Dnes se naučíme základní operace v Javě, které si ukážeme při programování jednoduché kalkulačky. Mimo jiné se naučíme:
vypsat zadaný text
uložit hodnoty pro proměnné typu String a int
vytvoření vstupu pro uživatele
parsování textu na čísla
podmínky a jednoduché větvení
základní matematické výpočy v Javě
Program kalkulačka v Javě
Co tedy chceme, aby náš program uměl udělat?
Dokáže zaznamenat 2 čísla zadaná uživatelem do konzoly
Dokáže podle instrukcí zadaných uživatelem do konzole určit operaci (+, -, x, /)
Dokáže ze zadaných údajů provést výpočet a výsledek vypsat
Po dokončení by program měl vypadat následovně:
*nezapomeňte si nastavit podporu UTF 8, protože znaky lšťžýážä to brát nebude
Během programování vlastní kalkulačky ji můžete použít jako šablonu a pokud objevíte ve svém programu chybu, můžete si ji podle šablony opravit.
Pojďme si vysvětlit, jak jsme takový program vytvořili.
Zatím si nebudeme vysvětlovat základní strukturu programu, protože se jedná o složité a pro začátečníky těžko pochopitelné pojmy (balík, třída, metoda…). Více se o struktuře programu dozvíte, když se budeme věnovat objektově orientovanému programování (OOP). Do programu popište to, co vidíte v šabloně.
Vypsání textu
Jednou z nejjednodušších věcí, které budeme od naší aplikace chtít, je vypsat nějaký text. K tomu použijeme příkaz System.out.println(“Text“) ; Jak se dozvíme později, do závorek můžeme namísto textu v uvozovkách napsat název proměně a program nám vypíše jeho program. Tento příkaz nám odřádkuje text v programu, pokud chceme místo odřádkování pokračovat na stejném řádku, použijeme příkaz System.out.print(“Text“);
středník nám představuje konec jednoho příkazu.
V našem programu jej použijeme k vypsání instrukcí pro uživatele. Prázdné uvozovky nám poslouží pro vytvoření prázdného řádku.
Proměnné typu String a int
Proměnné jsou názvy, které zastupují určité číslo nebo text, který je v nich uložen. Před názvem proměnné určujeme typ proměnné. Pro číslo slouží int a pro text String .
Ukažme si několik příkladů:
int a = 5;
String b = "Ahoj";
Pokud bychom chtěli v kódu vypsat proměnnou, použijeme příkaz System.out.println(a); Samozřejmě můžeme vypsat několik proměnných vedle sebe klidně is obyčejným textem a to pomocí znaménka +. Kód by pak mohl vypadat následovně:
System.out.println (a + b + „Text“) ;
Hodnoty proměnných se mohou během průběhu programu měnit. Pokud budeme operovat s proměnnou, která již byla definována (byl u ní určen typ), nebudeme znovu její typ určovat:
int a= 5;
a=6;
Dávejte si pozor na velká a malá písmena. U Stringu se píše první písmeno velké, protože se jedná o referenční datový typ, zatímco int je primitivní datový typ. Tím se ale zatím nebudeme zabývat.
V našem programu si určíme proměnné int cislo1, int cislo2, int vysledek a String operace .
Vytvoření vstupu pro uživatele
Dále budeme chtít, aby byl náš program interaktivní. Tedy, aby zde docházelo k oboustranné komunikaci mezi počítačem a uživatelem. K tomu si vytvoříme uživatelský vstup. Nejprve si úplně na začátek kódu přidáme metodu import java.util.Scanner; která nám zpřístupní funkce pro vstup uživatele z konzole. Do hlavního bloku kódu si pak nadefinujeme proměnnou, která nám ponese Scanner:
Scanner sc= nový Scanner (System. in) ;
Závorka nám zde bude definovat diakritiku, kterou použijeme. Pokud vám nebude fungovat tento kód, zkuste napsat: Scannee sc = new Scanner(System.in, “Windows-1250“);
Vstup provedeme tak, že jej přiřadíme jako hodnotu k proměnné pomocí příkazu:
sc . nextLine() ;
Mohlo by to vypadat asi takto: String vstup = sc. nextLine() ;
V programu získáme od uživatele hodnotu pro cislo1, cislo2 a operaci
Počítač přečte vstupy od uživatele vždy jako text. Co však v případě, kdy budeme chtít po uživateli zadat číslo? K tomu slouží tvz. parsování.
Parsování
Funkce parsování nám slouží, pokud chceme převést uživatelem zadaný text na číslo. K tomu použijeme funkci int nazevproměnné = Integer.parseInt(sc.nextLine() );
V našem programu nám poslouží k provedení vstupu u proměnných cislo1 a cislo2 z textu na číslo.
Podmínky
Pokud chceme, aby proběhla část kódu jen pokud jsou splněny určité podmínky, použijeme k tomu funkci if. Pokud nejsou splněny podmínky, část kódu bude přeskočena a bude pokračovat až za ní.
Podmínky píšeme do závorek za klíčové slovo if a příkazy do složených závorek.
a=1
if (a==1) {
System.out.println(“Ahoj“) ; }
Při podmínkách používáme ==
U textových proměnných používáme místo == funkci equals()
String a = “Ahoj“
if (a. equals(“Ahoj“){
System.out.println (“Čau“) ; }
Je možné používat další matematické funkce jako například srovnávání ( <, > ). V našem programu pomocí čtyř if funkcí zjistíme, jakou zadal uživatel operaci a podle toho provedeme výpočet.
Matematické operace
V Javě můžeme pracovat s různými matematickými funkcemi:
Například int a=1+2;
Samozřejmě je možné nahradit čísla proměnnými. int a = b – c; V našem programu vypočítáme výsledek pomocí vysledek= cislo1 [operace] cislo2;
Doufám, že se vám podařilo vytvořit vlastní funkční kalkulačku. Pokud stále máte problémy, zkuste ještě zkontrolovat, zda:
nechybí na konci některého příkazu středník,
jsou správně umístěny složené závorkyJsou správně umístěny složené závorky
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩