Zpět na blog
Vzdělávání

Jak propojit Google Analytics 4 a Google Data Studio

Marián Kristeľ
01.08.2022
2 minuty čtení
Jak propojit Google Analytics 4 a Google Data Studio
Google Analytics 4 vám poskytují přehled o výkonnosti webu, o tom, jak uživatelé přicházejí na váš web ao jejich chování. Google Data Studio můžete použít k vizualizaci stejných údajů, které jsou k dispozici ve službě Google Analytics (a dalších), a získat tak podrobnější statistiky a přehlednější uspořádání dat.

V tomto článku budu psát o tom, jak můžete propojit Google Data Studio se svým vlastnictvím Google Analytics 4 ao několika základních konfiguracích přehledů.

Upozorňujeme, že propojení vašeho vlastnictví ve službě Google Analytics 4 s Data Studio je stále ve verzi beta, proto se v blízké budoucnosti očekává řada nových vylepšení a funkcí.

Návod k propojení Google Analytics 4 a Google Data Studio

Nejprve je třeba jít na domovskou stránku Google Data Studio, klikněte na Use it for free:
Google Data Studio
Přihlaste se do svého Google účtu, na který máte nalinkovaný Google Analytics 4 účet. Zobrazí se vám obrazovka podobná této:
Nový report
a po kliku na Vytvořit a následně Zdroj dat (Data source) se vylistuje menu dostupných konektorů. Chceme napojit data z Google Analytics a tedy zvolíme konektor Google Analytics:
Google Analytics konektor
Následně budete mít možnost vybrat si z účtů Google Analytics nalinkovaných na daný google účet, se kterým jste se přihlásili:
Vybrať GA účet
Zvolte účet s Google Analytics 4 a klikněte Propojit (Connect). Objeví se obrazovka, na které můžete upravit nebo vytvořit nová schémata:
Polia v GA 4 reporte
Všechny dimenze a metriky získáte z vlastnictví Google Analytics 4 v možnosti polí. Pole „Typ“ popisuje typ dat metriky/dimenze. Získáte také metodu agregace možností pro všechny metriky a dimenze.

Následně už stačí jen kliknout na Vytvořit přehled (Create report) a to znamená, že se vám podařilo úspěšně propojit svůj účet Data Studio k vlastnictví ve službě Google Analytics 4. Nyní můžete začít vytvářet přehledné dashboardy pro vlastnictví Google Analytics 4.
Marián Kristeľ
Mám na starosti marketing a operations v Skillmea | (spolu)organizujem programátorský workshop Rails Girls Bratislava | ambasádor EU Code Week na Slovensku

Mohlo by tě zajímat

Cloudové rozšíření Divi Cloud
Vzdělávání
05.07.2022
Marián Kristeľ

Cloudové rozšíření Divi Cloud

Co je Divi Cloud a proč by tě mohlo zajímat? V tomto článku ti představíme tuto novinku pro WordPress od Elegant Themes a pomůžeme ti rozhodnout se, jestli je to pro tebe to pravé. Jaké má možnosti? Co je to? Čti dál a hned se to dozvíš. Divi Cloud je v podstatě jako Disk Google nebo Dropbox pro tvé Divi layouty, řádky a moduly Divi (a brzy i další obsah, jako jsou šablony pro tvorbu témat, nastavení přizpůsobení a mnoho dalšího). Divi CloudDivi Cloud je super pomůcka pro všechny, kdo manažují více Divi stránek. Buď ty sám máš několik svých stránek, nebo jsi developer a vytváříš stránky pro klienty. Divi Cloud si umíš představit jako Dropbox nebo OneDrive, ale pro své Divi stránky. Umíš si do cloudu něco uložit a následně to na svých stránkách použít. Na začátku Divi cloud podporuje přidávání layoutů, modulů, rows a sections. Později plánují rozšířit možnosti i na jiné aspekty Divi. Vytořil si nebo koupil si nějaké Layout? Přidej ho do Divi stránky a následně ho přidej do Divi cloud. Nyní se umíš přihlásit na jiné stránce a přidat tento Layout. Všechno si umíš přejmenovat, lépe a jednodušeji organizovat. Všemu, co sis uložil umíš přidávat tagy a tak umíš snadněji vyhledávat. Umíš si označit i oblíbené položky. Když přidáš novou položku do Divi, například přidáš layout, nebo nějakou sekci, tak Divi udělá automaticky screenshot a vytvoří ti náhledový obrázek. Tím pádem je vše přehledné i vizuální 🙂 CenaJako člen Elegant Themes – jako předplatitel Divi tématu máš přístup k Divi cloudu zdarma. Zdarma si umíš uložit 50 položek. Pokud potřebuješ více položek, tak si musíš Divi cloud předplatit. K datu psaní článku je měsíční cena 8 Eur, nebo 6 Eur, pokud zaplatíš za celý rok najednou - celkem 72 Eur za rok. Aktuální ceny si umíš prohlédnout na tomto linku. Praktická ukázkaSlova jsou hezká, ale pojďme si to ukázat prakticky. V této praktické ukázce si ukážeme, jak aktualizovat Divi téma, následně si uložíme nějakou položku do Divi cloud. Přihlásíme se na jinou web stránku a použijeme uloženou položku tam. Pojďme na to. Nejprve si musíš udělat update Divi témata, abys měl přístup k novým možnostem. Ve WordPressu pojedeme Appearance – Themes – update now. Následně pojedeme na tu stránku, kde si chceme uložit do cloudu nějakou její část. V mém případě půjdu na tu část, kde mám fotku a odkazy na sociální sítě a podobně. Tuto část si chci uložit do Cloudu. Spustím Visual Builder.[Visual Builder v Divi Cloud]Chci si uložit celou sekci. Přijdu nad možnosti a vyberu možnost Save To Divi Cloud.[Save to Divi Cloud]Tento způsob by fungoval, kdybychom byli přihlášeni do účtu.[Prihlásenie do Divi Cloud]Pro přihlášení přejdi na leckteré Plus – tedy na přidání sekce, modulu a podobně. Klikněte na Add From Library.[Ako sa prihlásiť]Otevře se ti okno, kde máš možnost přidávat věci z Library. V pravém horním rohu najdeš tlačítko Sign In To Divi Cloud.[Prihlasovacie tlačidlo]Klikneš a přihlásíš se se svým účtem do Elegant Themes. Nemusíš mít speciální Divi Cloud účet ani předplatné. Stačí, když máš Elegant Themes účet a umíš si Divi Cloud vyzkoušet zdarma. Mně se podařilo přihlásit až podruhé. Tak to zkus i víckrát, pokud to napoprvé nevyšlo. Okno zavřeme a znovu se pokusíme naši sekci Přidat do Divi Cloud.[Pridanie do Divi Cloud]Klepnu na Save to Divi Cloud. Vyplním data a vidím, že Save to Divi Cloud je zapnuto. Kliknu na Save to Divi Cloud a počkám. Nyní, pokud se pokusím přidat novou sekci přes Plus tlačítko a vyberu Add From Library, tak v seznamu budu mít uloženou moji sekci s náhledovým obrázkem as ikonou modrého obláčku, která nám značí, že tato sekce je uložena v Divi Cloudu.[Sekcia uložená v Divi Cloud]Nyní přejdu na úplně jinou Web stránku, která je také pod Divi tématem. I toto téma musí být aktuální, aby mělo přístup k Divi Cloud. Jdu si přidat novou sekci. Vyberu možnost přidat z Library. Přihlásím se. A po přihlášení mám na výběr i moji sekci, z předešlé stránky. Sekci vyberu a použiji ji na stránce. A tadááá. Mám zde nyní stejnou sekci na obou stránkách. Jednoduché a krásné. Doufám, se vám tento článek líbil, pokud ano dejte mi o tom vědět. Loučí se s vámi lektor Jaro. A vidíme se možná i v nějakém mém kurzu. Čaute.
14 Git příkazů, které musí znát každý vývojář
Vzdělávání
20.06.2022
Marián Kristeľ

14 Git příkazů, které musí znát každý vývojář

Vývoj softwaru a programování je o psaní kódu a čím více programátorů pracuje na jednom projektu, tím je zpráva kódu náročnější. Sledování změn a jejich slučování by bylo náročné, pokud bychom neměli k dispozici nástroje, které nám v tom pomáhají. Proto v tomto momentě přichází na scénu verzování a správa zdrojového kódu. Git je systém správy verzí pro správu zdrojového kódu, který jej sleduje s mnoha možnostmi. Vytvořil jej Linus Torvalds, známý zejména jako otec Linuxu. Git lze používat přes příkazový řádek nebo si nainstalovat nějaké GUI pro Git. S verzovacím systémem se můžete kdykoli vrátit k původní stabilní verzi a revertovat nepovedené změny, aniž byste o svůj kód přišli. Základní Git příkazyNež začnete používat Git příkazy, je třeba se přesunout do adresáře, ve kterém je projekt, který chcete verziovat. Git InitJe to první příkaz, který je třeba spustit při zakládání nového projektu. Tento příkaz vytvoří adresář .git, do kterého bude Git ukládat všechny informace o repozitáři. git init [názov repozitára]Git CloneStáhne repozitář z GitHubu, v případě, že nemáte nastaveny SSH klíče, bude vyžadováno přihlášení. git clone [URL]Git ConfigPřed prvním commitem je dobré říci Gitu, kdo jste. Toto je obzvláště důležité, když pracujete v týmu, aby každý člen mohl identifikovat, kdo učinil konkrétní commit: git config --global user.name ‘TvojUserName’git config --global user.email ‘TvojEmail’Git AddV Gitu mohou být soubory v jednom z následujících tří stavů: Modified, Staged, Committed. Pokud jste připraveni předat soubory, které jste upravili, můžete je přidat do stagingu pomocí příkazu: git add [názov súboru]Git RemoveTento příkaz se používá k odstranění souboru z GitHubu bez jeho odstranění ve vašem lokálním repozitáři. git rm [názov_súboru] git rm -r [názov_súboru]Git CommitPříkaz uloží změny ze stagingu, do popisu commitu se dává krátká zpráva jako například stručný popis nové funkcionality nebo fix bugu. git commit -m “popis commitu” git commit -aGit PullTímto příkazem stáhnete všechny změny ze vzdáleného repozitáře do vašeho lokálního pracovního adresáře. git pull git pull [názov_branche] git pull orgin [názov_branche]Git Pushgit push -u origin masterTento příkaz se používá k odeslání potvrzených souborů do vzdáleného repozitáře (GitHub). Tento příkaz použijte při prvním odesílání souborů do repozitáře. Určí, kam přesouváte tyto soubory. Když budete nejblíže posílat soubory, můžete použít git push. git pushTento příkaz se používá k odeslání potvrzených souborů do vzdáleného úložiště. Tento příkaz můžete použít k odeslání souborů do vzdáleného repozitáře až po pushnutí souborů pomocí předchozího příkazu. Git ResetPříkaz odebere soubor ze stagingu, vyresetuje necommitnutý soubor. git reset [názov_súboru]Git StatusZobrazí všechny změněné soubory, zelenou barvou se ukáží ty, které jsou již ve stagingu a červenou budou ty, které na stagingu ještě nejsou. git statusGit Branchgit branchDíky tomuto příkazu zobrazíte seznam branchí (větví). Chcete-li vytvořit novou větev, použijete tento příkaz: git branch [názov_branche]Git DiffTento příkaz ukáže rozdíly mezi soubory, které ještě nejsou commitnuty. Když chcete rychle vidět rozdíl mezi vaší aktuální větví a jinou větví (obvykle větví, do které se slučujete). git diffChcete-li porovnat dvě větve (branche), použijete tento příkaz: git diff branch1..branch2Git CheckoutPříkaz git checkout se používá k přepínání mezi větvemi v repozitáři. Příkaz git checkout funguje na třech různých entitách, kterými jsou soubory, commity a větve. git checkoutGit MergeKdyž skončíte s vývojem ve své větvi a otestujete svůj kód, můžete sloučit svou větev s hlavní větví. Může to být vývojová větev nebo master větev v závislosti na pracovním postupu, který máte nastaven. Při spuštění příkazu git merge se musíte nejprve nacházet v konkrétní větvi, kterou chcete sloučit s vaší větví funkcí. Zde je příklad postupu, když slučujete do větve develop: git checkout develop git pull git merge feature1ShrnutíV tomto článku jsme vám přiblížili nejpoužívanější git příkazy, vhodné zejména pro vývojáře. Pro git je k dispozici několik dalších příkazů, avšak výše zmíněné jsou asi nejvíce používané příkazy. Pokud ve své práci používáte často i jiné příkazy, neváhejte se o ně podlít v komentářích.
Rozdíly mezi Universal Analytics a Google Analytics 4
Vzdělávání
10.06.2022
Marián Kristeľ

Rozdíly mezi Universal Analytics a Google Analytics 4

Konec Universal Analytics se blíží, Google oznámil konec používání od 1. července 2023 a k dispozici budou jen Google Analytics 4. V tomto článku si vysvětlíme, co je Google Analytics 4, jak funguje a jaké novinky přináší. Implementace Google Analytics 4 na webNejprve vytvořte vlastnictví pro Google Analytics 4 a následně přejděte na nastavení Data Streamu (Streamy dat). Jedná se o datový tok, zdroj dat, která budou z vašeho webu nebo mobilní aplikace směřovat do Google Analytics 4. Data streamů v jednom Google Analytics 4 vlastnictví může být několik. Každý data stream má vlastní identifikátor. Vytvoření data stremu je poměrně jednoduché, stačí napsat url vašeho webu, jméno streamu a klepnout Vytvořit stream. Rozšířená měření nechte zapnutá všechna.[Nastavení streamu dat v GA4]Pro další nastavení data streamu si jen zkopírujte Identifikátor měření (Measurement ID) a v Google Tag Manager vytvořte nový tag (značku) GA4 Configuration. Vložíte Identifikátor měření a jako spouštěč (trigger) nastavte All pages. Uložte a vypublikujte změny. Základní nastavení tak máte hotová a Google Analytics se zanedlouho začnou plnit daty. Rozdílný datový model Data model v Universal Analytics je založen na Relacích (Sessions) a Zobrazení stránek (Pageviews). Data model v Google Analytics 4 je založen na událostech (events) a parametrech. Universal Analytics využíval schéma uživatel - návštěvy - zobrazení stránky, reportování však bylo postaveno primárně na datech v rámci sessions. Jedna návštěva byla neunikátní a v nastavení Google Analytics trvala 30 minut. Po jejím uplynutí začíná nová návštěva, a to není vůbec přesné. V Google Analytics 4 je model založen na parametrech a eventech a také 'pageview' je považován za event. Tyto eventy tedy dokážou poskytnout mnohem detailnější informace o tom, co uživatelé dělají na webu či v aplikaci. Kromě automaticky sbíraných nebo doporučených událostí si umíte vytvořit vlastní. Nastavování eventov byste měli zvládnout i v samotném rozhraní Google Analytics 4, ovšem určitě budete muset využít i Google Tag Manager. Nastavování cílů a konverzeNastování cílů v Google Analytics 4 je jednoduché, zvolíte některý z vytvořených eventov a kliknete na možnost "Mark as conversion". Při nastavení e-commerce doporučujeme využít implementaci přes Google Tag Manager podle specifikace od Google. Usnadnění práce s daty v Google Analytics 4Pokud jste zvyklí na Universal Analytics a načtete Google Analytics 4, můžete být mírně překvapeni z prostředí. Nejsou zde žádné tabulky a čísla, ale uživatel si umí vše nastavit a je na jeho volbě, jestli bude zobrazovat tabulky, grafy a pod. Dobrou zprávou je také spolupráce s BigQuery. Funkcionalita vhodnější pro velké firmy, ale prozatím je export do BigQuery bez omezení či limitů. V Google Analytics 4 si můžete zvolit ze 4 různých atribučních modelů, které chcete v rámci reportů použít. Vytváření publík je také velmi jednoduché, podobně jako u Universal Analytics se publika budují na základě podmínek. Publika lze také kopírovat, funkcionalita, kterou ocení nejeden PPC specialista. ShrnutíStále nejde o finální verzi Google Analytics 4, je možné, že zajímavá nová funkcionalita ještě přibude. Čím dříve GA 4 nasadíte na váš web či do aplikace, tím dříve získáte data pro vyhodnocování. GA 4 a Universal Analytics můžete používat také současně. Nové Google Analytics 4 přinášejí jiný a detailnější pohled na webovou analytiku, měli byste se s nimi naučit pracovat co nejdříve.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách