Marketingová strategie: jak si ji nastavit a dosahovat cílů
Skillmea
22.07.2024
13 minut čtení
Zajímá vás, co je marketingová strategie, jak ji správně nastavit a dosahovat cíle v konkurenčním prostředí? Přečtěte si souhrn nejdůležitějších informací, jak určit marketingovou strategii se zohledněním všech aspektů marketingového mixu.
V dnešní době, pro kterou je charakteristická obrovská konkurence, je marketing neoddělitelnou součástí každého podnikání. Bez kvalitního marketingu se snadno stane, že společnost zanikne v moři mnoha dalších podniků. Proto by každá firma, bez ohledu na to, zda jde o malé podnikání nebo velký byznys, měla mít již na začátku své činnosti vypracovanou marketingovou strategii.
Marketingová strategie je základním prvkem, od kterého se odvíjejí všechny další marketingové kroky dané společnosti. Je potřebná při určování primárních cílů společnosti a jejího směřování.
Co je marketingová strategie
Marketingová strategie podniku představuje komplexní plán, který hovoří o tom, jak bude společnost dosahovat cíle v oblasti marketingu. Věnuje se definování důvodů, proč firma vyvíjí konkrétní aktivity, kdo je jejím potenciálním zákazníkem, co chce svým klientům doručit a jakým způsobem to plánuje udělat.
Jedná se o dlouhodobý plán se zohledněním všech aspektů marketingového mixu, tedy produktu, ceny, místa a propagace. Cílem marketingové strategie je efektivní oslovení zákazníků a uspokojování jejich potřeb. To jde ruku v ruce se zvýšením prodeje a ziskovosti společnosti.
Pokud to shrneme, hlavními cíli marketingové strategie jsou:
spokojenost zákazníka a
dosáhnutí konkurenční výhody.
Marketingová strategie jako nezbytnost úspěšného byznysu
Pokud chceme v dnešní době vybudovat úspěšné podnikání, bez marketingové strategie se obejdeme jen těžko. V tomto dokumentu je zahrnuta základní vize společnosti. Od ní se odvíjí následné jednodušší určování toho, na jakých produktech ve firmě je třeba pracovat, komu a jakým způsobem je prodávat a samozřejmě jaký postup zvolit pro jejich propagaci.
Každá společnost potřebuje individuálně vypracovanou marketingovou strategii, která závisí například na konkrétním zaměření dané společnosti.
Základní typy marketingových strategií
Marketingová strategie by měla být tedy šitá na míru konkrétní společnosti. Existují různé typy strategií marketingu. Nevíte, které jsou to? V tom případě čtěte dále.
1. Digitální marketing
Žijeme v době moderních technologií, a proto stále větší roli v rámci marketingové strategie hraje digitální marketing. Obsahuje všechny online aktivity s cílem přilákat a angažovat cílovou skupinu. Mezi nástroje digitálního marketingu patří například webové stránky, sociální média, e-mail marketing, PPC reklama a podobně.
Je nutné opětovně zdůraznit, že online marketingová strategie patří aktuálně mezi nejdůležitější typy marketingových strategií, protože umožňuje firmám zviditelnit se ve světovém měřítku. Navíc je možné prostřednictvím speciálních nástrojů snadno sledovat i účinnost jednotlivých reklamních kampaní.
2. Marketingová strategie diferenciace
Tato marketingová strategie se zaměřuje na vytvoření originálního (jedinečného, unikátního) produktu nebo služby, které se odlišují od konkurence. Produkt a služba se vyznačují i vysokou kvalitou, aby zákazníci viděli nabízenou vysokou hodnotu a zároveň byli ochotni za ni zaplatit vyšší cenu.
3. Marketingová strategie nízké ceny
Jde o strategii, při které je pro zákazníky lákadlem nižší cena produktu nebo služby. Jejím cílem je poukázat na výhodu spočívající v pravidelném nákupu u konkrétního výrobce či prodejce ve srovnání s konkurencí.
4. Marketingová strategie zaměřená na růst
Marketingová strategie zaměřená na růst zahrnuje soubor kroků, které vedou k dosažení růstu a zvyšování výnosů společnosti. Jejím cílem je rozšiřování zákaznické základny, tedy získávání nových zákazníků, ale i zvyšování prodeje a zisku i zvyšování podílu na trhu.
5. Marketingová strategie zaměřená na věrné zákazníky
Tato strategie představuje dlouhodobější plán. Je zaměřen na udržení existujících zákazníků a rozšíření zákaznické základny díky budování a udržování silných vztahů s těmi současnými. Hlavním cílem je udržet si aktuální zákazníky, zvýšit jejich loajalitu a pravidelně s nimi komunikovat.
Proč je marketingová strategie důležitá a jak si stanovit cíl
V dnešní době rychle se měnícího trhu, vysoké konkurenceschopnosti a neustálých změn je marketingová strategie nutností. Proč je důležitá?
Umožňuje stanovit si přesné, jasné, reálné a časově ohraničené cíle a směr podnikání, díky čemuž jsou všechny marketingové aktivity společnosti koordinovány a vedou k dosažení stanovených cílů.
Pomáhá při efektivním plánování a využívání finančních, lidských a časových zdrojů. To jde ruku v ruce s vyšší efektivitou marketingových kampaní.
Pomáhá identifikovat konkurenci a výrazněji se od ní odlišit, resp. získat konkurenční výhodu.
Přináší společnosti větší flexibilitu v reagování na změny na trhu či v preferencích zákazníků.
Má vliv na konzistentnost podniku – komunikaci jedné myšlenky různými způsoby, autentickost a uvěřitelnost.
Je důležitá při získávání potenciálních zákazníků, protože pomáhá při jejich identifikaci i způsobu oslovování.
Představuje pomocníka při měření marketingového výkonu, neboť obsahuje metriky a cíle schopné měřit efektivitu marketingových aktivit.
Metoda SMART jako pomůcka při stanovení marketingových cílů
Zajímá vás, jak si nastavit marketingové cíle? Vhodnou pomůckou je například metoda SMART. V čem spočívá její podstata? Stačí vědět, co znamenají jednotlivá písmena.
S ako Specific (specifický) – cíle by měly být jasné a specifické (konkrétní).
M ako Measurable (měřitelný) – cíle by mělo být možné vyčíslit/vyhodnotit.
A ako Achievable (dosažitelný) – cíle by měly být realistické a dosažitelné s ohledem na zdroje a možnosti společnosti.
R ako Relevant (relevantní) – cíle by měly být relevantní pro vaše podnikání a měly by být v souladu s celkovou vizí podnikání.
T ako Time-bound (časově ohraničený) – každý cíl by měl mít stanovený termín splnění, aby bylo možné sledovat pokrok.
Jaká data musím mít před tvorbou marketingové strategie
Předtím, než se pustíte do tvorby marketingové strategie, je nutné shromáždit a analyzovat různé typy údajů a informací, které vám umožní lépe pochopit trh, konkurenci a cílové zákazníky.
Je pravda, že univerzální návod na vytvoření dokonalé marketingové strategie neexistuje. Každý byznys je originální, a proto vyžaduje odlišný přístup. Například existuje rozdíl mezi marketingovou strategií digitální agentury a podnikem, který prodává pekárenské výrobky nebo kosmetiku.
6 klíčových dat a informací, které musíte mít
Při shromažďování dat a informací pro tvorbu marketingové strategie se zaměřte na následujících 6 oblastí:
1. Segmentace Segmentace představuje základní formu analýzy trhu s cílem seznámit se s jeho strukturou. Trh se rozděluje na skupiny odlišné svým nákupním chováním i potřebami. Prostřednictvím segmentace lze získat údaje o tom, které skupiny zákazníků můžete oslovit.
2. Data o zákaznících Skupiny zákazníků rozlišujeme na základě demografických údajů (věk, pohlaví, výše příjmu, dosažené vzdělání, zaměstnání…), geografických údajů (bydliště, klimatické podmínky…), psychografických údajů, jako například životní styl, hodnoty či názory. Součástí jsou i behaviorální údaje v podobě nákupního chování, loajality k značce či frekvence nákupů.
3. Cílení (targeting) Targeting spočívá v tom, že z definovaných publik vyberete pouze ty relevantní. Tím získáte i představu o velikosti jednotlivých zákaznických skupin, jejich růstovém potenciálu a podobně.
4. SWOT analýza SWOT analýza je skvělá pro identifikaci silných a slabých stránek společnosti a také pro zhodnocení příležitostí a hrozeb. Měli byste hledat odpovědi na tyto otázky:
Strengths (silné stránky) – jaké má firma silné stránky?
Weaknesses (slabé stránky) – jaké jsou její slabé stránky?
Opportunities (příležitosti) – jaké příležitosti by se daly využít?
Threats (hrozby) – jaké hrozby mohou ohrozit podnikání?
5. Data o konkurenci Nezapomeňte na získání důležitých informací týkajících se konkurence, její marketingové strategie a cenové politiky.
6. PESTLE analýza Prostřednictvím této analýzy zjistíte mnoho o typech prostředí, které mají vliv na fungování vaší společnosti. Jde například o politické, ekonomické, sociální, technologické či legislativní prostředí.
Jak vytvořit efektivní marketingovou strategii
Pro vytvoření efektivní marketingové strategie se určitě vyplatí vyčlenit si dostatek času i prostředků a věnovat jí pozornost. Je také možné investovat do využití služeb profesionálů v této oblasti.
Zjednodušený postup tvorby marketingové strategie lze shrnout do následujících bodů:
Identifikujte si 4P společnosti, tedy produkt, cenu, propagaci a distribuci.
Nastavte si krátkodobé a dlouhodobé cíle, které se odvíjejí od analýzy trhu a konkurence. Analýza zákazníků vám pomůže v nastavení efektivní komunikace s cílovou skupinou a vyberete si relevantní marketingové kanály (sociální média, e-mail…).
Vyčleňte a rozdělte rozpočet na jednotlivé nástroje marketingové strategie.
Sledujte výkonnost kampaní, analyzujte data a porovnávejte je se stanovenými cíli.
Šikovných pomocníků není nikdy dost
Pomůckou při tvorbě marketingové strategie mohou být pro vás vzory marketingových strategií, které si stáhnete z internetových stránek některých marketingových společností zdarma, nebo za poplatek. Poskytují jakousi osnovu a záchytné body při tvorbě vlastní strategie.
Pokud se v této oblasti stále ztrácíte, doporučujeme vám naše profesionální online kurzy, díky kterým získáte lepší představu o vytváření marketingové strategie a také potřebné dovednosti.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩