Rozhovor s lektorem kurzu online marketingu Liborem
Skillmea
10.03.2019
11 minut čtení
Ahoj Libor, vítám tě u nás v Learn2Code. Jsi naším novým lektorem prezenčního kurzu online marketingu v Bratislavě. Na začátek se nám trochu představ.
Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.
Momentálně pracuji v agentúre Invelity jako kampaňový stratég. Mým úkolem je přinášet našim klientům hlubší, promyšlenější online strategii. Taková strategie obnáší analýzy současných stavů a naplánování potřebných procesů k naplnění klientovy představy, ale i kontrolu, zda se naplňují stanovené cíle. Také je součástí mé práce i mentoring a dohled nad prací našich specialistů jednotlivých oborů naší agentury.
Kromě práce v agentuře jsem si našel své místo i před publikum a častokrát vystupuji na různých přednáškách či konferencích nebo vedu různé odborné workshopy.
Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?
Nejvíce mě těší to, že dokážu přinést řešení na problém našich klientů. Také se velmi těším, když naše práce přispěje k dosažení výsledků. Mimo jiné se také velmi těším osobním kontaktům s klienty, kde dokážeme přinést efekt naší práce pro daný projekt několikanásobně větší než při nepřímé komunikaci. Největší úchylku jsem si však našel v tabulkách, grafech či metrikách, když při vyhodnocování výsledků objevím zlepšení :)
Jsi lektorem prezenčního kurzu Online marketing. Jak ses k online marketingu dostal?
Asi mi to nebudete věřit, ale náhodně :D Váže se k tomuto velmi vtipná příhoda. Všechno to začalo absolvováním jízdy z mého rodného Popradu do Bratislavy prostřednictvím někdejší platformy jazdomat. V té době ještě mně neznámý muž mě vezl do Bratislavy. Byl to majitel jedné slovenské online marketingové agentury. Během jízdy jsme si skvěle popovídali nejen o online marketingu, o kterém jsem v té době ještě nevěděl absolutně nic. Časem se z tohoto náhodného seznámení vyvinulo kamarádství, které přerostlo až do nabídky práce. Původně jsem měl nastoupit na Account manager-a, ale jisté okolnosti ovlivnily to, že se v té době uvolnilo místo v této agentuře i na pozici PPC specialisty. Řekl jsem si, že nemám co ztratit, a že to může být moje „životní šance“ naučit se něco odborného a v pracovním světě hodnotného. A tak začala moje etapa v online marketingu. A jaké vyplývá z tohoto ponaučení? Nikdy nepodceňujte situaci, může se z toho stát celoživotní záležitost :)
Co všechno může dát zmiňovaný kurz někomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?
Cílem tohoto online marketingového kurzu bude v první řadě získat přehled o tom, z čeho sestává online marketing a také o získání praktických dovedností z jednotlivých oblastí. Naším cílem bude kromě teoretických poznatků pracovat především s praxí. Účastníci si během celého kurzu budou moci naučené poznatky implementovat buď na svůj vlastní reálný nebo náš testovací projekt.
Jak bys popsal PPC kampaně na Slovensku? Je to rozdílné například ve srovnání se zahraničím?
Určitě je to velmi rozdílné. Rozdílnost PPC kampaní odráží mimo jiné zejména nákupní chování daného obyvatelstva. Důležitou součástí myšlení marketérů je správné pochopit toto nákupní chování.
Musím však říci, že jako slovenský trh, v rámci světového jsme na tom s poznatky a kroky, které se zavádějí v praxi na tom velmi vyspělo. Avšak na druhou stranu nás jako zemi brzdí to, že jsme v celosvětovém měřítku velmi maličká země a proto objem dat, která se dějí na internetu, jsou v porovnání s online marketingovými velmocemi jako například Velká Británie nebo USA malé. To se odráží také v tom, že novinky, které přináší například Google nebo Facebook, se k nám dostávají dost opožděně.
Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom?
Ano, sleduji. Online marketing jako takový je velmi dynamické odvětví podnikání. Nové trendy či inovace přicházejí do praxe téměř každý den a proto je jistě nezbytné sledovat i situaci v konkurenčním boji. Jako agentura, ale i já se snažíme přinášet nové trendy a inovace i do našich prací.
Této dynamičnosti odvětví podněcuji i management svého pracovního času a proto téměř 20% svého pracovního času věnuji online vzdělávání, ale i návštěvě různých školení, workshopů, přednášek či konferencí.
Dnes je hodně pracovních nabídek v oblasti marketingu a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na PPC kampaně, analytiku a sociální média. Vnímáš to tak i ty?
Ano, vnímám to tak. Je to určitou reflexí toho, jak rapidně se doba digitalizuje. Dnes si mnoho podnikatelských subjektů uvědomuje to, že celý byznys se do velké míry odehrává nebo rozhoduje iv online prostředí. Samozřejmě to nelze generalizovat, ale většina odvětví se v posledních letech značně digitalizovala. Tomuto společenskému efektu se podřizuje i trh s pracovními nabídkami. Už téměř každá firma si uvědomuje to, že potřebuje mít ve svém týmu odborníky na online marketing, popřípadě spolupracovat s agenturami, které takové služby poskytují.
Na druhé straně komunita PPCčkářů velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé online marketingové pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?
Osobně si myslím, že kvalifikovaných odborníků je málo. Stále můžeme pozorovat situaci, že nabídka volných pracovních pozic převyšuje počet odborníků, kteří jsou k dispozici.
Jaké jsou nejčastější chyby při práci PPC specialisty?
Mou rukou už prošlo hodně stážistů, kteří se snažili vypracovat na PPC specialistu, proto mohu objektivně říci, že za největší chybu považuji uspokojení se získáním určité úrovně poznatků. Tím, že je online marketing velmi dynamický, také vzdělávání musí přetrvávat neustále. Pozice PPC specialisty vás musí doslova bavit a musí se stát vaší zálibou.
Ptají se tě například tvoji kamarádi na to, jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváš jim rady?
Ano, velmi často mívám takové otázky :) Já se snažím být k mému okolí kamarádů velmi otevřený a snažím se maximálně pomoci všem, kteří o mě o pomoc požádají.
Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s online marketingem, ale chtěli by nějak začít?
Na úvod určitě doporučuji začít s volně dostupnými zdroji na internetu s cílem získání základního přehledu o tom, co se vlastně v online marketingu dá dělat a postupně se začít orientovat na tu oblast, která vás bude bavit. Dnes je online marketing v odbornosti už tak daleko, že být superhrdinou a ovládat všechny oblasti lze jen velmi těžko. Čili na úvod určitě doporučuji začít s výběrem oblasti, které se budete následně věnovat. No a pak se už jen nevzdat. Na vlastní kůži jsem zjistil, že naučit se konkrétní oblast PPC vyžadovalo dávku trpělivosti, ale zejména vlastní přesvědčení o tom, že tuto práci chci vykonávat. Velmi mi pomohla socializace se do skupiny markeťáků, ať už na různých konferencích, kde jsem potkával nové lidi, se kterými jsem si mohl popovídat a získávat tak hodnotné zkušenosti, ale i čtení článků a sledování facebookových skupin.
Libore, ještě nám prozraď tvé plány do budoucnosti.
V profesním životě plánuji do budoucna, abychom se jako agentura Invelity rozšiřovali o nové velké klienty a o nové zaměstnance.
Nesmíme však zapomínat i na osobní život, ve kterém plánuji něco pocestovat po světě s mojí přítelkyní, ale i užívat si naše rodné Slovensko. Velkou zálibu jsem si našel v zimních sportech, zejména ve skialpinismu. Po dlouhých náročných dnech nepadne nic lepšího než vzít lyže, vypnout vyzvánění v mobilu, nechat ležet notebook na stole a vydat se do tichých zasněžených hor a užívat si pohody a čerpat energii do dalšího pracovního života. Ale hlavně, užívat si života naplno s rodinou, přáteli či blízkými, které mám rád.
Máš na Libora nějaké dotazy? Napiš je směle do komentáře.
Zaujala tě Liborova cesta k online marketingu? Nech se inspirovat a začni se vzdělávat. Přihlašovací formulář pro prezenční kurz online marketingu najdeš na naší stránce. PŘIHLASOVÁNÍ BYLO UKONČENO.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩