Zpět na blog
Rozhovory

Grafická designérka Veronika popisuje IT sektor jako svět zítřka

Martina Baumann
10.09.2017
8 minut čtení
Grafická designérka Veronika popisuje IT sektor jako svět zítřka
Veronika Nedecká je grafická designérka, pracuje na vlastních projektech a kromě toho je také lektorkou kurzu Visual Design.
Své začátky nevnímala těžko i díky tomu, že měla pořád chuť učit se něco nového a pokud jí něco nešlo, zkoumala to do té doby, dokud se jí to nepodařilo. Tato houževnatost se jí v životě vyplatila, protože má práci, která ji nejen uživí, ale je její vášní a zálibou. Sama říká, že IT nabízí hlavně volnost, díky čemuž můžete dnes již pracovat v této oblasti kdekoli na světě, dokonce nemusíte vyjít ráno z domu, abyste utíkali například do kanceláře. 
O své práci ti už povypráví ona sama 👇

Na začátek se nám představ, co přesně děláš a čemu se věnuješ?

Na úvod bych chtěla poděkovat za možnost dělat interview. Jmenuji se Veronika a věnuji se tvorbě kreativně-digitálního obsahu. Mými nástroji jsou fotoaparát, počítač a vlastní hlava. S fotoaparátem jsme zžiti na plný manuál po stránce fotografie i videa, výstupy si upravuji pomocí široké škály produktů od Adobe - jako jsou Photoshop, Illustrator, Premiére Pro, After Effects, Animate (bývalý Flash), 3d vizualizace pokrývám přes kombinaci Rhinoceros a V- ray. Dva z programů využíváme také na školeních kurzu VisualDesign v Banské Bystrici. Celý softwarový mix pak dokáže vyprodukovat něco takového 👇
Jsem hlavně zvědavý člověk, to je vlastnost, která mi dovoluje do detailu zkoumat každý jeden software, pochopit jej a následně využívat jako svůj nástroj bez technických omezení.

Ještě dnes si lidé často myslí, že IT je svět mužů. Jak to vnímáš ty? Pracuješ víc v mužském nebo ženském světě?

Je pravda, že žen v IT sektoru je poměrně málo, avšak v oblasti kreativy čistě mužský kolektiv už nebývá pravidlem. Počítačů se není třeba bát, ženské cítění se dá nádherně přetavit do tvorby v různých směrech a často bývá velkou výhodou. Momentálně je to v mé sféře kolektivově vyrovnané.

Pokud bys nedělala to, co děláš, co bys s největší pravděpodobností dělala? ☺

Pomáhala lidem myslet kriticky, dosahovat cílů a nebát se změn. Po této stránce jsem to z části našla iv učení. Pokud by se nejednalo o filantropii, asi bych byla zavázána vědě. Mám malou úchylku na samostudium fyziky, miluji však také design, auta a hudbu. Pokud by existovala profese, která propojuje všechny tyto směry, dejte mi vědět (smích).

Když jsi začínala, bylo to pro tebe těžké? Uměla sis hned poradit?

Popravdě jsem to nikdy jako těžké nevnímala. Vždy tam byla chuť učit se něco nového, zvědavost a trpělivost při řešení problému. Pokud mi něco programu neumožňoval, zkoumala jsem to, dokud se to nepodařilo.
Naše lektorka Veronika a její žáci :) v Banské Bystrici

Co bylo pro tebe nejtěžší?

Nejtěžší? Rozhodnout se jen pro jeden software, ve kterém bych se měla vyskillovat a být špičkou (smích). Nevím to. Poznám do hloubky jeden, najdu jeho limitace a chci víc. Tvorbu vnímám komplexně, ne jen jedním směrem. Zde se projevuje ta ženská výhoda – cítím to, co tvořím po každé stránce, proto specifikovat se jen na jednu barvu duhy mi ji neumožní vidět celou.
Veronika (vpravo) je velká kamarádka s fotoaparátem

Jak to vnímáš pracovně? Máš podle tebe větší šance se zaměstnat v IT a najít lepší placenou práci?

Většina procesů se optimalizuje z mechanických na ty elektronické, proto mají informační technologie rozhodně budoucnost. Osobně si myslím, že je jedno, ve kterém sektoru se člověk najde. Podstatně je pracovat v oblasti, která je vaší zálibou a vášní. IT nabízí hlavně volnost, díky internetu můžeme pracovat z pláže na Arubě, kavárny, fajnšmekru iz postele. 

Jak reagovaly tvé kamarádky, když ses rozhodla studovat a pracovat v této sféře? 

Nikdy jsem nebyla ten typ, který chodíval na kávu s holkami, tedy jsem tímto rozhodnutím překvapila jen velmi málo žen ve svém okolí (smích). 

Pracují i ​​ony v IT? Když se setkáte, povídáte si o tvé práci? Nebo si toto téma necháváš pro mužský kolektiv?

Na toto a různá jiná témata spíše upřednostňuji mužský kolektiv, málo žen si rádo povídá jen o práci. Naplno žiji tím, co dělám, proto jsem do dámské společnosti spíše tišší společník.
Veronika Nedecká

Vidíš výhody toho, že je stále méně žen v IT? Nebo se už poměr žen a mužů pomaličku vyrovnal?

Je jich podstatně méně, neboť toto odvětví je pro ně relativně mladé. Ženské myšlení však otevírá mnoho dveří, dokáže vnést do projektů empatii, lidskost a jemnost, nejen chlad logiky. Myslím, že IT bude ještě pár let převážně mužskou parketou, ale to se časem změní.

Ptají se lidé často na tvou práci? Setkáváš se s tím, že by si holky ptaly od tebe nějaké tipy a rady?

Na práci se ptají mnozí (nejen baby), stejně jako se ptám i já. Každý chceme vidět progress na projektech, proto jsou to velmi plodné konverzace. Dostávám mnoho dotazů a vždy se snažím pomoci každému, máme si přece pomáhat.

Co bys poradila dívkám, které se neumí rozhodnout, zda by měly jít do světa IT?

Pokud jim nevadí hodiny strávené za počítačem, stačí si už jen vybrat ze širokého spektra možností, které IT sektor nabízí. Je to krásná práce, dokáže přinést svobodu a realizaci vlastních myšlenek, které pak mohou jistou formou pomáhají druhým. Neměnila bych :) Je to svět zítřka, kdo by v něm dělal přece nerad.
Veronice to jako lektorce moc sluší :)
Veronika bude mít svůj další prezenční kurz grafiky v Banské Bystrici od 9. října. Takže, pokud se chceš naučit dělat grafiku a ovládat grafické programy, neváhej a přihlašuj se do kurzu ještě dnes.

Veronika, děkuji za rozhovor. Líbil se ti rozhovor? Věnuj mu 👍 Pokud máš na Veroniku nějakou otázku, napiš ji dolů do komentáře 👇  
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by tě zajímat

Všestranný social media manager je k nezaplacení, tvrdí lektorka Majdži
Rozhovory
03.08.2017
Martina Baumann

Všestranný social media manager je k nezaplacení, tvrdí lektorka Majdži

Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamní agentuře TRIAD Advertising a přitom je i naší novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing . Sociální sítě jsou nevyzpytatelné a jak sama říká, stále nevíme o nich dost, i když na nich trávíme spoustu času. Objevují se zde nová pravidla, která je třeba neustále sledovat. O tom, že sociální sítě a marketing jsou její život, tě přesvědčí už sama Majdži v rozhovoru. Majdži tvrdí:  Z mé práce jsem asi nejvíc hrdá na celou komunikaci TATRATEA na Facebooku či Instagramu, která mi zároveň dělá největší radost a je takovým mým "děťátkem", o které jsem se starala úplně od začátku, odkdy se dostala pod naše triadovská křídla. Kromě SVK contentu připravuji i globální obsah v angličtině, který pak přebírají partneři z jiných zemí. Můžeš se přesvědčit i na FB a IG 👇   FB:  https://www.facebook.com/tatrateaSK/  IG:  https://www.instagram.com/tatrateaofficial/ Ahoj Majdži, vítáme tě u nás v Learn2Code. Jsi naší novou lektorkou, tak se nám na začátek trošku představ.Ahojteeee, v první řadě děkuji za uvítanou a super příležitost s vámi pracovat a předávat budoucím šikovníkům něco ze svých zkušeností. Ve zkratce o mně, pocházím z Trnavy, kde jsem prožila celý život a studentské období až po vysokou, FMK UCM, která mi otevřela dveře do velkého a fascinujícího světa reklamy. Miluji cestování, ať už po Slovensku nebo po druhé straně zeměkoule, festivaly, pivko s kámoši, tanec a dětskou radost z každodenních maličkostí, která ze mě doufám, nikdy nevyprchá.[Majdži, zdroj: FB] Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.Už to budou čtyři krásné roky, odkdy se mi splnil hned první pracovní sen, dostat se do nejúžasnější reklamní agentury, TRIAD Advertising. Začala jsem poznávat vody social media, do kterých jsem během výšky jen tak velmi jemně namočila prsty a učit se každý den nové věci od v té době nejlepších a jedněch z prvních social media managerů na Slovensku vůbec, kluci Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na ty časy velmi ráda vzpomínám. Mám pocit, že to bylo tak před sto lety, social media byla totiž totálně jiná než dnes. Sponzorování obsahu ještě nebylo tak běžné, resp. reklamní Facebook formáty teprve přicházely na Slovensko, čili do té doby se muselo postovat mnohem častěji, až nějakých 20 postů měsíčně. Pro značky bylo tehdy také mnohem důležitější než dnes vybudovat si dostatečně velkou základnu fanoušků, aby se posty měly komu zobrazovat, jelikož se zobrazovaly jen organicky.  Čtyři roky se někomu nemusí zdát až tak mnoho, ale ve světě social media to znamená, že jste zažili již několik vývojových stádií. Během tohoto období jsem se starala o různé značky jako Rajo, Poštovní banka, TATRATEA, adidas a vyzkoušela jsem si také team leading jednoho z našich social media týmů, kterého jsem se po roce dobrovolně vzdala. Ozvaly se totiž mé nesplněné cestovatelské sny, které mě zavedly až do Austrálie. TRIADu jsem se ale nechtěla vzdát a naštěstí mě po návratu přijali s otevřeným náručím a stříkajícím šampaňským zpátky. Tomu se řekne happy end, co? :D Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?To, že je neskutečně různorodá a komplexní zároveň a že mě každý den učí něco nového. Jinak znáte tento citát, kterým začíná film Moneyball? "Je to unbelievable, jak můžu don't know o game you've been playing all your life. " Mickey Mantl sice mluvil o baseballu, ale mně to docela sedí i na social media. Děláme s nimi celé dny a přesto je toho pořád tak mnoho, co o nich nevíme. A pokud náhodou i ano, každý den se mění a přinášejí do této naší hry nová pravidla.[Majdži, zdroj: FB] U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Co tě přivedlo k této myšlence?Původní podnět přišel od kluků z Learn2Code, kteří měli v plánu udělat kurz „Online marketing“. To je ale tak velmi široká kategorie, že jsme se poté rozhodli vybrat si jen jednu část, logicky takovou, která dnes patří mezi nejsilnější kanály marketingové komunikace, a tou jsou, jak už všichni víte, social media. Co všechno může dát zmiňovaný online kurz tomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?Taaaak v první řadě to bude podle mě pro většinu lidí taková "facka", když zjistí, co všechno práce social media managera obnáší. Celkově jsem se snažila vystavět kurz tak, aby dal člověku nejdůležitější základy, zejména co se týče social media advertisingu, tedy vytváření a nasazování kampaní. Věnujeme se však i kreativitě ve formě konkrétních ukázek z praxe, že jaký content na Facebook či Instagram patří, a jaký ne, příklady, jak lze hrát s jednotlivými formáty postů, atp. Suma sumárum, po absolvování kurzu by měl mít člověk našlápnutou cestičku k práci social media managera, ať už v reklamní agentuře, nebo na straně klienta. Jak bys popsala Social Media Marketing na Slovensku? Je jiný například ve srovnání se zahraničím?Určitě je rozdíl pracovat s tak maličkým trhem, jakým je Slovensko, než s publikem větší země. Nemusíme ani chodit moc daleko, hned u bratrů Čechů je to o něčem jiném, jednak co se týče advertisingu, jelikož umí pracovat s vyšším potenciálním zásahem a jinou cenou za interakci, a jednak samozřejmě i samotný content, který by měl být vždy co nejvíce lokální . To znamená, že jiný typ humoru funguje na lidi v Čechách než u nás, umí řešit jiná témata, vyjadřovat se k vlastním společenským událostem, tradicím, kultuře a pod. Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom?Jasnačka, bez každodenní dávky novinek ze social media světa bych ještě teď psala holé textové statusy. Sledování trendů je velmi velmi důležité, a pokud jde o social media, tak ještě milionkrát více důležité. Nic není totiž starší než včerejší novinka. To znamená, že jakmile Facebook zpřístupní nějakou novou fíčurku, už by se vám měl pařit mozek nad tím, jak ji co nejdříve využít pro vaši značku, o kterou pečujete. Jde vždy o jedinečnou příležitost, jak novým způsobem zaujmout vaše publikum na sociální síti ještě předtím, než se stane běžnou (čili druhý den). Například když přišel nový placement reklamy na Instagramu, byli jsme mezi prvními, kteří začali kampaně nasazovat i na Instagram, a mimo jiné jsme tak využili toho, že sponzorovaného brand contentu tam ještě nebylo až tak mnoho, a tím pádem i cena byla nižší. Samozřejmě sleduji na sociálních sítích i světové značky, které jsou často studnicí inspirace. Například takový Red Bull, co ti teď utvářejí na Instagramu, to je radost sledovat a učit se... dokreslovací soutěže v Stories, nebo různé interaktivní legrácky pro jejich followery, ale krása. Dnes je hodně pracovních nabídek v této oblasti, na internetu nebo na sociálních sítích se to přímo hemží s nabídkami a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na sociální sítě. Vnímáš to tak i ty?Samozřejmě, vždyť jinak by social media manažeři neměli co žrát. Ale ne, teď vážně. Je to specializace jako každá jiná. Sice ještě před pár lety tato pozice neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje nyní a značky/klienti už naštěstí vědí, že ji potřebují. Tím, že Facebook, a už i Instagram, se staly plnohodnotným médiem, ke každému jednomu postu by značka měla přistupovat jako k jakémukoli jinému komunikačnímu materiálu. Nestačí dát ven fotobankovní grafiku a obyčejný copytext. V té záplavě brandovaného contentu musí vyniknout a zaujmout, a k tomu potřebují někoho, kdo social media 100% zná, dennodenně se jim věnuje a ví, co momentálně funguje. Je to podle tebe dobře zaplaceno?Všestranný social media manager je přece k nezaplacení!  Na druhé straně komunita těchto lidí velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé Social Media pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?Hmm, netroufám si to zobecňovat, už to bude nějaký ten pátek, co jsem naposledy dělala pohovor s potenciálními social media managery. Z vlastní zkušenosti ale vím, že i když člověk nemá za sebou zrovna dva roky praxe a dosud spravoval akorát tak svůj osobní profil, dá se vycítit, jestli to má v krvi nebo ne. A pokud ano, stojí za to věnovat mu svůj čas a doučit ho věci, ve kterých má možná mezery. Někdo si může myslet, že si stačí založit účet na Facebooku, vložit pár příspěvků a fotek, případně si vloží nějaké ty peníze do reklamy a to je všechno. Považuje se za odborníka a umí s ním dělat. Setkáváš se s tím i ty?Ani ne, spíš si myslím, že nakonec ti lidé většinou zjistí, že aha, asi je toho víc, co je třeba vědět. Jaké jsou nejčastější chyby při takové práci?Největší chyba je podle mě to, pokud se značka nepřizpůsobí charakteru konkrétní social media platformy a produkuje násilí hlouposti jen proto, aby něco komunikovala. Nechci teď ukazovat prstem, ale naposledy mě takto vytočila jedna nejmenovaná finanční instituce, která na svou Facebook page vypostovala post s různými příchutěmi zmrzliny a vyzývala lidi do diskuse, aby jim v komentářích napsali, kterou příchuť mají nejraději. Žádné napojení na značku, jen zbytečný balast, post, který by mohl použít kdokoli. A abych vysvětlila i to přizpůsobení se charakteru sociální sítě, značky zapomínají, že sociální sítě jsou zde stále v první řadě pro lidi. Proto, pokud je například Instagram platformou, kde se uploadují krásné autentické fotky a videa z reálného světa, proč by ji měly značky ničit svými pozlépanými grafickými vizuály, Existuje špatný příspěvek a dobrý příspěvek? Nebo to záleží i na tom, jak se na to díváme?Tak tak, záleží na úhlu pohledu. Umíme hodnotit kreativní zpracování postu, na co se tedy většinou dívám já, nebo pak z hlediska toho, jak dobře příspěvek performuje, tedy, zda na něj lidé reagují a dávají lajky jak odtrženi z řetězu. Za mě je ale dobrý příspěvek každý, který mě při scrollování News Feedu dokáže zaujmout na tolik, že se u něj zastavím a věnuji mu svou pozornost. "scroll stopper". Ptají se tě například tvoji přátelé na to, že jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváš jim rady?A opravdu ano. Vidíš, i to svědčí o tom, že práce social media managera není jen o bohapustém sezení na Facebooku. Člověk si myslí, že to zvládne i sám, ale když přijde na lámání chleba, už také volá svému socialistovi na telefonu. A já mu samozřejmě když čas dovolí, ráda zvednu a poradím. Co bys poradila všem, kdo nemají žádné zkušenosti, ale chtěli by nějak začít?Na začátek bych si určitě podívala nějaký kurz pro začátečníky . Jinak o jednom dobrém jsem i slyšela, myslím že je od Learn2Code a dělá ho nějaká Majdži , prý to není k zahození, vyzkoušejte. ;) Co plánuješ do budoucnosti?Zařezávat v TRIADu, a vedle toho zřejmě neustále updatovat tento kurz. Jelikož, jak jsem již několikrát zmínila, social media se mění každou chvíli. Majdži, děkuji za rozhovor. Líbil se ti rozhovor? Věnuj mu 👍 Pokud máš na Majdži nějakou otázku, napiš ji dolů do komentáře 👇  
Na Slovensku je málo programátorů, tvrdí full-stack developer Matej
Rozhovory
09.06.2017
Martina Baumann

Na Slovensku je málo programátorů, tvrdí full-stack developer Matej

Matej Gábriš soutěžil v naší CODE ARENE během Profesia days začátkem března a získal zasloužené první místo! Matěj není vůbec skoupy na slovo, a tak jsme ho řádně vyzpovídali. Matějovy kroky vedly 2. března 2017 do naší CODE ARENY v bratislavské Inchebě. Že není žádný nováček na IT scéně, nám bylo jasné hned. Vždyť přece získal první místo v naší kodérské soutěži. Matěj má mnoho zkušeností, zmiňme tedy některé projekty:  • http://zena.sme.sk/horoskop/ • http://supernoze.sk/ • http://www.penzionpavcinalehota.sk/ • https://dennikn.sk - Matej se participoval na první verzi • http://www.tricode.sk - Matejova bývalá firma, ve které udělal web • působil také jako lektor PHP a MySQL ve www.itvkurze.sk (tehdejší Aptech Europe) [Matej si probral výhru v CODE ARENE] A tak jsme se rozhodli, že ho trošku vyzpovídáme. Prozradil nám něco ze zákulisí programování jako takového. Třeba jsme se dozvěděli, že kromě toho, že příprava webky trvá dlouhé hodiny, může se někdy prodloužit i na celý rok (to se mu totiž opravdu reálně stalo). Matěj oficiálně pracuje jako full-stack developer a v následujících řádcích se dozvíš spoustu zajímavosti o něm, jeho práci a celkově o programování. Tak čti ꜜ Zúčastnil ses soutěže, ve které jsi musel naprogramovat webstránku podle zadání v časovém limitu 15 minut. Pro laika je to šílený čas. Pro profesionála? Dá se nakódovat webstránka za 15 minut? Kolik času reálně stráví programátor při tvoření webové stránky?Nelze říci, že soutěž byla přímo o naprogramování celé webové stránky. Jednalo se o programování „templatu“ v jazycích HTML a CSS z připraveného designu. Nelze připravit celou webstránku za 15 minut. Všichni soutěžící se pokoušeli za 15 minut připravit část webové stránky, tak aby byla pro diváky co nejvíce vizuálně podobná dodanému designu. Reálně tráví programátor při přípravě webové stránky dlouhé hodiny. Samozřejmě tento čas se liší podle toho, o jakého programátora se jedná. V mém případě lze říci, že jsem full-stack developer, což znamená, že mám na starosti přípravu celé stránky od designu přes front-end (viditelná část webstránky pro všechny návštěvníky) až po back-end (část webstránky používaná administrátory). U jednodušších projektů jako například prezentační webstránka pro firmu se čas na úplné dokončení webové stránky pohybuje v rozmezí pár dní. Avšak u větších projektů, kde požadují klienti na míru připravená řešení, se může doba přípravy prodloužit na týdny až měsíce. A na čem všem to závisí?Délka přípravy webové stránky závisí na množství faktorů. Od velikosti webstránky, od množství programátorů, kteří na webstránce pracují, od zkušeností programátora i od spolupráce se zákazníky. V posledním případě se mi jednou stalo, že zákazník dokázal prodloužit přípravu webové stránky io jeden rok. Je to výjimečné, ale může se to stát. Spousta lidí momentálně odchází za prací do zahraničí. Jak vnímáš trendy v programování na Slovensku v porovnání se zahraničím?Nevím, co bych nazval trendem v programování. Používání nových frameworků? Jelikož web developer pracuje v online světě, tak všechny novinky se k nám dostanou stejně rychle jako do jiných koutů světa. Záleží na programátorovi, zda má chuť se učit nové věci, nebo zůstane u svého standardu. A jak je to s prací na Slovensku? Jak vnímáš náš trh v této oblasti? Je zde dost nabídek, dá se zde vůbec prosadit? Slovenský trh rozhodně nabízí mnoho možností pro programátory. Určitě není potřeba vycestovat. Pracovních míst pro programátory je více než dostatek. Dá se říci, že je velký nedostatek programátorů. A co si tedy myslíš o pracovních podmínkách v zahraničí? Mají programátoři v cizině lepší podmínky v porovnání s programátory na Slovensku? Pokud se jedná o plat, tak v zahraničí bývá několikanásobně vyšší, ale i finance potřebné pro běžný život jsou vyšší. Pracovní podmínky lze srovnávat. Benefity jako fotbalový stůl, místo pro rychlý spánek, pohyblivý čas na práci a podobně, jsou již běžné iu nás. Firmy se předbíhají, kdo nabídne více benefitů, aby dostali programátora k sobě a pak si jej i udrželi. Jak lze podle tebe co nejjednodušeji dostat k programování webstránek? Musí mít k tomu člověk nějaký talent, nebo stačí jen chuť?Na programování webstránek se může dát opravdu každý. Stačí jen chuť a výdrž. Určitě není zapotřebí žádný speciální talent. Já jsem například začínal, když mi bylo 15 let (dnes je mi 30). Začal jsem programovat v jazyce C++ pouze v konzoli. V podstatě jsem se všechno naučil sám a nechodil jsem na vysokou školu. Když mi bylo 25 let, tak jsem navštěvoval jeden večerní kurz. To jsem už ale byl zběhlý programátor a kurz mi jen takříkajíc dal dohromady vše, co jsem už ovládal a nasměroval mě správným směrem. Jako full-stack developer potřebuji ovládat všechny jazyky běžně používané při tvorbě webstránek HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL a není mi cizí ani linux, nicméně ovládám i další programovací jazyky jako například C, C#, JAVA. Co byste poradil začínajícím kodérům? Na co si mají dát pozor a naopak, čemu by měli věnovat nejvíc pozornosti?Začínajícím kodérem bych doporučil se naučit dobře a správně googlit, protože to budou dělat většinu času, kdy si nebudou vědět rady s nějakým problémem. Určitě doporučuji - naučit se pořádně jeden programovací jazyk, díky čemuž bude už hračka naučit se jakýkoli jiný programovací jazyk. Tím nemám na mysli HTML či CSS.  Díky za rozhovor Matěj. Líbil se ti rozhovor? Věnuj mu 👍 Pokud máš na Matěje nějakou otázku, napiš ji dolů do komentáře 👇  
Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pro začátečníky
Rozhovory
22.05.2017
Martina Baumann

Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pro začátečníky

Do týmu lektorů Learn2Code se přidal Martin Šimo, který je podepsán pod náš nový kurz Google Analytics pro začátečníky . Jak sám říká, má s online vzděláváním výborné zkušenosti a doporučuje tuto formu opravdu každému. Vyprávěl nám více o Google Analytics a marketingové analytice jako takové. [Image] Na úvod se nám prosím představ, čemu se přesně věnuješ?  Ahojte, jsem Martin a dělám, co mám rád. Potom hledám způsob, jak to použít pro byznys. Pro tento rozhovor je nejrelevantnější marketingová analytika. Toto je široký pojem, pod který v mém slovníku spadá analýza chování uživatelů, zákazníků, kampaňových nákladů a dalších věcí, které souvisí s digitálním byznysem. V principu jde o práci s lidmi a čísly. Lidé, kteří mají potřeby, požadavky a své vzorce chování. Plus čísla, která používám jako měřidla pro všechny tyto věci, abych je uměl vyhodnocovat a optimalizovat. V Learn2Code jsme spustili nový online kurz Google Analytics a ty jsi jeho lektorem. Jak vnímáš tuto pozici? Jako velkou zodpovědnost. Jedná se o můj první online kurz a snažil jsem se ho připravit tak, aby předal co nejvíce znalostí a zkušeností. Sám mám s online vzděláváním výborné zkušenosti a pokud se mi podaří předat zkušenosti dál, budu velmi rád.  Pokud ne, tak si rád poslechnu feedback. Abych zlepšil kurz pro ně i další studenty.  Zmiňovaný online kurz je vhodný pro začátečníky. Je to opravdu o tom, že si jej může udělat i někdo, kdo v životě neviděl Google Analytics a vlastně netuší, co to je? Nejvíce hodnoty z kurzu bude mít student, který ví, co Google Analytics je, ale nemá s ním žádné nebo téměř žádné praktické zkušenosti. A chce to změnit. To je nejdůležitější.  Co se týče úkonů a klikaček, kurz začíná vytvořením účtu, tedy nejzákladnějším prvním krokem. Postupně v kurzu představuji celé rozhraní a ukazuji pokročilejší možnosti práce s daty. Takže se dostaneme také ke složitějším reportům, jejich automatizaci a importem vlastních dat.  Ti, kteří již mají základy Google Analytics, respektive jsou pokročilí, se v tomto kurzu zřejmě nenajdou. Nebo je kurz vhodný i pro ně? Tuto odpověď zjistí každý podle veřejně dostupné osnovy. V kurzu jsou věci, které nemusí ovládat úplně každý. Například to, jak se nastavují konverze pomocí eventů nebo import vlastních dat.  Na druhé straně platí, že kdo se umí ptát ty správné otázky, najde všechny odpovědi i na Googlu. Cílem kurzu proto není Google nahradit, ale spíše seznámit studenty se všemi možnostmi rozhraní a ukázat je na konkrétních příkladech.  Podobně jako Morfeus v Matrixu se jim snažím ukázat dveře. Projít přes ně musí studenti sami.  Co těmto kurzům mohu získat? Co všechno budu umět udělat po absolvování kurzu? Nastavit základní i pokročilá měření pro jednoduché i složitější webové projekty. Čili od webové stránky, která nabízí tři služby až po složitější portál typu Learn2Code.   Pokud jsi majitelka projektu, tak ti to umožní podívat se detailně na zoubek návštěvníkům tvého webu i výkonností tvých marketingových kampaní. Uvidíš, na co utrácíš kolik peněz, jaké návštěvníky ti konkrétní kampaně nosí a také to, které kampaně jsou nejziskovější.  Pokud jsi zaměstnanec agentury nebo freelancer, budeš tyto analýzy umět udělat pro své klienty. Ukážeš jim, proč tvé kampaně jsou ty správné a nejlepší. Nebo zjistíš, že nejsou a zlepšíš je.  Pokud nejsi ani jedno, tak ti kurz dá zdravý analytický základ pro obě role. [Image] Znamená to, že si můžu pak do životopisu uvést, že ovládám základy Google Analytics, nebo si tam klidně můžu dát, že ovládám Google Analytics? Ano, můžeš si uvést, že Google Analytics ovládáš. Budeš obeznámen se všemi hlavními možnostmi a funkcemi. Při konkrétním zadání se vždy budeš moci ke kurzu vrátit a prohlédnout si, co se jak nastavuje.  Důležité je vyzkoušet si všechna nastavení a možnosti na vlastním příkladu. Tak se při kurzu naučíš nejvíc.  Obecně se říká, že v IT je třeba neustále sledovat trendy, platí to i například u Google Analytics? Mění se tam věci rychle, pokud se vůbec mění? Nebo je to stále o tom samém? 100%! Navíc je analytika tak zvláštní hybridní rolí. Abys svou práci dělal dobře, musíš mít přehled nejen o nástroji samotném, ale také o celospolečenských trendech.  Například růst návštěvnosti z mobilů. Můžeš si ho všimnout na vlastních datech. Najdeš ho podle toho, že tento segment tvých zákazníků má nižší míru konverze. A začneš dělat kroky, abys to opravil. Například vytvoříš responzivní web.  Ideální však je, pokud už jsi o tomto trendu věděl dříve. Čekal si, že přijde a byl jsi na něj připraven. Buď proto, že jsi o něm četl nebo si všímáš chování lidí kolem sebe.  Já se například často v tramvaji dívám lidem do mobilů. Beru to jako součást mé práce, protože mě zajímá v jakých aplikacích tráví čas a co v nich dělají. To umím potom využít a připravit se na změny v jejich chování.  Na druhou stranu je třeba si uvědomit i to, že některé věci se nemění. Lidé budou stále lidmi. Alespoň dokud z nás nebudou roboty. A toto je také velmi důležité. Vždy budeme preferovat krásnější před ošklivým, rychleji před pomalým a kvalitu před pozlátkem.  [Image] Je podle tebe na Slovensku dostatek profesionálů v Google Analytics? Je zde silná konkurence? Musíš mít „ostré lokty“? Těžká otázka. Zatím je velmi málo firem, které se webové analytice věnují naplno. Je to ovšem velmi rychle rostoucí segment. Hlavně u velkých klientů, kteří mají dat hodně a začínají je využívat.  Nyní, v květnu 2017, je podle mě velká příležitost začít se webové analytice věnovat. Tento trh bude v příštích letech pouze růst. Od velkých klientů postupně i ke středním a menším. A pokud se někomu podaří vybudovat si silné jméno, tak bude mít vyhráno.  Výzvou je zatím menší poptávka. Je náročnější namluvit střední a menší klienty, aby se tomu věnovali. I kvůli tomu, že dobrá analytika odhaluje nepříjemné problémy. Když někdo investuje 5 000 eur do nového webu, většinou nechce slyšet, že je špatný a nefunguje.  Proto se analytika většinou nabízí jako doplňková služba k něčemu jinému. Ať už výrobě webů nebo marketingovým kampaním. A tady je i největší příležitost k uplatnění pro absolventy kurzu. V agenturách, které nabízejí digitální služby a díky analytice chtějí růst. [Image] Pojďme nyní k tobě. Máš nějaký vzor, ​​který tě inspiruje? Osobu, která je pro tebe motivátorem? Pokud ano, proč právě on/ona? Mám jich hodně. Pokud mám zmínit jen jednoho, tak určitě Gary Vaynerchuk. Vede online marketingovou agenturu v New Yorku a sdílí obrovské množství svých znalostí a zkušeností. Dokonce věší na YouTube každý den vlog.  Díky němu může leckdo nahlédnout do života CEO firmy, která za 7 let narostla z 25 na 700+ zaměstnanců a má obrat přes 150 milionů dolarů. Doporučuji ho sledovat každému, koho zajímá marketing, prodej, lidské chování, vedení firmy nebo potřebuje pravidelnou dávku motivace.  Jaké jsou tvé zkušenosti s prací v IT oblasti? Co tě baví nejvíc a kde se vidíš za nějaký čas? Máš nějaké konkrétní plány? V IT oblasti nedělám, věnuji se online marketingu. Jediné co mám s IT společného je pár klientů, pro které jsme dělali.  Momentálně mě nejvíce zajímá psychologie a leadership. Jsou to pro mě další kousky do mozaiky růstu. Proč je důležitá vize a co to vlatně je? Jak zjistit, jestli má byznys šanci na úspěch nebo ne? Co udělat proto, aby celý byznys fungoval lépe a mohl růst? Tyto otázky jsou důležité pro nás i pro naše klienty.  Co se týče budoucnosti, snažím se nemít očekávání a být otevřený možnostem. Zatím se mi to vždy vyplatilo.  Martin je lektorem online kurzu Google Analytics pro začátečníky, pokud chceš s Google Analytics začít, ale nevíš kde, tento kurz je pro tebe jako stvořený. Pokud máš na Maťa nějaké otázky, napiš je do komentářů.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách