AKCE! CELOŽIVOTNÍ předplatné se slevou 50%, nezmeškej to!
Zjisti více
Zpět na blog
Rozhovory

Lektor Martin Briatka: Správný programátor věří, že na každý problém existuje řešení

Martina Baumann
30.09.2017
10 minut čtení
Lektor Martin Briatka: Správný programátor věří, že na každý problém existuje řešení
Martin Briatka je úspěšný softwarový inženýr, který už má něco za sebou a určitě i něco před sebou. Nejnovější například prezenční kurz Web Developer v Bratislavě. Martin je totiž náš nový lektor, kterého vám chci představit. Ve světě programátorů je jako ryba ve vodě, programování je prostě jeho život. Na jeho kurzu Tě naučí všechno ai něco víc – jak sám říká, naučí Tě to, co žádná kniha – případy z reálného života programátora.

Jak ses dostal k programování? Co tě k tomu vedlo? 

K počítačům mám blízko už od dětství. Co si pamatuji, vždy jsme měli doma nějaký počítač, i když ještě nebyly tak rozšířeny jako dnes. S IT gramotností jsem tedy problém nikdy neměl. Co se programování týče, to si pamatuji přesně, když jsem doma objevil vytištěný tutoriál pro programování web aplikací v PHP. Bylo to na konci devátého ročníku ZŠ. Dodnes si pamatuji, s jakým úžasem a zatajeným dechem jsem to četl. Otevíral se mi nový svět možností, svět programování a mě to fascinovalo.  

Čím se přesně zabýváš? 

Momentálně věnuji 150 procent pracovní doby slovenské firmě GreenWay, kde působím jako šéf IT oddělení. Nejsme softwarová společnost, spíše developerská. Budujeme infrastrukturu nabíjecích stanic pro elektromobily a poskytujeme služby nabíjení ve střední a východní Evropě. Pro mě, jako IT člověka, je tato práce mnohem náročnější než práce například programátora v softwarové firmě, protože musím ovládat a umět se vyjádřit k celému rozsahu IT oblastí. Kdo studoval na vysoké škole informatiku, ví, o čem mluvím. Programování je jen malá podmnožina, což musí informatik ovládat. Jelikož naše oblast podnikání přesahuje hranice Slovenska, vyžaduje se znalost business angličtiny na písemné i hovorové úrovni.
V pracovním nasazení - Martin (vlevo).


Jak se může někdo stát dobrým programátorem? Co potřebuje vědět a co všechno pro to musí udělat?

Řekl bych, že programátoři jsou lidé s určitými společnými vlastnostmi. Na první místo bych určitě dal zvědavost a optimismus. Totiž správný programátor věří, že na každý problém existuje řešení a čím více se problém jeví jako náročný, tím je pro něj zajímavější. Na druhé místo dávám (alespoň částečný) introvertismus. Protože k dosažení cíle (rozuměj návrh, analýzu, implementaci a testování aplikace nebo její části) musí programátor pracovat sám, aniž by upadal do spánku nebo hůře, do deprese. 
Takže k Tvé otázce, chce-li se někdo stát dobrým programátorem, je dobré, má-li výše popsané vlastnosti a musí ho to především bavit. A to, jestli někoho baví programování, je podle mě jen otázkou učení. Nejlepší je, stejně jako u čehokoliv jiného, ​​pokud máš k dispozici dobrého lektora. S lektorem se učíš mnohem rychleji a zábavnou formou. Umí Ti ukázat věci z praxe a říct zajímavosti ze světa programování, o kterých se v tutoriálech na internetu určitě nedozvíš. 

A co bys poradil těm, kteří nemají žádné zkušenosti, ale chtěli by nějak začít? 

Vlastně to samé, co jsem již zmiňoval. Nejlepší je mít dobrého lektora, se kterým jde všechno snáze a rychleji. Neříkám, že to musím být právě já 😊. Samozřejmě se stává, že na kurz přijde člověk, který nemá absolutně žádné zkušenosti a tedy neví, co ho čeká. V takovém případě se může stát, že jednoduše zjistí, že to pro něj není to pravé. Což je ale také super, protože jinak by možná zabil mnohem větší čas samostudiem a zjistil by to samé. A ještě jedna důležitá věc, nepřehánět to! Hlava člověka nevydrží dlouhodobou mentální zátěž, proto je třeba práci za PC poctivě střídat s pohybovými aktivitami, ideálně v lese nebo na výletě.
Pro Martina je odpočinek velmi důležitý. Hodiny strávené za PC střídá s různými pohybovými aktivitami.

Sleduješ například aktuální trendy, inovace? Máš nějaký vzor z této oblasti, který sleduješ a možná se něco od něho učíš?

Řeknu pravdu, že ne. V záložkách prohlížeče mám samozřejmě uložených spoustu zdrojů na různé zajímavé články k programování. Většinou jsou to praktické tipy a návody, jak řešit nestandardní situace, které se mi líbily a chtěl jsem si je uložit. Já vlastně ani nemám čas na to, abych si četl o novinkách a trendech. V praxi se mi osvědčilo, že každá novinka nebo zajímavost, která stojí za povšimnutí, se ke mně dostane, aniž bych ji vyhledával. Vzorů mám hned několik, jsou to živí lidé, které osobně znám a naučili mě hodně. Například to, jak efektivně přemýšlet při hledání chyby v systému, který se za hodinu předává zákazníkovi. Inspirativním vzorem se snažím být i já pro své studenty. 

V Learn2Code děláš lektora. Trošku nám představ, o co jde? 

V mém případě se jedná o prezenční kurz s názvem Web Developer o délce 12 týdnů. Kurzy bývají dvakrát týdně po tři hodiny. Kurz je určen pro zájemce o programování, kteří již mají základy tvorby web stránek zvládnuté. Pod základy rozuměj HTML a CSS. A samozřejmě nesmí chybět chuť učit se. 

Proč ses rozhodl pro Learn2Code? 

Důvodů je určitě několik. Learn2Code už má své jméno, nezačíná od zelené louky. Má výborné prostory pro výuku av neposlední řadě, zakladatelé Rado a Marián jsou mně sympatičtí lidé, kteří pracují i ​​na neziskových vzdělávacích projektech a stále vymýšlejí něco nového. 

Co tě nejvíc baví na tvé práci? Máš nějaký oblíbený task, který děláš nejraději? 

Na své práci mám nejraději to, že je pestrá. Myslím si, že žádné dva tasky nejsou úplně stejné. Nejraději mám to, když se podaří úspěšně ukončit nějaký projekt (nebo jeho část) a dostaví se ten dobrý pocit z dokončené práce, který člověku dodá energii a nadšení do nové. Z práce programátora mám nejraději asi analýzu zadání/problému a návrh řešení. 

Jak hodnotíš programátory na Slovensku? Je jich dost? A jací jsou z profesionálního hlediska? 

U nás máme spoustu šikovných lidí, kteří umí přemýšlet a umí tvořit. Programování je tvůrčí činnost a jako taková vyžaduje tvořivé prostředí. To znamená, že nestačí člověka posadit za stůl s počítačem a naházet mu tasky do Jiry. Třeba si ho hýčkat, udělat mu čisté, kreativní prostředí, vymýšlet nápadité benefity, poskytnout mu technologické hračky, atp. Zaměstnavatelé to nemají rádi, ale je tomu tak. Programování není práce na výrobní lince. No a tady se dostávám k tomu, že programátorů je u nás velmi málo a ještě méně těch dobrých. Zaměstnanci fluktuují, protože cítí, že chtějí něco víc. Je to téma na déle, nerad bych to teď rozebíral do hloubky, doufám ale, že podstatu jsem vystihl. 

Máš plány do budoucna, čeho bys chtěl ještě dosáhnout? 

Mým jediným plánem je být dnes lepší, než jsem byl včera. Alespoň o kousek, alespoň se o to snažit. Učit se nové věci a nikdy si neříkat, že jsem v něčem už dost dobrý. Svoji práci se vždy snažím vnímat jako své hobby. A své hobby nepokládáme za práci, že. 

Martine, děkuji Ti za rozhovor. 
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by tě zajímat

Proč je dobré testovat internety, prozradí náš nový lektor Furby
Rozhovory
23.09.2017
Martina Baumann

Proč je dobré testovat internety, prozradí náš nový lektor Furby

Představujeme Ti našeho nového lektora! Martin Škarbala nebo pro kamarády i Furby testuje internety již více než osm let. U nás je lektorem online kurzu s názvem Automatizované testování webu Selenium .  Furby už měl příležitost testovat nejen pro slovenský trh, testoval hry pro jednu z největších evropských loterií a pracoval také na švýcarském startupu. O testování si povídal a prozradil i důvod, proč se vůbec věnovat automatizaci testování. Slovo testování v následujících řádcích bude často zmíněno, nudit se však určitě nebudeš, vypráví opravdu velmi zajímavě. A tohle je už Furby   👇  [Image] Na začátek nejprve začněme tvou prací. Co přesně děláš?Pracuji jako vývojář automatizovaných testů, což v překladu znamená, že programuji robota, který pracuje za mě. Vlastně robotů. Je jich několik. V současnosti vyvíjíme a testujeme produkt pro norské bankovnictví. Na jakých projektech jsi pracoval?Testoval jsem hry pro jednu z největších evropských loterií (název neprozradím). Pracoval jsem i na švýcarském startupu a kupce menších projektech. A jak jsi k tomuto vůbec dostal? Co tě k tomu vedlo?Internety testuji od roku 2009. Personalisté většinou očekávají klišé odpověď typu: „Toto povolání mi bylo souzeno, je to splnění snu, poslání.“ Já zvyknu říkat pravdu a to, že k testování mě přivedla náhoda a k automatizaci lenost. Ale v tomto povolání jsem se našel. Odmalička jsem byl kazisvět, což je docela užitečná vlastnost testeru. A pomohla mi i znalost němčiny. Proč ses rozhodl dělat lektora v Learn2Code?Chtěl jsem vyzkoušet, jaké to je někoho něco naučit. Protože jedna věc je něco vědět, ale složitější je, někomu to vysvětlit jednoduše. Po lopatě. A poté, co jsem dostal nabídku od Learn2Code , jsem neváhal a pustil se do toho. Viděl jsem spoustu zahraničních tutoriálů, ale všechny byly na jedno kopyto. Bylo to jen mechanické jmenování příkazů a pouček bez hlubšího smyslu. Nikdy jsem jim nechápal, představovala řešení neexistujících problémů. Chtěl jsem to udělat jinak a podle sebe. Kde bereš inspiraci pro svou práci? Máš nějaké tipy, které zaručeně fungují?Nic nefunguje zaručeně, snad jen haraburdí z teleshoppingu. Líbí se mi kombinovat zdánlivě nezkombinovatelné věci (Batman a testování). A protože pracuji hlavou, tak odpočinek je nezbytný. Tehdy se motám po horách, na kole, po zahradě. Ale to je individuální.[Image][Foto: soukromý archiv MŠ (Furbyho)] V této oblasti je třeba sledovat aktuální trendy, inovace. Jak jsi na tom ty?Myslím si, že v každé oblasti by člověk neměl usnout na vavřínech. Stejně je tomu i při testování. Programátorem se mění technologie a to přímo ovlivňuje i testování. Já jsem na tom stejně, snažím se nedělat pořád jen s jednou technologii. Co tě nejvíc baví na tvé práci? Máš nějaký oblíbený task, který děláš nejraději?Baví mě vymýšlet, co všechno je třeba otestovat a jak to udělat. Spekulovat. Baví mě programovat. A baví mě, když počítač pracuje za mě a já jdu s kolegy na kávu nebo si zahrát fotbal. Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti v této oblasti, ale chtěli by nějak začít?Kdyby mi někdo před osmi lety ukáže JAVU nebo ledajakou databázi, tak vyskočím ven oknem a už mě nikdo nikdy nenajde. Tehdy bych si ani nepomyslel, že já budu ten, kdo jednou bude programování resp. testování učit. Můj odkaz je: „Nebát se a nedat se zastrašit programátory, kteří mluví nesrozumitelnou řečí. Tester je ten, kdo jim může být opozicí a to jen vlastní hlavou.“ V čem vidíš výhodu své práce? Je v něčem výhodnější než jiná zaměstnání?Moji kolegové jsou skvělí lidé, inteligentní. Toho si vážím asi nejvíc. Dále je to io tom, že je stále legrace. I musí být. Líbí se mi také jistá volnost. A občasné cestování.[Martin může také díky své práci cestovat. Práci mu poskytuje určitou volnost.] Jak je to na Slovensku s konkurencí? Musíš mít ostré lokty?Testing softwaru byla dost podceňována oblast. Každý chtěl a chce být developer . Ale kdo je zkontroluje? Sedli byste do auta, které nebylo ověřeno crash testem? Nebo letěli letadlem, které nikdo nezkontroloval? Asi sotva. A software je v zásadě úplně všude. Nejlepším příkladem současnosti jsou auta, která řídí sama, to je pro testeru řádná výzva. Pokud byste chtěli nakoupit v jednom eshopu, ale nefungoval by, čekali byste, až fungovat začne nebo byste klikli na druhý výsledek na googlu a nakoupili tam? Firmy si začaly uvědomovat, že kvalita softwaru je nezbytnost, pokud nechtějí přijít o zákazníka, dobré jméno a peníze. Testování není jen klikání a hledání chyb. Je to o zajištění celkové kvality sotwaru. Aby byl funkční, snadno použitelný (UX). Proč se věnovat automatizaci testování?Současně nejznámější firmy typu Spotify, Facebook, UBER a podobně vydávají aktualizace několikrát do měsíce. Je nemožné otestovat vše manuálně. Automatizace je proto nezbytnost. Pokud bych měl ručně otestovat to, co za mě udělá počítač přes noc, trvalo by mi to týden a to bych se asi tisíckrát spletl. Cílem je mít informaci o stavu softwaru co nejrychleji. A automatizace je stále v rozmachu. Přijedete do hotelu v Japonsku a místo recepční vás obslouží robot. Byl jsem ve výrobní hale automobilky a byl tam jeden člověk. Zbytek roboti. Co tvé plány do budoucna?Zalíbilo se mi učení a vymýšlení, jak podat informace vtipně. A při učení se i já hodně naučím. Určitě se této oblasti chci věnovat i nadále. Ale chci se věnovat i testování a programování. Vždyť jinak by si ti developeři dělali, co by chtěli, hotová anarchie. Ale vím i to, co nechci. Nechci být takzvaný excel manažer. A krátký odkaz na závěr?Nikdy nevěřte developerovi, pokud vám řekne, že u něj všechno funguje. Lžeme.[Image] Martine, děkuji Ti za rozhovor.  Pokud se Ti rozhovor líbil, věnuj mu 👍 a máš-li na Martina nějakou otázku, napiš ji dolů do komentáře 👇  
Grafická designérka Veronika popisuje IT sektor jako svět zítřka
Rozhovory
10.09.2017
Martina Baumann

Grafická designérka Veronika popisuje IT sektor jako svět zítřka

Veronika Nedecká je grafická designérka, pracuje na vlastních projektech a kromě toho je také lektorkou kurzu Visual Design. Své začátky nevnímala těžko i díky tomu, že měla pořád chuť učit se něco nového a pokud jí něco nešlo, zkoumala to do té doby, dokud se jí to nepodařilo. Tato houževnatost se jí v životě vyplatila, protože má práci, která ji nejen uživí, ale je její vášní a zálibou. Sama říká, že IT nabízí hlavně volnost, díky čemuž můžete dnes již pracovat v této oblasti kdekoli na světě, dokonce nemusíte vyjít ráno z domu, abyste utíkali například do kanceláře.  O své práci ti už povypráví ona sama 👇 Na začátek se nám představ, co přesně děláš a čemu se věnuješ?Na úvod bych chtěla poděkovat za možnost dělat interview. Jmenuji se Veronika a věnuji se tvorbě kreativně-digitálního obsahu. Mými nástroji jsou fotoaparát, počítač a vlastní hlava. S fotoaparátem jsme zžiti na plný manuál po stránce fotografie i videa, výstupy si upravuji pomocí široké škály produktů od Adobe - jako jsou Photoshop, Illustrator, Premiére Pro, After Effects, Animate (bývalý Flash), 3d vizualizace pokrývám přes kombinaci Rhinoceros a V- ray. Dva z programů využíváme také na školeních kurzu VisualDesign v Banské Bystrici. Celý softwarový mix pak dokáže vyprodukovat něco takového 👇 Jsem hlavně zvědavý člověk, to je vlastnost, která mi dovoluje do detailu zkoumat každý jeden software, pochopit jej a následně využívat jako svůj nástroj bez technických omezení. Ještě dnes si lidé často myslí, že IT je svět mužů. Jak to vnímáš ty? Pracuješ víc v mužském nebo ženském světě?Je pravda, že žen v IT sektoru je poměrně málo, avšak v oblasti kreativy čistě mužský kolektiv už nebývá pravidlem. Počítačů se není třeba bát, ženské cítění se dá nádherně přetavit do tvorby v různých směrech a často bývá velkou výhodou. Momentálně je to v mé sféře kolektivově vyrovnané. Pokud bys nedělala to, co děláš, co bys s největší pravděpodobností dělala? ☺Pomáhala lidem myslet kriticky, dosahovat cílů a nebát se změn. Po této stránce jsem to z části našla iv učení. Pokud by se nejednalo o filantropii, asi bych byla zavázána vědě. Mám malou úchylku na samostudium fyziky, miluji však také design, auta a hudbu. Pokud by existovala profese, která propojuje všechny tyto směry, dejte mi vědět (smích). Když jsi začínala, bylo to pro tebe těžké? Uměla sis hned poradit?Popravdě jsem to nikdy jako těžké nevnímala. Vždy tam byla chuť učit se něco nového, zvědavost a trpělivost při řešení problému. Pokud mi něco programu neumožňoval, zkoumala jsem to, dokud se to nepodařilo. [Naše lektorka Veronika a její žáci :) v Banské Bystrici] Co bylo pro tebe nejtěžší?Nejtěžší? Rozhodnout se jen pro jeden software, ve kterém bych se měla vyskillovat a být špičkou (smích). Nevím to. Poznám do hloubky jeden, najdu jeho limitace a chci víc. Tvorbu vnímám komplexně, ne jen jedním směrem. Zde se projevuje ta ženská výhoda – cítím to, co tvořím po každé stránce, proto specifikovat se jen na jednu barvu duhy mi ji neumožní vidět celou. [Veronika (vpravo) je velká kamarádka s fotoaparátem] Jak to vnímáš pracovně? Máš podle tebe větší šance se zaměstnat v IT a najít lepší placenou práci?Většina procesů se optimalizuje z mechanických na ty elektronické, proto mají informační technologie rozhodně budoucnost. Osobně si myslím, že je jedno, ve kterém sektoru se člověk najde. Podstatně je pracovat v oblasti, která je vaší zálibou a vášní. IT nabízí hlavně volnost, díky internetu můžeme pracovat z pláže na Arubě, kavárny, fajnšmekru iz postele.  Jak reagovaly tvé kamarádky, když ses rozhodla studovat a pracovat v této sféře? Nikdy jsem nebyla ten typ, který chodíval na kávu s holkami, tedy jsem tímto rozhodnutím překvapila jen velmi málo žen ve svém okolí (smích).  Pracují i ​​ony v IT? Když se setkáte, povídáte si o tvé práci? Nebo si toto téma necháváš pro mužský kolektiv?Na toto a různá jiná témata spíše upřednostňuji mužský kolektiv, málo žen si rádo povídá jen o práci. Naplno žiji tím, co dělám, proto jsem do dámské společnosti spíše tišší společník. [Veronika Nedecká] Vidíš výhody toho, že je stále méně žen v IT? Nebo se už poměr žen a mužů pomaličku vyrovnal?Je jich podstatně méně, neboť toto odvětví je pro ně relativně mladé. Ženské myšlení však otevírá mnoho dveří, dokáže vnést do projektů empatii, lidskost a jemnost, nejen chlad logiky. Myslím, že IT bude ještě pár let převážně mužskou parketou, ale to se časem změní. Ptají se lidé často na tvou práci? Setkáváš se s tím, že by si holky ptaly od tebe nějaké tipy a rady?Na práci se ptají mnozí (nejen baby), stejně jako se ptám i já. Každý chceme vidět progress na projektech, proto jsou to velmi plodné konverzace. Dostávám mnoho dotazů a vždy se snažím pomoci každému, máme si přece pomáhat. Co bys poradila dívkám, které se neumí rozhodnout, zda by měly jít do světa IT?Pokud jim nevadí hodiny strávené za počítačem, stačí si už jen vybrat ze širokého spektra možností, které IT sektor nabízí. Je to krásná práce, dokáže přinést svobodu a realizaci vlastních myšlenek, které pak mohou jistou formou pomáhají druhým. Neměnila bych :) Je to svět zítřka, kdo by v něm dělal přece nerad. [Veronice to jako lektorce moc sluší :)] Veronika bude mít svůj další prezenční kurz grafiky v Banské Bystrici od 9. října. Takže, pokud se chceš naučit dělat grafiku a ovládat grafické programy, neváhej a přihlašuj se do kurzu ještě dnes. Veronika, děkuji za rozhovor. Líbil se ti rozhovor? Věnuj mu 👍 Pokud máš na Veroniku nějakou otázku, napiš ji dolů do komentáře 👇  
Všestranný social media manager je k nezaplacení, tvrdí lektorka Majdži
Rozhovory
03.08.2017
Martina Baumann

Všestranný social media manager je k nezaplacení, tvrdí lektorka Majdži

Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamní agentuře TRIAD Advertising a přitom je i naší novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing . Sociální sítě jsou nevyzpytatelné a jak sama říká, stále nevíme o nich dost, i když na nich trávíme spoustu času. Objevují se zde nová pravidla, která je třeba neustále sledovat. O tom, že sociální sítě a marketing jsou její život, tě přesvědčí už sama Majdži v rozhovoru. Majdži tvrdí:  Z mé práce jsem asi nejvíc hrdá na celou komunikaci TATRATEA na Facebooku či Instagramu, která mi zároveň dělá největší radost a je takovým mým "děťátkem", o které jsem se starala úplně od začátku, odkdy se dostala pod naše triadovská křídla. Kromě SVK contentu připravuji i globální obsah v angličtině, který pak přebírají partneři z jiných zemí. Můžeš se přesvědčit i na FB a IG 👇   FB:  https://www.facebook.com/tatrateaSK/  IG:  https://www.instagram.com/tatrateaofficial/ Ahoj Majdži, vítáme tě u nás v Learn2Code. Jsi naší novou lektorkou, tak se nám na začátek trošku představ.Ahojteeee, v první řadě děkuji za uvítanou a super příležitost s vámi pracovat a předávat budoucím šikovníkům něco ze svých zkušeností. Ve zkratce o mně, pocházím z Trnavy, kde jsem prožila celý život a studentské období až po vysokou, FMK UCM, která mi otevřela dveře do velkého a fascinujícího světa reklamy. Miluji cestování, ať už po Slovensku nebo po druhé straně zeměkoule, festivaly, pivko s kámoši, tanec a dětskou radost z každodenních maličkostí, která ze mě doufám, nikdy nevyprchá.[Majdži, zdroj: FB] Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.Už to budou čtyři krásné roky, odkdy se mi splnil hned první pracovní sen, dostat se do nejúžasnější reklamní agentury, TRIAD Advertising. Začala jsem poznávat vody social media, do kterých jsem během výšky jen tak velmi jemně namočila prsty a učit se každý den nové věci od v té době nejlepších a jedněch z prvních social media managerů na Slovensku vůbec, kluci Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na ty časy velmi ráda vzpomínám. Mám pocit, že to bylo tak před sto lety, social media byla totiž totálně jiná než dnes. Sponzorování obsahu ještě nebylo tak běžné, resp. reklamní Facebook formáty teprve přicházely na Slovensko, čili do té doby se muselo postovat mnohem častěji, až nějakých 20 postů měsíčně. Pro značky bylo tehdy také mnohem důležitější než dnes vybudovat si dostatečně velkou základnu fanoušků, aby se posty měly komu zobrazovat, jelikož se zobrazovaly jen organicky.  Čtyři roky se někomu nemusí zdát až tak mnoho, ale ve světě social media to znamená, že jste zažili již několik vývojových stádií. Během tohoto období jsem se starala o různé značky jako Rajo, Poštovní banka, TATRATEA, adidas a vyzkoušela jsem si také team leading jednoho z našich social media týmů, kterého jsem se po roce dobrovolně vzdala. Ozvaly se totiž mé nesplněné cestovatelské sny, které mě zavedly až do Austrálie. TRIADu jsem se ale nechtěla vzdát a naštěstí mě po návratu přijali s otevřeným náručím a stříkajícím šampaňským zpátky. Tomu se řekne happy end, co? :D Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?To, že je neskutečně různorodá a komplexní zároveň a že mě každý den učí něco nového. Jinak znáte tento citát, kterým začíná film Moneyball? "Je to unbelievable, jak můžu don't know o game you've been playing all your life. " Mickey Mantl sice mluvil o baseballu, ale mně to docela sedí i na social media. Děláme s nimi celé dny a přesto je toho pořád tak mnoho, co o nich nevíme. A pokud náhodou i ano, každý den se mění a přinášejí do této naší hry nová pravidla.[Majdži, zdroj: FB] U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Co tě přivedlo k této myšlence?Původní podnět přišel od kluků z Learn2Code, kteří měli v plánu udělat kurz „Online marketing“. To je ale tak velmi široká kategorie, že jsme se poté rozhodli vybrat si jen jednu část, logicky takovou, která dnes patří mezi nejsilnější kanály marketingové komunikace, a tou jsou, jak už všichni víte, social media. Co všechno může dát zmiňovaný online kurz tomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?Taaaak v první řadě to bude podle mě pro většinu lidí taková "facka", když zjistí, co všechno práce social media managera obnáší. Celkově jsem se snažila vystavět kurz tak, aby dal člověku nejdůležitější základy, zejména co se týče social media advertisingu, tedy vytváření a nasazování kampaní. Věnujeme se však i kreativitě ve formě konkrétních ukázek z praxe, že jaký content na Facebook či Instagram patří, a jaký ne, příklady, jak lze hrát s jednotlivými formáty postů, atp. Suma sumárum, po absolvování kurzu by měl mít člověk našlápnutou cestičku k práci social media managera, ať už v reklamní agentuře, nebo na straně klienta. Jak bys popsala Social Media Marketing na Slovensku? Je jiný například ve srovnání se zahraničím?Určitě je rozdíl pracovat s tak maličkým trhem, jakým je Slovensko, než s publikem větší země. Nemusíme ani chodit moc daleko, hned u bratrů Čechů je to o něčem jiném, jednak co se týče advertisingu, jelikož umí pracovat s vyšším potenciálním zásahem a jinou cenou za interakci, a jednak samozřejmě i samotný content, který by měl být vždy co nejvíce lokální . To znamená, že jiný typ humoru funguje na lidi v Čechách než u nás, umí řešit jiná témata, vyjadřovat se k vlastním společenským událostem, tradicím, kultuře a pod. Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom?Jasnačka, bez každodenní dávky novinek ze social media světa bych ještě teď psala holé textové statusy. Sledování trendů je velmi velmi důležité, a pokud jde o social media, tak ještě milionkrát více důležité. Nic není totiž starší než včerejší novinka. To znamená, že jakmile Facebook zpřístupní nějakou novou fíčurku, už by se vám měl pařit mozek nad tím, jak ji co nejdříve využít pro vaši značku, o kterou pečujete. Jde vždy o jedinečnou příležitost, jak novým způsobem zaujmout vaše publikum na sociální síti ještě předtím, než se stane běžnou (čili druhý den). Například když přišel nový placement reklamy na Instagramu, byli jsme mezi prvními, kteří začali kampaně nasazovat i na Instagram, a mimo jiné jsme tak využili toho, že sponzorovaného brand contentu tam ještě nebylo až tak mnoho, a tím pádem i cena byla nižší. Samozřejmě sleduji na sociálních sítích i světové značky, které jsou často studnicí inspirace. Například takový Red Bull, co ti teď utvářejí na Instagramu, to je radost sledovat a učit se... dokreslovací soutěže v Stories, nebo různé interaktivní legrácky pro jejich followery, ale krása. Dnes je hodně pracovních nabídek v této oblasti, na internetu nebo na sociálních sítích se to přímo hemží s nabídkami a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na sociální sítě. Vnímáš to tak i ty?Samozřejmě, vždyť jinak by social media manažeři neměli co žrát. Ale ne, teď vážně. Je to specializace jako každá jiná. Sice ještě před pár lety tato pozice neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje nyní a značky/klienti už naštěstí vědí, že ji potřebují. Tím, že Facebook, a už i Instagram, se staly plnohodnotným médiem, ke každému jednomu postu by značka měla přistupovat jako k jakémukoli jinému komunikačnímu materiálu. Nestačí dát ven fotobankovní grafiku a obyčejný copytext. V té záplavě brandovaného contentu musí vyniknout a zaujmout, a k tomu potřebují někoho, kdo social media 100% zná, dennodenně se jim věnuje a ví, co momentálně funguje. Je to podle tebe dobře zaplaceno?Všestranný social media manager je přece k nezaplacení!  Na druhé straně komunita těchto lidí velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé Social Media pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?Hmm, netroufám si to zobecňovat, už to bude nějaký ten pátek, co jsem naposledy dělala pohovor s potenciálními social media managery. Z vlastní zkušenosti ale vím, že i když člověk nemá za sebou zrovna dva roky praxe a dosud spravoval akorát tak svůj osobní profil, dá se vycítit, jestli to má v krvi nebo ne. A pokud ano, stojí za to věnovat mu svůj čas a doučit ho věci, ve kterých má možná mezery. Někdo si může myslet, že si stačí založit účet na Facebooku, vložit pár příspěvků a fotek, případně si vloží nějaké ty peníze do reklamy a to je všechno. Považuje se za odborníka a umí s ním dělat. Setkáváš se s tím i ty?Ani ne, spíš si myslím, že nakonec ti lidé většinou zjistí, že aha, asi je toho víc, co je třeba vědět. Jaké jsou nejčastější chyby při takové práci?Největší chyba je podle mě to, pokud se značka nepřizpůsobí charakteru konkrétní social media platformy a produkuje násilí hlouposti jen proto, aby něco komunikovala. Nechci teď ukazovat prstem, ale naposledy mě takto vytočila jedna nejmenovaná finanční instituce, která na svou Facebook page vypostovala post s různými příchutěmi zmrzliny a vyzývala lidi do diskuse, aby jim v komentářích napsali, kterou příchuť mají nejraději. Žádné napojení na značku, jen zbytečný balast, post, který by mohl použít kdokoli. A abych vysvětlila i to přizpůsobení se charakteru sociální sítě, značky zapomínají, že sociální sítě jsou zde stále v první řadě pro lidi. Proto, pokud je například Instagram platformou, kde se uploadují krásné autentické fotky a videa z reálného světa, proč by ji měly značky ničit svými pozlépanými grafickými vizuály, Existuje špatný příspěvek a dobrý příspěvek? Nebo to záleží i na tom, jak se na to díváme?Tak tak, záleží na úhlu pohledu. Umíme hodnotit kreativní zpracování postu, na co se tedy většinou dívám já, nebo pak z hlediska toho, jak dobře příspěvek performuje, tedy, zda na něj lidé reagují a dávají lajky jak odtrženi z řetězu. Za mě je ale dobrý příspěvek každý, který mě při scrollování News Feedu dokáže zaujmout na tolik, že se u něj zastavím a věnuji mu svou pozornost. "scroll stopper". Ptají se tě například tvoji přátelé na to, že jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváš jim rady?A opravdu ano. Vidíš, i to svědčí o tom, že práce social media managera není jen o bohapustém sezení na Facebooku. Člověk si myslí, že to zvládne i sám, ale když přijde na lámání chleba, už také volá svému socialistovi na telefonu. A já mu samozřejmě když čas dovolí, ráda zvednu a poradím. Co bys poradila všem, kdo nemají žádné zkušenosti, ale chtěli by nějak začít?Na začátek bych si určitě podívala nějaký kurz pro začátečníky . Jinak o jednom dobrém jsem i slyšela, myslím že je od Learn2Code a dělá ho nějaká Majdži , prý to není k zahození, vyzkoušejte. ;) Co plánuješ do budoucnosti?Zařezávat v TRIADu, a vedle toho zřejmě neustále updatovat tento kurz. Jelikož, jak jsem již několikrát zmínila, social media se mění každou chvíli. Majdži, děkuji za rozhovor. Líbil se ti rozhovor? Věnuj mu 👍 Pokud máš na Majdži nějakou otázku, napiš ji dolů do komentáře 👇  

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách