Jak si vytvořit webovou stránku, podnikat online a být úspěšným?
Tím Skillmea
30.03.2024
18 minut čtení
Jedním z efektivních způsobů vytvoření a budování značky je webová stránka s vlastními produkty a službami. Prozradíme vám, jak vytvořit webovou stránku a budovat své online podnikání.
Vytvoření webu a budování online podnikání se neobejde, například bez jasně definovaných obchodních cílů, volby názvu domény a poskytovatele hostingu, návrhu webové stránky a její optimalizace.
Pokud nemáte úplně jasno v tom, jak postupovat, přečtěte si stručný sumář nejdůležitějších informací, jak vytvořit webovou stránku.
Proč potřebuji webstránku?
Žijeme v digitální době, a proto je nezbytné mít pro své podnikání vytvořenou webovou stránku. Jelikož stále více spotřebitelů nakupuje online, neexistence firemního webu nebo eshopu znamená že přichází o velkou část potenciálních zákazníků. Jaké jsou její další výhody?
Je vaší vizitkou a klíčem k důvěryhodnosti
Webová stránka firmy slouží jako virtuální výkladní skříň pro každého, kdo disponuje internetovým připojením. Je to vaše vizitka a způsob, jak se prezentovat a představit potenciálním zákazníkům své produkty a služby, vizuálně přitažlivým a přehledným způsobem.
Webstránka je užitečná platforma pro vytvoření stálé online přítomnosti vaší značky a budování důvěryhodnosti u cílové skupiny. Pravidelným přidáváním relevantních informací se můžete dostat do povědomí potenciálních zákazníků ve svém odvětví a získat si jejich důvěru jako profesionál a odborník, který ví, co dělá.
Usnadňuje komunikaci a zlepšuje kvalitu služeb
S vlastní webovou stránkou se pojí i jednoduchý způsob komunikace a interakce se zákazníky. Komunikaci usnadňují kontaktní formuláře či chaty. Ty jsou zároveň užitečnými nástroji pro zvyšování kvality poskytovaných služeb. To jde samozřejmě ruku v ruce se spokojeností a loajalitou zákazníků.
Webová stránka také otevírá jedinečnou příležitost dostat se na trh nejen v rámci Slovenska, ale také v zahraničí. Tím pádem se zvyšují příjmy a snižují náklady spojené s provozem kamenných obchodů.
V neposlední řadě je webová stránka studnou důležitých informací, které pomáhají společnosti růst a zlepšovat kvalitu poskytovaných služeb. Sledování a analýza chování zákazníků umožňuje činit strategická obchodní rozhodnutí a zlepšovat marketingové úsilí.
Nastartujte své online podnikání
Online podnikání a tvorba eshopu je jedním ze způsobů, jak dělat to, co vás vnitřně naplňuje, učinit svět hezčím a lepším místem, vydělat finanční prostředky a získat finanční nezávislost.
Avšak začít s online podnikáním neznamená jen zjistit, jak vytvořit webovou stránku a založit si účet na sociálních sítích. Za úspěchem je mnoho každodenní tvrdé práce.
Existuje několik důležitých faktorů, které vám pomohou nastartovat a udržet si prosperitu v online podnikání. Na co byste neměli zapomenout?
Investujte čas, energii i finanční prostředky do budování byznys plánu. Podnikatelský plán musí být přesný, jasný a důkladně promyšlený. Neobejde se bez popisu cílového trhu, konkurence, nabízených produktů a služeb, marketingových strategií a finančního plánování. Dobrý byznys plán poskytuje přehled o začátku a vývoji podnikání i šancích na úspěch.
Klíčem k úspěšnému online byznysu je kvalitní a jedinečný produkt nebo služba, určen pro vaši cílovou skupinu. To vyžaduje detailní poznání potřeb a preferencí vaší cílové skupiny.
Online podnikání bez marketingové strategie je jako ryba bez vody. Kromě profesionální webové stránky a sociálních sítí, které vás reprezentují v online světě, je důležitý také email marketing, SEO, affiliate marketing a pod.
Od začátku udržujte dobré vztahy se zákazníky, komunikujte s nimi a ptejte si zpětnou vazbu. Reagujte na jejich potřeby a přání.
Umím si vytvořit eshop sám?
Vytvoření webu ve vlastní režii, který prodává produkty nebo služby, je stále oblíbenou možností nejen u začínajících podnikatelů. Je kombinací výzvy i příležitosti, jak se naučit něco nového z oblasti byznysu i technologií. Vyžaduje však určité schopnosti i dovednosti, protože klíčem k úspěšnému eshopu je kvalitní design, uživatelsky přívětivé rozhraní i výběr vhodné platformy pro eshop.
Technicky zdatnější dokáží vytvořit eshop od nuly pomocí programovacích jazyků, jako jsou HTML, CSS či JavaScript. Pro ty, kterým nejsou moderní technologie až tak blízké, slouží eshopové platformy, jako například Shopify, WooCommerce, Wix, Wordpress nebo Squarespace.
Kromě technických záležitostí se neobejdete bez správného nastavení objednávkového procesu, platebních metod a dopravy. Samozřejmě, neodmyslitelnou součástí tvorby vlastního eshopu je marketing a propagace, tedy využívání marketingových nástrojů v podobě sociálních médií, SEO, PPC reklamy, email marketingu a tak dále.
Vytvoření eshopu vyžaduje spoustu času, energie i znalostí a my vám v tom pomůžeme. Dáváme vám do pozornosti krátce onlineTvorba vydělávajícího webu krok za krokem. Naučíte se, jak vybrat téma pro svůj web, zvolit název, doménu i hosting. Čeká vás tvorba webu přes WordPress, vytváření obsahu a propojení se SEO. Nechybí ani informace o monetizaci obsahu a získání návštěvníků.
Právní náležitosti eshopu
Při hledání informací o tom, jak udělat webstránku, nezapomeňte ani na právní náležitosti eshopu. Neobejdete se bez studování legislativy, vypracování obchodních podmínek, ochrany osobních údajů, podmínek vrácení zboží a reklamačního řádu.
Legislativa je klíčová
Hlavní studnou informací by měla být pro vás legislativa. Za všechny zákony zmíníme Zákon č.j. 22/2004 Sb. o elektronickém obchodu, dále Obchodní zákoník, Občanský zákoník, Zákon o ochraně osobních údajů či Zákon o ochraně spotřebitele.
Bez obchodních podmínek to nepůjde
Internetový obchod má vůči spotřebitelům povinnost informovat o obchodních podmínkách, protože jde o prodej na dálku. Důležitá je úplnost identifikačních údajů, jako je, například obchodní jméno, sídlo, IČO, kontakt či adresa a kontakt dohlížejícího orgánu.
Podstatné jsou však i další informace, jako napříkladcena dodání, popis zboží a jeho cena, platební podmínky, poučení o právech spotřebitele o odstoupení od smlouvy a další. Ideální je nechat si zhotovit obchodní podmínky na míru a konzultovat je s právníkem.
Ochrana osobních údajů je citlivé téma
V rámci právních náležitostí je třeba věnovat sei ochraně osobních údajů. Z platné legislativy vám plyne povinnost všem svým zákazníkům garantovat, že poskytnuté osobní údaje jsou důvěrnými informacemi a slouží pouze k realizaci plnění kupní smlouvy. Samozřejmě nemůžete je poskytnout třetí straně.
Jednoznačná pravidla pro vrácení zboží jsou nutnost
Vytvoření webu, který prodává produkty, zahrnuje také vypracování podmínek pro vrácení zboží. Podle zákona má každý spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy, přičemž do 14 dnů od převzetí plnění nemusí udat důvod. Může tak učinit, aniž by byl sankcionován.
Reklamační řád musí splňovat zákonem stanovené oblasti
Online podnikání vyžaduje také vypracování reklamačního řádu, protože reklamace jsou běžnou součástí kupně-prodejních vztahů. V reklamačním řádu musí být jasně uvedeno, jakými způsoby má spotřebitel reklamaci oznámit a kde má poslat reklamované zboží. Zákazník také musí vědět, jak jej budete o řešení reklamace informovat.
Top 3 platformy na tvorbu eshopu
Při hledání odpovědi na otázku, jak vytvořit webstránku, se nevyhnete výběru platformy pro tvorbu eshopu. K dispozici máte několik možností. Mezi topky v tomto směru patří Wordpress, Wix a Squarespace. Co vám nabízí?
Wordpress
Pokud hledáte to nejlepší mezi platformami pro tvorbu eshopu, vyzkoušejte WooCommerce. Věřte, či ne, využívá ho téměř 30 procent online shopů v rámci celého světa. Jedná se o plugin Wordpress, díky kterému si na stránku přidáte internetový obchod.
Disponuje řadou výhod. Jednou z nich je to, že si ho volně stáhnete z repozitára platformy Wordpress. Jste úplný začátečník? Dobrou zprávou je, že instalaci WooCommerce a také funkční nastavení zvládnete sami. Funkce umožňují nastavit rychlé, jednoduché a praktické vyhledávání, ale také seřazení zboží podle více kritérií a mnoho dalšího.
Plusem je zobrazení hodnocení jednotlivých produktů na jejich stránkách. Tento plugin Wordpress podporuje desítky platebních bran, umožňuje nastavení jmen, rezervaci zboží, propojení se sociálními sítěmi a tak dále.
Wix
Alternativou WooCommerce může být Wix. Je to další známý a používaný nástroj pro vytvoření webové stránky. Používají ho začátečníci i pokročilí zejména z důvodu, že disponuje komplexním systémem pro tvorbu různých typů webových stránek, včetně jednoduché integrace internetového obchodu.
E-shop ve Wixu si snadno přizpůsobíte designu své značky. Produkty můžete prodávat přes více kanálů a přijímat zabezpečené platby ve více než 140 různých měnách. Na výběr máte z více než 500 šablon.
Wix vám také dává příležitost přizpůsobit si online výklad podle svých preferencí. Vytvořte si kolekce produktů, přidejte k nim související galerie, seznam přání či tlačítko pro rychlé přidávání do nákupního košíku.
Tvorba webstránek ve Wixu je také název jednoho z našich online kurzů, ve kterém vás zkušený lektor naučí, jak vytvořit webstránku ve Wixu.
Squarespace
Platforma pro tvorbu eshopu Squarespace se prezentuje jako webstránka internetových obchodů, které vynikají. Nabízejí snadno přizpůsobitelné šablony z dílny top designérů s cílem vytvořit nezapomenutelné internetové obchody.
Squarespace nabízí kromě originálního designu i rozšířené možnosti prohlížení, snadné přidávání do košíku, efektivní platbu a možnost zanechat recenzi. Plusem je také přehledná evidence objednávek, možnosti dopravy, dodání, daní, plateb a dalších důležitých údajů na jednom místě.
Oceníte také zabudované SEO nástroje, emailové kampaně a sociální média, které vám pomohou zvyšovat návštěvnost webu.
Výhody a nevýhody vlastní tvorby eshopu
Tvorba eshopu ve vlastní režii má své výhody i nevýhody. Závisí to například od zvolené platformy, nastavení jednotlivých funkcí a dalších aspektů. Výhody lze shrnout následovně:
Větší kontrola nad volbou designu, funkčnosti i obsahu, jako v případě tvorby eshopu designérem a programátorem.
Nastavení cen, slev i promo akcí dle stanovených strategií a vlastních preferencí.
Nižší investice, protože eshop na stávajících platformách lze vytvořit s minimálními náklady.
Příležitost k rozvoji technických dovedností a znalostí o obchodu v online světě.
Zmínit však třeba i nevýhody. Ty spočívají především v časové náročnosti a také vystoupení z komfortní zóny, pokud nemáte potřebné znalosti a dovednosti. Musíte se totiž naučit pracovat s konkrétní platformou, nastavit platební brány, vypracovat reklamační řád či zajistit ochranu osobních údajů.
Úspěšnost eshopu se samozřejmě odvíjí i od budování značky a marketingového úsilí. Například SEO je pro úspěch a konkurenceschopnost nezbytností. To samozřejmě vyžaduje spoustu znalostí i sledování aktuálních trendů.
Jaká má být dobrá webstránka?
Kvalitní webová stránka musí disponovat určitými vlastnostmi, aby byla přehledná a jednoduchá na používání i pro méně technicky zdatné uživatele. Klíčem k úspěchu je tedy přehlednost, jednoduchost a intuitivní ovládání.
Kromě toho byste neměli podceňovat ani vizuální atraktivnost. Důležité je například používání responzivního designu, což je zárukou, že se obsah zobrazuje přehledně na mobilu, tabletu i notebooku.
Úspěch v online podnikání je neodmyslitelně spjat i s kvalitním obsahem. Pokud prodáváte zboží či služby, měli byste působit v dané oblasti jako profesionál. To znamená, stávajícím i potenciálním zákazníkům poskytovat relevantní a užitečné informace, o které mají zájem.
Mezi další důležité vlastnosti webové stránky patří také možnost sdílení přes sociální média, bezpečnost a optimalizace pro vyhledávače.
V následujících řádcích se blíže podíváme na rychlost, responzivnost a jednoduchost eshopu i recenze od zákazníků.
Rychlost eshopu
Nemusíte být odborník ve fachu, abyste věděli, že z webových stránek, které se pomalu načítají, potenciální zákazníci jednoduše odcházejí. To znamená, že je jedním z důležitých faktorů dobře fungující webové stránky.
Chcete přesná čísla? Pokud se stránka načte do jedné sekundy, obvykle návštěva stránky pokračuje. Pokud to trvá deset vteřin, začíná se u uživatele projevovat frustrace a s prohlížením webové stránky končí.
Kromě toho byste si měli uvědomit, že rychlost načítání stránky ovlivňuje také její umístění při vyhledávání v prohlížeči. Pokud nevíte, jak na tom vaše stránka je, využijte některý z nástrojů ke zjištění rychlosti načítání webové stránky.
Responzivnost eshopu
Tvorba eshopu se neobejde ani bez řešení otázky týkající se jeho responzivnosti. Dobrý internetový obchod je optimalizován nejen pro zobrazení na počítači, ale také na tabletech a mobilech.
Responzivnost eshopu tedy znamená, že jeho design se automaticky přizpůsobuje konkrétnímu zařízení, resp. jeho velikosti a rozlišení. To samozřejmě pozitivně ovlivňuje uživatelský zážitek.
Jednoduchost eshopu
Pokud se zákazník na webu dokáže rychle a snadno orientovat, je to podstatný prvek kvalitního webu. Intuitivní ovládání a pohodlné nakupování jsou důležité klíče k úspěchu i prosperitě. Dbejte proto na přehlednost, jednoduché vyhledávání, logické zařazení do kategorií a pokročilé možnosti filtrování.
Recenze od zákazníků
Chcete zvýšit prodej ve vašem eshopu? Motivujte zákazníky k tomu, aby vám psali recenze produktů i eshopu. Nechte je vyjádřit se ke kvalitě a ceně produktů, rychlosti dodání, úrovně komunikace i přehlednosti eshopu.
Díky recenzím dokážou potenciální zákazníci vyhodnotit kvalitu produktů i poskytovaných služeb a vy můžete odstranit případné nedostatky.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩