Zpět na blog
Rozhovory

Vítězslav Klement: Je Facebook mrtvý?

Tím Skillmea
06.12.2022
4 minuty čtení
Vítězslav Klement: Je Facebook mrtvý?
V podcastu jsme si s Vítem promluvili zejména o online marketingu, Facebooku a TikToku, influencer marketingu, ale věnovali jsme se i blockchainu a metaversu.

Vítězslav Klement je marketér, který je od roku 2013 spojen s mediální agenturou GroupM, v rámci které si prošel několika pozicemi a pracoval pro klienty jako Škoda Auto, Red Bull, Unilever a další. Aktuálně v rámci této agentury pracuje na pozici Social Skillhead, kde rozvíjí social content & performance napříč všemi GroupM agenturami.

Vítězslav Klement a Radovan Debnár v Skillmea podcastu
Vítězslav Klement a Radovan Debnár v Skillmea podcastu

➡️ V dnešní době se říká, že je Facebook je mrtvý nebo na ústupu. Je to pravda? Vyplatí se ještě budovat svoji fanpage?

Není to pravda. Ještě stále žije, i když už není tak vitální, jak byl před lety. Facebook má v Čechách a na Slovensku oproti ostatním platformám stále nejvíce uživatelů. I když pro tu mladší kategorii už není tak „cool“, protože tam působí i jejich rodiče a prarodiče.
 
Pokud chce být nový podnik aktivní na sociálních sítích, tak dříve nebo později dospěje k tomu, v rámci „mainstreamu“, že bez Facebooku to úplně dobře nejde.
 
I když organický dopad na sociálních sítích je stále nižší a nižší, vyplatí se budovat si stránku a komunitu, ale nemělo by to být hlavním kritériem. Nedoporučuji tedy nakupovat fanoušky stránky.
 
My se dnes setkáváme s trendem, který mnozí nazýváme „tiktokizace“ sociálních sítí. To znamená, že platforma nezobrazuje příspěvky od uživatelových spojení, ale příspěvky, o které si myslí, že by mohl mít uživatel na základě algoritmu zájem. Mám pocit, že Facebook nyní přešlapuje na místě a neví jestli jít cestou toho TikTok trendu nebo si udržet to „své“.
 

➡️ Jak by měl vypadat obsah na Facebooku?

Ať chceme nebo nechceme Facebook se přibližuje k Instagramu a TikToku, protože dnešním trendem na sítích je stručný, jasný a úderný obsah.
 
Z dat GroupM umíme vyčítat, že průměrná délka shlédnutí videa na Facebooku je 8-9 vteřin. Dnešní uživatel má množství dostupného obsahu, když ho v prvních vteřinách nezaujmete, tak jde dál.
 
Tím nejdůležitějším na sociálních sítích je podle mě efektivní zásah relevantní cílové skupiny. Platí, že míra interakce v čase klesá, uživatelé se stávají pouze pozorovateli a aktivně neinteragují s obsahem. Nízké interakce neznamenají, že uživatelé obsah neviděli a nedrží si jej v hlavě.
 
Frekvence je důležitá pro algoritmus sítí, které preferují stránky a tvůrce obsahu, kteří komunikují pravidelně. Našim klientům doporučuji jako ideální frekvenci 2-3 příspěvky týdně. Životnost jednoho příspěvku jsou přibližně 3 dny.
 
A ty? Natáčíš videa na TikTok?
A ty? Natáčíš videa na TikTok?

➡️ Co se týká TikToku, jak to vypadá v Čechách a na Slovensku?

TikTok zpočátku čelil obavám o úniku dat a ochrany značky, výrazně to upravil a aktuálně se stává stále více zajímavým.
 
TikTok však vůbec nezjímá slovenský trh. Nemáme tedy žádná data o tom, kolik Slováků na TikToku působí. V Čechách je na platformě k listopadu 2022 registrováno 2 miliony českých uživatelů starších 18 let, což představuje „menší“ polovinu v porovnání s Facebookem.
 
Více dětů o TikToku, jeho reklamní strategii a influencer marketingu se dozvíte v našem Skillmea podcastu: #7 Co funguje v online marketingu a je Facebook mrtvý? nebo v nových online kurzech Influencer marketing a Komunikace na TikToku.
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Miro Beka: Python je jako "programovací ducktape"
Rozhovory
16.10.2022
Tím Skillmea

Miro Beka: Python je jako "programovací ducktape"

Miro Beka začal programovat už na střední, kdy frčel turbo pascal. Na výšce přičichl k Pythonu a od té doby v Pythonu dělá všechno. Mezi Mirovy oblíbené oblasti paří DevOps, automatizování testování a web development (hlavně backend). Věnuje se také hudbě jako zpěvák a baskytarista v kapele @mofokillerofficial.[Skillmea podcast: Miro Beka a Laura Modrianska] ➡️ Python je velmi univerzální programovací jazyk, k čemu všemu lze využít?Já volám Python takový „programovací ducktape“ protože se dá použít na velké množství úkolů, od malých projektů až po větší aplikace. Lidé jej rádi používají pro mini projekty, jako například stahování dat z internetu, ale může se použít také pro větší úkoly, jako je serverová část webových aplikací, které běží na serverech, a dokonce i desktopové aplikace, ačkoli to není jeho nejpopulárnější využití. ➡️ Jaké je nejpopulárnější využití Pythonu?Řekl bych, že nejpopulárnější využití Pythonu je v oblasti data science, kde se používá ke zpracování dat, tedy rychlé programování a testování hypotéz v modelech umělé inteligence. Když se to jednoduše vyzkouší a ověří, pak se to často programuje v efektivnějších jazycích, které běží rychleji. ➡️ Jaká je jeho výhoda Pythonu oproti jiným programovacím jazykům?Výhodou Pythonu je, že se snadno naučí a je velmi čitelný. Syntaxe je jednoduchá a píše se jako kdyby angličtinou. Názvy funkcí jsou snadno čitelné a snadno s ním začíná. Stačí si stáhnout Python a můžete začít programovat bez potřeby speciálních knihoven. Komunita programátorů je velká a plná zdrojů, tutoriálů, článků, návodů, videí a blogů, takže Python má velkou podporu. To je také důvodem, proč je oblíbeným jazykem v komunitě programátorů. ➡️ Když se chce někdo stát Python vývojářem, co všechno musí vědět úplně na začátku?Abyste začali s programováním v Pythonu, stačí si najít základní návod nebo tutoriál do programování a začít s jednoduchými výpočty 1+1 a podobně a postupně se prokousávat součástmi Pythonu. Potřebujete k tomu jen textový editor, jak se říká ID-čko (integrity development investment), který vám pomáhá doplňováním funkcí nebo higlightováním syntaxe. ➡️ Je angličtina nutností?Řekl bych, že je to velmi velká výhoda, protože těch zdrojů v angličtině je mnohem více. ➡️ Pokud někdo vyvíjí software prostřednictvím telefonu, k čemu všechno může Python jako jazyk posloužit?Řeknu to z vlastní zkušenosti, že Python používám jako takový „ducktape“ nebo švýcarský nožík. Když dostanu úkol otestovat aplikaci, která závisí na jiných 6 systémech a bez nich se neumí pohnout, přichází na řadu Python. S Pythonem udělám mock, tedy náhradu těch ostatních součástí, která se nemá žádnou funkcionalitu, co umím ovládat. V případě datové vědy, kdy potřebuji zpracovat nějaká data a ověřit si hypotézu, zda dokážu naučit neuronovou síť vypočítat nebo rozpoznávat něco na obrázku, vezmu si Python a vyzkouším si to. Potom se ukáže, jestli to jde, nejde, nebo je to příliš komplikované na mé schopnosti. Python je pro mě vždy nástroj, po kterém sahám, když potřebuji něco udělat.[Programátor Miro Beka]Ve Skillmea podcastu#6 jsme si povídali nejen o programování a Pythonu, ale i o vývoji her a Mirově vlastním herním studiu Fono Labs. Poslechnout si jej můžete na našem Youtube nebo na Spotify.
S Denisou Štefunkovou o copywritingu
Rozhovory
23.09.2022
Tím Skillmea

S Denisou Štefunkovou o copywritingu

Denisa Štefunková je copywriterka, která se věnuje tvorbě reklamních textů na weby a sociální sítě, jakož i tvorbě televizních reklam. Pracuje jako freelancer již téměř tři roky a dříve působila na oddělení ekologie ve Volkswagenu. Nyní se specializuje na SEO texty a korektury na pozici head of content v agentuře Vojkovsky.sk. Denisa spolupracuje s různými klienty, od velkých firem až po malé rodinné byznysy. [Podcast s copywriterkou Denisou Štefunkovou a Laurou Modrianskou] ➡️ Jak je podle tebe vnímána profese copywritera na Slovensku?Mnoho lidí neví, co je copywriting. Už jsem se setkala s tím, že když jim řeknu, že jsem copywriterka, mylně si myslí, že to souvisí s autorskými právy. Nicméně, někdy mě překvapí, když se setkám s někým, kdo ví, co copywriting je, jako například šofér Uberu, který věděl, že copywriting znamená psaní textů. Někdy mě to potěší, že lidé vědí, ale jindy nevědí.   ➡️ Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít dobrý copywriter?Dobrý copywriter by měl mít v první řadě empatii. Měl by se vcítit do těch, kteří budou číst jeho články nebo texty. Měl by vědět, co je trápí ao čem sní. Pro tyto lidi by měl být jakoby psycholog. Kromě toho musí mít dobré znalosti gramatiky, stylistiky a umět psát. ➡️ Podle čeho si klienti vybírají copywritery?V dnešní době si lidé vybírají copywritery podle recenzí a portfolia. Klienti si vybírají copywritera i podle toho, jak se jim líbí jeho styl psaní nebo jestli si spolu sednou. Nejdůležitější při výběru copywriteru jsou zkušenosti, které jsou prezentovány v jeho portfoliu. Začínající copywriter, který nemá zkušenosti, může nabízet psaní článků za reference, aby si portfolio vytvořil.   ➡️ Vzpomínáš si na svůj první projekt, na kterém jsi pracoval jako copywriter?Začala jsem pomáhat nejlepší kamarádce, která byla copywriterka, s anglickými texty, protože ona nevěděla anglicky. Mým prvním úkolem bylo napsat blogový příspěvek o zimě v srdci Slovenska. Bylo to milé a krásné zadání.   ➡️ Jaká jsou podle tebe největší zlepšení ve tvé práci jako copywriterky od tvých začátků až po dnešek?Když čtu svůj první článek, uvědomuji si, že jsem se zlepšila v technické stránce psaní. Co jsem na začátku nevěděla, je, že jen to, že umíš psát, nestačí k tomu, abys byl dobrým copywriterem. Psaní je jen malou částí toho, co je třeba ovládat v oblasti copywritingu. Kromě toho je tam asi milion pravidel, která jsem se postupně učila. ➡️ Na co si jako copywriterka musíš při práci dávat největší pozor?Musím se snažit důsledně sledovat zdroje informací, protože v dnešní době ne všechny informace jsou spolehlivé. Už se mi stalo, že jsem použila informaci z neověřeného webu, což bylo velký problém. Od té doby se snažím být opatrná a důkladně zkontrolovat zdroje.  [Copywriting] ➡️ Kromě poskytování copywritingových služeb nabízíš i různé kurzy, na koho je tvůj kurz copywritingu ve Skillmea zaměřen a jakými tématy se v něm budete zabývat?Tento kurz copywritingu je zaměřen na začínající copywritery nebo lidi, kteří uvažují o tom, že by se chtěli stát copywritery. Také je určen pro vlastníky e-shopů nebo webových stránek, kteří si chtějí psát texty sami. V kurzu začneme teorií o copywritingu, projdeme modely nákupního chování a poté se budeme věnovat praktické části. Se studenty nebo klienty vytvoříme blogový příspěvek a texty pro weby a e-shopy. Celý rozhovor s Denisou si můžete poslechnout v našem Skillmea podcastu na Youtube. 
Jaký je The Spot a proč vznikl?
Rozhovory
18.08.2022
Tím Skillmea

Jaký je The Spot a proč vznikl?

V tomto podcastu jsme si povídali o coworkingovém centru The Spot v Bratislavě s Michalem Haruštiakem . Na začátek si řekněme, co vlastně coworkingové centrum je:    Coworkingové centrum je sdílený prostor, kde sídlí různé firmy, pronajímající kancelářský prostor nebo jednotlivé stoly za účelem své práce. [Podcast s Michalem Haruštiakem a Laurou Modrianskou] ➡️ Jak vznikl tento nápad založit takové centrum v Bratislavě? Přestože nové prostory jsou otevřeny jen rok, nápad na toto coworkingové centrum vznikl již před 11 lety. V roce 2011 jsme otevřeli první THE SPOT v Bratislavě v původních prostorách ve Starém městě, který byl působištěm pro asi 50 mladých, začínajících podnikatelů, kteří chtěli vytvářet digitální produkty. Cílem bylo poskytnout jim prostor pro práci, vzdělávání, mentoring, možnost chodit na eventy a setkávat se posouvat se vpřed.    ➡️ Proč jste se rozhodli právě pro tuto budovu a tyto prostory ve Sky Parku? Při hledání moderního prostoru pro nový koncept coworkingu s extra službami jsme měli tři základní požadavky. Chtěli jsme si propojit naše prostory interním schodištěm, mít velkou terasu a vlastní kantýnu, která by mohla vařit 300 obědů denně. Sky Park toto dokázal splnit.   ➡️ Když se zařizovaly tyto prostory, měli jste nějakou coworkingovou inspiraci? Jeli jsme spíše vlastní cestou. Naše coworkingové centrum je unikátní a nabízí služby nad rámec běžných coworkingových center. Vybavení zasedacích místností a témata, která zde máme, jsou přizpůsobena programátorům a technicky zaměřeným lidem, kterých zde hodně pracuje. Témata zasedaček, jako Star Wars, Matrix, DC Comics a podobně, nejsou běžnou věcí. [The Spot] ➡️ Co všechno zde mají členové k dispozici všechno mohou využívat? Vytvoření kvalitního pracovního prostoru byl hlavním cílem, proto jsou všechny kanceláře odhlučněny s použitím zdvojených materiálů. K dispozici je nadstandardní počet zasedacích místností a další benefity, jako vlastní fitko, školka, kantína s vlastními šéfkuchaři a chladničky se snacky. Jsou k dispozici také tři teplá jídla denně a kavárna s baristy. V pondělí, středy a pátky se dělají nákupy z potravin, drogerií a lékáren pro zaměstnance nebo plníme různé požadavky, jako měnění pneumatik na autě, či kontaktování lékařů.   ➡️ Jaká je filozofie celého The Spotu? Naše motto zní, že jsme kancelářemi nové generace a chceme přinášet přesně takové služby startupům a etablovaným firmám, které by měly být v tomto segmentu k dispozici. Díky těmto výhodám mohou firmy v The Spotu soustředit svou pozornost na práci a zbytek nechávají na nás.   ➡️ Pro koho je The Spot určen? Momentálně máme více než 400 členů, od jednotlivců, kteří si pronajímají jednotlivé stoly, po firmy se 4, 6, 12 nebo 15 zaměstnanci. Největší společnost, která má své místo v The Spotu, má více než 100 zaměstnanců.   ➡️ Jaké etablované úspěšné firmy vznikly v takových prostorách The Spote?  Ve zcela prvním coworku, kdy ještě neexistovala taková konkurence a celý startupový talent se soustředil v The Spotu, vznikly úspěšné firmy jako Slido, Kickresume, Vacuumlabs a Eyerim. Momentálně jsou v novém The Spotu firmy, které jsou již většinou etablovanější a mají investice nebo fungující produkt, službu i revenue. Existuje mnoho úspěšných příběhů i neúspěšných, protože mnoho startupů, které zde kdysi existovaly, už dnes neexistují. [Prostředí The Spot] ➡️ Je toto podle tebe nový standard jak bude vypadat většina firem nebo jak bude vypadat tak běžný pracovní život i Slováků? Coworking je stále populárnější, neboť firmy oceňují flexibilitu a přidanou hodnotu tohoto typu prostoru. Pro firmy určité velikosti je to výhodné, aby se přesunuly do coworkingových prostor a pro větší firmy může být výhodnější mít vlastní prostor. Trendem však je flexibilita a služby navíc, o které se nemusí nikdo starat.    Více o The Spot v Bratislavě se dozvíte v celé části našeho Skillmea podcastu: #4 Coworkingový byznys na Slovensku. 

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách