Zpět na blog
Rozhovory

Představujeme Stanleyho - lektora kurzu Visual Design

Martina Baumann
22.02.2017
16 minut čtení
Představujeme Stanleyho - lektora kurzu Visual Design
Stanley Mácha je novým lektorem kurzu Vizuální design v Košicích. Nejprve studoval architekturu a po ukončení studia začal postupně rozvíjet webový frontend, později jeho akce vedly k designu uživatelských zkušeností. Jeho výstřel je opravdu široký - od firemních značek přes ilustrace, digitální obrazy, DTP, animace po marketing.

Stanley říká, že upřednostňuje oslovení UX v oblastech, kde se to běžně neřeší. V současné době pracuje pro spuštění GroupSolver a odpovídá za kvalitní uživatelskou zkušenost ve všech oblastech. A i když už toho hodně prožil, cítí se, jako by procházel docela velkými kroky. Poslali jsme ho a dozvěděli jsme se několik zajímavých bodů z jeho pracovní zkušenosti.

Zde najdete jeho projekty - https://www.behance.net/stanleymacha.

umělecká díla


Na začátku nás prosím představte, co přesně děláte?

Posledních 10 let jsem vždy pracoval ve vizuálním designu v nějaké formě, dnes je to hlavně design UX. Moje práce je profesionálně soustředěna hlavně na webové aplikace, ale většinu času se věnuji hlavně řešení úkolů UX i v méně populárních odvětvích, nejspíš si to užívám.


Jak jste se k této práci dostali? Co tě k tomu vedlo?

Kreslím a malovám od malička, na konci střední školy jsem se dostal k webovému a digitálnímu designu a kromě toho, jak jsem postupoval na volné noze, Věnoval jsem se architektuře a urbanismu v nadmořské výšce. Protože jsem byl na volné noze úplně slepý a sám, musel jsem úplně stisknout, abych tlačil svou práci s klienty, a pokud to děláte už dlouhou dobu, zjistíte to, že věci fungují, jsou nedílnou součástí každého kvalitního designu. To je přesně to, co začíná celá profese UX.


Máte vzorec, který vás inspiruje? Osoba, která je pro vás motivátorem? Pokud ano, proč je tato osoba?

No ... osobně se mi nelíbí, když je produkt nebo řešení přičítáno osobnosti. Bez ohledu na to, kolik zkušeností a let praxe, podle mého názoru je každý designér jen jedním z mnoha lidí, kteří by měli jednoduše porozumět filozofii produktu a pomoci jej naplnit.


Takže spíše mohu říci, že vidím význam a přínos ve filozofiích ... zejména od Apple a Google - to jsou podle mého názoru solidní příklady toho, co týmy lidí mohou přinést, když mají jednotná pravidla a cíle.


Kde se inspirujete pro svou práci? Máte nějaké tipy, které jsou zaručeny, že budou fungovat?

Nevím, jak se rozhodnout, jestli mě něco inspirovalo, ale rozhodně nemám problém s kopírováním a to by byl můj tip. Není třeba se snažit být originálním motorem a dělat něco, kde je prioritou, aby byl mimo linii. Řešení by mělo být jistě definováno zadáním, takže to, co lze udělat, by mělo být složeno z hotových částí, který již vynalezl někdo před vámi a zbytek může vyžadovat kreativitu - samozřejmě vždy doporučuji zabývat se tímto ve skupině.

Osobně se mi líbí “ Ukradl jsem ” z Dribbble, ale nejjednodušší způsob, jak používám nejčastěji, je jednoduše googlene obrázky prostřednictvím klíčových slov. 


Firemní identita


Obecně lidé vnímají oblast informačních technologií jako výlučně mužský svět. Co si o tom myslíš? 

Rozhodně nesouhlasím se slovem “ výhradně ” - zbytek věty, o které si myslím, pramení z pozorování po dlouhá léta, nikoli ze skutečnosti, že muži potřebují technologii k přiměřenému. Z toho, co jsem osobně viděl, je v technologických oblastech jen málo žen, ale stále jich bylo výrazně méně, což je prostě fakt. V žádném případě to rozhodně nebrání žádné ženě v tom, aby dělala cokoli. Pokud jde o minimální technologické oblasti, myslím, že jsme dávno v době, kdy vyhrávají logické a prokazatelné dovednosti.


V této oblasti je třeba sledovat současné trendy, inovace. Jak se máte? Mlčíš to všechno vedle práce?

Nemyslím si, že toto tvrzení je správné. Tyto trendy a inovace, které mají dlouhodobý přínos pro design, se nepohybují tak rychle, a zejména když přijde, není tak snadné si toho nevšimnout. Obzvláště znovu musíte zůstat v blízkosti ostatních vývojářů a lidí, kteří mají související profese, pak nemusíte pravidelně chodit po návrhářských portálech a prostě musíte, že každý z vás něco chytí jen ve vašem volném čase.

Abychom například vysvětlili dlouhodobý přínos, všichni designéři si jistě pamatují boom kolem designu Parallax. Každý jiný web najednou přeskočil svitky a sociální sítě se roztrhaly postavami toho, kdo má nový web. Ale protože to nepřineslo velký přínos pro samotné fungování webu, a dokonce i naopak, vyžadovalo to prostě spoustu práce navíc. 

“ sledovat trendy ” je trochu přehnaný koncept. Nejprve je třeba pochopit základy. Trendy, které dnes fungují, jsou tu už roky, a když se zabýváte designem a přichází znovu něco revolučního a zásadního, rozhodně vám to nevyhovuje.


Co se vám na vaší práci nejvíce líbí? Máte nějaký oblíbený úkol, který se vám líbí nejlépe?

Raději řeším UX v oblastech, kde se to běžně neřeší. Například v softwari dnes je to jen stará známá věc a někteří vývojáři nechtějí začít bez návrháře UX. Ale také rád přivedu UX k marketingové grafice, propagačním praktikám a komunikaci atd…

Dnes se konkrétně zajímám o to, jaké je UX ve vzdělávání a jaké by to mělo být, kdyby to fungovalo. U UX je důležité si vždy uvědomit, že úspěch řešení je definován cílovou skupinou nebo spotřebitelem. V tomto úkolu se vzděláváním je mou prací vzít vyučovací předmět, který nemá velkou odpověď, porozumět mu a sdělit jej tak, aby byl nespokojený student spokojen s reflexí a bude chtít více. To je velmi obtížné a časově náročné, ale to je to, co mě baví nejvíce.

UI


Myslíte si, že každý může být designér a grafik? Je ve srovnání s jinými profesemi obtížné stát se grafikem nebo designérem?

Za prvé, designér a grafik není stejný. Každý grafik by měl pochopit, že řeší design, ne každý designér se musí zabývat grafikou.

Myslím, že logickou odpovědí je, že nejen může, ale také by měl pochopit, že je designér - ať už dobrý nebo špatný. Ať už dělá cokoli, utváří kolem sebe svět. Mnoho lidí má design s uměním, protože existuje mnoho designérů, kteří mohou s jejich kresbou pracovat velmi dobře. V každém případě je umění věcí impulsů, záhad a vyjádření osobnosti. Úlohou designéra je naopak rozpoznat problém, porozumět jeho potřebám, nástrojům, možnostem a vyřešit problém. Když o tom přemýšlíte, uvidíte, že neexistuje žádná profese, která by to nevyžadovala. Designér je velmi obecné slovo a vzhledem k tomu, že je synonymem pro grafiku, je podobná chyba, že architekti staví pouze domy.

Náročným úkolem v profesi designéra / architekta je mít osobní vzdálenost, široký výhled a nezapomenout na zbytek světa při řešení problému. Nezáleží na tom, zda navrhujete logo, budovu, webovou aplikaci nebo vzdělávací systém. Neexistuje žádné velké a malé zadání - každý musí být celý den očerňován, vědom si toho, co všechno, co nebylo zmíněno, je stále spojeno, vyberte správnou filozofii, udržujte profesionální přístupy, analyzujte a hledejte řešení do té doby, dokud není jasné, že to konečně funguje a zapadá do všeho kolem.


Vraťme se k vaší práci. Co jste museli projít se vším, pokud jste pro tuto pozici pracovali? 

Nejprve jsem v mé oblasti neměl tolik podpory pro svou práci. Rodina příliš nerozuměla mému vysílání v počítači, takže jsem se naučil pracovat a učit se po nocích. Druhým problémem bylo, že design byl tehdy chápán jako grafika a mnoho lidí nevidělo potenciál, který přineslo, nebyli příliš ochotni za to zaplatit a podpořit jej. Proto jsem měl hrozný odpor vůči tvrdé práci ve společnostech a raději bych si řekl, že do toho investuji více času, ale dám si příležitosti, kde můžete také volně růst. Pokud jde o čas, učinil jsem správné rozhodnutí a během svých 18hodinových směn jsem se toho hodně naučil, ale když o tom dnes přemýšlím, je sporné, zda to stálo za to, protože díky skepticismu lidí ohledně designu jsem žil finančně velmi obtížné roky.Určitě bych si to nepřeje žádnému ze studentů, takže i dnes se snažím pomáhat lidem, kteří se snaží jít podobným způsobem, aby nemuseli projít těmito extrémy.

Především jsem se v určitém okamžiku musel konečně naučit postavit se za svou práci, i když mi hrozilo, že všechno ztratím. Bylo to také kritické na místech a mnohokrát jsem měl výslovné štěstí, že na poslední chvíli přišel další rozkaz, ale shodou okolností jsem později přišel do kontaktu s několika Izraelci, což jsem bolelo a odtamtud to bylo velmi pomalé, ale stále se trochu zlepšovalo. Dnes pracuji pro spuštění GroupSolver, které je asi o 4 000 úrovní nad vším, na čem jsem kdy pracoval, takže mohu říci, že i když mám pocit, že jsem toho hodně prožil, Pořád se pohybuji a docela velké kroky.

Stručně řečeno, je třeba trochu pesimisticky poznamenat, že drtivé většině mých úspěšných akcí předcházely neuvěřitelně obtížné časy. Každopádně mohu dnes rychle říci, když se někdo méně zkušený pohybuje stejným směrem a mohu jim poskytnout podmínky, za kterých svět nemusí žít tak kriticky, jak jsem to musel zažít. Myslím, že jde o maximální pohodlí a podporu učení. V kritických podmínkách je výkon testován, test v nich má velmi negativní účinky, vede ke spěchu a prodlužuje celý proces.


Cítili jste někdy, že jste to nemohli udělat? Byl čas, kdy jste chtěli skončit a udělat něco úplně jiného?

Určitě ne toto. Jak jsem řekl, nikdy jsem nepovažoval design za vizuální věc. Hlavně proto, že jsem se vzhledem k podmínkám, ve kterých jsem pracoval, musel naučit dělat mnoho dalších věcí, kde disciplína, systematičnost a vhled prostě musí fungovat. Kromě designu se stále programuji dnes, zabývám se marketingem, zabývám se projekty souvisejícími s organizací lidí, pracoval jsem ve fotografických studiích atd…

Obzvláště v době, kdy jsem si nemohl dovolit soustředit se pouze na jednu věc, jsem vzal nějaké úkoly. Naučil jsem se HTML, CSS, JavaScript a PHP v podstatě proto, že jsem si vzal programování na ramena, když jsem o tom netušil. Podobně to bylo s animacemi, videem, úpravami hudby atd…

Nikdy jsem si nevybral přesně to, co bych udělal nebo neudělal, takže jsem nikdy nemusel nic ukončit.


Kdybyste museli třemi slovy popsat, co vám vaše práce dává, co byste vyzvedli?

Trpělivost, Podívej, předvídavost.


Cítíte silnou konkurenci na Slovensku v tom, co děláte konkrétně? Musíte mít „ ostré lokty “?

Viděl jsem práci, která ukazuje, že existují lidé, kteří zvládli alespoň tyto projekty velmi dobře, mnohem lépe, než bych v té době dělal. Ostré lokty však nemusí. Pokud obecně jako designér, resp. můžete dokázat řešení problému, není důvod vás posílat pryč, právě naopak.


Jaké jsou vaše plány do budoucna?

V současné době dokončuji technologickou houbu, na které pracuji téměř rok, takže se určitě zaměřím na organizaci lidí a ekosystému. Zároveň bych rád propojil některé činnosti, které jsem vyzkoušel ve svém vzdělávání. Budu vždy dělat vizuální design, ale určitě bych se chtěl vzdát velmi podrobné práce, abych se mohl ponořit trochu hlouběji do jiných oblastí, kde UX není tak růžová, protože, jak jsem zmínil, je to časově náročné a den je jen 24 hodin, takže něco bude muset být obětováno a ponecháno těm, kteří to chtějí udělat.

Stanley
je lektor grafického kurzu Vizuální design v Košicích, pokud chcete začít s grafikou a ovládat Adobe Photoshop a Illustrator, ale nevíte, kde začít, je tento kurz pro vás jako tvor. Pokud máte nějaké dotazy ohledně Stanleyho, napište je do komentářů.
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by tě zajímat

Jakub Ovesny - autor online kurzu Visual Design Digital
Rozhovory
16.12.2016
Skillmea

Jakub Ovesny - autor online kurzu Visual Design Digital

Jakub  se již několik let živí jako designér-animátor. Poprvé se Kubo dostal do styku s designem ještě během střední školy a později i při práci v reklamní agentuře, kde zastával pozici Media production specialist. Odtud to už bylo jen na skok k tomu, aby si založil vlastní animátorsko-produkční studio  Roadcrossers.com, které se může i přes mladý věk pochlubit spoluprací se značkami jako Siemens, Adidas či Reebok. Práce je pro Kuba místem, kde se může do sytosti „vyhrát“ a zdokonalovat se v tom, co ho baví a proto by se o své poznatky rád podělil. Stejně zaníceným, ale i úplným začátečníkům by chtěl předat své know-how, jak se rychle zorientovat v požadavcích klienta, ukázat profesionální postupy, které fungují v praxi a šetří čas a podat pomocnou ruku při tvorbě vizuálního designu, animace nebo videa. Kubo, jak ses stal designérem/animátorem? Dalo by se říci, že dost nepřímo, nikdy jsem nějak neuvažoval o tom být grafik nebo designér, ale přepracoval jsem se k tomu prostřednictvím videa. Ze začátku jsem se věnoval převážně natáčení kámošů v parku na lyžích, následně jsem to stříhal, pak jsem zase potřeboval do těchto mini videí udělat nějaká úvodní intrá, animace log a asi někde tady jsem zjistil, že tvorba a animování grafiky má své kouzlo a při tom jsem také zakotvil. Ze začátku mi grafiku posouvali kámoši nebo kolegové, občas jsem si ale všiml, že věci co mi pošlou ne vždy vyhovují mým požadavkům a proto jsem si začal vytvářet grafické podklady sám. No a potom jsem si založil vlastní animátorské studio Roadcrossers.com, kde je grafický design a jeho animování naší hlavní pracovní náplní. Jak bys popsal svůj přístup k designu? Kdo nebo co tě nejvíce ovlivnilo nebo ovlivňuje? Design mi automaticky evokuje něco hezkého, nevím proč, ale mám to tak. Nejsem úplně ten typ, co zkoumá lžičku a přemýšlí, proč je oblá, ale spíše si všímám tak výjimečných, zajímavých věcí. Vždy mě upoutá nějaká zajímavá TV reklama, hudební videoklipy a filmové blockbustery. Fascinuje mě totiž to obrovské úsilí, co tomu ta studia věnují, průzkum, který dělají předtím než začnou něco designovat a všechno to, co je před očima běžného diváka skryto. No a v neposlední řadě ta svoboda, která vám dovoluje vytvořit si co jen chcete. Tou televizní reklamou nemyslím zlaté prasátko od Kofoly, ale spíše ty peckové shoty od Nike, Adidas nebo Audi. Co se týče grafiky, tam to vždy byly animované klipy pro známé kapely nebo animáky na cartoon network, a pak jsou zde vizuální efekty, které nesmírně obdivuji, protože jsou promakané do nejmenšího detailu. Čili spíš jsem fanoušek té audio-vizuální stránky designu, než té funkční a produktové. [Image] Jakub Ovesny Co je podle tebe tvou nejsilnější designérskou stránkou a jak jsi tuto dovednost zlepšoval v posledních letech? Snažím se víc a detailně vnímat svět kolem sebe. A to neustále. Podle mě je to velmi důležité. Při statické grafice, například při retušování fotografií je třeba mít dobré oko a poznat, jak se chová světlo nebo různé materiály, při animaci se zase provedením chceme většinou přiblížit realitě nebo ji alespoň trošku přizpůsobit, aby tomu diváci uvěřili. To znamená, že si například všímám, jak se tvářím, když si ráno myjem zuby nebo jak se slunce odráží v kalužích po dešti a tak podobně. Tento pozorovací talent přišel tak nějak intuitivně, ale v poslední době se snažím přistupovat k tomu i profesionálněji, což znamená, že jsem si začal studovat různou literaturu o fyzice světla, dynamice pohybů, časování a podobně. RCP showreel 2015  od  Roadcrossers . Na jakých projektech nejraději pracuješ? Když dělám to, co mě baví, tak je mi to jedno, nějak to nerozlišuji, ale pokud musím říct, tak víc si užívám práci na těch vlastních osobních projektech, kde si zkouším nové věci a experimentuji. Bohužel je jich v důsledku nedostatku času stále méně, ale plánuji to v nejbližší době napravit. Aktuálně se snažím dostat víc do 3D animací. Jaký je tvůj názor na specializaci vs. zobecňování? Toto je těžká otázka, podle mě vždy závisí, v jaké kariérní fázi se daný designér nachází. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že co se týče práce, jednodušeji se uplatní začínající generalista, minimálně dokud ještě nemá nabušené portfolio. Menší studia totiž častěji shánějí lidi, kteří zvládají více aspektů grafického designu. Čili kromě vytvoření reklamního letáčku umí připravit například i dokumenty do tisku. Specialisty většinou hledají velká studia a agentury, které si je mohou dovolit a dokáží zajistit i ostatní specializace. Obecně si ale myslím, že vždy je dobře mít přehled o dalších technologiích, postupech a nástrojích, protože to často pomáhá rozvíjet se iv hlavní specializaci, nebo si vůbec nějakou najít. Pak si umíš spoustu věcí udělat sám, přesně podle sebe, vyjádřit se přesněji a tím pádem dostat požadovaný výstup například od dalších členů týmu a tak dále. No a později když se člověk najde, sám zjistí, co ho baví, tak se může začít profilovat a rozvíjet svou kariéru tímto směrem. Ale samozřejmě tomu tak vůbec nemusí být, znám lidi, Co bys doporučil začínajícím grafikům (designérům), jak mohou nastartovat svoji kariéru? Určitě je třeba makat. Co nejvíc a co nejčastěji. Zkoušet a dělat designy, animace ai když budou první pokusy k ničemu, ty další budou lepší ;) Na začátek je také dobré polajkovat a follownout oblíbené umělce a designéry a sledovat jejich práci. U nás ve studiu to děláme dosud, inspirujeme se různými TV spoty nebo animacemi, abychom se něco nového naučili a obkukali zajímavé triky. Také je dobré ukázat své práce světu, dnes, kdy mají designéři sítě jako behance, artstation nebo dribbble je škoda toho nevyužít, možná to přinese nabídku ke spolupráci. Jo a určitě dívejte tutoriály, dnes jich je už tolik, že není problém si vybrat ;) Máš nějaké dotazy na Jakuba? Napiš je do komentářů. Chceš se začít věnovat grafice a nevíš, kde začít? Máme pro tebe připravný  online kurz na Adobe Photoshop , který vytvořil právě Jakub. 
Matej Mihalik - lektor kurzu Web Designer
Rozhovory
10.10.2016
Skillmea

Matej Mihalik - lektor kurzu Web Designer

Matej studoval na FIITce a dnes zařezává jako front-end developer. V oboru pracoval na profesionálních klientských web stránkách (např. pro realitní kanceláře), na interních CRM systémech pro management zákaznických vztahů i na webových aplikacích pro správu kalendářů/událostí/připomínek či kontaktů. V soukromí je velkým fanouškem video her, ale nepohrdne ani stolními hrami, dobrým seriálem či zajímavou fatasy/sci-fi knihou. Jaké byly tvé začátky s programováním, front-endem, co bylo nejtěžší?Inu, studoval jsem na FIIT (Fakulta informatiky a informačních technologií), takže základy programování jsem získal tam, případně můžeme brát v úvahu ještě předmět "Informatika" z gymnázia, kde jsme programovali různé zajímavé programy jako "Lenivý Jim" v dnes již téměř zapomenutém jazyce (Turbo) Pascal. K front-endu jsem se dostal na vysoké škole, během předmětu „Databázové systémy“, kde se jako hlavní vyučovací nástroj pro databáze používal program MS Access. Když přišel čas vypracovat finální zadání z předmětu, mnozí studenti, včetně mě, si řekli, že nemá smysl investovat čas a námahu do učení se téměř neznámého a v podstatě nepoužívaného nástroje, jakým je MS Access a řekli jsme si, že to raději vypracujeme v něčem , co se používá v reálném světě a čeho znalosti se nám mohou sejít i do budoucnosti. Tak jsem se dopracoval k databázi MySQL. Výsledky z ní však bylo třeba iv něčem odprezentovat a tak jsem se rozhodl, že si pro tyto účely vytvořím svoji první web stránku. O web developmentu jsem však toho moc nevěděl, tak jsem si otevřel www.w3schools.coma začal se učit. Prošel jsem si HTML, CSS a také nějaké to PHP. Zabralo to sice většinu mého volného času v té době, ale výsledek a získané znalosti rozhodně stály za to. První větší test mých web development znalostí pak přišel během práce na bakalářce, kde jsme spolu s kolegou pracovali na systému pro vyplňování a vyhodnocování online dotazníků. Tam jsem už do svého repertoáru musel zařadit i JavaScript. Po ukončení bakalářky jsem si uvědomil, že web development mě opravdu baví a tak jsem už u něj zůstal. Nejtěžší na programování, alespoň pro mě, byla jednoznačně teorie. Ne až tak její obsah, ten je snadné se nabiflit-li třeba, ale její význam. Praktický úvod do programování byl na škole relativně krátký a stručný, potom se to už všechno točilo kolem teorie. Problémem podle mě je, že dokud člověk nenasbírá dostatek zkušeností s programováním, těžko se mu chápou nejrůznější teoretické nuance a neumí si představit jejich praktický přínos a tedy ani jejich význam. V mém případě jsem velkou část teorie ocenil až s významným zpožděním, když jsem na daný problém sám narazil v praxi a zpětně si vzpomněl na to, co do nás tlačili ve škole. Přidaná výzva u front-endu je pak to, že se jedná o opravdu širokou oblast. Obejdeme-li to velké množství technologií, které se front-endistům v poslední době nabízejí, pouze samotné HTML obsahuje obrovské množství elementů a CSS umožňuje modifikovat široké portfolio vlastností těchto elementů. Kombinací je hodně strašně mnoho a zejména ze začátku není jednoduché říci, která možnost je v daném případě nejlepší, nemluvě o čase potřebném k seznámení se všemi možnostmi. Situace je podobná iu JavaScriptu. velmi oblíbená knihovna jQuery nabízí obrovské množství nových a zajímavých funkcí, takže to chce opět zejména čas a trpělivost. Jaké technologie jsou tvoje nejoblíbenější a proč?Hm, to je složitá otázka. Profesionálně se věnuji front-endu a to jednoduše proto, že mě baví. Líbí se mi na tom, že všechny tři základní technologie (HTML/CSS/JavaScript) jsou relativně nové a stále se vyvíjejí a mění. Totéž platí i pro internetové prohlížeče. Navíc v posledních letech, kdy se globálně zvyšuje výkon počítačů, telefonů a jiných našich oblíbených zařízení a zlepšuje se také kvalita internetového připojení. Lidé si začínají uvědomovat, že internet už není jen o obyčejných webstránkách, ale také o plně funkčních robustních online aplikacích. To má za následek přísun mnoha knihoven, pluginů, frameworků atp. Čili je to velmi dynamická oblast vývoje a člověk se rozhodně nenudí :) Obecně bych ale řekl, že více než nějakou konkrétní technologii mám rád učení se nových technologií. Zjistit co umožňují a jak fungují, srovnávat s jinými existujícími technologiemi, které již znám. To mě baví na IT jako takovém nejvíc. Na kterém projektu, který tě opravdu bavil, jsi pracoval v poslední době?Před nějakým časem jsem pracoval na open source projektu „InfCloud“, což je CalDav/CardDav client, sloužící k managementu kalendářů, událostí, připomínek a kontaktů. Jednalo se o dost rozsáhlý projekt, který mi pomohl pochopit JavaScript tak jako žádný jiný projekt předtím. Mým oblíbencem je ale můj vlastní mini-projektik „GW2 Monster Hunter“. Jedná se o aplikaci do game overlay systému „Overwolf“, která pomáhá hráčům hry „Guild Wars 2“ sledovat kdy a kde se objeví různí bossové a zaznamenávat si, které již v daný den porazili a kteří je teprve čekají. [GW2 Monster Hnuter - screenshot] Jakou radu bys dal začátečníkům, kteří začínají s tvorbou webstránek nebo programováním?Jak už jsem zmiňoval, chce to zejména čas a trpělivost. HTML a CSS nejsou náročné (koneckonců, nejsou to programovací jazyky), ale přesto jsou dost rozsáhlé. Nejdůležitější rada podle mě ale je: „Google, google, google“. Ať už si s nějakým problémem nevíte rady nebo jste jen příliš líní vymyslet na něj řešení, je velká šance, že eventuálně vygooglite něco, co vás nakopne správným směrem. Obzvlášť pro programátory začátečníky, kteří se v dané oblasti ještě možná naprosto dokonale neorientují, jde o neocenitelnou pomůcku. Jaký je tvůj oblíbený nástroj pro webdevelopment?Řekl bych, že mám dva nástroje, bez kterých si web development neumím představit. Pro programování jako takové nedám dopustit na Sublime Text (3). Dlouho jsem si neuměl najít editor/IDE, se kterým bych byl spokojen, ale odkdy jsem vyzkoušel Sublime Text, už jsem dál nehledal. Jednoduchý, ale silný a rozšiřitelný editor se zaměřením na klávesové zkratky, jakému ne páru. A ano, vím že tady je i vi/vim, ale asi nejsem dostatečně hardcore na to, abych v něm našel zalíbení :) Pro web development jednoznačně dev tools/web inspector. To množství užitečných informací, ke kterým vám dávají přístup, plus neocenitelná pomoc při debugování či prototypování jsou jednoduše k nezaplacení. Co si myslíš, že bude další velká změna ve webdevelopmentu v budoucnosti?Těžko říct, já osobně to na velké změny, alespoň v blízké budoucnosti, nevidím. HTML/CSS/JavaScript zde jsou již dlouhá léta a stále se vyvíjejí, reagují na aktuální situaci ve světě web developmentu, takže jejich náhrada není nutná. Před nějakým časem se však o to pokusil Google se svým projektem Dart, který měl nabídnout alternativu k JavaScriptu. Jelikož však o něm málokdo vůbec ví, natož ještě vypráví, zda ho reálně používá, je asi jasné, jak tato snaha dopadla. Inovace v oblasti front-endu se momentálně točí zejména kolem nových knihoven, frameworků a podobně, takže pokud nějaká velká změna přijde, očekával bych ji v první řadě tam. Teoreticky je možné, že někdo přijde s nástrojem pro tvorbu webstránek pro laiky, který bude tak pokročilý a dobrý, že tradičních web developerů už nebude potřeba. Četl jsem například o jednom nástroji, který generuje web stránky sám a jen na základě poskytnutých informací se rozhodne, jak by bylo nejlépe daná data odprezentovat a vytvoří k tomu i kompletní web stránku. Nemyslím si ale, že je třeba se bát, už z podstaty takových nástrojů vyplývá, že mohou poskytnout pouze omezenou množinu toho, co umí vytvořit reálný programátor. Navíc, automaticky generovaný kód je většinou strašně ošklivý a neefektivní, alespoň ve srovnání s tím, co by dokázal vytvořit zkušený programátor. [Ukázka práce Matěje] Budeš učit kurz Web Designer, co máš nejraději na tvorbě webstránek?Tvorbu webstránek vnímám jako jistý druh puzzle nebo skládačku. Je to tak trochu jako skládat LEGO, akorát že nemáte k dispozici návod :) Dostanete zadání, tedy nějaký design document od klienta, případně screenshot toho, jak má stránka vypadat. K dispozici máte různé druhy kostek (HTML elementy), které můžete (téměř) libovolně spojovat dohromady. Navíc můžete používat CSS, které vám umožní kostky různě otáčet, přebarvovat, zmenšovat/zvětšovat atp. Takže je na vás, jak k výsledku dospějete, podstatné je zreprodukovat zadání. Vnímám to zejména jako hru. Můžeš nám říci něco blíže o obsahu kurzu? Jaké klíčové znalosti si studenti odnesou?Kurz je rozdělen na tři části, každá bude věnována jedné ze tří klíčových technologií front-endu: HTML, CSS a JavaScript. HTML a CSS se budeme věnovat dost podrobně, naučíme se, jak spolu tyto dvě technologie spolupracují, implementujeme často používané návrhové vzory, řekneme si různé tipy a triky. Studenti by si díky tomu měli umět vytvořit vlastní web stránku, zcela podle svých představ. Podíváme se také na JavaScript a primárně na jednu z jeho nejoblíbenějsích knihoven jQuery, zaměříme se na její schopnosti manipulace s DOM stromem. Studenti by díky tomu měli vědět, takříkajíc, vdechnout život svým web stránkám, pomocí animací a interaktivních elemetů. Pokud máš na Matěje otázku, napiš ji do komentáře. Matějův kurz 12-týdenní kurz Web Designer v Bratislavě začíná 28.03.2017, takže pokud se chceš naučit dělat moderní responzivní weby, přihlašuj se ještě dnes 😉
Lukáš Frantál - nový lektor kurzu Web Designer v Košiciach
Rozhovory
26.09.2016
Skillmea

Lukáš Frantál - nový lektor kurzu Web Designer v Košiciach

Lukáše  vždy bavilo programování, proto vystudoval informatiku na FEI a momentálně pracuje pro californský start-up Groupsolver jako front-end developer. Zajímá se o design a tvorbu web stránek, přičemž má v oblibě jednoduchá a čistá řešení. Ve volném čase se nejraději věnuje sportu. Běhá, bruslí a rád si zahraje squash nebo fotbal. Na kurzu Web Designer tě naučí jak dělat moderní a responzivní webové stránky. Jaké byly tvé začátky s programováním, front-endem, co bylo nejtěžší?  Nejtěžší bylo, když jsem se učil nové věci a musel jsem se odtrhnout od počítače, i když jsem měl něco rozpracovaného. Jaké technologie jsou tvoje nejoblíbenější a proč?  Nepreferuji žádný JS framework. V naší robotě je třeba být flexibilní a stále se učit nové věci. Aktuálně se věnuji vývoji produktu v React.js s reduxem, kde je vše sbaleno a minifikováno ve webpacku. Na kterém projektu, který tě opravdu bavil, jsi pracoval v poslední době?  V minulosti jsem pracoval pro  Astound Commerce  firmu, která dělá webové stránky pro různé komerční značky světového formátu. Nejvíce mě však baví moje současná práce v Californském start-upu. V něm vyvíjíme náš produkt, něco zcela nového, co zde dosud nebylo! Celý produkt se skládá ze dvou částí. Jedna část dokáže provést za krátký čas průzkum trhu, přesně podle požadavků klienta. Ve druhé části aplikace si klient umí vytvořit report, na jehož základě najde přesně ty odpovědi, které potřebuje. A který projekt mě baví víc? Jednoznačně náš start-up! [Tým startupu GroupSolver] Jakou radu bys dal začátečníkům, kteří začínají s tvorbou webstránek nebo programováním? Určete sesbírat co nejvíce informací a následně je využívat v praxi. No a samozřejmě, nebát se dělat chyby, neboť i těmi se člověk učí. Jaký je tvůj oblíbený nástroj pro webdevelopment?  Prošel jsem si přes PSPad,  WebStorm ,  Sublime Text , aktualně používám Atom a nedá se říct, který je ten nej. Jak jsem již řekl, je třeba být flexibilní a umět se přizpůsobit. Co si myslíš, že bude další velká změna ve webdevelopmentu v budoucnosti?  Myslím si, že webové stránky a aplikace budou v budoucnu dělat stroje. Již nyní existuje systém s umělou inteligencí, do kterého naházíte obrázky, text a on vám na konci vytvoří hotovou stránku. Budeš učit kurz Web Designer, co máš nejraději na tvorbě webstránek?  Na tvorbě webstránek se mi nejvíc líbí to, že z prakticky z ničeho můžu vytvořit něco, co lidé budou používat a co jim možná pomůže. [Homepage GroupSolover] Můžeš nám říci něco blíže o obsahu kurzu? Jaké klíčové znalosti si studenti odnesou? Na kurzu se naučíme, kde jaký HTML tag použít, také si naši webstránku vybarvíme pomocí CSS. Pokud bude zájem, tak i nějaký Sass vs. LESS vs. Stylus: Preprocessor ke zrychlení a usnadnění práce, k němu gulp, grunt, aby studenti kurzu věděli, že existuje takové něco. Ukážeme si prefix, že ne každé CSS funguje na každém prohlížeči, jak zresponzovat web, aby se každá stránka dala dívat na každé velikosti monitoru a nakonec jak rozpohybovat stránku pomocí jQuery. To je plán na 12 týdnů kurzu. Pokud se chceš Lukáše něco zeptat, klidně napiš svůj dotaz do komentáře. Lukášův kurz tvorby webstránek pro začátečníky  Web Designer začíná v Košicích  4.10. v 18:00 v Eastcubatoru. Pokud se chceš naučit dělat weby, na tomto kurzu určitě nesmíš chybět.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách