Zpět na blog
Rozhovory

Rozhovor s lektorem kurzu online marketingu Liborem

Skillmea
10.03.2019
11 minut čtení
Rozhovor s lektorem kurzu online marketingu Liborem
Ahoj Libor, vítám tě u nás v Learn2Code. Jsi naším novým lektorem prezenčního kurzu online marketingu v Bratislavě. Na začátek se nám trochu představ.

Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.

Momentálně pracuji v agentúre Invelity jako kampaňový stratég. Mým úkolem je přinášet našim klientům hlubší, promyšlenější online strategii. Taková strategie obnáší analýzy současných stavů a naplánování potřebných procesů k naplnění klientovy představy, ale i kontrolu, zda se naplňují stanovené cíle. Také je součástí mé práce i mentoring a dohled nad prací našich specialistů jednotlivých oborů naší agentury.

Kromě práce v agentuře jsem si našel své místo i před publikum a častokrát vystupuji na různých přednáškách či konferencích nebo vedu různé odborné workshopy.
Libor v prostredí prednášok

Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?

Nejvíce mě těší to, že dokážu přinést řešení na problém našich klientů. Také se velmi těším, když naše práce přispěje k dosažení výsledků. Mimo jiné se také velmi těším osobním kontaktům s klienty, kde dokážeme přinést efekt naší práce pro daný projekt několikanásobně větší než při nepřímé komunikaci.
Největší úchylku jsem si však našel v tabulkách, grafech či metrikách, když při vyhodnocování výsledků objevím zlepšení :)
Libor s pracovným tímom Invelity

Jsi lektorem prezenčního kurzu Online marketing. Jak ses k online marketingu dostal?

Asi mi to nebudete věřit, ale náhodně :D Váže se k tomuto velmi vtipná příhoda. Všechno to začalo absolvováním jízdy z mého rodného Popradu do Bratislavy prostřednictvím někdejší platformy jazdomat. V té době ještě mně neznámý muž mě vezl do Bratislavy. Byl to majitel jedné slovenské online marketingové agentury. Během jízdy jsme si skvěle popovídali nejen o online marketingu, o kterém jsem v té době ještě nevěděl absolutně nic. Časem se z tohoto náhodného seznámení vyvinulo kamarádství, které přerostlo až do nabídky práce. Původně jsem měl nastoupit na Account manager-a, ale jisté okolnosti ovlivnily to, že se v té době uvolnilo místo v této agentuře i na pozici PPC specialisty. Řekl jsem si, že nemám co ztratit, a že to může být moje „životní šance“ naučit se něco odborného a v pracovním světě hodnotného. A tak začala moje etapa v online marketingu. A jaké vyplývá z tohoto ponaučení? Nikdy nepodceňujte situaci, může se z toho stát celoživotní záležitost :)

Co všechno může dát zmiňovaný kurz někomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?

Cílem tohoto online marketingového kurzu bude v první řadě získat přehled o tom, z čeho sestává online marketing a také o získání praktických dovedností z jednotlivých oblastí.
Naším cílem bude kromě teoretických poznatků pracovat především s praxí. Účastníci si během celého kurzu budou moci naučené poznatky implementovat buď na svůj vlastní reálný nebo náš testovací projekt.

Jak bys popsal PPC kampaně na Slovensku? Je to rozdílné například ve srovnání se zahraničím?

Určitě je to velmi rozdílné. Rozdílnost PPC kampaní odráží mimo jiné zejména nákupní chování daného obyvatelstva. Důležitou součástí myšlení marketérů je správné pochopit toto nákupní chování.

Musím však říci, že jako slovenský trh, v rámci světového jsme na tom s poznatky a kroky, které se zavádějí v praxi na tom velmi vyspělo. Avšak na druhou stranu nás jako zemi brzdí to, že jsme v celosvětovém měřítku velmi maličká země a proto objem dat, která se dějí na internetu, jsou v porovnání s online marketingovými velmocemi jako například Velká Británie nebo USA malé. To se odráží také v tom, že novinky, které přináší například Google nebo Facebook, se k nám dostávají dost opožděně.

Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom?

Ano, sleduji. Online marketing jako takový je velmi dynamické odvětví podnikání. Nové trendy či inovace přicházejí do praxe téměř každý den a proto je jistě nezbytné sledovat i situaci v konkurenčním boji. Jako agentura, ale i já se snažíme přinášet nové trendy a inovace i do našich prací.

Této dynamičnosti odvětví podněcuji i management svého pracovního času a proto téměř 20% svého pracovního času věnuji online vzdělávání, ale i návštěvě různých školení, workshopů, přednášek či konferencí.
Liborovy záliby ve volném čase

Dnes je hodně pracovních nabídek v oblasti marketingu a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na PPC kampaně, analytiku a sociální média. Vnímáš to tak i ty?


Ano, vnímám to tak. Je to určitou reflexí toho, jak rapidně se doba digitalizuje. Dnes si mnoho podnikatelských subjektů uvědomuje to, že celý byznys se do velké míry odehrává nebo rozhoduje iv online prostředí. Samozřejmě to nelze generalizovat, ale většina odvětví se v posledních letech značně digitalizovala. Tomuto společenskému efektu se podřizuje i trh s pracovními nabídkami. Už téměř každá firma si uvědomuje to, že potřebuje mít ve svém týmu odborníky na online marketing, popřípadě spolupracovat s agenturami, které takové služby poskytují.

Na druhé straně komunita PPCčkářů velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé online marketingové pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?

Osobně si myslím, že kvalifikovaných odborníků je málo. Stále můžeme pozorovat situaci, že nabídka volných pracovních pozic převyšuje počet odborníků, kteří jsou k dispozici.

Jaké jsou nejčastější chyby při práci PPC specialisty?

Mou rukou už prošlo hodně stážistů, kteří se snažili vypracovat na PPC specialistu, proto mohu objektivně říci, že za největší chybu považuji uspokojení se získáním určité úrovně poznatků. Tím, že je online marketing velmi dynamický, také vzdělávání musí přetrvávat neustále. Pozice PPC specialisty vás musí doslova bavit a musí se stát vaší zálibou.
Liborovy záliby ve volném čase

Ptají se tě například tvoji kamarádi na to, jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváš jim rady?

Ano, velmi často mívám takové otázky :)
Já se snažím být k mému okolí kamarádů velmi otevřený a snažím se maximálně pomoci všem, kteří o mě o pomoc požádají. 

Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s online marketingem, ale chtěli by nějak začít?

Na úvod určitě doporučuji začít s volně dostupnými zdroji na internetu s cílem získání základního přehledu o tom, co se vlastně v online marketingu dá dělat a postupně se začít orientovat na tu oblast, která vás bude bavit. Dnes je online marketing v odbornosti už tak daleko, že být superhrdinou a ovládat všechny oblasti lze jen velmi těžko. Čili na úvod určitě doporučuji začít s výběrem oblasti, které se budete následně věnovat. No a pak se už jen nevzdat. Na vlastní kůži jsem zjistil, že naučit se konkrétní oblast PPC vyžadovalo dávku trpělivosti, ale zejména vlastní přesvědčení o tom, že tuto práci chci vykonávat. Velmi mi pomohla socializace se do skupiny markeťáků, ať už na různých konferencích, kde jsem potkával nové lidi, se kterými jsem si mohl popovídat a získávat tak hodnotné zkušenosti, ale i čtení článků a sledování facebookových skupin.

Libore, ještě nám prozraď tvé plány do budoucnosti.

V profesním životě plánuji do budoucna, abychom se jako agentura Invelity rozšiřovali o nové velké klienty a o nové zaměstnance.

Nesmíme však zapomínat i na osobní život, ve kterém plánuji něco pocestovat po světě s mojí přítelkyní, ale i užívat si naše rodné Slovensko. Velkou zálibu jsem si našel v zimních sportech, zejména ve skialpinismu. Po dlouhých náročných dnech nepadne nic lepšího než vzít lyže, vypnout vyzvánění v mobilu, nechat ležet notebook na stole a vydat se do tichých zasněžených hor a užívat si pohody a čerpat energii do dalšího pracovního života. Ale hlavně, užívat si života naplno s rodinou, přáteli či blízkými, které mám rád.
 
Máš na Libora nějaké dotazy? Napiš je směle do komentáře.

Zaujala tě Liborova cesta k online marketingu? Nech se inspirovat a začni se vzdělávat. Přihlašovací formulář pro prezenční kurz online marketingu najdeš na naší stránce. PŘIHLASOVÁNÍ BYLO UKONČENO.

Pokud jsi termín prošvihl, nevadí, připravili jsme pro tebe i mnoho online marketingových kurzů.

Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Rozhovor s lektory online kurzu Adobe InDesign
Rozhovory
29.11.2018
Skillmea

Rozhovor s lektory online kurzu Adobe InDesign

Ludvík Nastišin a Michal Gazdík společně vytvořili náš nový grafický online kurz zaměřený na Adobe InDesign . V tomto kurzu se naučíš dělat různé dokumenty jako například plakáty, brožury, vizitky a mnoho dalšího.  Lido se grafickému designu věnuje již více než 10 let jako freelancer. Nasbíral mnoho zkušeností s tvorbou obalového designu, printů, digitálních bannerů či animací. Své zkušenosti ti může předat i na prezenčním kurzu Visual Design v Olomouci. Kromě samotné grafiky se rád podělí io zkušenosti z oblasti komunikace s klientem, freelancerskou prací na dálku či jeho pohledem na to, jak se v grafickém designu kontinuálně vzdělávat a postupovat. Michal se grafickému designu začal věnovat během gymnázia, protože ho to tam moc nebavilo. Začínal s úpravou fotek svých spolužáků a následně se mu zalíbila myšlenka a možnost, že umí upravit jakýkoli obrázek, podle vlastních představ. Tyhle dva kluky jsme vyzpovídali a ty si právě teď můžeš přečíst rozhovor s nimi. Na začátek nejprve začněme vaší prací. Co přesně děláte?L.N. (Ludvík Nastišin): Už dlouhá léta se věnuji grafickému designu jako freelancer a současně působím i na Prešovské univerzitě na Katedře marketingu a mezinárodního obchodu. Oba tyto světy se vzájemně velmi dobře doplňují, často dokážu využít v jedné oblasti právě pohledu na věc iz té druhé, co mou práci obohacuje.   MG (Michal Gazdík): Momentálně se nacházím v Manchesteru a pracuji také na volné noze. Věnuji se grafickému designu a tvorbě webstránek a snažím se najít svoji cestu v životě. [Ludvík a Michal, lektoři Learn2Code] Na jakých projektech jste pracovali?Ľ.N.: Několik let jsem spolupracoval s firmou Powerlogy a Dušanem Plichtem, jehož mnozí biohackeři či vyznavači kvalitní stravy a kávy určitě znají. Řešili jsme široké spektrum věcí od packagingu produktů, bannerů, brožur a celkovou vizuální identitu. Uplynulé léto jsem spolupracoval shodou okolností is KOCR Severovýchod Slovenska na jejich kampani "Kraj kulturních památek", to je tak nejčerstvější. Nemohu nezmínit i moji účast na budování portálu sketcher.sk pod skupinou Startitup, kde jsem několik let stál v jeho čele a řešil tam asi úplně všechno, co se vyskytlo. A samozřejmě je zde ještě několik menších klientů, se kterými pracuji na pravidelné bázi, ale nejsou to žádné megalomanské projekty, spíše řešení běžných zadání, která nezní až tak sexy, ale musí se jednoduše udělat.).  MG: Pracoval jsem už na více projektech, ale asi největší projekt dosud je kurz InDesignu, který jsme připravili spolu s Lidem. A jak jste se k designování a grafice vůbec dostali?L.N.: Můj první kontakt s Photoshopem byl více než 15 let dozadu, kdy jsem mého souseda viděl dělat si covery na CD-čka. Čmáral si tam s brushem a několika barvami a nakonec na to dal efekt "Twirl". Nic jiného v tom asi ani nevěděl, ale pro mě to bylo v té době wau. Pak jsem zkoušel tutoriály, pokus omyl, ale když jsem narazil na kouzlo YouTube, už to šlo samo.  MG: Ke grafice jsem se dostal kvůli potřebě upravovat fotky spolužáků na střední škole. Snažil jsem se vytvořit nějaké zábavné meme, které by je pobavilo. Zjistil jsem, že to není až tak náročné a tak jsem se začal učit sám po škole. Proč jste se rozhodli dělat lektory v Learn2Code?Ľ.N.: U mě to byl přirozený vývoj událostí. Grafiku jsem řešil už dlouho, poté se přidala univerzita, kde jsem začal i učit. Přišlo mi to jako logické spojení toho, že mi učení (myslím si) docela jde a grafiku také ovládám. Tak jsem to tedy zkusil. MG: Viděl jsem příležitost nabrat nové zkušenosti a také možnost se zviditelnit. Také jsem si už i pár kurzů od Learn2Code podíval a chtěl jsem i já přispět nějak do komunity učení chtivých lidí. Co všechno se člověk naučí ve vašem kurzu Adobe InDesign? Kde najde po kurzu s těmito novými vědomostmi uplatnění?MG: Člověk se naučí jak používat mnoho základních nástrojů, k čemu slouží a jak je využít v praxi. Dozví se také jak si vytvářet různé objekty, rychlejší techniky pořizování některých věcí a také to, jak manipulovat s objekty a šetřit čas při práci s InDesignem . Také doporučuji proto, že když si člověk zapne InDesign nebo jakýkoli jiný program, může to na něj působit odstrašujícím způsobem. Tolik tlačítek? K čemu všechny slouží? Po shlédnutí kurzu, bude člověk jistější v prostředí a bude vědět co kde najde a co k čemu slouží. Kde bereš inspiraci pro svou práci? Máš nějaké tipy, které zaručeně fungují?L.N.: Inspiraci nejvíce čerpám na Behance či Dribbble, ale častokrát mě něco osloví i na těch nejneočekávanějších místech. Můžu sedět v kavárně a najednou si všimnu na stěně krásného retro plakátu či něčeho podobného, ​​ihned to cvakám do mobilu.  Zaručené tipy nemám, každému podle mě funguje něco jiného. Třeba se ale připravit na to, že někdy vás to „kopne“ ihned, někdy budete dva týdny hledat a zkoušet, než budete spokojeni. Třeba si ale vždy ptát feedback, od klienta nebo alespoň od vašeho spolubydlícího. Někdy totiž, když na grafiku dívám hodiny, už ji nevidím tak, jako ten, co se na ni podívá poprvé. Tehdy je třeba dát pauzu, jít na jiný projekt nebo dělat něco jiného a vrátit se k tomu s odstupem času. To pomáhá.  MG: Někdy je náročné vytvořit něco jen tak z hlavy a proto okamžitě běžím na internet. Je tam neskutečné množství informací a proto je třeba je využívat. Při nějakém zadání nebo problému si udělám takový "brainstorming." Napíšu několik modifikací klíčového slova do Googlu a otevřu si 15-20 různých stránek, které mi vyhodí a pak začínám scrollovat každou jednu z nich a třídit, co se mi líbí. Na konci mám jasnější myšlenky v tom, co chci vytvořit a díky tomu se umím hýbat dál. Je v této oblasti designu třeba sledovat aktuální trendy a inovace? Jak jsi na tom ty?L.N.: Určitě je dobré sledovat trendy. Snažit se zakomponovat je do své práce, pokud zrovna na takové něco nejsi zvyklý a děláš si pokaždé jen „svůj styl“ může být obohacující a nutí to člověka rozvíjet se. Bez toho bude tvoje práce časem neatraktivní a to nechce nikdo. Netvrdím, že ty trendy jsou nějaká mantra, kterou je třeba slepě následovat. Je ale dobré minimálně o nich vědět a následně alespoň zhodnotit, jestli je to něco pro tebe, jestli tě to umím někam posunout, nebo tvou práci. MG: Samozřejmě je to nutné. Pokud ti zákazník řekne, že minulý týden viděl nějaký super design a přesně takový chce také on, ty následně víš o co jde a dokážeš uspokojit jeho potřeby. Stejně jako v přírodě. Co se nehýbe, umírá. Třeba sledovat trendy a posouvat se dál, protože jinak je to pro grafika obtížnější.  Co tě nejvíc baví na tvé práci? Máš nějaký oblíbený task, který děláš nejraději?Ľ.N.: Oblíbený task je - Save As “ProjectName_Final.psd” :) . I když všichni víme, že to slovo Final je často jen iluze a přesto to ještě 4 krát upravuji. Na práci mě nejvíc baví právě variabilita zadání, nerad dělám stále tentýž typ výstupu. MG: Nejraději na této práci mám to, že nejsem vázán na jedno místo, ale když člověk pracuje jako freelancer může chodit kam chce. Toto se mi na tom nejvíc líbí a neumím si to vynachválit. Pracovní doba není 9-5. Ale může být úplně jiný. Jsem nemocný? Okej. Zůstanu dnes ležet v posteli :D [Ludvíková přednáška] V čem vidíš výhodu své práce? Je v něčem výhodnější než jiná zaměstnání?Ľ.N.: Grafiku potřebuje člověk téměř ve všem. Pokud má člověk alespoň nějaké základy, drtivou většinu projektů si ve své firmě umí udělat i sám. A tom šetří čas i náklady. Takže vědět to je opravdu výhoda. V mém případě je to ale hlavně o tom, že jako freelancer dělám z domu a podle sebe. Když se mi nechce ráno, tak to nedělám. Deadline je svatý, ale to, jak se k němu dostanu je jen na mně a to je velká výhoda (avšak i zodpovědnost, na to nezapomínat). Mohu se věnovat jiným věcem, rodině, čemukoli, protože to mám v rukou. MG: Stejně jako jsem už i výše zmínil. Je to volnost rozhodnout se. To si myslím, že je velmi důležité pro dnešní mladé lidi. Nebýt za pasem, ale tvořit hýbat se a poznávat nové věci. Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s designem a grafikou, ale chtěli by začít?Ľ.N.: Na základy si najděte nějaký kurz, nebo osobu co vám to dokáže vysvětlit. Ušetříte mnoho času a energie, protože právě v absolutních začátcích se umíte v grafice skutečně ztratit. Takto vás tím někdo provede.  Jakmile máte zvládnuté základy a chápete, o čem ten který software je, už to dokážete i sami, mně se nejvíc osvědčilo opakovat si tutoriály z youtube, zkusit si převytvořit nějaký plakát, co se vám líbil a pod. Potom je to už jako sněhová koule, každý další krok je jednodušší, protože vaše poznání softwaru je stále lepší.  MG: Důležité je začít. Je jedno jako. Nejlepší je si prohlédnout nějaký kurz nebo YouTube videa. Potom už jen zkoušet. Zeptat se uja, který má firmu, jestli nepotřebuje nové logo nebo plakát a pomalu to už půjde. Zkoušet a nepřestávat. [Ludove mudrovačky] Jaké máš plány do budoucna?Ľ.N.: Konkrétní plány nemám, momentálně jsem spokojen s tím, jak to u mě vypadá, ale chci si trochu rozšířit znalosti do 3D, vyjít z komfortní zóny, postupovat. Možná právě to u mě vzbudí nějaký plán, kdo ví. MG: Plány jsou velké a momentálně na nich pracuji. Je to dlouhý proces, takže o nich budu mluvit až když budou splněny. Samozřejmě, chci se držet grafiky. Krátký odkaz všem čtenářům na závěrĽ.N.: Grafika se hodí vždy, tato investice se určitě vrátí. Třeba k tomu ale přistupovat zodpovědně a výsledky se dostaví.  PS Pokud by ses chtěl ohledně designově grafických věcí zeptat, napiš mi do diskuse pod kurzem na Learn2Code. Pokud budu vědět, rád odpovím něco moudré. Čau. MG: Nejlepší doba pro zasazení stromu byla před třiceti lety. Druhý nejlepší čas je teď! Máš na kluky nějaké otázky? Neváhej je napsat do komentáře.
Juraj Šarišský - nový lektor webdesignu
Rozhovory
27.09.2018
Skillmea

Juraj Šarišský - nový lektor webdesignu

Juraj Šarišský je zkušený frontenďák, který tě bude učit, jak se dělají pořádné webstránky. Má za sebou léta zkušeností s frontendem, momentálně pracuje s React/React Native/Redux a dalšími top technologiemi. Pracoval na projektu v ECB ve Frankfurtu, kde byl UI app developer / React / Redux / UX / UI. Navíc 7 let doučoval matematiku a nyní tě bude učit kódovat webové stránky na kurzu v Bratislavě. [Image] Juraj Šarišský Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.Momentálně pracuji na pozici React a Redux developer pro německého nadnárodního klienta. Vzdělávám a učím ostatní kolegy Front-End development. Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?Moje současná práce mi přináší kromě programování také příležitost sdílet své znalosti a zkušenosti s ostatními kolegy. U nás v práci aktivně buduji front-endovou kulturu. Snažím se poskytnout mým kolegům způsob vnímání a myšlení, který je potřebný pro kvalitní development a který je odlišný od myšlení, které se používá k back-endu. U nás si lektorem kurzu Web Designer. Jak ses k programování, tvorbě webstránek a učení dostal?K tvorbě webových stránek jsem se dostal během studia na vysoké škole, kde jsem měl možnost vidět práci mého spolužáka. Byly to velmi pěkné a kvalitní stránky, tak jsem si řekl, že by mě taky bavilo dělat to co on. Pořídil jsem si kvalitní knihy a online kurzy. Začal jsem s responzivním designem a Javascriptem. Potom přišlo jQuery. S učením jsem začal souběžně s tím, jak jsem pomáhal ostatním studentům a spolužákům se školními zadáními. [Image] Juraj pracoval na několika zajímavých projektech Co všechno může dát kurz Web Designer někomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?Určitě je to potřebná zkušenost s čistým HTML, CSS a Javascriptem. Jelikož se dnes mnoho front-endových developerů učí pracovat rovnou s Angularem a Reactem a následně neprojdou přes DOM manipulaci a Vanilla Javascript, chybí jim zkušenosti a modely pro řešení UI problémů. Každý front-end developer je v první řadě HTML, CSS a Javascript developer, a proto by měl ovládat i tyto technologie. Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom v tomto směru?V naší branži nastal obrovský boom, přicházejí nové knihovny a frameworky. A já vůbec nelením a každý den se podívám na něco nového. Zkouším nové techniky, snažím se diskutovat s developery a zjistit, co preferují oni a proč. Je však nutná určitá rezervovanost, jelikož ne každá technologie přežije. Hlavní focus (proto) vidím v poznávání Javascriptu a HTML5 api, případně je dobré napojit se na komunitu, od které se může developer hodně naučit. D nes je hodně pracovních nabídek v oblasti programování a tvorby webstránek. Vnímáš to tak i ty?Ano, určitě. Velké i menší společnosti chtějí desktopové aplikace nahradit webovými verzemi. Když si představíme, že desktopové aplikace, které zde byly přibližně 20 let se přesouvají na web, otevírá to možnosti pro webové developery, kteří jsou opravdu velmi žádaní. Je tato práce dobře zaplacena? :)Určitě ano :). Dnes si i junior, který přijde do větší či menší společnosti, kde začne získávat své první zkušenosti a kde bude řešit méně náročné úkoly, může přijít k platu, který převýší návrh: převyšující průměrný plat na Slovensku. Když se zdokonalí v technologiích a je k tomu navíc i flexibilní, můžeme mluvit io 3 až 5 násobně vyšší mzdě, než je tomu v případě juniorských pozic.  Je na Slovensku a v Čechách podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto vývojářské pozice?Hodně kvalitních lidí asi odešlo do zahraničí, to je dnes všeobecně známý problém. Ale také nároky firem bývají často vyšší než byly před časem. To podle mě otevírá možnost k interpretování toho, co znamená kvalitní developer.  Já si myslím, že je dobré specializovat se na vybranou oblast a dosahovat v této oblasti vynikajících výsledků, ale zároveň mít i znalosti z jiných oblastí, aby byl developer flexibilní. Pokud bych to měl říci zjednodušeně, pak ano, obecně na trhu chybí developeři. Proto jsem se rozhodl, že začnu vzdělávat další developery, abychom získali náskok před ostatními zeměmi :) Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s programováním a tvorbou webstránek, ale chtěli by nějak začít?Určitě bych jim poradil, aby v první řadě začaly zkoumat běžné webové a mobilní aplikace a zjistit jak fungují z pohledu business logiky, jaké komponenty a funkce obsahují. Toto vede ke správnému kontextu pro praktické programování. Je důležité vybrat si kvalitní kurz, kde se naučí kromě programování také něco z developerských a firemních kultur. Také je důležité neztrácet chuť učit se a na začátek vyřešit mnoho snazších problémů. Vždyť i ty složitější problémy jsou přece složeny z jednoduchých. A ještě nám prozraď tvé plány do budoucnosti.V pracovní oblasti bych ještě chtěl zvládnout programování nativních aplikací pro iOS. Momentálně se věnuji zejména React a React Native, ale jaksi cítím, že pro univerzálnější přístup je dobré ovládat i nativní iOS programování. Také bych chtěl navštívit zajímavá místa jako jsou Španělsko a Portugalsko, a to hlavně pro jejich exotickou kulturu. Pokud máš na Juraje nějaké otázky, napiš je do komentářů. Pokud tě zajímá tvorba webstránek a jsi z Bratislavy a okolí, přihlas se na Jurajův kurz.
Martin Rumanovský - představení nového lektora
Rozhovory
04.09.2018
Skillmea

Martin Rumanovský - představení nového lektora

Martin se již více než 8 let věnuje programování. Vybudoval vlastní firmu, která poskytuje komplexní IT služby na míru a působí na slovenském i zahraničním trhu. Klientům se snaží přinést kvalitní a detailně vypracovaný produkt. Martin navrhl vlastní systémy, se kterými pracují při tvorbě webů, eshopů či aplikací. Vedle toho studuje informatiku na Univerzitě T. Bati ve Zlíně. Martin se vždy snaží o jedinečnost toho, co dělá, a to naučí i vás v připravovaných kurzech. Martin povede prezenční kurz tvorby webstránek pro začátečníky Web Designer v Banské Bystrici. Ahoj Martine, vítáme tě u nás v Learn2Code. Jsi naším novým lektorem, tak se nám na začátek trochu představ.Pocházím z Banské Bystrice. Již více než 8 let se věnuji programování a také grafice a marketingu. Kromě toho kombinovaně (externě) dokončuji studium. K překvapení jsem si vybral obor informační technologie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Ve volném čase velmi rád cestuji, sportuji a studuji. [Martin Rumanovský - lektor Learn2Code] Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.Aktuálně pracuji ve firmě, kterou jsem sám založil a vybudoval. Firma má název MR Studio WEB & APP Development ( mrstudio.eu ) a poskytujeme komplexní IT služby na míru. Snažíme se přinést kvalitní a detailně vypracovaný produkt. Navrhl a vytvořil jsem vlastní systémy, se kterými pracujeme při tvorbě webových stránek, webových aplikací, portálů, eshopů a marketingu. Primárně působíme na slovenském a českém trhu. Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?Na mé práci se mi nejvíce líbí flexibilita z hlediska času i místa práce. Také velmi rád komunikuji s klienty a hledám pro ně inovativní a efektivní řešení. Samozřejmě nejvíc se mi líbí, když je klient s vyvinutým produktem spokojen. V Learn2Code si lektorem kurzu Web Designer. Jak ses k programování, tvorbě webstránek a učení dostal?K programování jsem se dostal ještě jako student střední školy. S kamarády jsme ve volném čase hrávali online hry, jako je NHL nebo FIFA. Časem jsme se shodli, že potřebujeme webovou stránku pro zapisování výsledků, tabulek a podobně. Tehdy jsem se dostal k programování a tvorbě webových stránek. K učení jsem se dostal díky mé přítelkyni. Častokrát jsem jí říkal, že někteří programátoři nemají dostatečné znalosti z praxe, které firmy vyžadují. A já bych je chtěl naučit právě něco z praxe, nejen tu teoretickou rovinu. No a ona mě později přihlásila ik vám do Learn2code na pozici lektora (smích). Co všechno může dát kurz Web Designer někomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?Určitě mu dá přehled a znalosti o tom, jak vytvořit moderní webovou prezentaci. Absolvent bude umět pracovat s HTML, CSS, jQuery a používat různé knihovny. Doporučuji tento kurz každému, kdo chce začít tvořit moderní webové prezentace. Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom v tomto směru?Samozřejmě sleduji i konkurenci a aktuální trendy, aniž by to nešlo. Myslím, že základem v této oblasti je, aby byl člověk dynamický, flexibilní a co nejvíce informován. Vždy se snažím inspirovat. Doba a technologie se posouvají velkou rychlostí dopředu. Ve volném čase hodně studuji nové programovací jazyky, technologie, design a podobně. [Jeden z Martinových projektů] Dnes je hodně pracovních nabídek v oblasti programování a tvorby webstránek. Vnímáš to tak i ty?Samozřejmě vnímám. Každým rokem je na trhu více a více firem v oblasti IT a marketingu. Pracovních příležitostí je množství. Každý, nicméně, musí na sobě neustále pracovat. Firmy nehledají kvantitu, ale kvalitu. Je tato práce dobře zaplacena? :)Zda je tato práce dobře zaplacena? Já osobně si myslím, že pokud je zaměstnanec dostatečně kvalifikovaný, měl by být i náležitě odměněn, ale to už záleží na postoji firmy. V globálu si myslím, že ano, je dobře placená. Je na Slovensku a v Čechách podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto vývojářské pozice?Podle mého názoru kvalifikovaných lidí není dostatek. Firmy mají problém najít lidi, kteří ovládají požadované programovací jazyky nebo technologie alespoň na základní úrovni. Některé firmy pracují se zaměstnanci, takříkajíc, někdy od nuly. Proto, jak jsem uvedl výše, je třeba neustále se vzdělávat, snažit se pokračovat a mít chuť angažovat se. Jednoduše řečeno je třeba být aktivní a cílevědomý. Naše firma například aktuálně spolupracuje zejména s lidmi z České republiky. [Martin Rumanovský] Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s programováním a tvorbou webstránek, ale chtěli by nějak začít?Ať navštíví kurz Web Designer :). Dnes je na internetu spousta návodů a tutoriálů, jak začít programovat. Stejně tak jsem začínal i já. Ne všechny techniky programování jsou správně prezentovány, právě proto je velmi důležité vybrat si kvalitní kurz či návod. A samozřejmě to nejdůležitější je vytrvalost, vytrvalost, vytrvalost a výsledek se dostaví. A ještě nám prozraď tvé plány do budoucnosti.S přítelkyní máme spoustu business plánů do budoucna jak rozšířit firmu lze i na jiné, než je slovenský a český trh, vytvořit nové webové projekty, ale uvidíme jak nám to všechny okolnosti a čas dovolí. Pokud máš na Martina nějaké dotazy, napiš je do komentáře. Pokud se chceš naučit dělat webové stránky, přihlas se na Martinův kurz v Banské Bystrici.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách