Zpět na blog
Rozhovory

Lektor Pavel Banáš - Zažíváme zlatou éru videa

Katarína Kučáková
12.06.2019
6 minut čtení
Lektor Pavel Banáš - Zažíváme zlatou éru videa
Rádi se pochlubíme novým přírůstkem do Learn2code rodiny. Dnes ti představíme lektora Pavla Banáše, který tě v novém kurzu Jak vybrat techniku na natáčení naučí zorientovat se ve fototechnice a vybrat si vhodné zařízení. Aby tvá videa měla „šťávu“. :) A co nám prozradil?

O své práci

Pracuji jako freelance videomaker, pod svou značkou Bajter studio (www.bajterstudio.com) vytvářím videa různých žánrů a kategorií. V mé tvorbě převažují zejména hudební videoklipy. Vedle toho studuji Masmediální komunikaci na FMK UCM v Trnavě.
Odkdy se věnuji videotvorbě, prošel jsem si už všeličím. V tomto směru rád experimentuji a rozšiřuji své obzory vždy, když se naskytne příležitost. Když to mám shrnout, tak mám za sebou produkci videoklipů, pár videí ze svateb, dokument, nějaké ty aftermovies, propagační videa, krátké hrané filmy, živé přenosy fotbalových zápasů ve sportovní televizi, stáž v reklamní agentuře a momentálně dokončuji projekt své bakalářské práce- rapový muzikál.

O jeho cestě k videoprodukci 

K videu jsem měl blízko od malička, kamera mě vždycky lákala. První videa jsem začal vytvářet s příchodem foťáků do mobilů. Zlomový bod v mé kariéře přišel, když mi bylo 16 a chodil na gymnázium. Spolu se dvěma spolužáky jsme v rámci videokroužku přihlásili náš výtvor do celoslovenské soutěže Cineama a ve finále jsme získali ocenění od děkana Filmové a televizní fakulty VŠMU. Součástí tohoto ocenění byla i účast na Letní škole filmového jazyka pořádané právě touto fakultou. Během tohoto kurzu jsem prohloubil své, do té doby mělké znalosti z oblasti videa a uvědomil si, že právě toto by mohl být ten směr, který mě bude v budoucnu živit.

O rozhodnutí stát se lektorem v Learn2code

Téměř denně na mě směřuje řada otázek o videu, technice či natáčení. Po nějaké době odpovědi na tyto otázky jsem si uvědomil, že kromě samotné tvorby videa je vlastně i tato oblast, která mě baví. Chtěl jsem tedy vyzkoušet, jak bych zvládl zkombinovat videotvorbu s vyučováním. Sen o takovém něčem byl v mé hlavě už déle a když se ke mně dostala nabídka od Learn2Code, neváhal jsem. Zároveň je to pro mě výzva zkusit něco úplně nového, co vždy zkouším rád.

O tom, co se v jeho kurzu naučíš

Naučíš se mnoho z otázek, které se ke mně dostávají a jsou směrovány k výběru techniky pro natáčení. Na tuto otázku však neexistuje univerzální odpověď. Pokud se člověk bez zkušeností s videem či fotografií rozhodne koupit své první záznamové zařízení, velmi rychle se ztratí v řadě parametrů a různých druhů zařízení. Proto jsem se rozhodl udělat kurz v širším kontextu, než jen přímé odpovědi „tohle si kup“. Mým cílem je, aby absolvent kurzu věděl, co je to video, jak se zaznamenává pohyb, jaké technické parametry jsou u kamer důležité a na co všechno si dát pozor při koupi. Absolvent si tedy nebude jen schopen vybrat sám zařízení, které mu maximálně splní jeho požadavky, ale bude disponovat i potřebnými teoretickými znalostmi, na kterých může stavět při samotné práci se zařízením.

O potřebě sledovat trendy a inovace

V současnosti prožíváme zlatou éru videa. Vše od techniky, přes tvůrce, až po distribuční kanály prudce pokračuje a to, co bylo trendem před rokem, je dnes už naprosto out. Proto je důležité neustále na sobě pracovat a zlepšovat se. Na druhou stranu je ale stejně důležité nepodléhat naprosto všem trendům a vkládat do videa i svou kreativitu. Spousta tvůrců na toto zapomíná a pak vznikají tisíce videí, které se podobají „jako vejce vejci“. Takže určitě trendy sledovat, ale nezapomínat, že video je hlavně o kreativitě. :)

O tom, co ho nejvíc baví na jeho práci

Při tvorbě videoklipů je úžasné, jak se dá během 3-4 minut divákovi sdělit velmi silná myšlenka a vzkaz. Toto je to, co mám na své práci rád. A sice, když není video jen pěkným vizuálem, ale nese v sobě myšlenku, která může diváka inspirovat.

O jeho plánech do budoucna

Aktuálně je priorita číslo jedna zestátnicovat. Pokud bude pozitivní odezva a zájem od studentů, rád bych připravil i další kurzy pro Learn2Code v oblasti videa. Mám už v hlavě pár nápadů, které by mohli začínající tvůrci ocenit. Samozřejmě chci i nadále pracovat na sebevzdělávání a zlepšování svých schopností a dovedností, protože oblast videa poskytuje prakticky neomezený prostor pro seberozvoj.


Krátký odkaz čtenářům na závěr

Natáčejte vždy a všude, využívejte každou příležitost ke tvorbě. Právě to je nejlepší cesta, jak se zlepšovat ve videotvorbě. Nezapomínejte však, že důležitá není jen forma, ale hlavně obsah. Přeji vám příjemné studium a spoustu kreativních chvil s vaší kamerou či fotoaparátem :) .


Katarína Kučáková

Ako čerstvá posila tímu Learn2Code ti budem na blogu prinášať nové články, prevažne zo sveta IT.

Mohlo by tě zajímat

Rozhovor s lektorem kurzu Linux
Rozhovory
13.05.2019
Skillmea

Rozhovor s lektorem kurzu Linux

Dnes tě čeká rozhovor s naším lektorem Jančim Kunem, který se postaral o nový online kurz Linux pro začátečníky II. Vypráví ti o svých těžkých začátcích v IT, proč se nenechal odradit a co ho motivovalo stát se lektorem v Learn2code. Na závěr má Janči pro tebe vzkaz, doufáme tedy, že se dočteš až k němu. :) Na začátek něco o tvé práci. Co tě zaměstnává?Spousta věcí. Asi přejděme k další otázce (smích). V podstatě mou náplní práce je z 50 procent to, aby věci fungovaly (linuxy, webservery, DB, různé korporátní aplikace) a dalších 50 procent je vývoj (php, docker, testy). Na jakých projektech jsi pracoval/pracuješ?Projekty, na kterých pracuji, jsou většinou korporátní, a tedy podléhají utajení (smích). Raději bych mluvil o tom, co mám v plánu vytvořit v rámci svého soukromého portfolia. A vlastně to prozradit nemůžu, protože ani konkurence nikdy nespí. Tak zkusím jinak. Zkoušeli jste už OnlyOffice? Před nějakým rokem nebo dvěma jsem byl zodpovědný za překlad do českého a slovenského jazyka, a tehdy se nám v krátké době podařilo dostat se z pár procent na asi 99. Pokud se tedy při práci s OnlyOffice setkáte se špatným překladem, víte, na koho se máte obrátit. (smích) A jak ses k Linuxu a serverům vůbec dostal?Náhodou. Jak jsem již zmiňoval ve videích, s Linuxem jsem měl jaké-také zkušenosti, ale ne pracovní. Všechno to byly spíše domácí pokusy a bezmyšlenkovité klikání ve snaze dozvědět se o programu co nejvíce. V práci mimo IT sféru jsem byl docela spokojen, měl jsem totiž pravidelný plat a dostatek volného času. Zvrat přišel, když mi zemřel otec. Musel jsem se začít obracet, začal jsem se intenzivně učit, rozšířil jsem si znalosti v různých oblastech IT a šel s kůží na trh. Vyměnil jsem pohodlí a jistotu své dosavadní práce za zcela neznámý svět a cítil jsem se v něm jako trpaslík mezi giganty. Moc mi tehdy pomohl kamarád, který mi pomohl ukázat, co vím a uplatnit se v IT. Díky němu jsem se nenechal odradit těžkými začátky a jsem tam, kde jsem. Proč ses rozhodl spolupracovat s Learn2Code a připravit online kurzy?O Learn2Code vím v podstatě od jeho začátků. Byl to zejména Yablko a Yablkove kurzy Php a Laravelu, které mi daly obrovské množství odpovědí na otázky a chuť něco reálného v php začít dělat. Do té doby to byly takové jen pokusy a nic konkrétního, chyběl mi návod v češtině. A pak jsem našel jeho kurz, navíc Yablkův výklad byl srozumitelný a zajímavý, chytlo mě to a díky němu se mi podařilo posunout v této problematice. Ani léty však nepřicházelo žádné video o Linuxech, tak jsem si řekl, že se pokusím i já podělit s informacemi. Aby si lidé nemysleli, že se musí učit jen design nebo programování. Co všechno se člověk naučí ve tvých kurzech o Linuxu a serverech?Ale při mých videích se člověk naučí především trpělivosti (smích). Neboť jakkoli mám snahu udělat to video zajímavé a poučné, jakmile zasvítí kontrolka na mikrofonu, tak se zaseknu, zakoktám se a ústa se mi otevírají, aniž bych je ovládal. Ale asi to tak vnímám jen já. Ve videích popisuji, jak se Linux a linuxové příkazy používají. V jednom kurzu se nedá obsáhnout všechno, a to navíc ani není cílem. Cílem je ukázat lidem, kteří s Linuxem nikdy nepracovali, jak se ten systém vlastně používá a ovládá. Takže procházím postupně jednotlivé příkazy, vysvětluji, jak a proč se používají. Kromě toho vyšel i kurz o Serverech, kde se snažím ukázat, jak tyto (a nejen tyto) informace využít k tomu, abyste si uměli postavit vlastní web server, přidat k tomu databázi, ssl certifikát atp. V průběhu letošního roku se chystám natočit i druhou část, kde se zase podíváme na nějaké nové věcičky, které můžeme na serverech mít a využívat. Ale ještě předtím otevřu třetí oblast a ta se bude věnovat scriptování v Linuxovém Bashi. Tím bychom mohli mít pokryto asi 2% práce s Linuxy. A ano, procento jsem si vycucal z prstu a reálně to bude ještě méně (smích). Je v této oblasti třeba sledovat aktuální trendy a inovace? Jak jsi na tom ty?Samozřejmě. Tak jako ve všem, i zde je třeba sledovat, co je nového. Ale týká se to zejména aplikací, které pokud musíme pravidelně updatovat, tak je třeba sledovat changelogy, fóra a gitlaby daných aplikací. Po updatu totiž nemusí fungovat něco, na co jste byli zvyklí, nebo to může fungovat jinak. Případně pokud jste zvyklí používat něco na ubutnu 16ce, tak na 18ce může tentýž program vyžadovat jiná nastavení. A samozřejmě to, co je platné pro Ubu nemusí, respektive nebude fungovat na CentOS a tak. Takže upravuji své původní tvrzení o rozdělení práce z 50:50 na 40:50:10 (smích).   [Image] Co tě nejvíc baví na tvé práci?Nejvíce mě baví to, že rychle ubíhá. Ha-ha. Neskutečně. Když jsem dělal něco, co mě nebavilo, tak se čas vlekl a nudil jsem se. Však to možná znáte. Ale v IT se neustále učíte, v něčem vrtáte. Přesněji řečeno, jeden den jste možná o něčem letmo slyšeli, druhý den to studujete a třetí den už s tím musíte umět pracovat. Druhá věc je pohodlí. Pokud máte možnost, tak pracujete z domova, v pyžamu, pantoflích a nemusíte vidět žádné lidi. Nemusíte cestovat ve špatném počasí do práce. Problém je jen tehdy, když vypadne elektřina. Jaké jsou tvoje další aktivity?Od té doby, co jsem naplno v IT, nemám čas na nic. Dříve jsem chodil občas na hory, na kolo, četl knihy, okopával v zahradě, fotografoval nebo jen tak díval večer na hvězdy. Teď už ani nevím, jestli mi foťák funguje, v podstatě půl dne strávím prací na různých projektech a těch pár zbývajících hodin strávím s rodinou nebo prací v okolí domova. To asi nezní fajn. Ale v podstatě si za to můžu sám, pracuji na mnoha projektech, zejména v zimě, kdy kromě lyžování nemám co dělat. V létě si dám pauzu od určitých projektů a najde se čas i na zábavu. Jaké máš plány do budoucna?Poprosit Škodovku, ať mi darují Kodiaqa (smích). A pak cesta do vesmíru. Ten mě fascinuje nenormálně. Ale z těch, řekněme reálných věcí je to taková slovenská klasika: Postav dům, zasaď strom, ... Co se týká pracovních plánů, ty nemám, neboť ať si naplánuji cokoliv, vždy to dopadne úplně jinak. Určitě bych chtěl dokončit a zrealizovat své nápady, kterých je nepočítaně. Každý rok se chci do toho pustit, ale vždy mi do toho něco skočí. A i když mám něco rozpracovaného a odloženého, s přibývajícím časem je to starší a starší, a tak to zapadne prachem. Krátký odkaz všem čtenářům na závěrNebojte se IT, zkoušejte a vrtejte se ve všem. Zkoušejte programovat, zkoušejte design, zkoušejte linuxy, zkoušejte všechno. Pořád. Každý den si najděte něco, co budete dělat. I když jen hodinku po večerech, kdy si splníte své manželské a ostatní povinnosti. Jen tak se naučíte, jak věci pokazit a jak je opravit. A to je důležité. Poučit se ze svých chyb a najít řešení. Časem se přirozeně vykrystalizuje, co vás baví a čemu se chcete věnovat. Určitě nezoufejte, když vám něco nejde. A určitě nepůjde. Tehdy si v pohodě udělejte kávu, pomodlete se (ten můj nahoře má jméno Anton) nebo si jděte zaběhat. Jen nepřestávejte. Máš na Jančiho nějaké dotazy? Napiš je směle do komentáře Pokud tě zaujala Jančiho práce a chtěl/a by ses zdokonalovat v této problematice, ve spolupráci s Jančim jsme pro tebe připravili kurzy Linux pro začátečníky, Linux pro začátečníky II. a Servery pro začátečníky.
Rozhovor s lektorem kurzu online marketingu Liborem
Rozhovory
10.03.2019
Skillmea

Rozhovor s lektorem kurzu online marketingu Liborem

Ahoj Libor, vítám tě u nás v Learn2Code. Jsi naším novým lektorem prezenčního kurzu online marketingu v Bratislavě. Na začátek se nám trochu představ. Kde teď pracuješ? Představ se nám i po pracovní stránce.Momentálně pracuji v agentúre Invelity jako kampaňový stratég. Mým úkolem je přinášet našim klientům hlubší, promyšlenější online strategii. Taková strategie obnáší analýzy současných stavů a naplánování potřebných procesů k naplnění klientovy představy, ale i kontrolu, zda se naplňují stanovené cíle. Také je součástí mé práce i mentoring a dohled nad prací našich specialistů jednotlivých oborů naší agentury. Kromě práce v agentuře jsem si našel své místo i před publikum a častokrát vystupuji na různých přednáškách či konferencích nebo vedu různé odborné workshopy.[Libor v prostredí prednášok] Co se ti na tvé práci líbí nejvíc?Nejvíce mě těší to, že dokážu přinést řešení na problém našich klientů. Také se velmi těším, když naše práce přispěje k dosažení výsledků. Mimo jiné se také velmi těším osobním kontaktům s klienty, kde dokážeme přinést efekt naší práce pro daný projekt několikanásobně větší než při nepřímé komunikaci. Největší úchylku jsem si však našel v tabulkách, grafech či metrikách, když při vyhodnocování výsledků objevím zlepšení :)[Libor s pracovným tímom Invelity] Jsi lektorem prezenčního kurzu Online marketing. Jak ses k online marketingu dostal?Asi mi to nebudete věřit, ale náhodně :D Váže se k tomuto velmi vtipná příhoda. Všechno to začalo absolvováním jízdy z mého rodného Popradu do Bratislavy prostřednictvím někdejší platformy jazdomat. V té době ještě mně neznámý muž mě vezl do Bratislavy. Byl to majitel jedné slovenské online marketingové agentury. Během jízdy jsme si skvěle popovídali nejen o online marketingu, o kterém jsem v té době ještě nevěděl absolutně nic. Časem se z tohoto náhodného seznámení vyvinulo kamarádství, které přerostlo až do nabídky práce. Původně jsem měl nastoupit na Account manager-a, ale jisté okolnosti ovlivnily to, že se v té době uvolnilo místo v této agentuře i na pozici PPC specialisty. Řekl jsem si, že nemám co ztratit, a že to může být moje „životní šance“ naučit se něco odborného a v pracovním světě hodnotného. A tak začala moje etapa v online marketingu. A jaké vyplývá z tohoto ponaučení? Nikdy nepodceňujte situaci, může se z toho stát celoživotní záležitost :) Co všechno může dát zmiňovaný kurz někomu, kdo se rozhodne jej absolvovat?Cílem tohoto online marketingového kurzu bude v první řadě získat přehled o tom, z čeho sestává online marketing a také o získání praktických dovedností z jednotlivých oblastí. Naším cílem bude kromě teoretických poznatků pracovat především s praxí. Účastníci si během celého kurzu budou moci naučené poznatky implementovat buď na svůj vlastní reálný nebo náš testovací projekt. Jak bys popsal PPC kampaně na Slovensku? Je to rozdílné například ve srovnání se zahraničím?Určitě je to velmi rozdílné. Rozdílnost PPC kampaní odráží mimo jiné zejména nákupní chování daného obyvatelstva. Důležitou součástí myšlení marketérů je správné pochopit toto nákupní chování. Musím však říci, že jako slovenský trh, v rámci světového jsme na tom s poznatky a kroky, které se zavádějí v praxi na tom velmi vyspělo. Avšak na druhou stranu nás jako zemi brzdí to, že jsme v celosvětovém měřítku velmi maličká země a proto objem dat, která se dějí na internetu, jsou v porovnání s online marketingovými velmocemi jako například Velká Británie nebo USA malé. To se odráží také v tom, že novinky, které přináší například Google nebo Facebook, se k nám dostávají dost opožděně. Sleduješ i konkurenci, aktuální trendy, inovace? Jak jsi na tom?Ano, sleduji. Online marketing jako takový je velmi dynamické odvětví podnikání. Nové trendy či inovace přicházejí do praxe téměř každý den a proto je jistě nezbytné sledovat i situaci v konkurenčním boji. Jako agentura, ale i já se snažíme přinášet nové trendy a inovace i do našich prací. Této dynamičnosti odvětví podněcuji i management svého pracovního času a proto téměř 20% svého pracovního času věnuji online vzdělávání, ale i návštěvě různých školení, workshopů, přednášek či konferencí.[Liborovy záliby ve volném čase] Dnes je hodně pracovních nabídek v oblasti marketingu a pravděpodobně už každá firma potřebuje odborníka na PPC kampaně, analytiku a sociální média. Vnímáš to tak i ty? Ano, vnímám to tak. Je to určitou reflexí toho, jak rapidně se doba digitalizuje. Dnes si mnoho podnikatelských subjektů uvědomuje to, že celý byznys se do velké míry odehrává nebo rozhoduje iv online prostředí. Samozřejmě to nelze generalizovat, ale většina odvětví se v posledních letech značně digitalizovala. Tomuto společenskému efektu se podřizuje i trh s pracovními nabídkami. Už téměř každá firma si uvědomuje to, že potřebuje mít ve svém týmu odborníky na online marketing, popřípadě spolupracovat s agenturami, které takové služby poskytují. Na druhé straně komunita PPCčkářů velmi rychle roste. Například i na Facebooku denně přibývají pracovní nabídky na různé online marketingové pozice. Je podle tebe dost kvalifikovaných lidí právě na tyto pozice?Osobně si myslím, že kvalifikovaných odborníků je málo. Stále můžeme pozorovat situaci, že nabídka volných pracovních pozic převyšuje počet odborníků, kteří jsou k dispozici. Jaké jsou nejčastější chyby při práci PPC specialisty?Mou rukou už prošlo hodně stážistů, kteří se snažili vypracovat na PPC specialistu, proto mohu objektivně říci, že za největší chybu považuji uspokojení se získáním určité úrovně poznatků. Tím, že je online marketing velmi dynamický, také vzdělávání musí přetrvávat neustále. Pozice PPC specialisty vás musí doslova bavit a musí se stát vaší zálibou.[Liborovy záliby ve volném čase] Ptají se tě například tvoji kamarádi na to, jak by si měli co nejefektivněji nastavit své kampaně? Dáváš jim rady?Ano, velmi často mívám takové otázky :) Já se snažím být k mému okolí kamarádů velmi otevřený a snažím se maximálně pomoci všem, kteří o mě o pomoc požádají.  Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s online marketingem, ale chtěli by nějak začít?Na úvod určitě doporučuji začít s volně dostupnými zdroji na internetu s cílem získání základního přehledu o tom, co se vlastně v online marketingu dá dělat a postupně se začít orientovat na tu oblast, která vás bude bavit. Dnes je online marketing v odbornosti už tak daleko, že být superhrdinou a ovládat všechny oblasti lze jen velmi těžko. Čili na úvod určitě doporučuji začít s výběrem oblasti, které se budete následně věnovat. No a pak se už jen nevzdat. Na vlastní kůži jsem zjistil, že naučit se konkrétní oblast PPC vyžadovalo dávku trpělivosti, ale zejména vlastní přesvědčení o tom, že tuto práci chci vykonávat. Velmi mi pomohla socializace se do skupiny markeťáků, ať už na různých konferencích, kde jsem potkával nové lidi, se kterými jsem si mohl popovídat a získávat tak hodnotné zkušenosti, ale i čtení článků a sledování facebookových skupin. Libore, ještě nám prozraď tvé plány do budoucnosti.V profesním životě plánuji do budoucna, abychom se jako agentura Invelity rozšiřovali o nové velké klienty a o nové zaměstnance. Nesmíme však zapomínat i na osobní život, ve kterém plánuji něco pocestovat po světě s mojí přítelkyní, ale i užívat si naše rodné Slovensko. Velkou zálibu jsem si našel v zimních sportech, zejména ve skialpinismu. Po dlouhých náročných dnech nepadne nic lepšího než vzít lyže, vypnout vyzvánění v mobilu, nechat ležet notebook na stole a vydat se do tichých zasněžených hor a užívat si pohody a čerpat energii do dalšího pracovního života. Ale hlavně, užívat si života naplno s rodinou, přáteli či blízkými, které mám rád.   Máš na Libora nějaké dotazy? Napiš je směle do komentáře. Zaujala tě Liborova cesta k online marketingu? Nech se inspirovat a začni se vzdělávat. Přihlašovací formulář pro prezenční kurz online marketingu najdeš na naší stránce. PŘIHLASOVÁNÍ BYLO UKONČENO. Pokud jsi termín prošvihl, nevadí, připravili jsme pro tebe i mnoho online marketingových kurzů.
Rozhovor s lektory online kurzu Adobe InDesign
Rozhovory
29.11.2018
Skillmea

Rozhovor s lektory online kurzu Adobe InDesign

Ludvík Nastišin a Michal Gazdík společně vytvořili náš nový grafický online kurz zaměřený na Adobe InDesign . V tomto kurzu se naučíš dělat různé dokumenty jako například plakáty, brožury, vizitky a mnoho dalšího.  Lido se grafickému designu věnuje již více než 10 let jako freelancer. Nasbíral mnoho zkušeností s tvorbou obalového designu, printů, digitálních bannerů či animací. Své zkušenosti ti může předat i na prezenčním kurzu Visual Design v Olomouci. Kromě samotné grafiky se rád podělí io zkušenosti z oblasti komunikace s klientem, freelancerskou prací na dálku či jeho pohledem na to, jak se v grafickém designu kontinuálně vzdělávat a postupovat. Michal se grafickému designu začal věnovat během gymnázia, protože ho to tam moc nebavilo. Začínal s úpravou fotek svých spolužáků a následně se mu zalíbila myšlenka a možnost, že umí upravit jakýkoli obrázek, podle vlastních představ. Tyhle dva kluky jsme vyzpovídali a ty si právě teď můžeš přečíst rozhovor s nimi. Na začátek nejprve začněme vaší prací. Co přesně děláte?L.N. (Ludvík Nastišin): Už dlouhá léta se věnuji grafickému designu jako freelancer a současně působím i na Prešovské univerzitě na Katedře marketingu a mezinárodního obchodu. Oba tyto světy se vzájemně velmi dobře doplňují, často dokážu využít v jedné oblasti právě pohledu na věc iz té druhé, co mou práci obohacuje.   MG (Michal Gazdík): Momentálně se nacházím v Manchesteru a pracuji také na volné noze. Věnuji se grafickému designu a tvorbě webstránek a snažím se najít svoji cestu v životě. [Ludvík a Michal, lektoři Learn2Code] Na jakých projektech jste pracovali?Ľ.N.: Několik let jsem spolupracoval s firmou Powerlogy a Dušanem Plichtem, jehož mnozí biohackeři či vyznavači kvalitní stravy a kávy určitě znají. Řešili jsme široké spektrum věcí od packagingu produktů, bannerů, brožur a celkovou vizuální identitu. Uplynulé léto jsem spolupracoval shodou okolností is KOCR Severovýchod Slovenska na jejich kampani "Kraj kulturních památek", to je tak nejčerstvější. Nemohu nezmínit i moji účast na budování portálu sketcher.sk pod skupinou Startitup, kde jsem několik let stál v jeho čele a řešil tam asi úplně všechno, co se vyskytlo. A samozřejmě je zde ještě několik menších klientů, se kterými pracuji na pravidelné bázi, ale nejsou to žádné megalomanské projekty, spíše řešení běžných zadání, která nezní až tak sexy, ale musí se jednoduše udělat.).  MG: Pracoval jsem už na více projektech, ale asi největší projekt dosud je kurz InDesignu, který jsme připravili spolu s Lidem. A jak jste se k designování a grafice vůbec dostali?L.N.: Můj první kontakt s Photoshopem byl více než 15 let dozadu, kdy jsem mého souseda viděl dělat si covery na CD-čka. Čmáral si tam s brushem a několika barvami a nakonec na to dal efekt "Twirl". Nic jiného v tom asi ani nevěděl, ale pro mě to bylo v té době wau. Pak jsem zkoušel tutoriály, pokus omyl, ale když jsem narazil na kouzlo YouTube, už to šlo samo.  MG: Ke grafice jsem se dostal kvůli potřebě upravovat fotky spolužáků na střední škole. Snažil jsem se vytvořit nějaké zábavné meme, které by je pobavilo. Zjistil jsem, že to není až tak náročné a tak jsem se začal učit sám po škole. Proč jste se rozhodli dělat lektory v Learn2Code?Ľ.N.: U mě to byl přirozený vývoj událostí. Grafiku jsem řešil už dlouho, poté se přidala univerzita, kde jsem začal i učit. Přišlo mi to jako logické spojení toho, že mi učení (myslím si) docela jde a grafiku také ovládám. Tak jsem to tedy zkusil. MG: Viděl jsem příležitost nabrat nové zkušenosti a také možnost se zviditelnit. Také jsem si už i pár kurzů od Learn2Code podíval a chtěl jsem i já přispět nějak do komunity učení chtivých lidí. Co všechno se člověk naučí ve vašem kurzu Adobe InDesign? Kde najde po kurzu s těmito novými vědomostmi uplatnění?MG: Člověk se naučí jak používat mnoho základních nástrojů, k čemu slouží a jak je využít v praxi. Dozví se také jak si vytvářet různé objekty, rychlejší techniky pořizování některých věcí a také to, jak manipulovat s objekty a šetřit čas při práci s InDesignem . Také doporučuji proto, že když si člověk zapne InDesign nebo jakýkoli jiný program, může to na něj působit odstrašujícím způsobem. Tolik tlačítek? K čemu všechny slouží? Po shlédnutí kurzu, bude člověk jistější v prostředí a bude vědět co kde najde a co k čemu slouží. Kde bereš inspiraci pro svou práci? Máš nějaké tipy, které zaručeně fungují?L.N.: Inspiraci nejvíce čerpám na Behance či Dribbble, ale častokrát mě něco osloví i na těch nejneočekávanějších místech. Můžu sedět v kavárně a najednou si všimnu na stěně krásného retro plakátu či něčeho podobného, ​​ihned to cvakám do mobilu.  Zaručené tipy nemám, každému podle mě funguje něco jiného. Třeba se ale připravit na to, že někdy vás to „kopne“ ihned, někdy budete dva týdny hledat a zkoušet, než budete spokojeni. Třeba si ale vždy ptát feedback, od klienta nebo alespoň od vašeho spolubydlícího. Někdy totiž, když na grafiku dívám hodiny, už ji nevidím tak, jako ten, co se na ni podívá poprvé. Tehdy je třeba dát pauzu, jít na jiný projekt nebo dělat něco jiného a vrátit se k tomu s odstupem času. To pomáhá.  MG: Někdy je náročné vytvořit něco jen tak z hlavy a proto okamžitě běžím na internet. Je tam neskutečné množství informací a proto je třeba je využívat. Při nějakém zadání nebo problému si udělám takový "brainstorming." Napíšu několik modifikací klíčového slova do Googlu a otevřu si 15-20 různých stránek, které mi vyhodí a pak začínám scrollovat každou jednu z nich a třídit, co se mi líbí. Na konci mám jasnější myšlenky v tom, co chci vytvořit a díky tomu se umím hýbat dál. Je v této oblasti designu třeba sledovat aktuální trendy a inovace? Jak jsi na tom ty?L.N.: Určitě je dobré sledovat trendy. Snažit se zakomponovat je do své práce, pokud zrovna na takové něco nejsi zvyklý a děláš si pokaždé jen „svůj styl“ může být obohacující a nutí to člověka rozvíjet se. Bez toho bude tvoje práce časem neatraktivní a to nechce nikdo. Netvrdím, že ty trendy jsou nějaká mantra, kterou je třeba slepě následovat. Je ale dobré minimálně o nich vědět a následně alespoň zhodnotit, jestli je to něco pro tebe, jestli tě to umím někam posunout, nebo tvou práci. MG: Samozřejmě je to nutné. Pokud ti zákazník řekne, že minulý týden viděl nějaký super design a přesně takový chce také on, ty následně víš o co jde a dokážeš uspokojit jeho potřeby. Stejně jako v přírodě. Co se nehýbe, umírá. Třeba sledovat trendy a posouvat se dál, protože jinak je to pro grafika obtížnější.  Co tě nejvíc baví na tvé práci? Máš nějaký oblíbený task, který děláš nejraději?Ľ.N.: Oblíbený task je - Save As “ProjectName_Final.psd” :) . I když všichni víme, že to slovo Final je často jen iluze a přesto to ještě 4 krát upravuji. Na práci mě nejvíc baví právě variabilita zadání, nerad dělám stále tentýž typ výstupu. MG: Nejraději na této práci mám to, že nejsem vázán na jedno místo, ale když člověk pracuje jako freelancer může chodit kam chce. Toto se mi na tom nejvíc líbí a neumím si to vynachválit. Pracovní doba není 9-5. Ale může být úplně jiný. Jsem nemocný? Okej. Zůstanu dnes ležet v posteli :D [Ludvíková přednáška] V čem vidíš výhodu své práce? Je v něčem výhodnější než jiná zaměstnání?Ľ.N.: Grafiku potřebuje člověk téměř ve všem. Pokud má člověk alespoň nějaké základy, drtivou většinu projektů si ve své firmě umí udělat i sám. A tom šetří čas i náklady. Takže vědět to je opravdu výhoda. V mém případě je to ale hlavně o tom, že jako freelancer dělám z domu a podle sebe. Když se mi nechce ráno, tak to nedělám. Deadline je svatý, ale to, jak se k němu dostanu je jen na mně a to je velká výhoda (avšak i zodpovědnost, na to nezapomínat). Mohu se věnovat jiným věcem, rodině, čemukoli, protože to mám v rukou. MG: Stejně jako jsem už i výše zmínil. Je to volnost rozhodnout se. To si myslím, že je velmi důležité pro dnešní mladé lidi. Nebýt za pasem, ale tvořit hýbat se a poznávat nové věci. Co bys poradil všem, kdo nemají žádné zkušenosti s designem a grafikou, ale chtěli by začít?Ľ.N.: Na základy si najděte nějaký kurz, nebo osobu co vám to dokáže vysvětlit. Ušetříte mnoho času a energie, protože právě v absolutních začátcích se umíte v grafice skutečně ztratit. Takto vás tím někdo provede.  Jakmile máte zvládnuté základy a chápete, o čem ten který software je, už to dokážete i sami, mně se nejvíc osvědčilo opakovat si tutoriály z youtube, zkusit si převytvořit nějaký plakát, co se vám líbil a pod. Potom je to už jako sněhová koule, každý další krok je jednodušší, protože vaše poznání softwaru je stále lepší.  MG: Důležité je začít. Je jedno jako. Nejlepší je si prohlédnout nějaký kurz nebo YouTube videa. Potom už jen zkoušet. Zeptat se uja, který má firmu, jestli nepotřebuje nové logo nebo plakát a pomalu to už půjde. Zkoušet a nepřestávat. [Ludove mudrovačky] Jaké máš plány do budoucna?Ľ.N.: Konkrétní plány nemám, momentálně jsem spokojen s tím, jak to u mě vypadá, ale chci si trochu rozšířit znalosti do 3D, vyjít z komfortní zóny, postupovat. Možná právě to u mě vzbudí nějaký plán, kdo ví. MG: Plány jsou velké a momentálně na nich pracuji. Je to dlouhý proces, takže o nich budu mluvit až když budou splněny. Samozřejmě, chci se držet grafiky. Krátký odkaz všem čtenářům na závěrĽ.N.: Grafika se hodí vždy, tato investice se určitě vrátí. Třeba k tomu ale přistupovat zodpovědně a výsledky se dostaví.  PS Pokud by ses chtěl ohledně designově grafických věcí zeptat, napiš mi do diskuse pod kurzem na Learn2Code. Pokud budu vědět, rád odpovím něco moudré. Čau. MG: Nejlepší doba pro zasazení stromu byla před třiceti lety. Druhý nejlepší čas je teď! Máš na kluky nějaké otázky? Neváhej je napsat do komentáře.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách