Zpět na blog
Rozhovory

Mario Šmýkal: Jak psát dobré články a texty? Dá se psaní naučit?

Tím Skillmea
30.12.2022
7 minut čtení
Mario Šmýkal: Jak psát dobré články a texty? Dá se psaní naučit?
Mário Šmýkal se narodil v Prievidzi a vystudoval marketingovou komunikaci v Trnavě. Aktuálně pracuje v deníku SME, kde vede obsahové studio SME Creative, píše newsletter Škola nepsaní a v Prievidzi pořádá talkshow Takové ze života a běžecké akce Brose Night Run Prievidza. 
 
V podcastu nám prozradil jak psát i jak nepsat, jaké jsou nejčastější chyby při psaní, jaké předpoklady má dobrý autor a uvedl i několik zajímavých pisatelských úspěchů. 
 Mário Šmýkal: Jak psát dobré články a texty? Dá se psaní naučit?

➡️ Co jsou podle tebe takové nejčastější chyby, které dělají autoři? 

To je velmi náročná otázka, neboť lze říci filozoficky i velmi prakticky. Kdybych měl mluvit prakticky tak:
  • nesprávně dlouhé věty 
  • nesprávně vyskládané věty 
  • nesprávné pořadí slov ve větách - to je velmi náročné
  • uspořádání informací v článku - nemůžeš začít nějakou těžkou nudou nebo historickým exkurzem, to jsou právě momenty, které se mohou objevit nejdříve ve 2/3 článku 
 
Z filozofických věcí je asi nejdůležitější psát pro čtenáře a ne pro sebe. Ve většině případů autoři píší tak, aby se to líbilo jim.
 
Každý jeden článek, který píšu nebo edituji, čtu nahlas několikrát. Jakmile mě přestane bavit nebo v momentě, kdy uprchne moje pozornost, si to okamžitě vyznačím a zjišťuji, co se tam vlastně stalo. Snažím se pozorovat, proč mi tam ušla pozornost. Za normálních okolností by se nemělo stát, že by člověk nevydržel číst dostatečně poutavý text.
 

➡️ Jaká je optimální délka standardního článku, který bys chtěl publikovat například do novin?

 
 Závisí na formátu, například my máme:
· nejkratší odrážkový text do 4000 znaků 
· střední délka textu do 6000 znaků
· nejdelší jsou kolem 9000 znaků
 
Napsat tak dlouhý článek, aby byl od začátku po konec dobrý, je dost náročné. Některá témata neodkomunikuješ rychle a krátce. Potřebuješ se do toho tématu ponořit jako do bahenní koupele, tak aby tě téma najednou obalilo a ty sis ho zapamatoval mnohem lépe, než kdybys o něm narychlo přečteš 5 vět. 
 

➡️ Informace je třeba prý prezentovat formou příběhů. Co ty o tom myslíš? Jaká je podle tebe nejzajímavější forma jak podat nějakou informaci?

 
Ano, příběh je jednoznačně důležitý. Dělám to od začátku a pravděpodobně to budu dělat navždy. Každý jeden z našich článků musí mít nějaký příběh a to je patrné i na číslech. Nejčtenější články, které máme, jako například o kuřatech v Kauflandu, dosáhly přes 200 000 přečtení. Když jsem šel psát reportáž o kuřatech v Kauflandu, až na místě jsem začal zjišťovat, jaká je to vlastně firma a jaké má zajímavé benefity pro zaměstnance. Když jsem o tomto napsal příběh a pouze mezi řádky zmínil kuřata, dosáhl článku výrazně lepších výsledků.
 

➡️ Co by měl splňovat člověk, který chce psát články a dělat nativní obsah?

V první řadě bychom měli být všímaví a citliví k věcem. Psaní se lze naučit, ale pouze někoho. Důležité je všímat si věcí, které jiní nevidí. Pouze 1 ze 100 lidí si všimne něčeho, co nikdo jiný když vejde do místnosti. Například, já jsem si všiml, že tramvaje v Bratislavě mají čísla 1, 3, 4, 7 a 9, což mě zaskočilo, protože číslo 4 je sudé, zatímco ostatní jsou liché. Toto je jen příklad, že nemusíte vědět odpověď na všechno, pokud se člověk naučí všímat věci, pak je snadné psát. Ale pokud si někdo nedokáže všímat věci, tak mu nic nepomůže. Ani vědět jak psát, protože bez schopnosti všímat si věcí, nikdy nebude moci napsat dobrý článek a bude klouzat pouze po povrchu.
 
V podcastu i na přednášce v Trnavě Mário vzpomínal, že psaní se lze naučit. Ale ne každého.
 
Inspiroval se citátem od Stephena Kinga: „I když je nemožné udělat ze špatného spisovatele schopného a stejně tak z dobrého spisovatele geniálního..."
 
.... je možné učinit ze schopného spisovatele dobrého. Je k tomu zapotřebí množství práce, nadšení pro věc a včasná pomoc. Tak jako zpěv nebo herectví nemůže dělat každý, stejně nemůže každý psát – nejlépe.
 

➡️ Jak probíhá výběr nového kandidáta?  

Tak v první řadě mě zajímá, co už napsal. Potom se pokaždé snažím vymyslet nějakou otázku nebo téma, které má kandidát zpracovat. Především se snažím objevit jeho všímavost. Je důležité umět si i domyslet (ne ve smyslu vymyslet něco vlastního). Uvedu na příkladu: 
 
Na fotce jsou zimní běžecké závody. Tipněte si kdo vyhraje.
TIP: Všichni jsou navlečení, jen 2 mají kraťasy a krátké tričko.
⬇️ ⬇️ ⬇️

Určitě nevyhraje nikdo, kdo má dlouhý rukáv. Protože když běžíte rychle, tak vám bude vedro. 
Čili při psaní je důležité umět si domyslet, pospojovat a přemýšlet v kontextu. Pro více Mariových zajímavých storiek si poslechněte Skillmea podcast: #9 Jak psát dobré články a texty? a pro hodnotné tipy pro psaní článků všemi deseti doporučujeme odběr newsletteru Škola nepsání.
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Šimon Urbánek: Programování je pro mě něco jako pro malíře štětec
Rozhovory
17.12.2022
Tím Skillmea

Šimon Urbánek: Programování je pro mě něco jako pro malíře štětec

V dnešním rozhovoru nám chytrý programátor Šimon Urbánek prozradí, jak se dostal k práci iOS developera pro českou aplikaci Windy, která poskytuje interaktivní předpověď počasí po celém světě. Zkus nám na začátek přiblížit svou práci.Momentálně pracuji jako iOS developer ve Windy.com (dále už jen Windy), kde mám na starost celý Apple ekosystém. To zahrnuje nativní prvky aplikace (např. iCoud synchronizace, lokalizace, notifikace), přes widgety, Apple watch aplikaci s komplikacemi (complications) až po automatizaci release cyklu. Jelikož Windy je multiplatformová aplikace, neobejdu se bez JavaScriptu, Typescriptu a znalostí Node backendu. Jak ses k této práci dostal?Byla to docela náhoda, zapnul jsem si inzertní portál (myslím, že startupjobs), abych zjistil, jaké jsou přibližné požadavky na pozici iOS developera a nabídka od Windy mi připadala jako ušitá pro mě. Řekl jsem si, že se jim ozvu (reagoval jsem jen na tuto jednu nabídku). Pozvali mě na první pohovor, který dopadl super (teoretické otázky z programování), pak na druhý (úloha na programování), který jsem totálně pokazil. Role to nebyla těžká, ale v silně typovém jazyce jako Swift to byl trochu oříšek. To mě ale neodradilo a řešení úkolu jsem dopsal ve Swiftu a pak ještě v JavaScriptu, abych ukázal náročnost správného řešení v obou případech. Řešení jsem odeslal Windy a za několik hodin se mi ozvali a dohodli jsme se na polovičním úvazku s tím, že po dokončení školy nastoupím na full time. Z toho mi vyplynulo ponaučení, že firmám nejde o to, zda dokážete za x hodin naprogramovat simulovaný úkol, ale zda máte dostatek motivace se vypořádat s problémy. Čemu ses před touto prací věnoval?Od střední školy jsem se věnoval programování webů. Měl jsem brigádu, kde jsem pracoval jako web developer a se spolužáky jsme vyvíjeli aplikaci pro psaní knížek. Byla to éra startupů, tak jsme se snažili prorazit. Ze startupu jsme se nestali milionáři (ale se zkušenostmi k nezaplacení), tak jsem pokračoval na vysokou školu ČVUT v Praze. Vedle vysoké jsem pracoval jako JavaScript developer pro mobilní SAP aplikaci a vyzkoušel jsem pozici project manager vývoje. Při diplomové práci jsem se věnoval BlockChainu, který mě neoslovil. Co mě ale oslovilo, byl moment, kdy jsem si koupil iPad s Apple tužkou. Bylo to neskutečné zařízení, které nahradilo všechny knížky, skripta a poznámkové bloky. Tedy skoro všechno. Jedinou věc, kterou iPad nahradit nemohl, byl můj papírový plánovač. Plánování perem na papír má své kouzlo a v Apple storu nebyla žádná aplikace, která by takovou funkcionalitu poskytovala. Tak začala moje cesta iOS developera. Zapsal jsem si kurz iOS programování (později iv pokročilé verzi), začal jsem dívat kurzy na internetu (i placené) a pomalu jsem začal pracovat na vizi. O tomto projektu jsem mluvil i mým dlouholetým kamarádem a skvělým programátorem Ondřejem, jehož nápad také nadchl a pustil se do projektu se mnou (také předtím neměl s iOS zkušenosti). Takové věci se ve dvou prostě lépe táhnou, speciálně když vstupujete do neznámého. Nám jsi prozradil, že máš v AppStore i vlastní aplikaci. Řekni nám o ní víc.Nazývá se Pencility, je to iPad aplikace, která mi nahrazuje ručně psaný plánovač. Spojuje prvky tradičního plánování perem na papír s výhodami online kalendáře a to do listu synchronizovaného mezi všemi Apple zařízeními. Aplikace je placená a našla si už stovky nadšených uživatelů, kteří stále přibývají. Neděláme žádnou reklamu, všechna stažení jsou přímo z Appstoru od uživatelů, kteří mají tentýž problém, se kterým kde Pencility začaly programovat. [Šimonova appka Pencility] Absolvoval jsi už nějaké kurzy od Skillmea, pokud ano jaké?Ano, už na střední škole jsem začínal s Webrebelem od Yablka. Bylo to naprosto úžasné, hlavně v začátcích, kdy se problematice ještě moc nerozumíte. Pamatuji si dodnes, jak jsem s učitelem informatiky vyřizoval slevový kód pro střední školy, protože v plné ceně jsem si to tehdy nemohl dovolit. To si neumíte představit, jak potom člověk vnímá každé slovo, aby z kurzu dostal maximum. I v dnešní době jsou video kurzy pro mě zábavná forma učení (kdo, pár dní četl nějakou dokumentaci, pochopí). V práci používáme Svelte, takže když jsem viděl, že máte kurz, věděl jsem co bude můj večerní program. Následoval kurz o Vue.js a naposledy jsem koukal kurz o Figmě. Je to skvělý nástroj také pro vývojáře, když si potřebujete rychle nastínit obrazovky, před samotnou implementací. Sázím, že sám doma vlastníš nějaké to jablíčko. Je pro tebe značka Apple lovebrandem?Mám rád filozofii Applu a technologie, které poskytuje vývojářům k vytvoření aplikaci. Uvedu konkrétní příklad synchronizace dat mezi zařízeními, která je již standardem. Pro synchronizaci potřebujete server, za který je nutno měsíčně platit (při větším počtu uživatelů to nejsou malé částky). To může být, ale problém, když jste začínající vývojář, který chce vydat aplikaci zdarma, nebo s one-time purchase. V Apple ecosystému lze nádherně použít iCoud, který celou logiku synchronizace vyřeší za vás (při použití core data, nebo document based aplikace). Zmíním ještě jeden příklad a to je jeden kód “pro všechno”. Dnes už stačí napsat jednu aplikaci řekněme na iPhone. S malými UI úpravami bude perfektně fungovat i na iPadu a když funguje na iPadu bude fungovat i na všech M (1, 2) Macech. A to nemluvím o znovupoužitelnosti views a logiky mezi aplikací, widgety a např. hodinkami. Prostě nádhera.[Šimon Urbánek] Jaké jsou tvé cíle a co tě udržuje stále motivovaným?Od malička mě bavilo vytváření nových věcí a programování je pro mě něco jako pro malíře štětec. Máte čisté plátno s nekonečnými možnostmi a je jen na vás, čím jej zaplníte. A když ještě vaši aplikaci používají lidé, kterým pomáhá, je to úžasný pocit. Práce ve Windy je skvělá, protože píšu kód pro miliony, a ten adrenalin při releasech je jako droga. Mám tam velkou volnost (a také zodpovědnost) vést iOS development. Skvělé je, že když se firma věnuje jen jedné aplikaci, mám možnost si mezi prvními vyzkoušet nejnovější technologie, které ji posouvají vpřed. Vedle práce jsem ale nezanevřel na Pencility (i když času je podstatně méně) a mám v plánu i další iPad aplikaci.[Šimon Urbánek] Ovlivnila pandemie covidu nějakým způsobem tvou práci?Do Windy jsem nastupoval právě v covidovém období, takže když jsem něco potřeboval, musel jsem si vystačit se Slackem a videohovory, což je složitější, než se postavit a kolegu se něco zeptat v office. Ale asi nic jiného. Na závěr můžeš našim čtenářům prozradit, co plánuješ do budoucnosti? Chystáš se zrealizovat i nějaké kurzy?Myslím, že jsem od programátorské komunity dostal hodně, a teď je na čase něco vrátit. Proto bych chtěl zrealizovat kurz, právě na vývoj nejen iOS aplikací, ale pro celý ekosystém ve SwiftUI. Být iOS vývojářem není snadná cesta, hlavně na začátku, ale stojí za to.
Milan Novotný: Kariéra v online marketingu po střední škole
Rozhovory
11.12.2022
Tím Skillmea

Milan Novotný: Kariéra v online marketingu po střední škole

V osmém díle Skillmea Podcastů jsme vyzpovídali Milana Novotného, který působí jako SEO & Content Director v CloudTalk, kromě toho přednáší a mentoruje začínající startupy a podnikatele.   V podcastu Milan Novotný zavzpomíná na své začátky v online marketingu, prozradí tipy, jak nastartovat svou kariéru a řekne několik zajímavostí ze světa SEO či businessu.[Podcast s Milanem Novotným a Radovanem Debnářem] ➡️ Jak ses dostal k online marketingu?  Víš co, bylo to moc dávno, nemám to ani na LinkedIn, ale začal jsem s děláním stránek ve WordPressu. Když to zjistila moje máma, potřebovala i ona stránku. Potom mě doporučila svým známým, ti to posunuli dál a najednou jsem dělal WordPress stránky pro více lidí. A ti lidé mi pak říkali, že potřebují také marketing a SEO, ale já jsem nevěděl, co to je. Potom jsem si to pogooglil a začal jsem se učit nějaké první věci a dělat na nich. To jsem mohl mít asi 14 let. Tehdy mě bavilo sledovat page ranky a velmi mě těšilo, když se mé stránky posouvaly výše. Moje stránka byla v té době velmi vysoce hodnocena v pageranku, dokonce třetí z deseti.   ➡️ Po gymnáziu si šel rovnou do praxe. Jak ses dostal do reálné firmy?  Začal jsem na letní stáži v menší agentuře Teapot. Uměl jsem dělat wordpress webové stránky na měl hotovou Digitální garáž od Googlu, ale v podstatě jsem byl samouk a chyběl mi externí knowledge. Později jsem šel na sedmé narozeniny společnosti Visibility. Tam jsem se opil a povídal jsem si s jedním člověkem z Visibility, který mi na otázku, zda nemají místo pro stážisty řekl, že můžu přijít. A tak jsem se dostal do Visibility. Potom jsem pracoval v několika dalších agenturách a nakonec jsem skončil v CloudTalk, kde vedu SEO a Content tým.   ➡️ Poraď středoškolákům, jak nejlépe nastartovat kariéru v online marketingu. Jaké tipy bys jim doporučil?  Začni s Digitální garáží od Googlu, která ti dá základní přehled o online marketingu. Snaž se zjistit, která oblast by tě aspoň trochu bavila. Udělej si v té oblasti kurz na Skillmea, abys měl nějaké základy. Hledej si stáž. Klidně i neplacenou, abys získal skills a kontakt s klientem. Využij k tomu stránku growni.cz nebo napiš přímo agenturám. Oni neustále hledají chytré a talentované lidi. Prohlédni si například agentury v ADMA (Asociace digitálních marketingových agentur) a přímo jim napiš, že zda náhodou nemají nějaké místo pro stážisty nebo si prohlédněte nabídky na jejich stránkách.   ➡️ Když jsi byl v agentuře a měli jste stážisty, jak to probíhalo?  Když jsem pracoval v marketingové agentuře Invelity, tak stážisté měli určený počet hodin, který chodili do officu a já jsem se jim věnoval. Já jsem měl zkušenosti i se stážemi, kde se mi až tak nevěnovaly a nechtěl jsem aby to i oni měli takové. Chtěl jsem, aby měli kvalitní zkušenost, takže jsme hned začali dělat na nějakých projektech, každý dnes jsme si procházeli nějaké nové věci. Například jeden týden jsme se věnovali analýze klíčových slov, kde jsem já vysvětlil nějaké základy, prohlédli si článek, vysvětlil jsem jim, co je cílem, kterého chceme dosáhnout a jak na tom pracujeme. V CloudTalku jsme měli interny, kteří byli full-remote, ale pořád jsem se snažili věnovat jim čas a připravoval pro ně learning seznam, aby se mohli učit postupně. [Content Director Milan Novotný]Zajímavosti o SEO a content strategii si můžeš poslechnout ve Skillmea podcastu: #8 Jak na kariéru v SEO a online marketingu? Najdeš ho na našem Youtube.   Milan je zároveň Skillmea lektorem, který tě naučí Content marketing, SEO trendy nebo Škálovatelný marketing.
Vítězslav Klement: Je Facebook mrtvý?
Rozhovory
06.12.2022
Tím Skillmea

Vítězslav Klement: Je Facebook mrtvý?

V podcastu jsme si s Vítem promluvili zejména o online marketingu, Facebooku a TikToku, influencer marketingu, ale věnovali jsme se i blockchainu a metaversu. Vítězslav Klement je marketér, který je od roku 2013 spojen s mediální agenturou GroupM, v rámci které si prošel několika pozicemi a pracoval pro klienty jako Škoda Auto, Red Bull, Unilever a další. Aktuálně v rámci této agentury pracuje na pozici Social Skillhead, kde rozvíjí social content & performance napříč všemi GroupM agenturami. [Vítězslav Klement a Radovan Debnár v Skillmea podcastu] ➡️ V dnešní době se říká, že je Facebook je mrtvý nebo na ústupu. Je to pravda? Vyplatí se ještě budovat svoji fanpage?Není to pravda. Ještě stále žije, i když už není tak vitální, jak byl před lety. Facebook má v Čechách a na Slovensku oproti ostatním platformám stále nejvíce uživatelů. I když pro tu mladší kategorii už není tak „cool“, protože tam působí i jejich rodiče a prarodiče.   Pokud chce být nový podnik aktivní na sociálních sítích, tak dříve nebo později dospěje k tomu, v rámci „mainstreamu“, že bez Facebooku to úplně dobře nejde.   I když organický dopad na sociálních sítích je stále nižší a nižší, vyplatí se budovat si stránku a komunitu, ale nemělo by to být hlavním kritériem. Nedoporučuji tedy nakupovat fanoušky stránky.   My se dnes setkáváme s trendem, který mnozí nazýváme „tiktokizace“ sociálních sítí. To znamená, že platforma nezobrazuje příspěvky od uživatelových spojení, ale příspěvky, o které si myslí, že by mohl mít uživatel na základě algoritmu zájem. Mám pocit, že Facebook nyní přešlapuje na místě a neví jestli jít cestou toho TikTok trendu nebo si udržet to „své“.   ➡️ Jak by měl vypadat obsah na Facebooku?Ať chceme nebo nechceme Facebook se přibližuje k Instagramu a TikToku, protože dnešním trendem na sítích je stručný, jasný a úderný obsah.   Z dat GroupM umíme vyčítat, že průměrná délka shlédnutí videa na Facebooku je 8-9 vteřin. Dnešní uživatel má množství dostupného obsahu, když ho v prvních vteřinách nezaujmete, tak jde dál.   Tím nejdůležitějším na sociálních sítích je podle mě efektivní zásah relevantní cílové skupiny. Platí, že míra interakce v čase klesá, uživatelé se stávají pouze pozorovateli a aktivně neinteragují s obsahem. Nízké interakce neznamenají, že uživatelé obsah neviděli a nedrží si jej v hlavě.   Frekvence je důležitá pro algoritmus sítí, které preferují stránky a tvůrce obsahu, kteří komunikují pravidelně. Našim klientům doporučuji jako ideální frekvenci 2-3 příspěvky týdně. Životnost jednoho příspěvku jsou přibližně 3 dny.   [A ty? Natáčíš videa na TikTok?] ➡️ Co se týká TikToku, jak to vypadá v Čechách a na Slovensku?TikTok zpočátku čelil obavám o úniku dat a ochrany značky, výrazně to upravil a aktuálně se stává stále více zajímavým.   TikTok však vůbec nezjímá slovenský trh. Nemáme tedy žádná data o tom, kolik Slováků na TikToku působí. V Čechách je na platformě k listopadu 2022 registrováno 2 miliony českých uživatelů starších 18 let, což představuje „menší“ polovinu v porovnání s Facebookem.   Více dětů o TikToku, jeho reklamní strategii a influencer marketingu se dozvíte v našem Skillmea podcastu: #7 Co funguje v online marketingu a je Facebook mrtvý? nebo v nových online kurzech Influencer marketing a Komunikace na TikToku.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách