Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pro začátečníky
Martina Baumann
22.05.2017
11 minut čtení
Do týmu lektorů Learn2Code se přidal Martin Šimo, který je podepsán pod náš nový kurz Google Analytics pro začátečníky . Jak sám říká, má s online vzděláváním výborné zkušenosti a doporučuje tuto formu opravdu každému. Vyprávěl nám více o Google Analytics a marketingové analytice jako takové.
Na úvod se nám prosím představ, čemu se přesně věnuješ?
Ahojte, jsem Martin a dělám, co mám rád. Potom hledám způsob, jak to použít pro byznys. Pro tento rozhovor je nejrelevantnější marketingová analytika. Toto je široký pojem, pod který v mém slovníku spadá analýza chování uživatelů, zákazníků, kampaňových nákladů a dalších věcí, které souvisí s digitálním byznysem.
V principu jde o práci s lidmi a čísly. Lidé, kteří mají potřeby, požadavky a své vzorce chování. Plus čísla, která používám jako měřidla pro všechny tyto věci, abych je uměl vyhodnocovat a optimalizovat.
V Learn2Code jsme spustili nový online kurz Google Analytics a ty jsi jeho lektorem. Jak vnímáš tuto pozici?
Jako velkou zodpovědnost. Jedná se o můj první online kurz a snažil jsem se ho připravit tak, aby předal co nejvíce znalostí a zkušeností. Sám mám s online vzděláváním výborné zkušenosti a pokud se mi podaří předat zkušenosti dál, budu velmi rád.
Pokud ne, tak si rád poslechnu feedback. Abych zlepšil kurz pro ně i další studenty.
Zmiňovaný online kurz je vhodný pro začátečníky. Je to opravdu o tom, že si jej může udělat i někdo, kdo v životě neviděl Google Analytics a vlastně netuší, co to je?
Nejvíce hodnoty z kurzu bude mít student, který ví, co Google Analytics je, ale nemá s ním žádné nebo téměř žádné praktické zkušenosti. A chce to změnit. To je nejdůležitější.
Co se týče úkonů a klikaček, kurz začíná vytvořením účtu, tedy nejzákladnějším prvním krokem. Postupně v kurzu představuji celé rozhraní a ukazuji pokročilejší možnosti práce s daty. Takže se dostaneme také ke složitějším reportům, jejich automatizaci a importem vlastních dat.
Ti, kteří již mají základy Google Analytics, respektive jsou pokročilí, se v tomto kurzu zřejmě nenajdou. Nebo je kurz vhodný i pro ně?
Tuto odpověď zjistí každý podle veřejně dostupné osnovy. V kurzu jsou věci, které nemusí ovládat úplně každý. Například to, jak se nastavují konverze pomocí eventů nebo import vlastních dat.
Na druhé straně platí, že kdo se umí ptát ty správné otázky, najde všechny odpovědi i na Googlu. Cílem kurzu proto není Google nahradit, ale spíše seznámit studenty se všemi možnostmi rozhraní a ukázat je na konkrétních příkladech.
Podobně jako Morfeus v Matrixu se jim snažím ukázat dveře. Projít přes ně musí studenti sami.
Co těmto kurzům mohu získat? Co všechno budu umět udělat po absolvování kurzu?
Nastavit základní i pokročilá měření pro jednoduché i složitější webové projekty. Čili od webové stránky, která nabízí tři služby až po složitější portál typu Learn2Code.
Pokud jsi majitelka projektu, tak ti to umožní podívat se detailně na zoubek návštěvníkům tvého webu i výkonností tvých marketingových kampaní. Uvidíš, na co utrácíš kolik peněz, jaké návštěvníky ti konkrétní kampaně nosí a také to, které kampaně jsou nejziskovější.
Pokud jsi zaměstnanec agentury nebo freelancer, budeš tyto analýzy umět udělat pro své klienty. Ukážeš jim, proč tvé kampaně jsou ty správné a nejlepší. Nebo zjistíš, že nejsou a zlepšíš je.
Pokud nejsi ani jedno, tak ti kurz dá zdravý analytický základ pro obě role.
Znamená to, že si můžu pak do životopisu uvést, že ovládám základy Google Analytics, nebo si tam klidně můžu dát, že ovládám Google Analytics?
Ano, můžeš si uvést, že Google Analytics ovládáš. Budeš obeznámen se všemi hlavními možnostmi a funkcemi. Při konkrétním zadání se vždy budeš moci ke kurzu vrátit a prohlédnout si, co se jak nastavuje.
Důležité je vyzkoušet si všechna nastavení a možnosti na vlastním příkladu. Tak se při kurzu naučíš nejvíc.
Obecně se říká, že v IT je třeba neustále sledovat trendy, platí to i například u Google Analytics? Mění se tam věci rychle, pokud se vůbec mění? Nebo je to stále o tom samém?
100%! Navíc je analytika tak zvláštní hybridní rolí. Abys svou práci dělal dobře, musíš mít přehled nejen o nástroji samotném, ale také o celospolečenských trendech.
Například růst návštěvnosti z mobilů. Můžeš si ho všimnout na vlastních datech. Najdeš ho podle toho, že tento segment tvých zákazníků má nižší míru konverze. A začneš dělat kroky, abys to opravil. Například vytvoříš responzivní web.
Ideální však je, pokud už jsi o tomto trendu věděl dříve. Čekal si, že přijde a byl jsi na něj připraven. Buď proto, že jsi o něm četl nebo si všímáš chování lidí kolem sebe.
Já se například často v tramvaji dívám lidem do mobilů. Beru to jako součást mé práce, protože mě zajímá v jakých aplikacích tráví čas a co v nich dělají. To umím potom využít a připravit se na změny v jejich chování.
Na druhou stranu je třeba si uvědomit i to, že některé věci se nemění. Lidé budou stále lidmi. Alespoň dokud z nás nebudou roboty. A toto je také velmi důležité. Vždy budeme preferovat krásnější před ošklivým, rychleji před pomalým a kvalitu před pozlátkem.
Je podle tebe na Slovensku dostatek profesionálů v Google Analytics? Je zde silná konkurence? Musíš mít „ostré lokty“?
Těžká otázka. Zatím je velmi málo firem, které se webové analytice věnují naplno. Je to ovšem velmi rychle rostoucí segment. Hlavně u velkých klientů, kteří mají dat hodně a začínají je využívat.
Nyní, v květnu 2017, je podle mě velká příležitost začít se webové analytice věnovat. Tento trh bude v příštích letech pouze růst. Od velkých klientů postupně i ke středním a menším. A pokud se někomu podaří vybudovat si silné jméno, tak bude mít vyhráno.
Výzvou je zatím menší poptávka. Je náročnější namluvit střední a menší klienty, aby se tomu věnovali. I kvůli tomu, že dobrá analytika odhaluje nepříjemné problémy. Když někdo investuje 5 000 eur do nového webu, většinou nechce slyšet, že je špatný a nefunguje.
Proto se analytika většinou nabízí jako doplňková služba k něčemu jinému. Ať už výrobě webů nebo marketingovým kampaním. A tady je i největší příležitost k uplatnění pro absolventy kurzu. V agenturách, které nabízejí digitální služby a díky analytice chtějí růst.
Pojďme nyní k tobě. Máš nějaký vzor, který tě inspiruje? Osobu, která je pro tebe motivátorem? Pokud ano, proč právě on/ona?
Mám jich hodně. Pokud mám zmínit jen jednoho, tak určitě Gary Vaynerchuk. Vede online marketingovou agenturu v New Yorku a sdílí obrovské množství svých znalostí a zkušeností. Dokonce věší na YouTube každý den vlog.
Díky němu může leckdo nahlédnout do života CEO firmy, která za 7 let narostla z 25 na 700+ zaměstnanců a má obrat přes 150 milionů dolarů. Doporučuji ho sledovat každému, koho zajímá marketing, prodej, lidské chování, vedení firmy nebo potřebuje pravidelnou dávku motivace.
Jaké jsou tvé zkušenosti s prací v IT oblasti? Co tě baví nejvíc a kde se vidíš za nějaký čas? Máš nějaké konkrétní plány?
V IT oblasti nedělám, věnuji se online marketingu. Jediné co mám s IT společného je pár klientů, pro které jsme dělali.
Momentálně mě nejvíce zajímá psychologie a leadership. Jsou to pro mě další kousky do mozaiky růstu. Proč je důležitá vize a co to vlatně je? Jak zjistit, jestli má byznys šanci na úspěch nebo ne? Co udělat proto, aby celý byznys fungoval lépe a mohl růst? Tyto otázky jsou důležité pro nás i pro naše klienty.
Co se týče budoucnosti, snažím se nemít očekávání a být otevřený možnostem. Zatím se mi to vždy vyplatilo.
Martin je lektorem online kurzu Google Analytics pro začátečníky, pokud chceš s Google Analytics začít, ale nevíš kde, tento kurz je pro tebe jako stvořený. Pokud máš na Maťa nějaké otázky, napiš je do komentářů.
Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem.