Chcete-li vytvořit silnou identitu značky, zvýšit organickou návštěvnost, přilákat potenciální zákazníky a budovat důvěru s těmi stávajícími, content marketing je životně důležitou strategií pro vaše podnikání.
Tvorbou a publikací kvalitního obsahu, který je v souladu s cílovou skupinou, získáte mnohem více, jako je například zkvalitnění přítomnosti v online světě, zvýšení loajality či autority nebo vyšší návratnost investic. Můžete zažít úspěch v podnikání navzdory tomu, že v digitálním prostředí je obrovská konkurence.
Co je content marketing
Zajímá vás, co je content marketing? Existuje spousta definic, ale klidně si můžeme toto slovní spojení rozměnit na drobné, kde content znamená obsah. Význam slova marketing výstižně definuje „starý otec“ moderního marketingu Peter Drucker, podle kterého: „cílem marketingu je co nejlépe poznat zákazníka a porozumět mu, aby se produkty nebo služby prodávaly samy.”
To znamená, že content marketing je strategický marketingový přístup, který se soustřeďuje naplánování, tvorbu, distribuci, sdílení či publikování kvalitního, relevantního a pravidelného obsahu s cílem přilákat potenciální zákazníky a udržet si vztahy s těmi stávajícími, což přirozeně vede ke zvýšení tržeb a zisku.
Cílem content marketingu je vybudovat si silný vztah s cílovou skupinou tím, že firma jí poskytuje užitečné a zajímavé informace. Jedná se o dlouhodobou strategii, která je zaměřena nejen na propagaci produktů a služeb, ale především na poskytování hodnot publiku v podobě obsahu, který se soustřeďuje najeho potřeby, zájmy či problémy.
Náš tip: Chcete-li si doplnit znalosti z oblasti marketingu, dáváme vám do pozornosti naše online kurzy s odborníky. Můžete se dozvědět něco o influencer marketingu, autentickém marketingu, copywritingu, brandingu a mnoha dalších zajímavých oblastech marketingu.
Nejčastější formy content marketingu v praxi
Content marketing pomáhá budovat silnou identitu značky, podporuje důvěru a loajalitu mezi firmou a zákazníky. Content marketing by měl být zaměřen na vytvoření a poskytování hodnotného obsahu, který vás pasuje do role odborníka, čímž narůstá pravděpodobnost, že si zákazníci vyberou vaše produkty. Zároveň dáváte prostřednictvím obsahu zákazníkům najevo, že vám na nich opravdu záleží.
Existuje několik forem content marketingu, které můžete začlenit do content marketingové strategie. Jedná se o:
webové stránky,
blogové příspěvky,
články,
videa,
infografiky,
ebooky,
podcasty,
tiskové zprávy,
emaily,
příspěvky na sociálních sítích a
mnohé další.
Proč je content marketing důležitý a jaké jsou jeho výhody
Content marketing je pro získávání zákazníků klíčový. Porovnáme-li jej například s PPC reklamou, ta sice přináší návštěvnost a výnosy, avšak pouze obsahový marketing má potenciál dosáhnout různorodé marketingové cíle a může být použit v celém procesu od získávání zákazníků až po prodej a používání produktu zákazníky.
Podíváme-li se na relevantní statistiky, tak společnosti, které mají blogy, získávají až o 67 procent potenciálních zákazníků více jako ostatní. Podle dalších údajů až 88 procent lidí připisuje videím značky, že je přesvědčili ke koupi produktu nebo služby. Faktem je i to, že zákazníci upřednostňují kvalitní obsah před reklamami. Podle dostupných informací až 290 milionů lidí používá blokátory reklam ve svých počítačových zařízeních.
Výhody content marketingu v kostce
Efektivní content marketing přináší následující výhody:
Zvyšuje přítomnost vaší značky v online světě – lidé neustále hledají informace o tom, co je zajímá a vy jim je prostřednictvím content marketingu dokážete poskytnout jako profesionál.
Láká více potenciálních zákazníků, neboli zvyšuje povědomí o značce.
Rozvíjí vztahy se stávajícími zákazníky, neboť obsahový marketing buduje důvěru a pasuje vás do role odborníka v dané oblasti.
Podílí se na budování loajality, protože konkurence je obrovská. Čím jsou zákazníci loajálnější k vaší značce, tím zpravidla více nakupují. To znamená vyšší tržby a zisk.
Pomáhá šetřit náklady – například reklama v médiích je nákladnější než obsahový marketing.
Jak funguje content marketing
Chcete-li naplno čerpat výše zmíněné výhody content marketingu, musíte se soustředit na tvorbu a distribuci hodnotného obsahu ve všech fázích prodejního cyklu. To znamená zajistit relevantní obsah pro potenciální i stávající zákazníky.
Fungování content marketingu lze zjednodušeně rozdělit do tří fází:
Fáze informovanosti (vzdělávací fáze), v rámci které se zaměříte na problémy vaší cílové skupiny, na které poskytnete řešení v podobě cenných a ověřených informací prostřednictvím článků, blogových příspěvků, e-booků, videí či podcastů.
Fáze uvažování je založena na poskytování informací, které vedou zákazníky k uvažování o tom, na jaké vlastnosti či funkce daného řešení svého problému se mají soustředit, aby byly naplněny jejich potřeby, resp. vyřešen konkrétní problém. Vhodné jsou případové studie, infografiky či blogy v podobě návodů.
Závěrečná (rozhodovací) fáze se soustřeďuje na zákazníky, kteří chtějí produkt či službu koupit. Je třeba komunikovat jim vaši odbornost, znalosti i výhody v porovnání s konkurencí. Nabídněte publiku obsah vytvořený uživateli, vytvořte příručky pro kupující nebo video o produktu, tedy obsah, který je přesvědčí ke koupi.
Co je třeba definovat před tvorbou content marketingu?
Tvorba content marketingu se neobejde bez obsahové marketingové strategie. Ta je vlastně odpovědí na otázky, proč tvoříte obsah, komu jím chcete pomáhat a jakým způsobem to máte udělat, abyste to zrealizovali originální, tedy tak, jak to konkurence nedokáže.
Zjednodušeně řečeno, je to plán na tvorbu, zveřejňování a distribuci kvalitního, relevantního a pravidelného obsahu, který informuje, vzdělává, inspiruje i baví s cílem získat nové zákazníky, budovat důvěru s těmi stávajícími a dosáhnout stanovených cílů.
Tipy, jak začít s content marketingem
Nastavte si konkrétní, reálně dosažitelné, měřitelné, relevantní a časově ohraničené cíle, protože ty jsou pro content marketingovou strategii klíčové. Může se jednat například o zvýšení organické návštěvnosti webu, zvýšený počet odběratelů e-mailů a pod.
Prozkoumejte cílovou skupinu, její potřeby, problémy, zvyky, životní styl a podobně, protože právě tomu přizpůsobíte obsah. Klidně si vytvořte personu, tedy fiktivní profil člověka s reálnými údaji, vlastnostmi, příběhem, vzděláním atp.
Vžijte se do nákupního procesu svých zákazníků a snažte se je pochopit od okamžiku, jak mají nějakou potřebu, snaží se ji uspokojit a hledají konkrétní produkty, které to dokážou nejlépe, až po nákup vašeho produktu a jeho používání.
Dbejte na to, aby byl obsah konzistentní s hlasem značky, tedy byl v souladu s jejími hodnotami, názory a postoji.
Snažte se o sladění content marketingu s příběhem značky.
Nepodceňte důkladnou analýzu konkurence, podívejte se na její silné a slabé stránky a stejně konkretizujte i ty vaše.
Investujte do vytvoření silné strategie klíčových slov, které budete používat při tvorbě obsahu.
Vytvořte si publikační plán, kterého se budete při tvorbě contentu držet.
Najděte spolehlivé a kreativní lidi, kteří se budou tvorbě obsahu věnovat.
Pravidelně vyhodnocujte nastavenou content marketingovou strategii, provádějte audit obsahu a na základě zjištěných údajů implementujte potřebné změny.
Náš tip: Máte pocit, že se v content marketingu ztrácíte? Dáváme vám do pozornosti náš online kurz Úspěšný content marketing, kde se naučíte, například jako content marketing zapadá do celkové digitální strategie, souvisí s tvorbou značky, SEO, analytikou a chováním dnešních uživatelů. Naučíte se sestavit a dodržovat redakční plán a psát články, které zaujmou.
Rychlé tipy ke content marketingu, které se hodí
Content marketing a vytváření užitečného obsahu jsou důležité, ale to vám samo o sobě nezajistí nejlepší příčky ve vyhledávání. Podle průzkumu z minulého roku více než 96 procent obsahu nezaznamenává žádnou návštěvnost z organického vyhledávání služby Google. To znamená, že je nezbytné SEO, čilioptimalizace webu pro vyhledávače.Na co byste měli myslet?
Zaměřte se v rámci content marketingu na SEO.
Prozkoumejte, na jaká témata se soustřeďuje vaše konkurence.
Optimalizujte podle záměru vyhledávání.
Věnujte pozornost tvorbě publikačního kalendáře, kde jsou přehledně uvedena témata, klíčová slova, rozsah, autor, datum dodání atp.
Propagujte svůj obsah všemi dostupnými kanály.
Delší příspěvky neznamenají vyšší organickou návštěvnost. Podle studie příspěvek s 10 000 slovy má nižší návštěvnost než ten s 2 000 slovy.
Udržujte obsah neustále aktuální.
Při tvorbě obsahu vsaďte na autenticitu a originalitu a nebojte se vynikat, přijít s něčím výjimečným a sdělte svůj názor.
Oslovte ještě více lidí pomocí videí, podcastů a přehledných infografik.
Dělejte content marketing se srdcem na správném místě a úspěch vás nemine!
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩