Tomáš Sokol a Samuel Švolík jsou kolegové z digitální egentury ecake. Oba jsou PPCčkáři jako lusk, a proto jsme s nimi připravili online kurz na reklamní systém Google AdWords. Kluky jsme vyzpovídali, můžeš se tedy dozvědět více o nich, o tom, jak začínali a jaké jsou jejich rady pro začínající online marketéry.
Ahojte Tomáš a Samuel, vítáme vás u nás, v Learn2Code. Jste našimi novými lektory, tak se nám na začátek představte.
Tomáš Sokol (TS)
Ahoj :)
Kromě toho, že nejbližším povoláním bude manžel, vnímám se jako pozitivistu, umírněného workoholika, cestovatele, věčného studenta, marketéra, jednou i tanečníka latino, karatisty, zen-buddhisty, jogína a preferenčního vegetariána
Samuel Švolík (S.Š.)
Ahojte,
pokud byste mě chtěli potkat, doporučuji lesy, louky a háje. Jinak jsem občas příliš realista, často příliš sluníčkář, nastupující workoholik a asi nejméně kvalifikovaný magistr matematiky. Oh, a v létě nesmí chybět dětský letní tábor, kde už více než 10 let dělám vedoucího. Doporučuji - indiáni.cz
Kde nyní pracujete? Představte se nám i po pracovní stránce.
TS
Momentálně šéfuji oddělení accountů v digitální agentuře ecake, sro , kde jsem původně i začínal jako junior PPC specialista. Postupně jsem začal více řešit byznys stránku věci a přešel jsem blíže do kontaktu s klienty. Jelikož jsem si za tu dobu udělal velký přehled o všem, co je v online světě, bylo to velkou výhodou při komunikaci s klienty a dosud z toho čerpám.
S.Š.
V této chvíli se pohybuji hlavně v online agentuře ecake sro , snažím se být online specialistou s co nejširším záběrem. Začínal jsem jako PPC stážista, teď jsem teamleader našeho skromného PPC týmu. Kromě toho ve volném čase konzultuji se všemi kamarády jejich projekty, ať už jde o luxusní handmade kabelky, dětské tábory, blog Elona Muska nebo milion dalších… měl bych si možná trochu vydechnout.
Co se vám na vaší práci líbí nejvíc?
TS
Je toho víc. Dynamické prostředí, nové technologie, skvělé neformální prostředí, spousta humoru a zajímavých projektů. Hlavně mě baví, že je zde spousta prostoru pro realizaci a kreativitu.
S.Š.
Neformálnost, kreativita, strategické plánování, možnost realizace někdy fakt šílených nápadů. Rovněž je fajn, že všechno, co dělám, umím podložit čísly.
U nás jste lektory online kurzu Google AdWords. Jak jste se k tomuto dostali?
TS
Bavilo mě vždy vystupovat před lidmi a sdílet know-how. Začal jsem chodit na konference, přednášky a pod. Přirozeně jsem se tak dostal i ke kurzům, které jsem původně znal z uživatelské strany jako samouk :)
S.Š.
Upřímně? Náhodou. Souhlasil jsem ale hlavně z důvodu, že mě vždycky bavilo učit.
Co všechno může dát zmiňovaný online kurz tomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?
TS
Určitě mu dá přehled o tom všem, co se v AdWords nachází, dostane se do obrazu, co všechno může s AdWords dělat a dostane ho to na správnou dráhu, chce-li dále pokračovat v kariéře tímto směrem.
Jak byste popsali PPC kampaně na Slovensku? Je to rozdílné například ve srovnání se zahraničím?
TS
Na Slovensku vidím, že každým rokem značně přibývá reklam ve vyhledávání, což odráží rostoucí online trh a to, že přibývá i online specialistů, kteří tomu rozumějí. Texty jsou mnohem bohatší, smysluplnější, ale stále je vidět, že se v dostatečné míře nevyužívají všechna rozšíření, která AdWords nabízí. Jelikož nemáme Google Shopping a některé další produkty, máme omezenější výběr toho, co dokážeme do reklamy pustit. Oproti zahraničí směrem na západ máme stále nižší ceny za proklik a právě naopak, často když jedeme směrem na východ, vidíme tam ceny nižší. Ještě stále můžeme využít některých oblastí, kde konkurence není tak vysoká a dá se prorazit. Tomáš s kolegy z agentury ecake
Sledujete také konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jste na tom?
TS
Sledujeme vše, abychom se udrželi v byznysu a dokázali klientům vždy nabízet nejlepší řešení na trhu. Myslím, že by to mělo být automatické u každého, kdo chce v tomto byznysu působit.
S.Š.
Bez toho by byznys moc nešel :D Podle mého názoru jsme na tom nadprůměrně dobře ;)
Dnes je hodně pracovních nabídek v této oblasti a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na PPC kampaně. Vnímáte to tak i vy?
TS
PPC specialista se na Slovensku stává nedostatkovým artiklem. Hledáme je do agentur či do firem. V zásadě nyní platí, že nejlepšího si vychováte sami a zatím je úroveň stále nízká na to, co trh potřebuje, když někdo opustí školu.
S.Š.
Bojím se, že toto se časem změní. Přece jen na Slovensku je momentálně několik stovek digitálních agentur.
Je tato práce dobře zaplacena? :)
TS
V porovnání s průměrem na Slovensku si myslím, že ano. Plus, když si k tomu vezmete nějaké ty „side joby“, dá se žít :)
S.Š.
Ano také. Otevírá dost možností na výdělek pomimo ;)
Na druhé straně komunita PPCčkářů velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé online marketingové pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?
TS
Jak jsem zmiňoval výše, právě mám pocit, že není dost kvalifikovaných lidí na tyto pozice. Plus do budoucna nebude stačit ovládat jen slovenské PPCčko, ale je třeba se orientovat i na zahraničních trzích.
Jaké jsou nejčastější chyby při práci PPC specialisty?
TS
To je velmi individuální. Řekl bych, že se ještě málo dělá s automatizací práce + workflow práce, kde lze mnohým chybám předejít tím, že si dobře nastavím monitoring, reporting a frekvenci kontrol účtů. Chce to mít dobrý systém práce, pak těch chyb nebude moc :)
S.Š.
Když si myslí, že má pravdu a že jsi pořádně zkontroloval všechna nastavení. Vždy se najde něco, co lze přehlédnout.
Ptá se vás například vaši přátelé na to, jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváte jim rady?
TS
Vždy, když se vzpomene, že dělám v agentuře :) V duchu „třeba si pomáhat“ vždy něco poradím, když však už někdo chce pravidelnou péči o účet, vždy to zabere několik hodin času, a to má svou hodnotu, takže je na místě poskytnout protihodnotu (nemusí to být jen eura :P )
Ono je to io odpovědnosti, že dělám s reálnými penězi někoho. Doporučuji často, že je lepší si to dát profi nastavit, neboť v AdWords lze opravdu i utratit dost peněz za nerelevantní výsledky.
S.Š.
Nonstop. Už mě to přestává bavit.
Co byste poradili všem, kteří nemají žádné zkušenosti s PPC kampaněmi nebo online marketingem, ale chtěli by nějak začít?
TS
Určitě to, aby si nejprve prohlédli online kurz AdWords , studovali pomocné materiály a nebáli se experimentovat. Ideální je získat si takový, řekněme osobní pocit zodpovědnosti vůči penězům. Buď si začít dělat nějaký vlastní mini projekt nebo pomoci někomu blízkému, aby člověk měl reálnou zkušenost s tím, jaká je cena reklamy na internetu a získala snahu dostat co nejvíce z daného budgetu.
S.Š.
Konzultace s někým. Možná společnost dotyčného vůbec nepotřebuje online reklamu, jen slyšel, že je to trendy a zapotřebí. Jinak jednoznačně nedělat to bez přejetí si kurzem . Pokud člověk nezná všechny triky Googlu, jak z nás vytáhnout peníze, může na tom dost předělat.
Kluci a ještě prozraďte vaše plány do budoucnosti.
TS
Mým nejbližším plánem je udělat tak dobrou kampaň, že s ní vyhrajeme v soutěži :)
S.Š.
Rozjet nějakou značku :) Jakoukoli! Co nejdříve :D
Díky za rozhovor a těšíme se, že s vaším kurzem vychováváte nové PPC specialisty a machry na Google AdWords.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩