Zpět na blog
Vzdělávání

14 nejpoužívanějších příkazu v GitHub a GitLab

Marián Kristeľ
20.06.2022
5 minut čtení
14 nejpoužívanějších příkazu v GitHub a GitLab
Vývoj softwaru a programování je o psaní kódu a čím více programátorů pracuje na jednom projektu, tím je správa kódu náročnější. Sledování změn a jejich slučování by bylo náročné, pokud bychom neměli k dispozici nástroje, které nám v tom pomáhají. Proto v tomto momentě přichází na scénu verzování a správa zdrojového kódu.

Git je systém správy verzí pro správu zdrojového kódu, který jej sleduje s mnoha možnostmi. Vytvořil jej Linus Torvalds, známý zejména jako otec Linuxu. Git lze používat přes příkazový řádek nebo si nainstalovat nějaké GUI pro Git. S verzovacím systémem se můžete kdykoli vrátit k původní stabilní verzi a revertovat nepovedené změny, aniž byste o svůj kód přišli. Git se hojně využívá v mnoha oborech, od softwarového inženýrství až po kurzy jako social media marketing kurz nebo python kurz online, kde studenti potřebují uchovávat své kódy v pořádku.

Základní Git příkazy

Než začnete používat Git příkazy, je třeba se přesunout do adresáře, ve kterém je projekt, který chcete verziovat.

  • Git Init
Je to první příkaz, který je třeba spustit při zakládání nového projektu. Tento příkaz vytvoří adresář .git, do kterého bude Git ukládat všechny informace o repozitáři.
git init [názov repozitára]
  • Git Clone
Stáhne repozitář z GitHubu nebo GitLabu, v případě, že nemáte nastaveny SSH klíče, bude vyžadováno přihlášení.
git clone [URL]
  • Git Config
Před prvním commitem je dobré říci Gitu, kdo jste. Toto je obzvláště důležité, když pracujete v týmu, aby každý člen mohl identifikovat, kdo učinil konkrétní commit:
git config --global user.name ‘TvojUserName’
git config --global user.email ‘TvojEmail’
  • Git Add
V Gitu mohou být soubory v jednom z následujících tří stavů: Modified, Staged, Committed. Pokud jste připraveni předat soubory, které jste upravili, můžete je přidat do stagingu pomocí příkazu:
git add [názov súboru]
  • Git Remove
Tento příkaz se používá k odstranění souboru z GitHubu bez jeho odstranění ve vašem lokálním repozitáři.
git rm [názov_súboru]
git rm -r [názov_súboru]
  • Git Commit
Příkaz uloží změny ze stagingu, do popisu commitu se dává krátká zpráva, například stručný popis nové funkcionality nebo fix bugu.
git commit -m “popis commitu”
git commit -a
  • Git Pull
Tímto příkazem stáhnete všechny změny ze vzdáleného repozitáře do vašeho lokálního pracovního adresáře.
git pull
git pull [názov_branche]
git pull orgin [názov_branche]
  • Git Push
Příkaz k odeslání potvrzených souborů do vzdáleného repozitáře.
git push -u origin master
Tento příkaz se používá k odeslání potvrzených souborů do vzdáleného úložiště. Tento příkaz můžete použít k odeslání souborů do vzdáleného repozitáře až po prvním pushnutí souborů.
git push
  • Git Reset
Příkaz odebere soubor ze stagingu, vyresetuje necommitnutý soubor.
git reset [názov_súboru]
  • Git Status
Zobrazí všechny změněné soubory, zelenou barvou se ukáží ty, které jsou již ve stagingu, a červenou budou ty, které na stagingu ještě nejsou.
git status
  • Git Branch
git branch
Tento příkaz zobrazí seznam větví (branches). Chcete-li vytvořit novou větev, použijte příkaz:
git branch [názov_branche]
  • Git Diff
Příkaz ukáže rozdíly mezi soubory, které ještě nejsou commitnuty. Když chcete rychle vidět rozdíl mezi vaší aktuální větví a jinou větví, použijete příkaz:
git diff
Chcete-li porovnat dvě větve, použijete příkaz:
git diff branch1..branch2
  • Git Checkout
Příkaz git checkout se používá k přepínání mezi větvemi v repozitáři. Funguje na souborech, commitech a větvích.
git checkout
  • Git Merge
Když skončíte s vývojem ve své větvi a otestujete svůj kód, můžete sloučit svou větev s hlavní větví. Může to být vývojová větev nebo master větev, v závislosti na pracovním postupu.
git checkout develop
git pull
git merge feature1

Shrnutí

V tomto článku jsme vám přiblížili nejpoužívanější Git příkazy, vhodné zejména pro vývojáře. Co je to Git a jak funguje správa verzí, se hodí znát nejen při vývoji softwaru, ale i při studiu v různých rekvalifikačních kurzech, například v kurzech programování nebo it kurzech. Pro Git je k dispozici několik dalších příkazů, avšak výše zmíněné jsou ty nejvíce používané. Pokud ve své práci používáte často i jiné příkazy, neváhejte se o ně podělit v komentářích.
Marián Kristeľ
Mám na starosti marketing a operations v Skillmea | (spolu)organizujem programátorský workshop Rails Girls Bratislava | ambasádor EU Code Week na Slovensku

Mohlo by tě zajímat

Rozdíly mezi Universal Analytics a Google Analytics 4
Vzdělávání
10.06.2022
Marián Kristeľ

Rozdíly mezi Universal Analytics a Google Analytics 4

Konec Universal Analytics se blíží, Google oznámil konec používání od 1. července 2023 a k dispozici budou jen Google Analytics 4. V tomto článku si vysvětlíme, co je Google Analytics 4, jak funguje a jaké novinky přináší. Implementace Google Analytics 4 na webNejprve vytvořte vlastnictví pro Google Analytics 4 a následně přejděte na nastavení Data Streamu (Streamy dat). Jedná se o datový tok, zdroj dat, která budou z vašeho webu nebo mobilní aplikace směřovat do Google Analytics 4. Data streamů v jednom Google Analytics 4 vlastnictví může být několik. Každý data stream má vlastní identifikátor. Vytvoření data stremu je poměrně jednoduché, stačí napsat url vašeho webu, jméno streamu a klepnout Vytvořit stream. Rozšířená měření nechte zapnutá všechna.[Nastavení streamu dat v GA4]Pro další nastavení data streamu si jen zkopírujte Identifikátor měření (Measurement ID) a v Google Tag Manager vytvořte nový tag (značku) GA4 Configuration. Vložíte Identifikátor měření a jako spouštěč (trigger) nastavte All pages. Uložte a vypublikujte změny. Základní nastavení tak máte hotová a Google Analytics se zanedlouho začnou plnit daty. Rozdílný datový model Data model v Universal Analytics je založen na Relacích (Sessions) a Zobrazení stránek (Pageviews). Data model v Google Analytics 4 je založen na událostech (events) a parametrech. Universal Analytics využíval schéma uživatel - návštěvy - zobrazení stránky, reportování však bylo postaveno primárně na datech v rámci sessions. Jedna návštěva byla neunikátní a v nastavení Google Analytics trvala 30 minut. Po jejím uplynutí začíná nová návštěva, a to není vůbec přesné. V Google Analytics 4 je model založen na parametrech a eventech a také 'pageview' je považován za event. Tyto eventy tedy dokážou poskytnout mnohem detailnější informace o tom, co uživatelé dělají na webu či v aplikaci. Kromě automaticky sbíraných nebo doporučených událostí si umíte vytvořit vlastní. Nastavování eventov byste měli zvládnout i v samotném rozhraní Google Analytics 4, ovšem určitě budete muset využít i Google Tag Manager. Nastavování cílů a konverzeNastování cílů v Google Analytics 4 je jednoduché, zvolíte některý z vytvořených eventov a kliknete na možnost "Mark as conversion". Při nastavení e-commerce doporučujeme využít implementaci přes Google Tag Manager podle specifikace od Google. Usnadnění práce s daty v Google Analytics 4Pokud jste zvyklí na Universal Analytics a načtete Google Analytics 4, můžete být mírně překvapeni z prostředí. Nejsou zde žádné tabulky a čísla, ale uživatel si umí vše nastavit a je na jeho volbě, jestli bude zobrazovat tabulky, grafy a pod. Dobrou zprávou je také spolupráce s BigQuery. Funkcionalita vhodnější pro velké firmy, ale prozatím je export do BigQuery bez omezení či limitů. V Google Analytics 4 si můžete zvolit ze 4 různých atribučních modelů, které chcete v rámci reportů použít. Vytváření publík je také velmi jednoduché, podobně jako u Universal Analytics se publika budují na základě podmínek. Publika lze také kopírovat, funkcionalita, kterou ocení nejeden PPC specialista. ShrnutíStále nejde o finální verzi Google Analytics 4, je možné, že zajímavá nová funkcionalita ještě přibude. Čím dříve GA 4 nasadíte na váš web či do aplikace, tím dříve získáte data pro vyhodnocování. GA 4 a Universal Analytics můžete používat také současně. Nové Google Analytics 4 přinášejí jiný a detailnější pohled na webovou analytiku, měli byste se s nimi naučit pracovat co nejdříve.
Novinky ve Photoshopu 2022
Vzdělávání
18.04.2022
Marián Kristeľ

Novinky ve Photoshopu 2022

V tomto článku se podíváme na několik novinek, které přinesl Photoshop 2022. Představíme jen ty podle nás nejzásadnější změny, jelikož změn v této verzi Photoshopu bylo více. Výběr objektů (Object selection tool)Tento nástroj aktuálně funguje mnohem více automaticky a pomáhá při rychlém vymaskování. Stačí kurzorem přejet přes objekt a hned uvidíte zvýrazněnou masku. Po kliknutí na objekt se vytvoří výběr, se kterým můžete pracovat. Funkce má stále co vylepšovat se svojí Sensei AI, určitě se tedy nevyhnete následné úpravě a upřesnění masky, ale celkově jsou výsledky na dostačující úrovni.[Object finder a Object selection tool] Neural Filter Funkce Neural Filters byla vydána již v loňském roce, nicméně v této verzi Photoshopu přichází optimalizovanější a také se zapracováním 3 novinek: • Kombinátor krajin (Landscape mixer): vytvořte novou krajinu smícháním různých obrázků krajiny dohromady. Umíte změnit roční období, denní dobu a přidat další úpravy. • Přenos barev: můžete přizpůsobit barevný tón na fotografii pomocí úplně jiného obrázku. • Harmonizace: tato funkce smíchá dva obrázky a automaticky upraví tón a osvětlení tak, aby výsledný obrázek působil maximálně přirozeně a bez barevných nerovnoměrností. [Neural filtre] Přidávání komentářů Vhodné pro grafiky pracující v týmu. Jednoduše pomocí této funkce komentujte grafiku, na které aktuálně pracujete. Grafické práce, na kterých pracujete, si uložíte do Creative Cloudu, zasdílíte a můžete komentovat a dostávat komentáře. Vkládání vektorů jako vrstvy Vylepšená interoperabilita mezi oblíbenými Adobe aplikacemi Photoshop a Illustrator umožňuje snadné přenášení souborů Illustratoru s vrstvami, vektory a vektorovými maskami do Photoshopu, kde je můžete dále upravovat. Možnost Vložit jako > Vrstvy představuje nové vylepšení spolupráce mezi Illustratorem a Photoshopem, které doplňuje stávající možnosti Inteligentní objekt, Obrazové body, Cesta a Vrstva tvaru. Tato nová možnost podporuje import vrstev Illustratoru při zachování jejich vizuální a funkční účinnosti a struktury vrstev.[Prepojenie Photoshopu a Illustratoru] Plná podpora formátu WebP Soubory WebP lze ve verzi Photoshop 2022 otevírat, vytvářet, upravovat a ukládat bez potřeby použití pluginů nebo nastavení předvoleb. Chcete-li otevřít WebP soubor, udělejte tak jako s jakýmkoli jiným souborem. Po dokončení úprav dokumentu otevřete dialog Uložit jako nebo Uložit kopii a uložte soubor WebP. Dalšími výraznými novinkami, které však nebudeme podrobně popisovat, je vylepšení iPad aplikace Photoshopu nebo webové verze Photoshopu (Photoshop on the web). Které novinky ve verzi Photoshop 2022 zaujaly nejvíc vás?
K čemu se používá Kotlin?
Vzdělávání
28.02.2022
Skillmea

K čemu se používá Kotlin?

Kotlin je programovací jazyk, který v roce 2011 vydala společnost JetBrains, která prodává integrovaná vývojová prostředí (IDE) pro různé programovací jazyky. Od té doby se stal oblíbeným jazykem vývojářů a nahradil Javu v mnoha softwarových projektech. V tomto článku se podíváme na to, proč se Kotlin stal populárním, jaké jsou jeho výhody ak čemu se používá. Výhody programovacího jazyka Kotlin Vznik Kotlinu začal tehdy, když vedoucí vývojář Dmitrij Jemerov hledal funkce, které nemohl nalézt v Javě. Scala, další programovací jazyk, který běží na Java Virtual Machine (JVM), byl blízko tomu, co chtěl, ale jeho kompilace trvala příliš dlouho. Jemerův chtěl jazyk, který má všechny funkce modernějších programovacích jazyků, běží na JVM a kompiluje se stejně rychle jako Java. Tak si vytvořil svůj vlastní jazyk – Kotlin. Kotlin byl navržen jako náhrada za Javu na operačním systému Android. Osm let po vydání, v roce 2019, Google konečně souhlasil s Jemerovem a většinou Android developerů a oznámil, že Kotlin je preferovaný jazyk pro vývoj Android aplikací. Zde je několik důvodů, proč vývojáři upřednostňují Kotlin před Javou: • Kotlin je stručný a šetří čas, který byste jinak strávili psaním standardního kódu v Javě. Kotlin umí ušetřit stovky řádků kódu v porovnání s Javou. • Jevovský soubor můžete převést na Kotlin soubor pouze pomocí skriptu. Kotlin a Java mohou spolu fungovat na jednom projektu bez problémů. • Kotlin má velkou komunitu. Pokud se někdy zaseknete, na různých fórech a sociálních sítích můžete snadno najít jiné vývojáře, kteří vám pomohou. • Kotlin zefektivňuje asynchronní programování. Asynchronní uskutečňování síťových a databázových volání v jazyce Java je nemotorné a bolestivé. Kotlin má korutiny (coroutines), díky kterým je asynchronní programování snadné a efektivní. • Kotlin řeší hodnoty null. Hodnota null v Javě může způsobit selhání programu, pokud na to nejste připraveni. V Kotlině můžete k proměnným, které mohou mít hodnotu null, přidat jednoduchý operátor, abyste předešli těmto problémům. • Kotlin může běžet na více platformách. Kotlin může běžet kdekoli běží Java, takže jej můžete použít k vytváření aplikací pro různé platformy. • Přechod na Kotlin je jednoduchý. Kotlin je plně kompatibilní s Javou, takže nemusíte měnit celý kód najednou. Aplikaci můžete pomalu migrovat, abyste mohli používat Kotlin. K čemu se Kotlin používá? Kotlin je navržen tak, aby běžel na Java Virtual Machine a může simultánně s Javou. Přestože Kotlin poprvé začal jako jazyk speciálně pro vývoj Android aplikací, rychle se rozšířil v komunitě Java programátorů díky svým funkcím a od té doby se používá pro mnoho typů aplikací. Android development Jak jsme již zmínili, Kotlin je preferovaný jazyk pro vývoj Android aplikací, neboť umožňuje vývojářům psát stručnější, výraznější a bezpečnější kód. Oficiální IDE pro vývoj pro Android, Android Studio, Kotlin zcela podporuje, takže můžete získat stejný typ dokončování kódu a kontroly typu, který vám pomůže psát kód Kotlin jako v případě Javy. Mít mobilní aplikace nebo vysoce optimalizované weby je v současnosti nezbytnou podmínkou mnoha firem, neboť většina lidí v současnosti přistupuje na internet prostřednictvím mobilních telefonů. Android má více než 70% podíl na trhu mobilních telefonů, takže i kdyby byl Kotlin určen pouze pro vývoj Android aplikací, Kotlin vývojáři by byli velmi žádaní. Přesto lze Kotlin použít na mnohem více. Backend web development Mnoho back-endového vývoje se provádí v Javě pomocí frameworků jako např. Spring. Kotlin však pronikl také do vývoje webu na straně serveru, protože s ním bylo pro vývojáře mnohem snazší pracovat. Moderní funkce jazyka umožňují webovým vývojářům vytvářet aplikace, které lze rychle škálovat na běžně dostupném hardwaru. Jelikož Kotlin je interoperabilní s Javou, můžete pomalu migrovat aplikaci tak, aby používala Kotlin jeden soubor po druhém, zatímco zbytek aplikace stále používá Javu. Kotlin funguje i se Springem a jinými frameworky, takže přechod na Kotlin neznamená, že musíte změnit všechno, na co jste zvyklí. Google, Amazon a mnohé další společnosti již pomalu nahrazují Javu za Kotlin. Fullstack web development Kotlin se používá také na server-side vývoj. Samotná Java se k tomu používá v podstatě od svého vzniku. Kotlin však můžete použít i pro vývoj frontendu pomocí Kotlin/JS. Kotlin/JS umožňuje vývojářům přistupovat k výkonným browserovým a webovým API rozhraním typově bezpečným způsobem. Fullstack vývojářům tak stačí znát Kotlin. Mohou psát frontend ve stejném jazyce, jaký použili pro backend, a bude zkompilován do JavaScriptu, aby se spustil v prohlížeči. Data Science Datoví vědci používali také Javu pro zjišťování čísel, zjišťování trendů a predikce – takže dává smysl i to, že Kotlin najde své uplatnění ve světě data science. Datoví vědci mohou používat všechny standardní Java knihovny, které používaly pro Java projekty, ale budou psát svůj vlastní kód v Kotlině. Jupyter a Zeppelin, dva nástroje, které denně používají mnozí datoví vědci k vizualizaci údajů a průzkumný výzkum, také podporují Kotlin. Multiplatformní vývoj mobilních aplikací Multiplatformní vývoj pro mobily v Kotlině je určen jako softwarový vývojový kit pro vytváření multiplatformových mobilních aplikací. To znamená, že s jedním Kotlin kódem budete moci vytvářet aplikace, které fungují nejen na telefonech s Android operačním systémem, ale také na iPhone telefonech či Apple Watch. Závěr Kotlin je moderní programovací jazyk, který může běžet souběžně s Javou a zároveň se snáze píše. Pokud chcete vyvíjet aplikace pro Android nebo multiplatformní aplikace s JVM, můžete to udělat rychleji a jednodušeji s Kotlinem než s Javou. Chtěli byste se o Kotlině dozvědět více? Náš online kurz Kotlin pro začátečníky je vhodný, pokud s vývojem samotným nebo vývojem v jazyce Kotlin teprve začínáte. Kurz vás naučí základní koncepty programování a naučí vás základy programování v Kotlině.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách