Výsledky vyhledávání
pro ”c++” jsme našli 135 výsledků
Kurzy (8)
Všechny kurzy
-
9h 55min
C++ Intermediate (středně pokročilý)
od Marek Šurka
4.5
3h 29min
C# pro mírně pokročilé
od Jaroslav Beňo
-
3h 22min
Objektově orientované programování v C++
od Marek Šurka
4.6
3h 18min
C# pro začátečníky
od Jaroslav Beňo
4.3
4h 44min
C++ Elementary (pro začátečníky)
od Marek Šurka
5.0
6h 26min
C++ Pre-Intermediate (mírně pokročilý)
od Marek Šurka
5.0
4h 9min
C++ Elementary II. (začátečník II.)
od Marek Šurka
4.1
9h 3min
Game Development v Unity
od Martin ČapekKapitoly (21)
1. Úvod do jazyka C++
C++ Elementary (pro začátečníky)
13. Ctrl+c, ctrl+v, ctrl+x
Google Sheets
1. Úvod do jazyka C++
Objektově orientované programování v C++
04-02 su sudo q ctrl c
Linux pro začátečníky
4. Rozhranie triedy v jazyku C++
Objektově orientované programování v C++
07 Milan Martiniak - Roslyn C# Source Generators
Konerence CodeCon 2022
6. CTRL + C
Excel 365: Klávesové zkratky do praxe
Články (94)
Všechny články
Novinky
03.12.2021
Jaroslav Beňo
Celostránkové editování v DIVI
V říjnu a listopadu 2021 vyšly dvě novinky do perfektního Wordpress tématu DIVI. V tomto článku se na novinky podíváme podrobněji, konkrétně na první z nich. Celostránkové editování v DIVI.
První novinkou je možnost editovat celou stránku odkudkoli. V minulosti, pokud jste chtěli upravit hlavičku stránky, tak jste museli přejít speciálně na místo pro úpravu hlavičky. Nyní umíte upravit všechno odkudkoli. Pokud to vidíš, umíš to upravit.
Tato aktualizace ti umožňuje snadno přejít na tvé vlastní hlavičky, zápatí a šablony příspěvků během prohlížení webových stránek a tak je rychleji upravovat ve Visual Builderu. K úpravě částí tvého webu již není třeba přecházet přes informační panel WordPressu nebo Divi builderu.
Když povolíš Visual Builder, můžeš upravovat vše, co vidíš, od horní části webu až po její spodní část. V jednoduchosti řečeno: bez ohledu na to, kde se na svém webu nacházíš, můžeš upravovat to, co vidíš.
Samozřejmě, pomocí Divi umíš upravovat vše, co na stránce vidíš, ale v minulosti jsi musel jít přes Divi theme builder, který jsi musel lokalizovat a poté najít specifickou část stránky a tak ji upravit. To mohlo zabrat nějaký čas, zvláště pokud jsi měl vytvořeno několik templatů a nejprve jsi musel zjistit, který chceš upravit – který je aktivní.
Nainstaluj updaty
Jako první krok musíš udělat update Divi témata na nejnovější verzi. Pokud nemáš povoleny automatické updaty, tak postup je následující: půjdeš do Appearance – Themes a uděláš update.[Image]Pokud vlastníš jednorázovou licenci, tak updaty si umíš stahovat během prvního roku. Pokud ne, tak ti doporučuji zakoupit si plnou licenci - updaty máš stále zadarmo.
Jak začít
Jsme na našem webu, který chceme upravovat. Jsme přihlášeni a prohlížíme si web. [Image]
V horní liště povolíme Visual Builder stisknutím na Enable Visual Builder.
Nyní umíš jednoduše upravovat custom header, custom footer, stránky a prostě všechno, co na stránce vidíš.[Image]Teď už ti nic nebrání vyzkoušet tuto novinku a potěšit se s jednodušším editováním 🙂
Události
02.10.2018
Skillmea
Code Week 2018
Co je Evropský týden programování?
Evropský týden programování je nezávislé hnutí dobrovolníků, kteří ve své vlasti propagují programování v roli velvyslanců týdne programování. Všichni organizátoři akcí zaměřených na programování (školy, učitelé, programátorské kluby a kroužky, knihovny, podniky, veřejné orgány) se vyzývají, aby doplnili svou akci na mapu na stránce codeweek.eu .
K čemu slouží týden programování?• Oslavuje programování jako tvůrčí činnost
• Dává lidem svobodu
• Spojuje lidi
• Nadchne více lidí pro vědu, techniku, inženýrství a matematiku
Co si mohu z této akce odnést já?• Programování je zábava!
• Programování je tvůrčí! Lidstvo se od nepaměti věnuje tvorbě – nejprve s pomocí hlíny, kamene, cihel, papíru či dřeva, dnes už i díky počítačovému kódu.
• Programování dává lidem svobodu! Digitální obsah nemusíte jen pasivně přijímat. Díky programování můžete věci i sami tvořit a zpřístupňovat je milionům lidí. Můžete vytvářet webové stránky či hry nebo kontrolovat počítač nebo robota kódem.
• Je to možnost pochopit svět. Stále více věcí je vzájemně propojeno. Pokud víme, co se děje v zákulisí, pochopíme, jak funguje svět!
• Programování nás učí algoritmickému myšlení, řešení problémů, kreativitě, kritickému myšlení, analytickému myšlení a týmové práci.
• Až 90 % pracovních míst dneška vyžaduje digitální dovednosti včetně programování.[Image]
Jak se mohu zapojit do Evropského týdne programování?• Programátoři mohou pořádat semináře v místních školách, co-workingových prostorách, komunitních střediscích nebo knihovnách.
• Učitelé, kteří mají zkušenosti s programováním, mohou vést hodiny programování, vyměňovat si učební osnovy či pořádat semináře pro kolegy.
• Učitelé, kteří (zatím) nemají zkušenosti s programováním, mohou zorganizovat semináře nebo pozvat rodiče či studenty, aby se navzájem naučili programovat.
• Rodiče mohou podpořit své děti, aby navštívili seminář věnovaný programování.
• Podniky a neziskové organizace mohou vést semináře o programování, poskytnout své zaměstnance jako školitele v rámci aktivity „staň se školitelem“, organizovat pro studenty zábavné programátorské soutěže nebo takové akce sponzorovat.
• Veřejné instituce mohou pořádat semináře o programování nebo diskuse u kulatého stolu ve vlastních prostorách.
• Každý, kdo se účastní akce zaměřené na programování, se o zkušenosti může podělit na webové stránce Evropského týdne programování a inspirovat ostatní!
Nezapomeňte přidat své akce na stránce CodeWeek a používat hashtagy #CodeEU a #CodeWeek.
Vzdělávání
11.03.2023
Skillmea
Power BI vs Tableau: Co si vybrat v roce 2023?
Power BI a Tableau jsou dvě důležité Business Intelligence technologie pro shromažďování, integraci, analýzu a prezentaci obchodních informací. Pomáhají vám provádět datovou analýzu, manipulaci s údaji a jejich vizualizaci, abyste měli přehled v informacích a dobré podklady pro byznys rozhodnutí.
V tomto článku se podíváme na Power BI a Tableau, prozkoumáme jejich podobnosti a rozdíly, jakož i jejich výhody a nevýhody. Po přečtení byste měli mít představu o tom, co je pro vaše potřeby to pravé.
Krátce o historii Business IntelligenceBusiness Intelligence je zde s námi již od 60. let 19. století, kdy Sir Henry Furnese, americký bankéř sbíral a analyzoval údaje, aby získal cenné informace a předčil tak konkurenci. V roce 1958, napsal počítačový vědec IBM Hans Peter Luhn článek, který popsal potenciál shromažďování Business Intelligence pomocí technologií. Business Intelligence, jak se dnes chápe, využívá technologie pro shromažďování a analýzu údajů, jejich přeměnu na užitečné informace a jednání na základě nich.
Tableau bylo poprvé spuštěno v roce 2004 a poskytuje uživatelům drag-and-drop způsob vytváření interaktivních vizualizací a dashboardů. Tableau má řadu produktů, které pomáhají firmám ukládat, analyzovat a vizualizovat údaje.
Microsoft Power BI přišlo na scénu o několik let později, poprvé bylo veřejnosti představeno v roce 2011. Cílem bylo vytvořit snadno použitelné rozhraní, které umožní organizovat a vizualizovat data i neprogramátorům. Stejně jako Tableau obsahuje i Power BI několik různých komponentů.
Podobnosti Power BI a TableauV následujících řádcích se podíváme na podobnosti mezi těmito dvěma nástroji.
Uživatelsky přívětivé a code-freeTableau i Power BI jsou ideálními nástroji, které se naučíte, pokud jste nováčkem v oblasti datové analýzy. Pokud jste business analytikem, jsou to dva hlavní nástroje pro vizualizaci dat, které budete potřebovat pro práci s nimi.
Připojení na různé zdroje datJedna věc je vizualizace údajů, které máte, ale důležité je mít řadu vstupů. Firmy mají tendenci shromažďovat data z více kanálů. Při srovnání Tableau a Power BI vidíme, že obě se mohou připojit k širokému spektru zdrojů. Patří sem MS Excel, CSV a JSON a placená verze obou platforem vám poskytuje přístup k více než 50 dalším datovým konektorům, jako jsou Google Bigquery, Amazon Redsift a Salesforce. Vizualizace se aktualizují, pokud se změní základní údaje.[Příklad dashboardu v Power BI]
Množství různých vizualizacíTableau i Power BI vám mohou pomoci prezentovat data různými způsoby. Máte možnosti pro vizualizace včetně sloupcových a čárových grafů, stromových map a geografických map. Na obou platformách můžete s těmito vizualizacemi interagovat, například umístěním kurzoru myši na ně získáte více informací a použitím filtrů, a také je můžete zkombinovat a vytvořit interaktivní dashboardy.
PopularitaNa základě údajů z webstránky Slintel z března 2023 má Power BI tržní podíl 13,27 %, zatímco Tableau využívá 13,83 % firem v rámci Business Intelligence řešení. Obě řešení mají desetitisíce firemních zákazníků na světě.[Příklad dashboardu v Tableau]
Rozdíly mezi Power BI a TableauTyto rozdíly mezi Power BI a Tableau zvažte, pokud uvažujete o jejich využití pro při svém podnikání či ve své kariéře.
Power BI funguje pouze na WindowsTo může výrazně zasáhnout do výběru těchto dvou platforem. Pokud budete pro svou práci většinou používat Mac, lepší volbou je Tableau, protože Power BI nemůžete používat na macOS.
CenyPower BI má výhodu oproti Tableau, pokud jde o ceny. Power BI Pro stojí 10 USD měsíčně na uživatele a ještě výkonnější služba Power BI Premium stojí 20 USD měsíčně na uživatele.
Více než 8 % uživatelů uvádí ceny jako jednu z největších silných stránek Power BI. Uživatelé služby Power BI zjišťují, že její cena je často zahrnuta v balíčku předplatného od společnosti Microsoft a existuje bezplatná verze.
Uživatelé si mohou vybrat z úplného balíka Tableau Creator za 70 USD měsíčně nebo se rozhodnout pro Tableau Explorer za 42 USD měsíčně, pokud potřebujete použít pouze stávající dashboardy. Uživatelé, kteří si jen potřebují prohlížet a interagovat s informačními panely, mohou získat předplatné Tableau Viewer ve výši 15 USD měsíčně.
Programovací jazykyPokud jde o použití Power BI a Tableau s různými programovacími jazyky, existují další rozdíly:
• Power BI: k manipulaci s daty a modelování můžete použít jazyk M a Data Analysis Expression. Je možné připojit i programovací jazyk R.
• Tableau: s Tableau máte větší výběr a flexibilitu. Kromě jednodušší integrace s R můžete implementovat Tableau Software Development Kit s jazyky Python, Java, C a C++.
Další rozdíly• Tableau je nejlépe známé pro své vizuálně atraktivní vizualizace dat, zatímco Power BI je preferováno pro svou schopnost pracovat s více údaji.
• Tableau je ideální pro zkušené datové analytiky, zatímco Power BI mohou používat zkušení i začínající uživatelé.
• Zvládnutí Tableau vyžaduje čas a odborné znalosti, zatímco používání Power BI je jednodušší.
• Tableau dokáže efektivně zpracovat velké objemy dat, zatímco Power BI je lepší pro omezené objemy dat.
ZávěrTakže Power BI nebo Tableau? Který z těchto dvou nástrojů si nakonec vyberete, jednoduše závisí na tom, jak je potřebujete používat ve svém podnikání.
Pro nás má mírně navrch Power BI. Jeho snadné použití, podobnost s Excelem a cenová dostupnost z něj činí skvělou volbu pro mnoho firem.
Tableau má stále jedinečné výhody, které ocení mnohé firmy a analytici. Je lepší pro větší objemy dat, nabízí krásné vizualizace dat a větší možnosti přizpůsobení než Power BI.
Rozhovory
23.01.2023
Tím Skillmea
Influencer marketing: výběr, ceny a metriky
V novém podcastu jsme si povídali s Tonym Dúbravcem. Tony je online marketér, tvůrce podcastu "Doba digitální" a newsletteru o digitálních novinkách. Je odborníkem na social media a e-commerce, takže dnes budeme mluvit právě o těchto tématech.
➡️ Tony, jak silný trend vidíš aktuálně na social media?Jedním z trendů jsou určitě krátká videa, která přišla z TikToku a postupně se dostala na ostatní platformy. Dalším trendem je influencer marketing nebo jiný přístup k obsahu, který začíná s příchodem TikToku zabývat více na kvantitu, ne jen na kvalitu.
➡️ Ty jsi nyní konzultant pro strategie social media, čemu se věnuješ více detailně?Působím jako marketing manažer v Medusa Group, největší gastro společnosti na Slovensku. Mým druhým směrem je zároveň vytváření týmů pro klienty, které jsou složeny z freelancerů. Pracuje s agenturními týmy složenými z freelancerů a vytváří tým podle potřeb klienta, kde jsem v pozici account manažera. Kromě toho provádí školení o sociálních sítích, přednáší na eventech a publikuje podcasty a newslettery o digitálních novinkách.
[Natáčení podcastu]
➡️ Jak vnímáš vývoj infuencer marketingu na trhu? Je poptávka ze strany firem vyšší? Je to stále považováno za "sexy" pro firmy. Ne každý si ovšem uvědomuje, že to není vždy to, co by měli řešit. Je to pořád buzzword, ale výrazně se to změnilo od doby, kdy jsem psal blogy. Tato oblast nabrala obrovský rozmach a nyní už pro některé představuje základ jejich příjmu. Někteří lidé se totiž živí jen tím, že propagují produkty a služby. Momentálně existují dvě hlavní formy takové spolupráce. První je, že někdo žije tou značkou, používá ji a je jejím ambasadorem. Druhou formou jsou influenceři, kteří v podstatě prodávají reklamní prostor.
➡️ Kolik výstupů bys doporučil dohodnout aby to mělo smysl? Pokud chceš jen zásah, pak má smysl i jeden příspěvek, záleží také na tom, kolik času trvá kampaň a kolik máš budget. Většina influencerů si účtuje za příspěvek, nebo mají nějaký balík příspěvků a stories. Většinou se to jen násobí. Záleží na tom, čeho chceš dosáhnout, jestli ti stačí jeden příspěvek nebo chceš kampaň táhnout déle. Pak by se možná vyplatilo uvažovat o užší spolupráci s influencerem, ne jen o „koupě reachu.“
➡️ Jak se pohybují ceny v influencer marketingu? U influencerů s 50 tisíci followery je to částka od 500 € za příspěvek. Obecně bych řekl že to začíná na 250 €. Samozřejmě se najdou influenceři, kteří ti udělají za 200 € tři příspěvky nebo tě spropagují za barter. Je to individuální, každý si své práce váží jinak.
[Tony Dúbravec ve Skillmea podcastu]
➡️ Existuje nějaká databáze, kde si umíš vyhledat relevantní influencery k navázání spolupráce? Existují také agentury, které se věnují této oblasti. Samozřejmě, za nějakou provizi. Doporučuji, pokud je to v možnostech, dělat si to sám nebo s někým, komu důvěřuješ a zná prostředí. Pokud si to člověk řeší sám, tak pozná ten svět influencerů, pochopí, že to není jako nakupování v obchodě.
➡️ Co doporučuješ měřit při influencer marketingu nebo co ty sleduješ, jaké metriky? Na Reach lze asi nejvíce spoléhat. Existují různé způsoby jak měřit výkon spolupráce, jako jsou údaje UTM nebo kupony. Avšak většinou lidi zajímají interakce. Spousta lidí však nevšímá, zda jsou to reálné interakce nebo jen nějaké boty. Autenticita tedy může být obtížně ověřitelná. Engagement rate může být důležitý, ale nemusí být relevantní. Když se provádí s více influencery, je vhodné porovnat výkony jednotlivých influencerů a podle toho se pak rozhodovat, s kým se bude dělat dál. Avšak když se provádí jen s jedním influencerem, je těžko posoudit, zda to bylo dobré nebo ne, je to spíše pocitové.
Pro více z rozhovoru s Tonym si poslechněte Skillmea podcast: #10 Jaké jsou trendy v social media marketingu?.
Novinky
12.05.2022
Marián Kristeľ
Novinky ve Figmě z Config 2022 konference
Množství zajímavých novinek pro designérský nástroj Figma bylo představeno během letošní konference Config 2022. Pokud jsi zvědavý, jak ovlivní tvůj oblíbený designový nástroj a v konečném důsledku i celý pracovní postup, přečti si krátký souhrn.
Figma novinkyUdělalo se několik aktualizací základních funkcí Figma včetně Auto Layoutu a komponent. Zahrnuje to přeuspořádání umístění ikon v rozhraní Figma a některé další ovládací prvky, díky kterým jsou stávající funkce výkonnější.
Co je dále nového:
• Tmavý režim Figma (dark mode) - nejviditelnější aktualizace.
• Absolutní umístění (absolute positioning) - umístí položky do komponent automatického rozložení.
• Záporné mezery (negative spacing) - auto layout nyní podporuje i záporné mezery mezi položkami.
• Podpora variabilních fontů ve Figmě - využij plný potenciál variabilních fontů přímo v designovém nástroji. Ovládej tučnost, šířku a optickou velikost fontů (nebo je nastav automaticky).
• Spring animations - použij vlastní nebo přednastavené animace pro prototypování přirozených a plynulých přechodů.
• Samostatné tahy (Individual strokes) – jednoduše přidej tah na každou hranu zvlášť. Skvělý způsob vytváření karet, výběrů atp.
• Spotlight - jednodušší způsob, jak být sledován ostatními uživateli ve Figmě.
Menší Figma aktualizace• Zobrazení obrysů vrstev - prohlížení obrysů ve Figmě ti usnadňuje kontrolu, výběr a úpravu skrytých a vnořených vrstev. Outlines zobrazíš klávesovou zkratkou Command / Control + Y.
• Ochrana heslem - snadno ovládej, kdo může přistupovat k souborům a prototypem při veřejném sdílení odkazů díky ochraně heslem.
• Oblíbené soubory - přidej si mezi „Favorites“ důležité soubory a projekty, abys k nim měl rychlý přístup z levého postranního panelu v prohlížeči souborů.
FigJam aktualizaceZde jsou nové způsoby, jak můžete pracovat ve FigJam:
• Nové Jira widgety: Jira synchronizace a správa přímo ve Figjam.
• Další widgety: i widgety Asana a Github jsou nyní součástí Figmy, dále přibyly například hlasové poznámky.
• Widget Code Generator: Figma plugin, který ti umožní vytvořit widget pro FigJam.
Tyto Figma aktualizace byly darem z nebes a mnozí nadšenci Figmy po nich toužili nějaký čas. Figma neustále vylepšuje své nástroje, přesto zůstávají jednoduché a snadno se používají. Jaká je tvoje oblíbená aktualizace?
Vzdělávání
24.10.2022
Skillmea
Co je Design Thinking?
Design Thinking je ideologií i procesem, který se zabývá řešením složitých problémů způsobem, který je zaměřen primárně na uživatele.
V tomto článku vám poskytneme podrobnou definici pojmu Design Thinking, přesně popíšeme, co tento proces zahrnuje, a zdůrazníme, proč je tento přístup důležitý: Jaká je hodnota design thinking a v jakých kontextech je obzvláště užitečný?
Podíváme se také na to, jak lze Design Thinking aplikovat v každodenní práci a jaké jsou výhody používání Design Thinkingu.
Co je Design Thinking?Design Thinking je přístup používaný pro praktické a kreativní řešení problémů. Je založen ve velké míře na metodách a procesech, které používají designéři (odtud tedy pochází samotný název), ale ve skutečnosti se vyvinul z různých oblastí – včetně architektury, inženýrství a obchodu. Design Thinking lze aplikovat na jakoukoli oblast, nemusí jít nutně o design. Jedním z prvních lidí, kteří psali o Design Thinkingu, byl John E. Arnold, profesor na Stanfordské univerzitě. V roce 1959 napsal „Creative Engineering“, text, který stanovil čtyři oblasti Design Thinkingu.
Design Thinking je v první řadě zaměřen na uživatele, na lidi, snaží se pochopit potřeby lidí a přijít s účinnými řešeními k uspokojení těchto potřeb. Říkáme tomu přístup k řešení problémů založený na řešení (z ang. solution-based approach to problem-solving. Design Thinking se tedy zaměřuje na dosahování praktických výsledků a řešení:
1. technicky proveditelné: mohou být vyvinuty na funkční produkty nebo procesy;
2. ekonomicky životaschopné: podnik si je může dovolit implementovat;
3. žádoucí pro uživatele: splňují skutečnou lidskou potřebu.
Co je Design Thinking proces?Nejprve se podívejme na čtyři principy Design Thinkingu, jak je navrhly Christoph Meinel a Harry Leifer z Hasso-Plattner-Institute of Design na Stanfordské univerzitě.
Čtyři principy Design Thinkingu1. Lidské pravidlo: bez ohledu na kontext, veškerá designérská činnost má sociální povahu a každá sociální inovace nás přivede zpět k „hledišti zaměřenému na člověka“.
2. Pravidlo nejednoznačnosti: nejednoznačnost je nezbytná a nelze ji odstranit ani příliš zjednodušit. Experimentování na hranicích svých vědomostí a schopností je rozhodující, chcete-li vidět věci jinak.
3. Pravidlo redesignu: celý design je redesign. Zatímco technologie a sociální okolnosti se mohou měnit a vyvíjet, základní lidské potřeby zůstávají nezměněny. V podstatě jen předěláváme prostředky na splnění těchto potřeb nebo dosažení požadovaných výsledků.
4. Pravidlo hmatatelnosti: uskutečnění nápadů ve formě prototypů umožňuje designérům je efektivněji komunikovat.
Více o principech Design Thinkingu si můžete přečíst např. na této stránce.
Na základě těchto čtyř principů může být proces Design Thinkingu rozdělen do pěti kroků nebo fází: empatie, definice, idea, prototyp a test. Prozkoumejme každý z nich podrobněji.
[Fáze Design Thinkingu]
Fáze 1: EmpatieEmpatie poskytuje kritický výchozí bod pro Design Thinking. První fáze procesu je věnována seznámení se s uživatelem a pochopením jeho přání, potřeb a cílů.
To znamená, pozorovat lidi a zapojovat se do nich, abychom jim porozuměli na psychologické a emocionální úrovni. V této fázi se designér snaží odložit své předpoklady a získat skutečné poznatky o uživateli.
Fáze 2: DefiniceDruhá fáze je věnována definování problému. Shromáždíte všechna svá zjištění z fáze empatie a začnete jim dávat smysl: s jakými obtížemi a překážkami se vaši uživatelé setkávají? Jak velký uživatelský problém musí váš tým vyřešit?
Když problém zformulujete do slov, můžete začít přicházet s řešeními a nápady – čímž se dostáváme do třetí fáze.
Fáze 3: Idea, návrhS důkladným pochopením vašich uživatelů a jasným prohlášením o problému je čas začít pracovat na potenciálních řešeních. Ve třetí fázi design thinkingu je čas na kreativní řešení.
Existuje mnoho různých typů technik generování nápadů, od brainstormingu a mindmappingu až po bodystorming (scénáře hraní rolí) či další způsoby. Ke konci této fáze je zapotřebí velký počet nápadů zúžit na několik nejlepších, se kterými budete dále pracovat.
Fáze 4: PrototypTato fáze je celá o experimentování a přeměně nápadů na hmatatelné produkty. Prototyp je v podstatě zmenšená verze produktu, která zahrnuje potenciální řešení identifikovaná v předchozích fázích. Tento krok je klíčem k testování každého řešení a zvýraznění jakýchkoli omezení a nedostatků.
Fáze 5: TestPo prototypování přichází uživatelské testování, ale je důležité poznamenat, že toto je jen zřídka konec procesu Design Thinkingu. Ve skutečnosti vás výsledky testovací fáze často přivedou zpět k předchozímu kroku a poskytnou vám informace, které potřebujete k předefinování původního problému nebo na nové nápady, o kterých jste dříve neuvažovali.
Účel Design ThinkinguDozvěděli jsme se dostatek informací o tom, jak Design Thinking funguje, pojďme se podívat na to, proč je to důležité. Existuje mnoho výhod používání přístupu Design Thinking – ať už v obchodním, vzdělávacím, osobním nebo sociálním kontextu.
Design Thinking v první řadě podporuje kreativitu a inovace. Jako lidské bytosti spoléháme na znalosti a zkušenosti, které jsme nashromáždili během svého života. Vytváříme si vzorce a návyky, které jsou sice užitečné v určitých situacích, ale mohou omezit náš pohled na věci, pokud jde o řešení problémů.
Namísto opakování stejných osvědčených metod nás Design Thinking povzbuzuje, abychom zvážili alternativní řešení, která jsme předtím nepoužili, vyzývá nás k hledání nových cest a nápadů.
Design Thinking se často uvádí jako zlatá střední cesta při řešení problémů - není zcela ponořeno do emocí a intuice, ale nespoléhá se také jen na analytiku, vědu a zdůvodnění.
Další velkou výhodou Design Thinkingu je, že na první místo klade lidi. Tím, že se tak intenzivně zaměřuje na empatii, povzbuzuje podniky a organizace, aby zvážily skutečné lidi, kteří používají jejich produkty a služby – což znamená, že je mnohem pravděpodobnější, že zasáhnou značku, pokud jde o vytváření smysluplných uživatelských zkušeností. Pro uživatele to znamená lepší a užitečnější produkty, které opravdu zlepšují náš život. Pro podniky to znamená spokojené zákazníky a zdravější hospodářský výsledek.
Jaké jsou výhody Design Thinkingu v práci?V této závěrečné části vypíchneme některé z hlavních výhod používání Design Thinking v práci:
• Výrazně snižuje čas uvedení produktu na trh: Design Thinking se svým důrazem na řešení problémů a hledání životaschopných řešení může výrazně snížit množství času stráveného designem a vývojem – zejména v kombinaci s lean a agilním přístupem.
• Úspora nákladů a velká návratnost investic: rychlejší uvádění úspěšných produktů na trh v konečném důsledku šetří peníze podniku. Bylo prokázáno, že Design Thinking přináší značnou návratnost investic.
• Zlepšuje retenci a loajalitu zákazníků: Design Thinking zajišťuje přístup zaměřený na uživatele, který v konečném důsledku zvyšuje zapojení uživatelů a udržení zákazníků z dlouhodobého hlediska.
• Podporuje inovace: Design Thinking je o zpochybňování předpokladů a ustálených přesvědčení a povzbuzuje všechny zúčastněné strany, aby myslely mimo zažitý rámec. To podporuje kulturu inovací, která je důležitá pro každou společnost.
• Dá se použít v celé společnosti: nejlepší věc na designovém myšlení je, že není jen pro designéry. Využívá skupinové myšlení a podporuje spolupráci mezi týmy. A co víc, dá se použít prakticky na jakýkoli tým v jakémkoli odvětví.
Design Thinking můžete začít aplikovat i v malém. Můžete se zaměřit jen na jeden aspekt procesu Design Thinking, jako je například poznávání svých zákazníků. Pokud se vám například nedaří získat pozitivní recenze zákazníků, můžete se rozhodnout uskutečnit rozhovory s uživateli, abyste zjistili, co vašim zákazníkům chybí.
Novinky
02.07.2020
Lubo Herkoo
Co je nového v Bootstrap 5
Od poloviny června máme přístup k první alpha verzi Bootstrap 5. Kromě nové verze loga v sexy závorkách {B} se dočkáme i obrovského množství vylepšení na všech frontách. Už samotná dokumentace je ukázkou vylepšeného vzhledu a funkcionalit. Pokud se neumíš dočkat a chceš nový Bootstrap vyzkoušet ASAP, začni tady. Je to stále Alpha verze, nedoporučuji ji proto nasadit do žádného projektu. Než dostaneme první betaverzi, může projít změnami, které Ti vyrobí více práce než pomoci.
Toto je "sestřih" nejvýraznějších změn, které jsme popsali přesně pro Tebe. Na míru.
[Image]
JavaScriptUž žádná podpora pro jQuery, i když..Pro některé killer feature, pro jiné nic podstatného. Nový Bootstrap 5 nebude již obsahovat jQuery jako jednu ze svých závislostí (i přesto, že jQuery „asi“ stále žije a v dubnu letošního roku jsme dostali novou verzi jQuery – 3.5). Víme to už dávno, už jsme se na to jen těšili. Ještě nemáme oficiální konečná čísla, ale očekáváme, že Bootstrap díky této zásadní změně ztratí jak na kilobajtech, tak na milisekundách. Pokud si rozumíme 😉
Pokud však stále jQuery ve svém projektu potřebuješ, Bootstrap o tom bude vědět a všechny komponenty přidá k modulům jQuery. V zásadě to znamená, že stále bude možné inicializovat například Tooltip komponent takovým (starým) způsobem (v případě, že Bootstrap detekuje přítomnost jQuery):
$('[data-toggle="tooltip"]').tooltip();
Button pluginZměnami projde i state-management tlačítek. Ty využíváme například i jako indikátory ZAP/VYP při různých funkcionalitách našich aplikací. Ve starších verzích Bootstrap stav tlačítka řešil JavaScript. Bootstrap 5 se snaží state-management řešit v co nejvyšší míře dostupnými funkcionalitami a elementy HTML a CSS. Výsledkem tak je manažování stavu tlačítka pomocí checkbox a radio elementů. Naše ZAP/VYP tlačítka tak budou o něco spolehlivější mezi různými platformami.
CSSCSS proměnnéS koncem podpory pro Internet Explorer přicházejí i nové možnosti. Jednou z nich jsou i CSS proměnné. Ty jsme spatřili již v předchozí verzi (root variables), avšak ne v takovém rozsahu jako ve verzi 5 – kde se css proměnné dostaly už i do jednotlivých komponent. Například do tabulek:
.table {
--bs-table-bg: #{$table-bg};
--bs-table-accent-bg: transparent;
--bs-table-striped-color: #{$table-striped-color};
--bs-table-striped-bg: #{$table-striped-bg};
--bs-table-active-color: #{$table-active-color};
--bs-table-active-bg: #{$table-active-bg};
--bs-table-hover-color: #{$table-hover-color};
--bs-table-hover-bg: #{$table-hover-bg};
// Styles here...
}
Výhodou CSS proměnných je jejich používání bez nutnosti zkompilování SASS kódu do CSS. Takto bude možné hodnoty některých proměnných měnit v přímo Inspectoru prohlížeče, což urychlí práci například při prototypování.
V Bootstrap 5 stále zůstane možnost definice proměnných v SASS (_variables.scss) souborech, tak, jak jsme to dělali dosud. Osobně bych neočekával kompletní přechod ze SASS proměnných do CSS proměnných. SASS má stále svou nenahraditelnou roli při vytváření proměnných pomocí mapování, proto očekávám, že budeme mít k dispozici kombinaci SASS proměnných s CSS proměnnými iv budoucnosti.
Vylepšený gridZískáme nový grid-tier pro obrazovky o šířce větší než 1400px - .col-xxl-.
Rovněž mezery mezi jednotlivými sloupci gridu budou nově "ohebnější". Získáme novou css utilitu g pro naše .row. S gutter hodnotami takto bude možné pracovat podobně jako s margin a padding hodnotami, na co jsme si již zvykli:
.g-2
.gx-2
.gy-2
.g-lg-2
.g-0
FormulářeOd verze 4 jsme mohli ve svých aplikacích používat checkbox, radio a file elementy dvěma způsoby:
1. Buď jsme použili původní, systémový vzhled (poskytnutý browserem),
2. nebo jsme použili nový vzhled (custom-checkbox, custom-radio).
Verze 5 bude obsahovat už jen nový vzhled těchto prvků. Formuláře tak budou vypadat rovněž v každém prohlížeči a operačním systému a přizpůsobení vzhledu těchto komponentů bude stejně jednodušší.
Rovněž bude odstraněn i potřebný .form-group wrapper. Nové formuláře již budou obsahovat jen jednotlivé form elementy, bez tohoto DIV elementu. Hurá! Méně kódu! 🙂
<form>
<div class="mb-3">
<label for="exampleInputPassword1" class="form-label">Password</label>
<input type="password" class="form-control" id="exampleInputPassword1">
</div>
...
</form>
Wrapper bude potřebný pouze pro custom elementy (.form-select, .form-check, .form-file) a také .form-group.
Utilities APIUtility jsou velmi užitečné CSS třídy, kterými obvykle měníme parametry rámování, barev, způsobů zobrazení, stínování a různých velikostí (width, height, padding, margin,...). V praxi se občas stává, že se nevejdeme do předdefinovaných utilit, které jsou součástí Bootstrap-u. Proto jsme někdy vytvářeli vlastní třídy. Například pokud nastavujeme šířku nějakého elementu, máme k dispozici takové css třídy:
.w-25 /* 25% */
.w-50 /* 50% */
.w-75 /* 75% */
.w-100 /* 100% */
.w-auto /* auto */
Pokud jsme potřebovali 33% width, 90% width, nebo jiné hodnoty, vytvořili jsme vlastní CSS třídy, udělali override na $sizes mapu v nějakém vlastním souboru, nebo jsme nebodaj editovali přímo $sizes mapu v souboru proměnných _variables.scss.
Ve verzi Bootstrap 5 máme k dispozici čistší a užitečnější SASS nástroj, jak modifikovat stávající, nebo přidat nové utility do našeho projektu, tématu nebo pluginu pro Bootstrap - utilities API:
$utilities: map-merge(
(
"width": (
property: width,
class: w,
values: (
33: 33%,
90: 90%
)
),
"input-padding": (
property: padding,
class: ip,
values: (
0: 0,
1: .3rem,
2: .5rem,
3: .7rem,
4: .9rem,
5: 1rem,
)
)
), $utilities);
Výsledkem takového kódu budou nové css třídy utilit:
.w-33 /* nastaví width na 33% */
.w-99 /* nastaví width na 90% */
.ip-1 /* nastaví padding na .3rem */
.ip-2 /* nastaví padding na .5rem */
.ip-3 /* nastaví padding na .7rem */
.ip-4 /* nastaví padding na .9rem */
.ip-5 /* nastaví padding na 1rem */
Ostatní vylepšeníIkonyS alpha verzí Bootstrap 5 přichází také pátá alpha verze Bootstrap Icons. Je to sada více než 1000 ikon, které jsou nadesignovány tak, aby parádně ladily s Bootstrapem. Nifty funkcionalita je také SVG sprite, která nám umožňuje vytvořit vlastní mapu SVG ikon a efektně ji používat v projektu, aniž bychom kód špinili samotným SVG zdrojovým kódem.
<svg class="bi" width="32" height="32" fill="currentColor">
<use xlink:href="bootstrap-icons.svg#heart-fill"/>
</svg>
Osobně jsem velkým fanouškem Fontawesome ikon, které obsahují kromě enormně většího množství ikon a jejich variant i velmi užitečné způsoby integrace do projektů. Fontawesome nejsou však dostupné zdarma, proto možná v dalším projektu i my v learn2code zvážíme integraci s Bootstrap ikonami.
DokumentaceUž na první pohled je vidět, že dokumentace prošla změnami. Ty však nejsou jen vizuální, ale vylepšen je i samotný obsah. Orientace mezi sekcemi je díky novému postrannímu jménu rychlejší.
Jednotlivé sekce obsahují také jakési "overview", které postupně přibývají do každé hlavní sekce dokumentace. I tyto změny urychlují navigaci v dokumentaci a hledání požadované informace je takto rychlejší.
BarvyPřibyly také nové barevné odstíny a vylepšen bude také jejich kontrastní poměr.
ZávěrTento text není a ani nechtěl být kompletním diffem verze 4 s novou verzí 5. Mnohem více novinek najdeš ve stále rostoucí dokumentaci k Bootstrap 5. Pokud jsem na něco důležitého zapomněl, klidně se ozvi v komentáři.
Rozhovory
16.06.2022
Tím Skillmea
Veronika Čiefová: Jaká pravidla a rituály si vytvořit při práci z domova?
Veronika Čiefová se ve své firmě věnuje kariérním a psychologickým konzultacím. Člověk má často nějaký problém v kariéře, neumí se rozhodnout, kterým směrem se vydat, vidí buď více nebo žádné možnosti, zda se necítí motivovaný.
S Veronikou prostřednictvím rozhovoru hledají, co je pro člověka to pravé. Spolu si kladou otázky jako: Co vás v minulosti bavilo? Co vám dávalo energii? V jakém bodě se to změnilo? Podle odpovědí se snaží přijít na to, které části života pro něj znamenají hodně, co ho umí nadchnout a co mu odebírá energii.
V podcastu s Veronikou jsme rozebrali, co všechno má vliv na spokojenost v práci, duševní zdraví a zda je finanční ohodnocení ten nejdůležitější faktor. V tomto článku se podíváme na Veronikiny doporučení pro práci z domova.
Práce z domova se stává stále častějším trendem v dnešní době a pro mnohé zaměstnance je to skvělá možnost ušetřit čas a peníze za cestu do zaměstnání. Nicméně, práce z domova může být náročnější, není-li správně zorganizována. Aby bylo možné efektivně pracovat z domova, je důležité vytvořit si pravidla a rituály, které vám pomohou udržet produktivitu a vyhnout se stresu a vyhoření.
[Pravidlá a rituály pri práci z domu]
➡️ Jaká pravidla a rituály si vytvořit při práci z domova? 🕒 Časové odděleníZákladem je vytvořit strukturu času, kdy pracujete a kdy odpočíváte. Vytvořte si rituály přechodu z jedné fáze do druhé, jako například oblékání do pracovního oblečení před prací. Je důležité nepracovat v pyžamu. Sprcha nebo procházka po skončení práce také vytváří ideální přechod mezi prací a odpočinkem. Někteří lidé využívají také tzv. "fake commuting", kdy před začátkem a po skončení práce z domu nasednou do auta a převezou se dvě ulice.
🏠 Prostorové odděleníIdeální je mít dedikovanou místnost pro práci. Domácí pracovna by se určitě neměla nacházet v ložnici, lidé mají pak častěji problém s usnutím. Pokud není možné vyhradit na pracovnu celou místnost, postačí kout místnosti nebo třeba židle, na které sedíte pouze během pracovní doby.
🛌 Připravení mysli na spánekJe důležité nepracovat alespoň 2 hodiny před spánkem a hodinu před spaním se vyhnout dívání do počítače, mobilu nebo televize. Je lepší pomalu utišovat mysl čtením knihy nebo pobytem v méně osvětlené místnosti, aby se naladila na spánek.
🧒 Rozdělení služeb u dětíV případě, že máte děti v domácnosti během pracovní doby, doporučuje se domluvit si strukturu s partnerem nebo partnerkou, kdo bude v daném čase "na službě". Když děti budou něco potřebovat, tak se ohlásí dopoledne pouze na jednoho a odpoledne pouze na druhého partnera. Vyhradí se tak klidnější prostředí, alespoň na nějakou část pracovní doby.
[Podcast s Veronikou Čiefovou a Radovanom Debnárom]Celý rozhovor s Veronikou si můžete poslechnout ve třetí části Skillmea podcastu: Co má vliv na spokojenost v práci a jsou peníze nejdůležitější?, který najdete na našem YT kanály. Pokud vás zajímá kariérní poradenství, doporučujeme Veronikin kurz Kreativní rozhodování o kariéře.
Kanály lektorů (12)
Daniel "Čoje" Feranec
E-commerce konferencia Upterdam
Marketing
Hana Čajková
Marketing
Jakub Čech
Marketing
Magdalena Čevelová
Marek Čech
Programování
Marek Chrenko
Design a Video
Martin Čapek
Programování