Zpět na blog
Vzdělávání

Jak propojit Google Analytics 4 a Google Data Studio

Marián Kristeľ
01.08.2022
2 minuty čtení
Jak propojit Google Analytics 4 a Google Data Studio
Google Analytics 4 vám poskytují přehled o výkonnosti webu, o tom, jak uživatelé přicházejí na váš web ao jejich chování. Google Data Studio můžete použít k vizualizaci stejných údajů, které jsou k dispozici ve službě Google Analytics (a dalších), a získat tak podrobnější statistiky a přehlednější uspořádání dat.

V tomto článku budu psát o tom, jak můžete propojit Google Data Studio se svým vlastnictvím Google Analytics 4 ao několika základních konfiguracích přehledů.

Upozorňujeme, že propojení vašeho vlastnictví ve službě Google Analytics 4 s Data Studio je stále ve verzi beta, proto se v blízké budoucnosti očekává řada nových vylepšení a funkcí.

Návod k propojení Google Analytics 4 a Google Data Studio

Nejprve je třeba jít na domovskou stránku Google Data Studio, klikněte na Use it for free:
Google Data Studio
Google Data Studio
Přihlaste se do svého Google účtu, na který máte nalinkovaný Google Analytics 4 účet. Zobrazí se vám obrazovka podobná této:
Nový report
Nový report
a po kliku na Vytvořit a následně Zdroj dat (Data source) se vylistuje menu dostupných konektorů. Chceme napojit data z Google Analytics a tedy zvolíme konektor Google Analytics:
Google Analytics konektor
Google Analytics konektor
Následně budete mít možnost vybrat si z účtů Google Analytics nalinkovaných na daný google účet, se kterým jste se přihlásili:
Vybrať GA účet
Vybrať GA účet
Zvolte účet s Google Analytics 4 a klikněte Propojit (Connect). Objeví se obrazovka, na které můžete upravit nebo vytvořit nová schémata:
Polia v GA 4 reporte
Polia v GA 4 reporte
Všechny dimenze a metriky získáte z vlastnictví Google Analytics 4 v možnosti polí. Pole „Typ“ popisuje typ dat metriky/dimenze. Získáte také metodu agregace možností pro všechny metriky a dimenze.

Následně už stačí jen kliknout na Vytvořit přehled (Create report) a to znamená, že se vám podařilo úspěšně propojit svůj účet Data Studio k vlastnictví ve službě Google Analytics 4. Nyní můžete začít vytvářet přehledné dashboardy pro vlastnictví Google Analytics 4.
Marián Kristeľ
Mám na starosti marketing a operations v Skillmea | (spolu)organizujem programátorský workshop Rails Girls Bratislava | ambasádor EU Code Week na Slovensku

Mohlo by tě zajímat

Cloudové rozšíření Divi Cloud
Vzdělávání
05.07.2022
Marián Kristeľ

Cloudové rozšíření Divi Cloud

Co je Divi Cloud a proč by tě mohlo zajímat? V tomto článku ti představíme tuto novinku pro WordPress od Elegant Themes a pomůžeme ti rozhodnout se, jestli je to pro tebe to pravé. Jaké má možnosti? Co je to? Čti dál a hned se to dozvíš. Divi Cloud je v podstatě jako Disk Google nebo Dropbox pro tvé Divi layouty, řádky a moduly Divi (a brzy i další obsah, jako jsou šablony pro tvorbu témat, nastavení přizpůsobení a mnoho dalšího). Divi CloudDivi Cloud je super pomůcka pro všechny, kdo manažují více Divi stránek. Buď ty sám máš několik svých stránek, nebo jsi developer a vytváříš stránky pro klienty. Divi Cloud si umíš představit jako Dropbox nebo OneDrive, ale pro své Divi stránky. Umíš si do cloudu něco uložit a následně to na svých stránkách použít. Na začátku Divi cloud podporuje přidávání layoutů, modulů, rows a sections. Později plánují rozšířit možnosti i na jiné aspekty Divi. Vytořil si nebo koupil si nějaké Layout? Přidej ho do Divi stránky a následně ho přidej do Divi cloud. Nyní se umíš přihlásit na jiné stránce a přidat tento Layout. Všechno si umíš přejmenovat, lépe a jednodušeji organizovat. Všemu, co sis uložil umíš přidávat tagy a tak umíš snadněji vyhledávat. Umíš si označit i oblíbené položky. Když přidáš novou položku do Divi, například přidáš layout, nebo nějakou sekci, tak Divi udělá automaticky screenshot a vytvoří ti náhledový obrázek. Tím pádem je vše přehledné i vizuální 🙂 CenaJako člen Elegant Themes – jako předplatitel Divi tématu máš přístup k Divi cloudu zdarma. Zdarma si umíš uložit 50 položek. Pokud potřebuješ více položek, tak si musíš Divi cloud předplatit. K datu psaní článku je měsíční cena 8 Eur, nebo 6 Eur, pokud zaplatíš za celý rok najednou - celkem 72 Eur za rok. Aktuální ceny si umíš prohlédnout na tomto linku. Praktická ukázkaSlova jsou hezká, ale pojďme si to ukázat prakticky. V této praktické ukázce si ukážeme, jak aktualizovat Divi téma, následně si uložíme nějakou položku do Divi cloud. Přihlásíme se na jinou web stránku a použijeme uloženou položku tam. Pojďme na to. Nejprve si musíš udělat update Divi témata, abys měl přístup k novým možnostem. Ve WordPressu pojedeme Appearance – Themes – update now. Následně pojedeme na tu stránku, kde si chceme uložit do cloudu nějakou její část. V mém případě půjdu na tu část, kde mám fotku a odkazy na sociální sítě a podobně. Tuto část si chci uložit do Cloudu. Spustím Visual Builder.[Visual Builder v Divi Cloud]Chci si uložit celou sekci. Přijdu nad možnosti a vyberu možnost Save To Divi Cloud.[Save to Divi Cloud]Tento způsob by fungoval, kdybychom byli přihlášeni do účtu.[Prihlásenie do Divi Cloud]Pro přihlášení přejdi na leckteré Plus – tedy na přidání sekce, modulu a podobně. Klikněte na Add From Library.[Ako sa prihlásiť]Otevře se ti okno, kde máš možnost přidávat věci z Library. V pravém horním rohu najdeš tlačítko Sign In To Divi Cloud.[Prihlasovacie tlačidlo]Klikneš a přihlásíš se se svým účtem do Elegant Themes. Nemusíš mít speciální Divi Cloud účet ani předplatné. Stačí, když máš Elegant Themes účet a umíš si Divi Cloud vyzkoušet zdarma. Mně se podařilo přihlásit až podruhé. Tak to zkus i víckrát, pokud to napoprvé nevyšlo. Okno zavřeme a znovu se pokusíme naši sekci Přidat do Divi Cloud.[Pridanie do Divi Cloud]Klepnu na Save to Divi Cloud. Vyplním data a vidím, že Save to Divi Cloud je zapnuto. Kliknu na Save to Divi Cloud a počkám. Nyní, pokud se pokusím přidat novou sekci přes Plus tlačítko a vyberu Add From Library, tak v seznamu budu mít uloženou moji sekci s náhledovým obrázkem as ikonou modrého obláčku, která nám značí, že tato sekce je uložena v Divi Cloudu.[Sekcia uložená v Divi Cloud]Nyní přejdu na úplně jinou Web stránku, která je také pod Divi tématem. I toto téma musí být aktuální, aby mělo přístup k Divi Cloud. Jdu si přidat novou sekci. Vyberu možnost přidat z Library. Přihlásím se. A po přihlášení mám na výběr i moji sekci, z předešlé stránky. Sekci vyberu a použiji ji na stránce. A tadááá. Mám zde nyní stejnou sekci na obou stránkách. Jednoduché a krásné. Doufám, se vám tento článek líbil, pokud ano dejte mi o tom vědět. Loučí se s vámi lektor Jaro. A vidíme se možná i v nějakém mém kurzu. Čaute.
14 nejpoužívanějších příkazu v GitHub a GitLab
Vzdělávání
20.06.2022
Marián Kristeľ

14 nejpoužívanějších příkazu v GitHub a GitLab

Vývoj softwaru a programování je o psaní kódu a čím více programátorů pracuje na jednom projektu, tím je správa kódu náročnější. Sledování změn a jejich slučování by bylo náročné, pokud bychom neměli k dispozici nástroje, které nám v tom pomáhají. Proto v tomto momentě přichází na scénu verzování a správa zdrojového kódu. Git je systém správy verzí pro správu zdrojového kódu, který jej sleduje s mnoha možnostmi. Vytvořil jej Linus Torvalds, známý zejména jako otec Linuxu. Git lze používat přes příkazový řádek nebo si nainstalovat nějaké GUI pro Git. S verzovacím systémem se můžete kdykoli vrátit k původní stabilní verzi a revertovat nepovedené změny, aniž byste o svůj kód přišli. Git se hojně využívá v mnoha oborech, od softwarového inženýrství až po kurzy jako social media marketing kurz nebo python kurz online, kde studenti potřebují uchovávat své kódy v pořádku. Základní Git příkazyNež začnete používat Git příkazy, je třeba se přesunout do adresáře, ve kterém je projekt, který chcete verziovat. • Git Init Je to první příkaz, který je třeba spustit při zakládání nového projektu. Tento příkaz vytvoří adresář .git, do kterého bude Git ukládat všechny informace o repozitáři. git init [názov repozitára]• Git Clone Stáhne repozitář z GitHubu nebo GitLabu, v případě, že nemáte nastaveny SSH klíče, bude vyžadováno přihlášení. git clone [URL]• Git Config Před prvním commitem je dobré říci Gitu, kdo jste. Toto je obzvláště důležité, když pracujete v týmu, aby každý člen mohl identifikovat, kdo učinil konkrétní commit: git config --global user.name ‘TvojUserName’git config --global user.email ‘TvojEmail’• Git Add V Gitu mohou být soubory v jednom z následujících tří stavů: Modified, Staged, Committed. Pokud jste připraveni předat soubory, které jste upravili, můžete je přidat do stagingu pomocí příkazu: git add [názov súboru]• Git Remove Tento příkaz se používá k odstranění souboru z GitHubu bez jeho odstranění ve vašem lokálním repozitáři. git rm [názov_súboru] git rm -r [názov_súboru]• Git Commit Příkaz uloží změny ze stagingu, do popisu commitu se dává krátká zpráva, například stručný popis nové funkcionality nebo fix bugu. git commit -m “popis commitu” git commit -a• Git Pull Tímto příkazem stáhnete všechny změny ze vzdáleného repozitáře do vašeho lokálního pracovního adresáře. git pull git pull [názov_branche] git pull orgin [názov_branche]• Git Push Příkaz k odeslání potvrzených souborů do vzdáleného repozitáře. git push -u origin masterTento příkaz se používá k odeslání potvrzených souborů do vzdáleného úložiště. Tento příkaz můžete použít k odeslání souborů do vzdáleného repozitáře až po prvním pushnutí souborů. git push• Git Reset Příkaz odebere soubor ze stagingu, vyresetuje necommitnutý soubor. git reset [názov_súboru]• Git Status Zobrazí všechny změněné soubory, zelenou barvou se ukáží ty, které jsou již ve stagingu, a červenou budou ty, které na stagingu ještě nejsou. git status• Git Branch git branchTento příkaz zobrazí seznam větví (branches). Chcete-li vytvořit novou větev, použijte příkaz: git branch [názov_branche]• Git Diff Příkaz ukáže rozdíly mezi soubory, které ještě nejsou commitnuty. Když chcete rychle vidět rozdíl mezi vaší aktuální větví a jinou větví, použijete příkaz: git diffChcete-li porovnat dvě větve, použijete příkaz: git diff branch1..branch2• Git Checkout Příkaz git checkout se používá k přepínání mezi větvemi v repozitáři. Funguje na souborech, commitech a větvích. git checkout• Git Merge Když skončíte s vývojem ve své větvi a otestujete svůj kód, můžete sloučit svou větev s hlavní větví. Může to být vývojová větev nebo master větev, v závislosti na pracovním postupu. git checkout develop git pull git merge feature1ShrnutíV tomto článku jsme vám přiblížili nejpoužívanější Git příkazy, vhodné zejména pro vývojáře. Co je to Git a jak funguje správa verzí, se hodí znát nejen při vývoji softwaru, ale i při studiu v různých rekvalifikačních kurzech, například v kurzech programování nebo it kurzech. Pro Git je k dispozici několik dalších příkazů, avšak výše zmíněné jsou ty nejvíce používané. Pokud ve své práci používáte často i jiné příkazy, neváhejte se o ně podělit v komentářích.
Rozdíly mezi Universal Analytics a Google Analytics 4
Vzdělávání
10.06.2022
Marián Kristeľ

Rozdíly mezi Universal Analytics a Google Analytics 4

Konec Universal Analytics se blíží, Google oznámil konec používání od 1. července 2023 a k dispozici budou jen Google Analytics 4. V tomto článku si vysvětlíme, co je Google Analytics 4, jak funguje a jaké novinky přináší. Implementace Google Analytics 4 na webNejprve vytvořte vlastnictví pro Google Analytics 4 a následně přejděte na nastavení Data Streamu (Streamy dat). Jedná se o datový tok, zdroj dat, která budou z vašeho webu nebo mobilní aplikace směřovat do Google Analytics 4. Data streamů v jednom Google Analytics 4 vlastnictví může být několik. Každý data stream má vlastní identifikátor. Vytvoření data stremu je poměrně jednoduché, stačí napsat url vašeho webu, jméno streamu a klepnout Vytvořit stream. Rozšířená měření nechte zapnutá všechna.[Nastavení streamu dat v GA4]Pro další nastavení data streamu si jen zkopírujte Identifikátor měření (Measurement ID) a v Google Tag Manager vytvořte nový tag (značku) GA4 Configuration. Vložíte Identifikátor měření a jako spouštěč (trigger) nastavte All pages. Uložte a vypublikujte změny. Základní nastavení tak máte hotová a Google Analytics se zanedlouho začnou plnit daty. Rozdílný datový model Data model v Universal Analytics je založen na Relacích (Sessions) a Zobrazení stránek (Pageviews). Data model v Google Analytics 4 je založen na událostech (events) a parametrech. Universal Analytics využíval schéma uživatel - návštěvy - zobrazení stránky, reportování však bylo postaveno primárně na datech v rámci sessions. Jedna návštěva byla neunikátní a v nastavení Google Analytics trvala 30 minut. Po jejím uplynutí začíná nová návštěva, a to není vůbec přesné. V Google Analytics 4 je model založen na parametrech a eventech a také 'pageview' je považován za event. Tyto eventy tedy dokážou poskytnout mnohem detailnější informace o tom, co uživatelé dělají na webu či v aplikaci. Kromě automaticky sbíraných nebo doporučených událostí si umíte vytvořit vlastní. Nastavování eventov byste měli zvládnout i v samotném rozhraní Google Analytics 4, ovšem určitě budete muset využít i Google Tag Manager. Nastavování cílů a konverzeNastování cílů v Google Analytics 4 je jednoduché, zvolíte některý z vytvořených eventov a kliknete na možnost "Mark as conversion". Při nastavení e-commerce doporučujeme využít implementaci přes Google Tag Manager podle specifikace od Google. Usnadnění práce s daty v Google Analytics 4Pokud jste zvyklí na Universal Analytics a načtete Google Analytics 4, můžete být mírně překvapeni z prostředí. Nejsou zde žádné tabulky a čísla, ale uživatel si umí vše nastavit a je na jeho volbě, jestli bude zobrazovat tabulky, grafy a pod. Dobrou zprávou je také spolupráce s BigQuery. Funkcionalita vhodnější pro velké firmy, ale prozatím je export do BigQuery bez omezení či limitů. V Google Analytics 4 si můžete zvolit ze 4 různých atribučních modelů, které chcete v rámci reportů použít. Vytváření publík je také velmi jednoduché, podobně jako u Universal Analytics se publika budují na základě podmínek. Publika lze také kopírovat, funkcionalita, kterou ocení nejeden PPC specialista. ShrnutíStále nejde o finální verzi Google Analytics 4, je možné, že zajímavá nová funkcionalita ještě přibude. Čím dříve GA 4 nasadíte na váš web či do aplikace, tím dříve získáte data pro vyhodnocování. GA 4 a Universal Analytics můžete používat také současně. Nové Google Analytics 4 přinášejí jiný a detailnější pohled na webovou analytiku, měli byste se s nimi naučit pracovat co nejdříve.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách