Izometrický design: 3D objekty zobrazené ve 2D prostoru
Ľudovít Nastišin
10.06.2021
4 minuty čtení
Ve své podstatě představuje izometrický design způsob, jakým zobrazujeme trojrozměrné objekty ve dvourozměrném prostoru. Izometrie však není totéž jako perspektiva, která je obvykle úzce spojena s realistickým uměním. Hlavním důvodem je to, že nemá žádný „mizející bod“ (vanishing point). Právě to umožňuje izometrickým tvarům zachovat si kompozici bez ohledu na to, kde člověk stojí nebo sedí při pozorování izometrického designu.
Možná sis všiml izometrické reklamy, v digitálu nebo infografikách, či ve svých oblíbených videohrách a ilustracích. Izometrické umění dává designérům nečekaně široké spektrum možností. A protože je založeno na tvarech, izometrické kresby se vytvářejí překvapivě jednoduchým procesem. Je to také velká legrace! Většinou...
Jak vytvářet izometrické designy
Design je izometrický pouze tehdy, kopíruje-li izometrickou mřížku. Tu tvoří vertikální čáry, které zůstávají při postupu svislé a všechny vodorovné čáry jsou skloněny o 30 stupňů. Toto se také nazývá pravidlem 120 stupňů. To říká, že úhel mezi osami X, Y a Z musí být celkem 120 stupňů.
Design se musí řídit izometrickou mřížkou
Design nemůže obsahovat sbíhající se čáry
Svislé čáry zůstávají svislé, zatímco vodorovné čáry mají 30 stupňový sklon
Osa X, Y a Z dohromady tvoří celkem až 120 stupňů
Kdy použít izometrický design
Izometrická projekce je pro designéry velmi užitečná – zejména architekty, průmyslové a interiérové designéry, protože je ideální pro vizualizaci místností, produktů či infrastruktury. Je skvělým způsobem, jak rychle otestovat různé designérské nápady.
Existuje spousta dalších situací, ve kterých je izometrická projekce užitečná. V systémech orientace například v muzeích nebo galeriích mohou izometrické nástěnné mapy ukázat návštěvníkům, kde se v budově nacházejí, co se děje jinde a jak se tam dostat.
Některé z nejlepších infografik používají izometrickou projekci, která jim umožňuje zobrazit více informací, než by bylo možné na 2D výkresu. A dokonce i loga používají tento přístup k vytvoření efektu prostorového efektu.