Stanley Mácha je novým lektorem kurzu
Vizuální design v Košicích. Nejprve studoval architekturu a po ukončení studia začal postupně rozvíjet webový frontend, později jeho akce vedly k designu uživatelských zkušeností. Jeho výstřel je opravdu široký - od firemních značek přes ilustrace, digitální obrazy, DTP, animace po marketing.
Stanley říká, že upřednostňuje oslovení UX v oblastech, kde se to běžně neřeší. V současné době pracuje pro spuštění GroupSolver a odpovídá za kvalitní uživatelskou zkušenost ve všech oblastech. A i když už toho hodně prožil, cítí se, jako by procházel docela velkými kroky. Poslali jsme ho a dozvěděli jsme se několik zajímavých bodů z jeho pracovní zkušenosti.
umělecká díla
Na začátku nás prosím představte, co přesně děláte?
Posledních 10 let jsem vždy pracoval ve vizuálním designu v nějaké formě, dnes je to hlavně design UX. Moje práce je profesionálně soustředěna hlavně na webové aplikace, ale většinu času se věnuji hlavně řešení úkolů UX i v méně populárních odvětvích, nejspíš si to užívám.
Jak jste se k této práci dostali? Co tě k tomu vedlo?
Kreslím a malovám od malička, na konci střední školy jsem se dostal k webovému a digitálnímu designu a kromě toho, jak jsem postupoval na volné noze, Věnoval jsem se architektuře a urbanismu v nadmořské výšce. Protože jsem byl na volné noze úplně slepý a sám, musel jsem úplně stisknout, abych tlačil svou práci s klienty, a pokud to děláte už dlouhou dobu, zjistíte to, že věci fungují, jsou nedílnou součástí každého kvalitního designu. To je přesně to, co začíná celá profese UX.
Máte vzorec, který vás inspiruje? Osoba, která je pro vás motivátorem? Pokud ano, proč je tato osoba?
No ... osobně se mi nelíbí, když je produkt nebo řešení přičítáno osobnosti. Bez ohledu na to, kolik zkušeností a let praxe, podle mého názoru je každý designér jen jedním z mnoha lidí, kteří by měli jednoduše porozumět filozofii produktu a pomoci jej naplnit.
Takže spíše mohu říci, že vidím význam a přínos ve filozofiích ... zejména od Apple a Google - to jsou podle mého názoru solidní příklady toho, co týmy lidí mohou přinést, když mají jednotná pravidla a cíle.
Kde se inspirujete pro svou práci? Máte nějaké tipy, které jsou zaručeny, že budou fungovat?
Nevím, jak se rozhodnout, jestli mě něco inspirovalo, ale rozhodně nemám problém s kopírováním a to by byl můj tip. Není třeba se snažit být originálním motorem a dělat něco, kde je prioritou, aby byl mimo linii. Řešení by mělo být jistě definováno zadáním, takže to, co lze udělat, by mělo být složeno z hotových částí, který již vynalezl někdo před vámi a zbytek může vyžadovat kreativitu - samozřejmě vždy doporučuji zabývat se tímto ve skupině.
Osobně se mi líbí “ Ukradl jsem ” z Dribbble, ale nejjednodušší způsob, jak používám nejčastěji, je jednoduše googlene obrázky prostřednictvím klíčových slov.
Firemní identita
Obecně lidé vnímají oblast informačních technologií jako výlučně mužský svět. Co si o tom myslíš?
Rozhodně nesouhlasím se slovem “ výhradně ” - zbytek věty, o které si myslím, pramení z pozorování po dlouhá léta, nikoli ze skutečnosti, že muži potřebují technologii k přiměřenému. Z toho, co jsem osobně viděl, je v technologických oblastech jen málo žen, ale stále jich bylo výrazně méně, což je prostě fakt. V žádném případě to rozhodně nebrání žádné ženě v tom, aby dělala cokoli. Pokud jde o minimální technologické oblasti, myslím, že jsme dávno v době, kdy vyhrávají logické a prokazatelné dovednosti.
V této oblasti je třeba sledovat současné trendy, inovace. Jak se máte? Mlčíš to všechno vedle práce?
Nemyslím si, že toto tvrzení je správné. Tyto trendy a inovace, které mají dlouhodobý přínos pro design, se nepohybují tak rychle, a zejména když přijde, není tak snadné si toho nevšimnout. Obzvláště znovu musíte zůstat v blízkosti ostatních vývojářů a lidí, kteří mají související profese, pak nemusíte pravidelně chodit po návrhářských portálech a prostě musíte, že každý z vás něco chytí jen ve vašem volném čase.
Abychom například vysvětlili dlouhodobý přínos, všichni designéři si jistě pamatují boom kolem designu Parallax. Každý jiný web najednou přeskočil svitky a sociální sítě se roztrhaly postavami toho, kdo má nový web. Ale protože to nepřineslo velký přínos pro samotné fungování webu, a dokonce i naopak, vyžadovalo to prostě spoustu práce navíc.
“ sledovat trendy ” je trochu přehnaný koncept. Nejprve je třeba pochopit základy. Trendy, které dnes fungují, jsou tu už roky, a když se zabýváte designem a přichází znovu něco revolučního a zásadního, rozhodně vám to nevyhovuje.
Co se vám na vaší práci nejvíce líbí? Máte nějaký oblíbený úkol, který se vám líbí nejlépe?
Raději řeším UX v oblastech, kde se to běžně neřeší. Například v softwari dnes je to jen stará známá věc a někteří vývojáři nechtějí začít bez návrháře UX. Ale také rád přivedu UX k marketingové grafice, propagačním praktikám a komunikaci atd…
Dnes se konkrétně zajímám o to, jaké je UX ve vzdělávání a jaké by to mělo být, kdyby to fungovalo. U UX je důležité si vždy uvědomit, že úspěch řešení je definován cílovou skupinou nebo spotřebitelem. V tomto úkolu se vzděláváním je mou prací vzít vyučovací předmět, který nemá velkou odpověď, porozumět mu a sdělit jej tak, aby byl nespokojený student spokojen s reflexí a bude chtít více. To je velmi obtížné a časově náročné, ale to je to, co mě baví nejvíce.
UI
Myslíte si, že každý může být designér a grafik? Je ve srovnání s jinými profesemi obtížné stát se grafikem nebo designérem?
Za prvé, designér a grafik není stejný. Každý grafik by měl pochopit, že řeší design, ne každý designér se musí zabývat grafikou.
Myslím, že logickou odpovědí je, že nejen může, ale také by měl pochopit, že je designér - ať už dobrý nebo špatný. Ať už dělá cokoli, utváří kolem sebe svět. Mnoho lidí má design s uměním, protože existuje mnoho designérů, kteří mohou s jejich kresbou pracovat velmi dobře. V každém případě je umění věcí impulsů, záhad a vyjádření osobnosti. Úlohou designéra je naopak rozpoznat problém, porozumět jeho potřebám, nástrojům, možnostem a vyřešit problém. Když o tom přemýšlíte, uvidíte, že neexistuje žádná profese, která by to nevyžadovala. Designér je velmi obecné slovo a vzhledem k tomu, že je synonymem pro grafiku, je podobná chyba, že architekti staví pouze domy.
Náročným úkolem v profesi designéra / architekta je mít osobní vzdálenost, široký výhled a nezapomenout na zbytek světa při řešení problému. Nezáleží na tom, zda navrhujete logo, budovu, webovou aplikaci nebo vzdělávací systém. Neexistuje žádné velké a malé zadání - každý musí být celý den očerňován, vědom si toho, co všechno, co nebylo zmíněno, je stále spojeno, vyberte správnou filozofii, udržujte profesionální přístupy, analyzujte a hledejte řešení do té doby, dokud není jasné, že to konečně funguje a zapadá do všeho kolem.
Vraťme se k vaší práci. Co jste museli projít se vším, pokud jste pro tuto pozici pracovali?
Nejprve jsem v mé oblasti neměl tolik podpory pro svou práci. Rodina příliš nerozuměla mému vysílání v počítači, takže jsem se naučil pracovat a učit se po nocích. Druhým problémem bylo, že design byl tehdy chápán jako grafika a mnoho lidí nevidělo potenciál, který přineslo, nebyli příliš ochotni za to zaplatit a podpořit jej. Proto jsem měl hrozný odpor vůči tvrdé práci ve společnostech a raději bych si řekl, že do toho investuji více času, ale dám si příležitosti, kde můžete také volně růst. Pokud jde o čas, učinil jsem správné rozhodnutí a během svých 18hodinových směn jsem se toho hodně naučil, ale když o tom dnes přemýšlím, je sporné, zda to stálo za to, protože díky skepticismu lidí ohledně designu jsem žil finančně velmi obtížné roky.Určitě bych si to nepřeje žádnému ze studentů, takže i dnes se snažím pomáhat lidem, kteří se snaží jít podobným způsobem, aby nemuseli projít těmito extrémy.
Především jsem se v určitém okamžiku musel konečně naučit postavit se za svou práci, i když mi hrozilo, že všechno ztratím. Bylo to také kritické na místech a mnohokrát jsem měl výslovné štěstí, že na poslední chvíli přišel další rozkaz, ale shodou okolností jsem později přišel do kontaktu s několika Izraelci, což jsem bolelo a odtamtud to bylo velmi pomalé, ale stále se trochu zlepšovalo. Dnes pracuji pro spuštění GroupSolver, které je asi o 4 000 úrovní nad vším, na čem jsem kdy pracoval, takže mohu říci, že i když mám pocit, že jsem toho hodně prožil, Pořád se pohybuji a docela velké kroky.
Stručně řečeno, je třeba trochu pesimisticky poznamenat, že drtivé většině mých úspěšných akcí předcházely neuvěřitelně obtížné časy. Každopádně mohu dnes rychle říci, když se někdo méně zkušený pohybuje stejným směrem a mohu jim poskytnout podmínky, za kterých svět nemusí žít tak kriticky, jak jsem to musel zažít. Myslím, že jde o maximální pohodlí a podporu učení. V kritických podmínkách je výkon testován, test v nich má velmi negativní účinky, vede ke spěchu a prodlužuje celý proces.
Cítili jste někdy, že jste to nemohli udělat? Byl čas, kdy jste chtěli skončit a udělat něco úplně jiného?
Určitě ne toto. Jak jsem řekl, nikdy jsem nepovažoval design za vizuální věc. Hlavně proto, že jsem se vzhledem k podmínkám, ve kterých jsem pracoval, musel naučit dělat mnoho dalších věcí, kde disciplína, systematičnost a vhled prostě musí fungovat. Kromě designu se stále programuji dnes, zabývám se marketingem, zabývám se projekty souvisejícími s organizací lidí, pracoval jsem ve fotografických studiích atd…
Obzvláště v době, kdy jsem si nemohl dovolit soustředit se pouze na jednu věc, jsem vzal nějaké úkoly. Naučil jsem se HTML, CSS, JavaScript a PHP v podstatě proto, že jsem si vzal programování na ramena, když jsem o tom netušil. Podobně to bylo s animacemi, videem, úpravami hudby atd…
Nikdy jsem si nevybral přesně to, co bych udělal nebo neudělal, takže jsem nikdy nemusel nic ukončit.
Kdybyste museli třemi slovy popsat, co vám vaše práce dává, co byste vyzvedli?
Trpělivost, Podívej, předvídavost.
Cítíte silnou konkurenci na Slovensku v tom, co děláte konkrétně? Musíte mít „ ostré lokty “?
Viděl jsem práci, která ukazuje, že existují lidé, kteří zvládli alespoň tyto projekty velmi dobře, mnohem lépe, než bych v té době dělal. Ostré lokty však nemusí. Pokud obecně jako designér, resp. můžete dokázat řešení problému, není důvod vás posílat pryč, právě naopak.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
V současné době dokončuji technologickou houbu, na které pracuji téměř rok, takže se určitě zaměřím na organizaci lidí a ekosystému. Zároveň bych rád propojil některé činnosti, které jsem vyzkoušel ve svém vzdělávání. Budu vždy dělat vizuální design, ale určitě bych se chtěl vzdát velmi podrobné práce, abych se mohl ponořit trochu hlouběji do jiných oblastí, kde UX není tak růžová, protože, jak jsem zmínil, je to časově náročné a den je jen 24 hodin, takže něco bude muset být obětováno a ponecháno těm, kteří to chtějí udělat.
Stanley je lektor grafického kurzu
Vizuální design v Košicích, pokud chcete začít s grafikou a ovládat Adobe Photoshop a Illustrator, ale nevíte, kde začít, je tento kurz pro vás jako tvor. Pokud máte nějaké dotazy ohledně Stanleyho, napište je do komentářů.