přesto to ještě 4 krát upravuji. Na práci mě nejvíc baví právě variabilita zadání, nerad dělám stále tentýž typ výstupu.
MG: Nejraději na této práci mám to, že nejsem vázán na jedno místo, ale když člověk pracuje jako freelancer může chodit kam chce. Toto se mi na tom nejvíc líbí a neumím si to vynachválit. Pracovní doba není 9-5. Ale může být úplně jiný. Jsem nemocný? Okej. Zůstanu dnes ležet v posteli :D
V čem vidíš výhodu své práce? Je v něčem výhodnější než jiná zaměstnání?
Ľ.N.: Grafiku potřebuje člověk téměř ve všem. Pokud má člověk alespoň nějaké základy, drtivou většinu projektů si ve své firmě umí udělat i sám. A tom šetří čas i náklady. Takže vědět to je opravdu výhoda. V mém případě je to ale hlavně o tom, že jako freelancer dělám z domu a podle sebe. Když se mi nechce ráno, tak to nedělám. Deadline je svatý, ale to, jak se k němu dostanu je jen na mně a to je velká výhoda (avšak i zodpovědnost, na to nezapomínat). Mohu se věnovat jiným věcem, rodině, čemukoli, protože to mám v rukou.
MG: Stejně jako jsem už i výše zmínil. Je to volnost rozhodnout se. To si myslím, že je velmi důležité pro dnešní mladé lidi. Nebýt za pasem, ale tvořit hýbat se a poznávat nové věci.
Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s designem a grafikou, ale chtěli by začít?
Ľ.N.: Na základy si najděte nějaký kurz, nebo osobu co vám to dokáže vysvětlit. Ušetříte mnoho času a energie, protože právě v absolutních začátcích se umíte v grafice skutečně ztratit. Takto vás tím někdo provede.
Jakmile máte zvládnuté základy a chápete, o čem ten který software je, už to dokážete i sami, mně se nejvíc osvědčilo opakovat si tutoriály z youtube, zkusit si převytvořit nějaký plakát, co se vám líbil a pod. Potom je to už jako sněhová koule, každý další krok je jednodušší, protože vaše poznání softwaru je stále lepší.
MG: Důležité je začít. Je jedno jako. Nejlepší je si prohlédnout nějaký kurz nebo YouTube videa. Potom už jen zkoušet. Zeptat se uja, který má firmu, jestli nepotřebuje nové logo nebo plakát a pomalu to už půjde. Zkoušet a nepřestávat.
Jaké máš plány do budoucna?
Ľ.N.: Konkrétní plány nemám, momentálně jsem spokojen s tím, jak to u mě vypadá, ale chci si trochu rozšířit znalosti do 3D, vyjít z komfortní zóny, postupovat. Možná právě to u mě vzbudí nějaký plán, kdo ví.
MG: Plány jsou velké a momentálně na nich pracuji. Je to dlouhý proces, takže o nich budu mluvit až když budou splněny. Samozřejmě, chci se držet grafiky.
Krátký odkaz všem čtenářům na závěr
Ľ.N.: Grafika se hodí vždy, tato investice se určitě vrátí. Třeba k tomu ale přistupovat zodpovědně a výsledky se dostaví.
PS Pokud by ses chtěl ohledně designově grafických věcí zeptat, napiš mi do diskuse pod kurzem na Learn2Code. Pokud budu vědět, rád odpovím něco moudré.
Čau.
MG: Nejlepší doba pro zasazení stromu byla před třiceti lety. Druhý nejlepší čas je teď!
Máš na kluky nějaké otázky? Neváhej je napsat do komentáře.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩