Jaký je vlastně rozdíl mezi UI a UX při designu digitálních produktů?
Ľudovít Nastišin
07.07.2021
6 minut čtení
Pokud jde o designovou stránku digitálních produktů, často se setkáváme s výrazy „Poživatelská zkušenost (UX)“ a „Uživatelské rozhraní (UI)“. I když jsou oba pojmy dost známé, tak není výjimkou, že lidé v designu digitálních produktů (i mimo něj) používají tyto pojmy jako synonyma, případně je uvádějí nesprávně. V tomto článku se na to trošku podíváme.
UI: Jak to vypadá
Při designování uživatelského rozhraní (User Interface) se věnujeme tomu, jak budou vypadat například jednotlivé screeny. Bavíme se zde tedy zejména o jejich grafice, o kreativu. Když si to zjednodušíme, tak UI řeší to, co vidíme našim okem. Jsou to použity obrázky, barvy, aplikované animace přechodů či efektů a takto bychom mohli pokračovat.
Dobře zpracované UI by mělo splňovat několik obecných zásad:
Musí to být jasné. Všechny prvky UI jsou něco jako vizuální metafory. Musí být pro ně okamžitě srozumitelné. Pokud musí uživatel uvažovat nad tím, co daný element dělá, někde je chyba.
Musí to být známo. UI by mělo umožnit uživatelům využít jejich dřívější zkušenosti z jiných interakcí, které s daným produktem měly a tak jim budou i ty ostatní funkce minimálně povědomé.
Musí to být konzistentní. Když je UI zpracováno konzistentně napříč všemi produkty či jejich stránkami, tak si uživatel začne rychle všímat vzorců používání a osvojí si je.
Musí to být efektivní. Dobré UI umožňuje uživatelům dosáhnout při minimálním vstupu požadovaného výstupu. Zde řadíme například i zkratky pro zkušené uživatele, díky nimž bude jejich interakce produktivnější. Jednou takovou je i Ctrl+C/V.
UI je tedy prostor, ve kterém se dějí všechny interakce mezi člověkem a strojem. Díky němu můžeš efektivně ovládat zařízení pro plnění potřebných úkolů. Vlastně i nyní při čtení tohoto článku vnímáš UI zpracování našeho webu.
UX: Jak to funguje
Když se bavíme o uživatelské zkušenosti (User Experience), tak máme na mysli celou logiku toho, jak to funguje na pozadí. Řekněme, že děláme mobilní aplikaci. UX se postará o to, aby se v ní její uživatel uměl intuitivně orientovat a práce s ní mu nezpůsobovala bolesti hlavy. Všechny kroky musí mít svou logiku. Objeví se nejprve obrazovka s registrací a teprve potom tě apka pustí dovnitř, nebo si ji můžeš hned vyzkoušet a pokyn k registraci se objeví až potom? Obě varianty poskytnou jinou uživatelskou zkušenost bez ohledu na to, jaký animační přechod (UI) se při ťukání zobrazuje nebo jakým fontem jsou prezentovány texty.
Při práci na UX bys měl věnovat spoustu času testování použitelnosti daného řešení, nezaškodí ani uživatelský průzkum. Teprve poté má smysl začít průběžně implementovat jednotlivé aspekty UI, kterými jsou design layoutu, vizuální zpracování či branding. Obě profese řeší něco jiného, ale musí fungovat v tandemu. Neexistuje žádná jasně stanovená čára, kdy končí práce na UX a jdeme řešit UI.
UX zahrnuje všechny aspekty interakce koncového uživatele se společností, jejími službami a produkty.
Už ty samotné zkratky UX a UI implikují, že jsou tyto dvě disciplíny propojeny i když je jejich podstatou něco jiného. Něco, co vypadá skvěle, ale těžko se používá, je příkladem skvělého UI a špatného UX. Na druhé straně zase něco super použitelného, co vypadá hrozně, je příkladem skvělého UX a špatného UI. “
Hezky to sumarizuje tento obrázek:
Proč jsou UX a UI často nabízeny jako jedna pozice?
Už jsme si řekli, že UX a UI jsou dvě samostatné oblasti, takže by tě nyní mohlo zajímat: proč je tolik pracovních nabídek, které hledají designéry UX/UI v jednom?
Pravdou je, že z širšího úhlu pohledu jsou UX a UI stále relativně novými oblastmi a jak již bylo zmíněno, mají tendenci být specifické pro technologický průmysl. Mimo svět designu a technologií jim mnozí až tak nerozumí, i když jsou pro byznys velmi důležité.
Není to však vždy jen o nepochopení lidí z jiné branže. Mnoho společností cíleně hledá všestranné designéry, kteří dokáží zastat UX i UI, nebo kteří mají kromě svých hlavních skillů alespoň dostatečnou úroveň poznání UX nebo UI principů.
Ať už tedy hledáš pozici pouze pro UI, výlučně pro UX nebo kombinaci obou, je důležité podívat se na pracovní pozici s nadhledem a věnovat zvláštní pozornost uvedeným schopnostem, úkolům a zodpovědnostem. Je třeba rychle zjistit, zda je pracovní nabídka skutečně zaměřena na jedno nebo druhé, nebo je cíleně formulována na oba. V každém případě si to ale vyžádá jiný skillset.
Stále si neumíš vybrat to správné pro sebe? Zkus to s tímto obrázkem:Takže ještě jednou na závěr, UI – design uživatelského rozhraní není totéž jako UX – design uživatelské zkušenosti.
Som digitálny kreatívec (problem solver), ktorého špecializácia je "kreatívny kitbash". Táto profesia neexistovala, dokým som si ju nevymyslel, pretože práve to ma vystihuje najviac. Ide o schopnsoť kombinovať digitálne skilly (3D, 2D, animácia, VFX, generative AI, ilustrácie,...) s cieľom vytvoriť čo je treba a to bez ohľadu na zadanie.