Všestranný social media manager je k nezaplacení, tvrdí lektorka Majdži
Martina Baumann
03.08.2017
15 minut čtení
Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamní agentuře TRIAD Advertising a přitom je i naší novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing . Sociální sítě jsou nevyzpytatelné a jak sama říká, stále nevíme o nich dost, i když na nich trávíme spoustu času. Objevují se zde nová pravidla, která je třeba neustále sledovat. O tom, že sociální sítě a marketing jsou její život, tě přesvědčí už sama Majdži v rozhovoru.
Majdži tvrdí: Z mé práce jsem asi nejvíc hrdá na celou komunikaci TATRATEA na Facebooku či Instagramu, která mi zároveň dělá největší radost a je takovým mým "děťátkem", o které jsem se starala úplně od začátku, odkdy se dostala pod naše triadovská křídla. Kromě SVK contentu připravuji i globální obsah v angličtině, který pak přebírají partneři z jiných zemí.
Ahoj Majdži, vítáme tě u nás v Learn2Code. Jsi naší novou lektorkou, tak se nám na začátek trošku představ.
Ahojteeee, v první řadě děkuji za uvítanou a super příležitost s vámi pracovat a předávat budoucím šikovníkům něco ze svých zkušeností. Ve zkratce o mně, pocházím z Trnavy, kde jsem prožila celý život a studentské období až po vysokou, FMK UCM, která mi otevřela dveře do velkého a fascinujícího světa reklamy. Miluji cestování, ať už po Slovensku nebo po druhé straně zeměkoule, festivaly, pivko s kámoši, tanec a dětskou radost z každodenních maličkostí, která ze mě doufám, nikdy nevyprchá.
Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.
Už to budou čtyři krásné roky, odkdy se mi splnil hned první pracovní sen, dostat se do nejúžasnější reklamní agentury, TRIAD Advertising. Začala jsem poznávat vody social media, do kterých jsem během výšky jen tak velmi jemně namočila prsty a učit se každý den nové věci od v té době nejlepších a jedněch z prvních social media managerů na Slovensku vůbec, kluci Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na ty časy velmi ráda vzpomínám. Mám pocit, že to bylo tak před sto lety, social media byla totiž totálně jiná než dnes. Sponzorování obsahu ještě nebylo tak běžné, resp. reklamní Facebook formáty teprve přicházely na Slovensko, čili do té doby se muselo postovat mnohem častěji, až nějakých 20 postů měsíčně. Pro značky bylo tehdy také mnohem důležitější než dnes vybudovat si dostatečně velkou základnu fanoušků, aby se posty měly komu zobrazovat, jelikož se zobrazovaly jen organicky.
Čtyři roky se někomu nemusí zdát až tak mnoho, ale ve světě social media to znamená, že jste zažili již několik vývojových stádií. Během tohoto období jsem se starala o různé značky jako Rajo, Poštovní banka, TATRATEA, adidas a vyzkoušela jsem si také team leading jednoho z našich social media týmů, kterého jsem se po roce dobrovolně vzdala. Ozvaly se totiž mé nesplněné cestovatelské sny, které mě zavedly až do Austrálie. TRIADu jsem se ale nechtěla vzdát a naštěstí mě po návratu přijali s otevřeným náručím a stříkajícím šampaňským zpátky. Tomu se řekne happy end, co? :D
Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?
To, že je neskutečně různorodá a komplexní zároveň a že mě každý den učí něco nového. Jinak znáte tento citát, kterým začíná film Moneyball? "Je to unbelievable, jak můžu don't know o game you've been playing all your life. " Mickey Mantl sice mluvil o baseballu, ale mně to docela sedí i na social media. Děláme s nimi celé dny a přesto je toho pořád tak mnoho, co o nich nevíme. A pokud náhodou i ano, každý den se mění a přinášejí do této naší hry nová pravidla.
U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Co tě přivedlo k této myšlence?
Původní podnět přišel od kluků z Learn2Code, kteří měli v plánu udělat kurz „Online marketing“. To je ale tak velmi široká kategorie, že jsme se poté rozhodli vybrat si jen jednu část, logicky takovou, která dnes patří mezi nejsilnější kanály marketingové komunikace, a tou jsou, jak už všichni víte, social media.
Co všechno může dát zmiňovaný online kurz tomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?
Taaaak v první řadě to bude podle mě pro většinu lidí taková "facka", když zjistí, co všechno práce social media managera obnáší. Celkově jsem se snažila vystavět kurz tak, aby dal člověku nejdůležitější základy, zejména co se týče social media advertisingu, tedy vytváření a nasazování kampaní. Věnujeme se však i kreativitě ve formě konkrétních ukázek z praxe, že jaký content na Facebook či Instagram patří, a jaký ne, příklady, jak lze hrát s jednotlivými formáty postů, atp. Suma sumárum, po absolvování kurzu by měl mít člověk našlápnutou cestičku k práci social media managera, ať už v reklamní agentuře, nebo na straně klienta.
Jak bys popsala Social Media Marketing na Slovensku? Je jiný například ve srovnání se zahraničím?
Určitě je rozdíl pracovat s tak maličkým trhem, jakým je Slovensko, než s publikem větší země. Nemusíme ani chodit moc daleko, hned u bratrů Čechů je to o něčem jiném, jednak co se týče advertisingu, jelikož umí pracovat s vyšším potenciálním zásahem a jinou cenou za interakci, a jednak samozřejmě i samotný content, který by měl být vždy co nejvíce lokální . To znamená, že jiný typ humoru funguje na lidi v Čechách než u nás, umí řešit jiná témata, vyjadřovat se k vlastním společenským událostem, tradicím, kultuře a pod.
Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom?
Jasnačka, bez každodenní dávky novinek ze social media světa bych ještě teď psala holé textové statusy. Sledování trendů je velmi velmi důležité, a pokud jde o social media, tak ještě milionkrát více důležité. Nic není totiž starší než včerejší novinka. To znamená, že jakmile Facebook zpřístupní nějakou novou fíčurku, už by se vám měl pařit mozek nad tím, jak ji co nejdříve využít pro vaši značku, o kterou pečujete. Jde vždy o jedinečnou příležitost, jak novým způsobem zaujmout vaše publikum na sociální síti ještě předtím, než se stane běžnou (čili druhý den).
Například když přišel nový placement reklamy na Instagramu, byli jsme mezi prvními, kteří začali kampaně nasazovat i na Instagram, a mimo jiné jsme tak využili toho, že sponzorovaného brand contentu tam ještě nebylo až tak mnoho, a tím pádem i cena byla nižší.
Samozřejmě sleduji na sociálních sítích i světové značky, které jsou často studnicí inspirace. Například takový Red Bull, co ti teď utvářejí na Instagramu, to je radost sledovat a učit se... dokreslovací soutěže v Stories, nebo různé interaktivní legrácky pro jejich followery, ale krása.
Dnes je hodně pracovních nabídek v této oblasti, na internetu nebo na sociálních sítích se to přímo hemží s nabídkami a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na sociální sítě. Vnímáš to tak i ty?
Samozřejmě, vždyť jinak by social media manažeři neměli co žrát. Ale ne, teď vážně. Je to specializace jako každá jiná. Sice ještě před pár lety tato pozice neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje nyní a značky/klienti už naštěstí vědí, že ji potřebují. Tím, že Facebook, a už i Instagram, se staly plnohodnotným médiem, ke každému jednomu postu by značka měla přistupovat jako k jakémukoli jinému komunikačnímu materiálu. Nestačí dát ven fotobankovní grafiku a obyčejný copytext. V té záplavě brandovaného contentu musí vyniknout a zaujmout, a k tomu potřebují někoho, kdo social media 100% zná, dennodenně se jim věnuje a ví, co momentálně funguje.
Je to podle tebe dobře zaplaceno?
Všestranný social media manager je přece k nezaplacení!
Na druhé straně komunita těchto lidí velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé Social Media pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?
Hmm, netroufám si to zobecňovat, už to bude nějaký ten pátek, co jsem naposledy dělala pohovor s potenciálními social media managery. Z vlastní zkušenosti ale vím, že i když člověk nemá za sebou zrovna dva roky praxe a dosud spravoval akorát tak svůj osobní profil, dá se vycítit, jestli to má v krvi nebo ne. A pokud ano, stojí za to věnovat mu svůj čas a doučit ho věci, ve kterých má možná mezery.
Někdo si může myslet, že si stačí založit účet na Facebooku, vložit pár příspěvků a fotek, případně si vloží nějaké ty peníze do reklamy a to je všechno. Považuje se za odborníka a umí s ním dělat. Setkáváš se s tím i ty?
Ani ne, spíš si myslím, že nakonec ti lidé většinou zjistí, že aha, asi je toho víc, co je třeba vědět.
Jaké jsou nejčastější chyby při takové práci?
Největší chyba je podle mě to, pokud se značka nepřizpůsobí charakteru konkrétní social media platformy a produkuje násilí hlouposti jen proto, aby něco komunikovala. Nechci teď ukazovat prstem, ale naposledy mě takto vytočila jedna nejmenovaná finanční instituce, která na svou Facebook page vypostovala post s různými příchutěmi zmrzliny a vyzývala lidi do diskuse, aby jim v komentářích napsali, kterou příchuť mají nejraději. Žádné napojení na značku, jen zbytečný balast, post, který by mohl použít kdokoli. A abych vysvětlila i to přizpůsobení se charakteru sociální sítě, značky zapomínají, že sociální sítě jsou zde stále v první řadě pro lidi. Proto, pokud je například Instagram platformou, kde se uploadují krásné autentické fotky a videa z reálného světa, proč by ji měly značky ničit svými pozlépanými grafickými vizuály,
Existuje špatný příspěvek a dobrý příspěvek? Nebo to záleží i na tom, jak se na to díváme?
Tak tak, záleží na úhlu pohledu. Umíme hodnotit kreativní zpracování postu, na co se tedy většinou dívám já, nebo pak z hlediska toho, jak dobře příspěvek performuje, tedy, zda na něj lidé reagují a dávají lajky jak odtrženi z řetězu. Za mě je ale dobrý příspěvek každý, který mě při scrollování News Feedu dokáže zaujmout na tolik, že se u něj zastavím a věnuji mu svou pozornost. "scroll stopper".
Ptají se tě například tvoji přátelé na to, že jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváš jim rady?
A opravdu ano. Vidíš, i to svědčí o tom, že práce social media managera není jen o bohapustém sezení na Facebooku. Člověk si myslí, že to zvládne i sám, ale když přijde na lámání chleba, už také volá svému socialistovi na telefonu. A já mu samozřejmě když čas dovolí, ráda zvednu a poradím.
Co bys poradila všem, kdo nemají žádné zkušenosti, ale chtěli by nějak začít?
Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem.