Popis kurzu
Vítejte v kurzu Fyzika pro střední školy III. – Molekulová fyzika a termodynamika, který je součástí souboru šesti kurzů Fyzika pro střední školy.
Fyzika má na střední škole pověst těžkého předmětu. Není divu, vždyť ke správnému zvládnutí fyziky musí student pracovat na rozvoji mnoha schopností, zahrnujících vytváření a aplikaci matematických nebo počítačových modelů při popisu a předpovídání jevů okolního světa.
Hlavním cílem autora souboru kurzů Fyzika pro střední školy je vytvořit pro studenty takové podmínky, ve kterých dokážou získat znalosti a dovednosti, které jim umožní na základě co nejmenšího počtu fyzikálních zákonů správně vysvětlovat a předpovídat co největší množství fyzikálních jevů.
Úspěšné zvládnutí fyziky je přitom klíčem, který otevírá středoškolákovi cestu ke studiu mnoha učebních oborů, které by byly jinak pro něj nedostupné. Přejeme vám při jejím studiu spoustu zábavy.
Soubor kurzů Fyzika pro střední školy je vhodný pro žáky, kteří si chtějí doplnit středoškolské učivo fyziky a porozumět mu více do hloubky.
Co se naučíte
- Jak určit počet molekul vody ve sklenici?
- Jakou má hmotnost jedna molekula?
- Jak se chovají atomy, molekuly a ionty v látkách?
- Na čem jejich chování závisí?
- Odkud to víme?
- Působí na sebe tyto částice navzájem?
- Jaký je rozdíl mezi tím, co dělají částice pevné, kapalné a plynné látky?
- Co je míněno pod stavem termodynamické rovnováhy?
- Co jsou stavové veličiny?
- Jak fyzici měří teplotu a jaké jednotky při tom používají?
- Co je vnitřní energie tělesa?
- Proč ji těleso má?
- Odkud víme, že ji musí mít?
- Jak ji můžeme změnit?
- Proč se nám zahřívají ruce, když si je mneme?
- Co je teplo?
- Je to totéž jako teplota?
- K čemu je třeba dodat více tepla: k ohřátí kila vody o 1°C nebo k ohřátí kila železa o 1°C?
- Co je tepelná kapacita a měrná tepelná kapacita?
- Jak vypočítat, jaká bude koncová teplota dvou těles, která dáme do tepelného kontaktu?
- Co je a jak vypadá kalorimetr?
- Jak lze zformulovat zákon zachování energie v termodynamice?
- Jak dochází k přenosu tepla?
- Co musíme vědět, když chceme zjistit, jak silný radiátor potřebujeme v pokoji?
- Co rozumíme ideálním plynům?
- Proč má plyn tlak?
- Jak jej vypočítat?
- S čím tlak plynu souvisí?
- Jak vypadá rovnice, která nám umožní vždy vědět, jaký bude tlak daného množství plynu s daným objemem a danou teplotou?
- Co chápeme pod dějem v plynu?
- Jaké děje umíme snadno popsat?
- Kolikrát se zvětší tlak vzduchu v injekční stříkačce, pokud jeho objem pístem zmenšíme třikrát?
- Proč se plyn při prudkém rozepnutí ochladí a při prudkém stlačení ohřeje?
- Kde se toho využívá?
- Jakou práci koná plyn při různých dějích?
- Co je kruhový děj a jak je pro nás užitečný?
- Co nám říká druhý termodynamický zákon o účinnosti tepelných motorů a chladniček?
- Jak se liší krystalické a amorfní látky?
- Jak se natáhne či stlačí těleso z pevné látky, když na něj působíme silou?
- Jak dlouhé ocelové lano bychom mohli zavěsit z letadla, aniž by se vlastní váhou roztrhlo?
- Jak porovnávat deformační vlastnosti různých pevných látek?
- Může opravdu mince plavat na hladině vody? Proč?
- Jak to, že v tenké kapilárě voda oproti hladině ostatní kapaliny vystoupí a rtuť naopak klesne?
- Jak se chovají pevné látky a kapaliny, když měníme jejich teplotu?
- Jak toho lze využít v praxi?
- Jaké vlastnosti má tání a tuhnutí, sublimace a desublimace?
- Může drát přejet kusem ledu a přesto ho nerozřezat?
- Proč je led kluzký?
- Jaké vlastnosti má vypařování a kondenzace?
- Co je var?
- Lze páru vidět?
- Jak vypadá diagram, ve kterém je zaznamenáno vše o skupenských přeměnách jedné látky? Jak ho číst?
- Co dělat, když se vám zarosí brýle?
- Co je rosný bod?
Co všechno dostanete
- videa výkladů učiva,
- interaktivní simulace a tabulky,
- zpracované tisknutelné cornellské poznámky k výkladům učiva,
- tisknutelné sady úloh pro aplikaci učiva s komentovaným písemným řešením úloh,
- moderované diskusní fórum,
- certifikát o absolvování kurzu,
- garance vrácení peněz do 14 dnů v případě nespokojenosti s kurzem.