Zpět na blog
Rozhovory

Představujeme Stanleyho - lektora kurzu Visual Design

Martina Baumann
22.02.2017
16 minut čtení
Představujeme Stanleyho - lektora kurzu Visual Design
Stanley Mácha je novým lektorem kurzu Vizuální design v Košicích. Nejprve studoval architekturu a po ukončení studia začal postupně rozvíjet webový frontend, později jeho akce vedly k designu uživatelských zkušeností. Jeho výstřel je opravdu široký - od firemních značek přes ilustrace, digitální obrazy, DTP, animace po marketing.

Stanley říká, že upřednostňuje oslovení UX v oblastech, kde se to běžně neřeší. V současné době pracuje pro spuštění GroupSolver a odpovídá za kvalitní uživatelskou zkušenost ve všech oblastech. A i když už toho hodně prožil, cítí se, jako by procházel docela velkými kroky. Poslali jsme ho a dozvěděli jsme se několik zajímavých bodů z jeho pracovní zkušenosti.

Zde najdete jeho projekty - https://www.behance.net/stanleymacha.

umělecká díla


Na začátku nás prosím představte, co přesně děláte?

Posledních 10 let jsem vždy pracoval ve vizuálním designu v nějaké formě, dnes je to hlavně design UX. Moje práce je profesionálně soustředěna hlavně na webové aplikace, ale většinu času se věnuji hlavně řešení úkolů UX i v méně populárních odvětvích, nejspíš si to užívám.


Jak jste se k této práci dostali? Co tě k tomu vedlo?

Kreslím a malovám od malička, na konci střední školy jsem se dostal k webovému a digitálnímu designu a kromě toho, jak jsem postupoval na volné noze, Věnoval jsem se architektuře a urbanismu v nadmořské výšce. Protože jsem byl na volné noze úplně slepý a sám, musel jsem úplně stisknout, abych tlačil svou práci s klienty, a pokud to děláte už dlouhou dobu, zjistíte to, že věci fungují, jsou nedílnou součástí každého kvalitního designu. To je přesně to, co začíná celá profese UX.


Máte vzorec, který vás inspiruje? Osoba, která je pro vás motivátorem? Pokud ano, proč je tato osoba?

No ... osobně se mi nelíbí, když je produkt nebo řešení přičítáno osobnosti. Bez ohledu na to, kolik zkušeností a let praxe, podle mého názoru je každý designér jen jedním z mnoha lidí, kteří by měli jednoduše porozumět filozofii produktu a pomoci jej naplnit.


Takže spíše mohu říci, že vidím význam a přínos ve filozofiích ... zejména od Apple a Google - to jsou podle mého názoru solidní příklady toho, co týmy lidí mohou přinést, když mají jednotná pravidla a cíle.


Kde se inspirujete pro svou práci? Máte nějaké tipy, které jsou zaručeny, že budou fungovat?

Nevím, jak se rozhodnout, jestli mě něco inspirovalo, ale rozhodně nemám problém s kopírováním a to by byl můj tip. Není třeba se snažit být originálním motorem a dělat něco, kde je prioritou, aby byl mimo linii. Řešení by mělo být jistě definováno zadáním, takže to, co lze udělat, by mělo být složeno z hotových částí, který již vynalezl někdo před vámi a zbytek může vyžadovat kreativitu - samozřejmě vždy doporučuji zabývat se tímto ve skupině.

Osobně se mi líbí “ Ukradl jsem ” z Dribbble, ale nejjednodušší způsob, jak používám nejčastěji, je jednoduše googlene obrázky prostřednictvím klíčových slov. 


Firemní identita


Obecně lidé vnímají oblast informačních technologií jako výlučně mužský svět. Co si o tom myslíš? 

Rozhodně nesouhlasím se slovem “ výhradně ” - zbytek věty, o které si myslím, pramení z pozorování po dlouhá léta, nikoli ze skutečnosti, že muži potřebují technologii k přiměřenému. Z toho, co jsem osobně viděl, je v technologických oblastech jen málo žen, ale stále jich bylo výrazně méně, což je prostě fakt. V žádném případě to rozhodně nebrání žádné ženě v tom, aby dělala cokoli. Pokud jde o minimální technologické oblasti, myslím, že jsme dávno v době, kdy vyhrávají logické a prokazatelné dovednosti.


V této oblasti je třeba sledovat současné trendy, inovace. Jak se máte? Mlčíš to všechno vedle práce?

Nemyslím si, že toto tvrzení je správné. Tyto trendy a inovace, které mají dlouhodobý přínos pro design, se nepohybují tak rychle, a zejména když přijde, není tak snadné si toho nevšimnout. Obzvláště znovu musíte zůstat v blízkosti ostatních vývojářů a lidí, kteří mají související profese, pak nemusíte pravidelně chodit po návrhářských portálech a prostě musíte, že každý z vás něco chytí jen ve vašem volném čase.

Abychom například vysvětlili dlouhodobý přínos, všichni designéři si jistě pamatují boom kolem designu Parallax. Každý jiný web najednou přeskočil svitky a sociální sítě se roztrhaly postavami toho, kdo má nový web. Ale protože to nepřineslo velký přínos pro samotné fungování webu, a dokonce i naopak, vyžadovalo to prostě spoustu práce navíc. 

“ sledovat trendy ” je trochu přehnaný koncept. Nejprve je třeba pochopit základy. Trendy, které dnes fungují, jsou tu už roky, a když se zabýváte designem a přichází znovu něco revolučního a zásadního, rozhodně vám to nevyhovuje.


Co se vám na vaší práci nejvíce líbí? Máte nějaký oblíbený úkol, který se vám líbí nejlépe?

Raději řeším UX v oblastech, kde se to běžně neřeší. Například v softwari dnes je to jen stará známá věc a někteří vývojáři nechtějí začít bez návrháře UX. Ale také rád přivedu UX k marketingové grafice, propagačním praktikám a komunikaci atd…

Dnes se konkrétně zajímám o to, jaké je UX ve vzdělávání a jaké by to mělo být, kdyby to fungovalo. U UX je důležité si vždy uvědomit, že úspěch řešení je definován cílovou skupinou nebo spotřebitelem. V tomto úkolu se vzděláváním je mou prací vzít vyučovací předmět, který nemá velkou odpověď, porozumět mu a sdělit jej tak, aby byl nespokojený student spokojen s reflexí a bude chtít více. To je velmi obtížné a časově náročné, ale to je to, co mě baví nejvíce.

UI


Myslíte si, že každý může být designér a grafik? Je ve srovnání s jinými profesemi obtížné stát se grafikem nebo designérem?

Za prvé, designér a grafik není stejný. Každý grafik by měl pochopit, že řeší design, ne každý designér se musí zabývat grafikou.

Myslím, že logickou odpovědí je, že nejen může, ale také by měl pochopit, že je designér - ať už dobrý nebo špatný. Ať už dělá cokoli, utváří kolem sebe svět. Mnoho lidí má design s uměním, protože existuje mnoho designérů, kteří mohou s jejich kresbou pracovat velmi dobře. V každém případě je umění věcí impulsů, záhad a vyjádření osobnosti. Úlohou designéra je naopak rozpoznat problém, porozumět jeho potřebám, nástrojům, možnostem a vyřešit problém. Když o tom přemýšlíte, uvidíte, že neexistuje žádná profese, která by to nevyžadovala. Designér je velmi obecné slovo a vzhledem k tomu, že je synonymem pro grafiku, je podobná chyba, že architekti staví pouze domy.

Náročným úkolem v profesi designéra / architekta je mít osobní vzdálenost, široký výhled a nezapomenout na zbytek světa při řešení problému. Nezáleží na tom, zda navrhujete logo, budovu, webovou aplikaci nebo vzdělávací systém. Neexistuje žádné velké a malé zadání - každý musí být celý den očerňován, vědom si toho, co všechno, co nebylo zmíněno, je stále spojeno, vyberte správnou filozofii, udržujte profesionální přístupy, analyzujte a hledejte řešení do té doby, dokud není jasné, že to konečně funguje a zapadá do všeho kolem.


Vraťme se k vaší práci. Co jste museli projít se vším, pokud jste pro tuto pozici pracovali? 

Nejprve jsem v mé oblasti neměl tolik podpory pro svou práci. Rodina příliš nerozuměla mému vysílání v počítači, takže jsem se naučil pracovat a učit se po nocích. Druhým problémem bylo, že design byl tehdy chápán jako grafika a mnoho lidí nevidělo potenciál, který přineslo, nebyli příliš ochotni za to zaplatit a podpořit jej. Proto jsem měl hrozný odpor vůči tvrdé práci ve společnostech a raději bych si řekl, že do toho investuji více času, ale dám si příležitosti, kde můžete také volně růst. Pokud jde o čas, učinil jsem správné rozhodnutí a během svých 18hodinových směn jsem se toho hodně naučil, ale když o tom dnes přemýšlím, je sporné, zda to stálo za to, protože díky skepticismu lidí ohledně designu jsem žil finančně velmi obtížné roky.Určitě bych si to nepřeje žádnému ze studentů, takže i dnes se snažím pomáhat lidem, kteří se snaží jít podobným způsobem, aby nemuseli projít těmito extrémy.

Především jsem se v určitém okamžiku musel konečně naučit postavit se za svou práci, i když mi hrozilo, že všechno ztratím. Bylo to také kritické na místech a mnohokrát jsem měl výslovné štěstí, že na poslední chvíli přišel další rozkaz, ale shodou okolností jsem později přišel do kontaktu s několika Izraelci, což jsem bolelo a odtamtud to bylo velmi pomalé, ale stále se trochu zlepšovalo. Dnes pracuji pro spuštění GroupSolver, které je asi o 4 000 úrovní nad vším, na čem jsem kdy pracoval, takže mohu říci, že i když mám pocit, že jsem toho hodně prožil, Pořád se pohybuji a docela velké kroky.

Stručně řečeno, je třeba trochu pesimisticky poznamenat, že drtivé většině mých úspěšných akcí předcházely neuvěřitelně obtížné časy. Každopádně mohu dnes rychle říci, když se někdo méně zkušený pohybuje stejným směrem a mohu jim poskytnout podmínky, za kterých svět nemusí žít tak kriticky, jak jsem to musel zažít. Myslím, že jde o maximální pohodlí a podporu učení. V kritických podmínkách je výkon testován, test v nich má velmi negativní účinky, vede ke spěchu a prodlužuje celý proces.


Cítili jste někdy, že jste to nemohli udělat? Byl čas, kdy jste chtěli skončit a udělat něco úplně jiného?

Určitě ne toto. Jak jsem řekl, nikdy jsem nepovažoval design za vizuální věc. Hlavně proto, že jsem se vzhledem k podmínkám, ve kterých jsem pracoval, musel naučit dělat mnoho dalších věcí, kde disciplína, systematičnost a vhled prostě musí fungovat. Kromě designu se stále programuji dnes, zabývám se marketingem, zabývám se projekty souvisejícími s organizací lidí, pracoval jsem ve fotografických studiích atd…

Obzvláště v době, kdy jsem si nemohl dovolit soustředit se pouze na jednu věc, jsem vzal nějaké úkoly. Naučil jsem se HTML, CSS, JavaScript a PHP v podstatě proto, že jsem si vzal programování na ramena, když jsem o tom netušil. Podobně to bylo s animacemi, videem, úpravami hudby atd…

Nikdy jsem si nevybral přesně to, co bych udělal nebo neudělal, takže jsem nikdy nemusel nic ukončit.


Kdybyste museli třemi slovy popsat, co vám vaše práce dává, co byste vyzvedli?

Trpělivost, Podívej, předvídavost.


Cítíte silnou konkurenci na Slovensku v tom, co děláte konkrétně? Musíte mít „ ostré lokty “?

Viděl jsem práci, která ukazuje, že existují lidé, kteří zvládli alespoň tyto projekty velmi dobře, mnohem lépe, než bych v té době dělal. Ostré lokty však nemusí. Pokud obecně jako designér, resp. můžete dokázat řešení problému, není důvod vás posílat pryč, právě naopak.


Jaké jsou vaše plány do budoucna?

V současné době dokončuji technologickou houbu, na které pracuji téměř rok, takže se určitě zaměřím na organizaci lidí a ekosystému. Zároveň bych rád propojil některé činnosti, které jsem vyzkoušel ve svém vzdělávání. Budu vždy dělat vizuální design, ale určitě bych se chtěl vzdát velmi podrobné práce, abych se mohl ponořit trochu hlouběji do jiných oblastí, kde UX není tak růžová, protože, jak jsem zmínil, je to časově náročné a den je jen 24 hodin, takže něco bude muset být obětováno a ponecháno těm, kteří to chtějí udělat.

Stanley
je lektor grafického kurzu Vizuální design v Košicích, pokud chcete začít s grafikou a ovládat Adobe Photoshop a Illustrator, ale nevíte, kde začít, je tento kurz pro vás jako tvor. Pokud máte nějaké dotazy ohledně Stanleyho, napište je do komentářů.
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by tě zajímat

Jakub Ovesny - autor online kurzu Visual Design Digital
Rozhovory
16.12.2016
Skillmea tím

Jakub Ovesny - autor online kurzu Visual Design Digital

Jakub sa už niekoľko rokov živí ako dizajnér-animátor. Prvý krát sa Kubo dostal do styku s dizajnom ešte počas strednej školy a neskôr aj pri práci v reklamnej agentúre, kde zastával pozíciu Media production specialist. Odtiaľ to už bolo iba na skok k tomu, aby si založil vlastné animátorsko-produkčné štúdio Roadcrossers.com, ktoré sa môže aj napriek mladému veku pochváliť spoluprácou so značkami ako Siemens, Adidas či Reebok. Práca je pre Kuba miestom, kde sa môže do sýtosti „vyhrať“ a zdokonaľovať sa v tom, čo ho baví a preto by sa o svoje poznatky rád podelil. Rovnako zanieteným, ale aj úplným začiatočníkom by chcel odovzdať svoje know-how ako sa rýchlo zorientovať v požiadavkách klienta, ukázať profesionálne postupy, ktoré fungujú v praxi a šetria čas a podať pomocnú ruku pri tvorbe vizuálneho dizajnu, animácie alebo videa. Kubo, ako si sa stal dizajnérom/animátorom?Dalo by sa povedať, že dosť nepriamo, nikdy som nejak neuvažoval o tom byť grafik alebo dizajnér, ale prepracoval som sa k tomu prostredníctvom videa. Zo začiatku som sa venoval prevažne natáčaniu kamošov v parku na lyžiach, následne som to strihal, potom som zasa potreboval do týchto mini videí spraviť nejaké úvodné intrá, animácie lôg a asi niekde tu som zistil, že tvorba a animovanie grafiky má svoje čaro a pri tom som aj zakotvil. Zo začiatku mi grafiku posúvali kamoši alebo kolegovia, občas som si ale všimol, že veci čo mi pošlú nie vždy vyhovujú mojim požiadavkám a preto som si začal vytvárať grafické podklady sám. No a potom som si založil vlastné animátorské štúdio Roadcrossers.com, kde je grafický dizajn a jeho animovanie našou hlavnou pracovnou náplňou. Ako by si opísal svoj prístup k dizajnu? Kto alebo čo ťa najviac ovplyvnilo alebo ovplyvňuje?Dizajn mi automaticky evokuje niečo pekné, neviem prečo, ale mám to tak. Nie som úplne ten typ, čo skúma lyžičku a rozmýšľa, prečo je oblá, ale skôr si všímam také výnimočné, zaujímavé veci. Vždy ma upúta nejaká zaujímavá TV reklama, hudobné videoklipy a filmové blockbustery. Fascinuje ma totiž to obrovské úsilie, čo tomu tie štúdiá venujú, prieskum, ktorý robia predtým ako začnú niečo dizajnovať a všetko to, čo je pred očami bežného diváka skryté. No a v neposlednom rade tá sloboda, ktorá vám dovoľuje vytvoriť si čo len chcete. Tou televíznou reklamou nemyslím zlaté prasiatko od Kofoly, ale skôr tie peckové shoty od Nike, Adidas alebo Audi. Čo sa týka grafiky, tam to vždy boli animované klipy pre známe kapely alebo animáky na cartoon network, a potom sú tu vizuálne efekty, ktoré nesmierne obdivujem, pretože sú premakané do najmenšieho detailu. Čiže skôr som fanúšik tej audio-vizuálnej stránky dizajnu, ako tej funkčnej a produktovej. Jakub Ovesny Čo je podľa teba tvojou najsilnejšou dizajnérskou stránkou a ako si túto zručnosť zlepšoval v ostatných rokoch?Snažím sa viac a detailne vnímať svet okolo seba. A to neustále. Podľa mňa je to veľmi dôležité. Pri statickej grafike, napríklad pri retušovaní fotografií treba mať dobré oko a poznať, ako sa správa svetlo alebo rôzne materiály, pri animácii sa zasa prevedením chceme väčšinou priblížiť realite alebo ju aspoň trošku prispôsobiť, aby tomu diváci uverili. To znamená, že si napríklad všímam, ako sa tvárim, keď si ráno umývam zuby alebo ako sa slnko odráža v kalužiach po daždi a tak podobne. Tento pozorovací talent prišiel tak nejak intuitívne, ale v poslednej dobe sa snažím pristupovať k tomu aj profesionálnejšie, čo znamená, že som si začal študovať rôznu literatúru o fyzike svetla, dynamike pohybov, časovaní a podobne. RCP showreel 2015 od Roadcrossers. Na akých projektoch najradšej pracuješ?Keď robím to, čo ma baví, tak je mi to jedno, nejak to nerozlišujem, ale ak musím povedať, tak viac si užívam prácu na tých vlastných osobných projektoch, kde si skúšam nové veci a experimentujem. Bohužiaľ je ich v dôsledku nedostatku času čoraz menej, ale plánujem to v najbližšej dobe napraviť. Aktuálne sa snažím dostať viac do 3D animácií. Aký je tvoj názor na špecializáciu vs. zovšeobecňovanie?Toto je ťažká otázka, podľa mňa vždy závisí, v akej kariérnej fáze sa daný dizajnér nachádza. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že čo sa týka práce, jednoduchšie sa uplatní začínajúci generalista, minimálne kým ešte nemá nabúšené portfólio. Menšie štúdiá totiž častejšie zháňajú ľudí, ktorí zvládajú viac aspektov grafického dizajnu. Čiže okrem vytvorenia reklamného letáčika vedia pripraviť napríklad aj dokumenty do tlače. Špecialistov väčšinou hľadajú veľké štúdiá a agentúry, ktoré si ich môžu dovoliť a dokážu zabezpečť aj ostatné špecializácie. Všeobecne si ale myslím, že vždy je dobre mať prehľad o ďalších technológiách, postupoch a nástrojoch, pretože to častokrát pomáha rozvíjať sa aj v hlavnej špecializácii, alebo si vôbec nejakú nájsť. Potom si vieš veľa vecí spraviť sám, presne podľa seba, vyjadriť sa presnejšie a tým pádom dostať požadovaný výstup od napríklad ďalších členov tímu a tak ďalej. No a neskôr keď sa človek nájde, sám zistí čo ho baví, tak sa môže začať profilovať a rozvíjať svoju kariéru týmto smerom. Ale samozrejme to tak vôbec nemusí byť, poznám ľudí, ktorí si išli to svoje od úplného začiatku a darí sa im super. Čo by si odporučil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?Určite treba makať. Čo najviac a čo najčastejšie. Skúšať a robiť dizajny, animácie a aj keď budú prvé pokusy nanič, tie ďalšie budú lepšie ;) Na začiatok je tiež dobré polajkovať a follownúť obľúbených umelcov a dizajnérov a sledovať ich prácu. U nás v štúdiu to robíme doteraz, inšpirujeme sa rôznymi TV spotmi alebo animáciami, aby sme sa niečo nové naučili a obkukali zaujímavé triky. Tiež je dobré ukázať svoje práce svetu, dnes, keď majú dizajnéri siete ako behance, artstation alebo dribbble je škoda to nevyužiť, možno to prinesie ponuku na spoluprácu. Jo a určite pozerajte tutoriály, dnes ich je uz toľko, že nie je problém si vybrať ;) Máš nejaké otázky na Jakuba? Napíš ich do komentárov. Chceš sa začať venovať grafike a nevieš, kde začať? Máme pre teba pripravný online kurz na Adobe Photoshop, ktorý vytvoril práve Jakub. 
Matej Mihalik - lektor kurzu Web Designer
Rozhovory
10.10.2016
Skillmea tím

Matej Mihalik - lektor kurzu Web Designer

Matej študoval na FIITke a dnes zarezáva ako front-end developer. V odbore pracoval na profesionálnych klientských web stránkach (napr. pre realitné kancelárie), na interných CRM systémoch pre manažment zákazníckych vzťahov ako aj na webových aplikáciách pre správu kalendárov/udalostí/pripomienok, či kontaktov. V súkromí je veľkým fanúšikom video hier, no nepohrdne ani stolnými hrami, dobrým seriálom, či zaujímavou fatasy/sci-fi knihou. Aké boli tvoje začiatky s programovaním, front-endom, čo bolo najťažšie? Nuž, študoval som na FIIT (Fakulta informatiky a informačných technológií), takže základy programovania som získal tam, prípadne môžme brať do úvahy ešte predmet "Informatika" z gymnázia, kde sme programovali rôzne zaujímavé programy ako "Lenivý Jim" v dnes už takmer zabudnutom jazyku (Turbo) Pascal. K front-endu som sa dostal na vysokej škole, počas predmetu "Databázové systémy", kde sa ako hlavný vyučovací nástroj pre databázy použival program MS Access. Keď prišiel čas vypracovať finálne zadanie z predmetu, viacerí študenti, vrátane mňa, si povedali, že nemá zmysel investovať čas a námahu do učenia sa takmer neznámeho a v podstate nepoužívaného nástroja, akým je MS Access a povedali sme si, že to radšej vypracujeme v niečom, čo sa používa v reálnom svete a čoho znalosti sa nám môžu zísť aj do budúcnosti. Tak som sa dopracoval k databáze MySQL. Výsledky z nej však bolo treba aj v niečom odprezentovať a tak som sa rozhodol, že si pre tieto účely vytvorím svoju prvú web stránku. O web developmente som však toho veľa nevedel, tak som si otvoril www.w3schools.com a začal sa učiť. Prešiel som si HTML, CSS a aj nejaké to PHP. Zabralo to síce väčšinu môjho voľného času v tej dobe, ale výsledok a získané znalosti rozhodne stáli za to. Prvý väčší test mojich web development znalostí potom prišiel počas práce na bakalárke, kde sme spolu s kolegom pracovali na systéme pre vypĺňanie a vyhodnocovanie online dotazníkov. Tam som už do svojho repertoáru musel zaradiť aj JavaScript. Po ukončení bakalárky som si uvedomil, že web development ma naozaj baví a tak som už pri ňom zostal. Najťažšie na programovaní, aspoň pre mňa, bola jednoznačne teória. Nie až tak jej obsah, ten je jednoduché sa nabifliť ak treba, ale jej význam. Praktický úvod do programovania bol na škole relatívne krátky a stručný, potom sa to už všetko točilo okolo teórie. Problémom podľa mňa je, že kým človek nenazbiera dostatok skúseností s programovaním, tažko sa mu chápu najrôznejšie teoretické nuansy a nevie si predstaviť ich praktický prínos a teda ani ich význam. V mojom prípade som veľkú časť teórie ocenil až s významným oneskorením, keď som na daný problém sám narazil v praxi a spätne si spomenul na to, čo do nás tlačili v škole. Pridaná výzva pri front-ende je potom to, že sa jedná o naozaj širokú oblasť. Ak aj obídeme to veľké množstvo technológií, ktoré sa front-endistom v poslednej dobe ponúkajú, len samotné HTML obsahuje obrovské množstvo elementov a CSS umožňuje modifikovať široké portfólio vlastností týchto elementov. Kombinácií je noazaj strašne veľa a najmä zo začiatku nie je jednoduché povedať, ktorá možnosť je v danom prípade najlepšia, nehovoriac o čase potrebnom na oboznámenie sa so všetkými možnosťami. Situácia je podobná aj pri JavaScripte, napr. veľmi obľúbená knižnica jQuery ponúka obrovské množstvo nových a zaujímavých funkcií, takže to chce opäť najmä čas a trpezlivosť. Aké technológie sú tvoje najobľúbenejšie a prečo? Hm, to je zložitá otázka. Profesionálne sa venujem front-endu a to jednoducho preto, lebo ma baví. Páči sa mi na tom, že vsetky tri základné technológie (HTML/CSS/JavaScript) sú relatívne nové a stále sa vývíjajú a menia. To isté platí aj pre internetové prehliadače. Navyše v posledných rokoch, keď sa globálne zvyšuje výkon počítačov, telefónov a iných našich obľúbených zariadení a zlepšuje sa aj kvalita internetového pripojenia. Ľudia si začínajú uvedomovať, že internet už nie je iba o obyčajných webstránkach, ale aj o plne funkčných robustných online aplikáciách. To má za následok prísun mnohých knižníc, pluginov, frameworkov atď. Čiže je to veľmi dynamická oblasť vývoja a človek sa rozhodne nenudí :) Vo všeobecnosti by som ale povedal, že viac než nejakú konkrétnu technológiu mám rád učenie sa nových technológií. Zisťiť čo umožňujú a ako fungujú, porovnávať s inými existujúcimi technológiami, ktoré už poznám. To ma baví na IT ako takom najviac. Na ktorom projekte, ktorý ťa naozaj bavil, si pracoval v poslednej dobe? Pred nejakým časom som pracoval na open source projekte "InfCloud", čo je CalDav/CardDav client, slúžiaci na manažment kalendárov, udalostí, pripomienok a kontaktov. Jednalo sa o dosť rozsiahly projekt, ktorý mi pomohol pochopiť JavaScript tak ako žiaden iný projekt predtým. Mojím obľúbencom je ale moj vlastný mini-projektík "GW2 Monster Hunter". Jedná sa o aplikáciu do game overlay systému "Overwolf", ktorá pomáha hráčom hry "Guild Wars 2" sledovať kedy a kde sa objavia rôzni bossovia a zaznamenávať si, ktorých už v daný deň porazili a ktorí ich ešte len čakajú. [Image] GW2 Monster Hnuter - screenshot Akú radu by si dal začiatočníkom, ktorí začínajú s tvorbou webstránok alebo programovaním? Ako som už spomínal, chce to najmä čas a trpezlivosť. HTML a CSS nie su náročné (koniec koncov, nie sú to programovacie jazyky), ale napriek tomu sú dosť rozsiahle. Najdôležitejšia rada podľa mňa ale je: "Google, google, google". Či už si s nejakým problémom neviete rady alebo ste len príliš leniví vymyslieť naň riešenie, je veľká šanca, že eventuálne vygooglite niečo, čo vás nakopne správnym smerom. Obzvášť pre programátorov začiatočníkov, ktorí sa v danej oblasti ešte možno úplne dokonale neorientujú, ide o neoceniteľnú pomôcku. Aký je tvoj obľúbený nástroj pre webdevelopment? Povedal by som, že mám dva nástroje, bez ktorých si web development neviem predstaviť. Pre programovanie ako také nedám dopustiť na Sublime Text (3). Dlho som si nevedel nájsť editor/IDE, s ktorým by som bol spokojný, ale odkedy som vyskúšal Sublime Text, už som ďalej nehĽadal. Jednoduchý, no silný a rozšíriteľný editor so zameraním na klávesové skratky, akému nie páru. A áno, viem že tu je aj vi/vim, ale asi nie som dostatočne hardcore na to, aby som v ňom našiel zaľúbenie :) Pre web development jednoznačne dev tools / web inspector. To množstvo užitočných informácií, ku ktorým vám dávajú prístup, plus neoceniteľná pomoc pri debugovaní či prototypovaní sú jednoducho na nezaplatenie. Čo si myslíš, že bude ďalšia veľká zmena vo webdevelopmente v budúcnosti? Ťažko povedať, ja osobne to na veľké zmeny, aspoň v blízkej budúcnosti, nevidím. HTML/CSS/JavaScript tu sú už dlhé roky a stále sa vývíjajú, reagujú na aktuálnu situáciu vo svete web developmentu, takže ich náhrada nie je nutná. Pred nejakým časom sa však o to pokúsil Google, so svojim projektom Dart, ktorý mal ponúknuť alternatívu k JavaScriptu. Keďže však o ňom málokto vôbec vie, nie to ešte rozpráva, či ho reálne používa, je asi jasné, ako táto snaha dopadla. Inovácie v oblasti front-endu sa momentálne točia najmä okolo nových knižníc, frameworkov a podobne, takže ak nejaká veľká zmena príde, očakával by som ju v prvom rade tam. Teoreticky je možné, že niekto príde s nástrojom na tvorbu webstránok pre laikov, ktorý bude tak pokročilý a dobrý, že tradičných web developerov už nebude treba. Čítal som napríklad o jednom nástroji, ktorý generuje web stránky sám a len na základe poskytnutých informácií sa rozhodne, ako by bolo najlepšie dané dáta odprezentovať a vytvorí k tomu aj kompletnú web stránku. Nemyslím si ale, že sa treba báť, už z podstaty takýchto nástrojov vyplýva, že môžu poskytnút iba odmedzenú množinu toho, čo vie vytvoriť reálny programátor. Navyše, automaticky generovaný kód je väčšinou strašne škaredý a neefektívný, aspoň v porovnaní s tým, čo by dokázal vytvoriť skúsený programátor. [Image] Ukážka práce Mateja Budeš učiť kurz Web Designer, čo máš najradšej na tvorbe webstránok? Tvorbu webstránok vnímam ako istý druh puzzle, alebo skladačku. Je to tak trochu ako skladať LEGO, akurát že nemáte k dispozicií návod :) Dostanete zadanie, teda nejaký design document od klienta, prípadne screenshot toho, ako má stránka vyzerať. K dispozícií máte rôzne druhy kociek (HTML elementy), ktoré môžete (takmer) ľubovoľne spájať dokopy. Navyše môžete používať CSS, ktoré vám umožní kocky rôzne otáčat, prefarbovať, zmenšovať/zväčšovať atď. Takže je na vás, ako k výsledku dospejete, podstatné je zreprodukovať zadanie. Vnímam to najmä ako hru. Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú? Kurz je rozdelený na tri časti, každá bude venovaná jednej z troch kľúčových technológií front-endu: HTML, CSS a JavaScript. HTML a CSS sa budeme venovať dosť podrobne, naučíme sa ako spolu tieto dve technológie spolupracujú, implementujeme často používané návrhové vzory, povieme si rôzne tipy a triky. Študenti by si vďaka tomu mali vedieť vytvoriť vlastnú web stránku, úplne podĽa svojich predstáv. Pozrieme sa aj na JavaScript a primárne na jednu z jeho najobľúbenejsích knižníc jQuery, zameriame sa na jej schopnosti manipulácie s DOM stromom. Študenti by vďaka tomu mali vedieť, takpovediac, vdýchnuť život svojim web stránkam, pomocou animácií a interaktívnych elemetov. Ak máš na Mateja otázku, napíš ju do komentára. Matejov kurz 12-týždňový kurz Web Designer v Bratislave začína 28.03.2017, takže ak sa chceš naučiť robiť moderné responzívne weby, prihlasuj sa ešte dnes 😉
Lukáš Frantál - nový lektor kurzu Web Designer v Košiciach
Rozhovory
26.09.2016
Skillmea tím

Lukáš Frantál - nový lektor kurzu Web Designer v Košiciach

Lukáša vždy bavilo programovanie, preto vyštudoval informatiku na FEI a momentálne pracuje pre californský start-up Groupsolver ako front-end developer. Zaujíma sa o dizajn a tvorbu web stránok, pričom obľubuje jednoduché a čisté riešenia. Vo voľnom čase sa najradšej venuje športu. Behá, korčuľuje a rád si zahrá squash alebo futbal. Na kurze Web Designer ťa naučí ako robiť moderné a responzívne webstránky. Aké boli tvoje začiatky s programovaním, front-endom, čo bolo najťažšie? Najťažšie bolo, keď som sa učil nové veci a musel som sa odtrhnúť od počítača, aj keď som mal niečo rozpracované. Aké technológie sú tvoje najobľúbenejšie a prečo? Nepreferujem žiadny JS framework. V našej robote treba byť flexibilný a stále sa učiť nové veci. Aktuálne sa venujem vývoju produktu v React.js s reduxom, kde je všetko zbalené a minifikované vo webpacku. Na ktorom projekte, ktorý ťa naozaj bavil, si pracoval v poslednej dobe? V minulosti som pracoval pre Astound Commerce firmu, ktorá robí webstránky pre rôzne komerčné značky svetového formátu. Najviac ma však baví moja súčasná práca v Californskom start-upe. V ňom vyvíjame náš produkt, niečo celkom nové, čo tu doteraz nebolo! Celý produkt pozostáva z dvoch častí. Jedna časť dokáže spraviť za krátky čas prieskum trhu, presne podľa požiadaviek klienta. V druhej časti aplikácie si klient vie vytvoriť report, na základe ktorého nájde presne tie odpovede, ktoré potrebuje. A ktorý projekt ma baví viac? Jednoznačne náš start-up! Tím startupu GroupSolver Akú radu by si dal začiatočníkom, ktorí začínajú s tvorbou webstránok alebo programovaním?Určite zozbierať čo najviac informácií a následne ich využívať v praxi. No a samozrejme, nebáť sa robiť chyby, lebo aj tými sa človek učí. Aký je tvoj obľúbený nástroj pre webdevelopment? Prešiel som si cez PSPad, WebStorm, Sublime Text, aktualne používam Atom a nedá sa povedať, ktorý je ten naj. Ako som už povedal, treba byť flexibilný a vedieť sa prispôsobiť. Čo si myslíš, že bude ďalšia veľká zmena vo webdevelopmente v budúcnosti? Myslím si, že webové stránky a aplikácie budú v budúcnosti robiť stroje. Už teraz existuje systém s umelou inteligenciou, do ktorého nahádžete obrázky, text a on vám na konci vytvorí hotovú stránku. Budeš učiť kurz Web Designer, čo máš najradšej na tvorbe webstránok? Na tvorbe webstránok sa mi najviac páči to, že z prakticky z ničoho môžem vytvoriť niečo, čo ľudia budú používať a čo im možno pomôže. Homepage GroupSolover Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú?Na kurze sa naučíme, kde aký HTML tag použiť, tiež si našu webstránku vyfarbíme pomocou CSS.  Ak bude záujem, tak aj nejaký Sass vs. LESS vs. Stylus: Preprocessor na zrýchlenie a uľahčenie práce, k nemu gulp, grunt, aby študenti kurzu vedeli, že existuje takéto niečo. Ukážeme si prefix, že nie každé CSS funguje na každom prehliadači, ako zresponzívniť web, aby sa každá stránka dala pozerať na každej veľkosti monitora a nakoniec ako rozpohybovať stránku pomocou jQuery. To je plán na 12 týždňov kurzu. Ak sa chceš Lukáša niečo opýtať, kľudne napíš svoju otázku do komentára. Lukášov kurz tvorby webstránok pre začiatočníkov Web Designer začína v Košiciach 4.10. o 18:00 v Eastcubatore. Ak sa chceš naučiť robiť weby, na tomto kurze určite nesmieš chýbať.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách